|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
Videregående til neste år
Jeg er usikker på hva jeg skal velge. Men jeg tror jeg kommer til og satse på Hotell og Næring for og gå kokkefag linja.
Så, det jeg vil frem til er om noen av dere faktisk har gått Hotell og Næring?
Eller om noen bare kan tipse om noen kreative linjer og hva man kan gjøre innenfor de.
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du går inn for det. K thx bai~
Skrevet: Tor 12 Aug 2004, 12:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Hva om du velger feil og blir sittende fast i en jobb på et hotellkjøkken for resten av livet bare fordi du må oppfylle dine forpliktelser relatert til partner, barn, lån etc. når det du egentlig er skapt for er noe helt annet?
I hvor stor grad tenker man over hvilke valg man tar og hvilken innflytelse dette eventuelt vil medføre i fremtiden?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 439 Bosted: Trondheim
|
Det viul jeg også Men man får kanskje ikke studiekompetanse da?
Jeg tror kanskje jeg skal gå tegning form og farge.
Det er nok lurt å studere først, og så utdanne seg til noe etterpå.
|
_________________ This is not here.
-Yoko Ono
Skrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:33 Sist endret av lupin den Tor 12 Aug 2004, 13:34, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

|
| QIQrrr skrev: | Hva om du velger feil og blir sittende fast i en jobb på et hotellkjøkken for resten av livet bare fordi du må oppfylle dine forpliktelser relatert til partner, barn, lån etc. når det du egentlig er skapt for er noe helt annet?
I hvor stor grad tenker man over hvilke valg man tar og hvilken innflytelse dette eventuelt vil medføre i fremtiden? |
Sånt, VET man jo ikke før den tiden kommer.
Og det er jo såklart dumt.
Hotellkjøkken?
Jeg skal da åpne kaffebar =P
Et sted må man bare begynne.
|
Skrevet: Tor 12 Aug 2004, 13:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hrtghaeg
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Mai 2003 Innlegg: 81
|
Jeg starter i 2 nå så er midt oppi akkurat det der. Hvis du velger Hotell og nærin ( eller andre yrkeslinjer) Får du fagbrev etter 2 år og kan spasere rett ut i jobb som lærling. Eller så kan du ta et påbygningsår med allmenfag og få generel studiekompetanse. Samme som du får etter 3 år allmen. Når det gjelder fagvalg spiller ikke det så stor rolle, velg det som er interessant for deg! Det er bare noen utdanninger som krever spesielle fag og da går det ut på realfagene(matte, fysikk, kjemi og biologi). Håper dette var til hjelp til dere som lurte!!
|
_________________ Zaniness = Genial galskap
Skrevet: Tor 12 Aug 2004, 16:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

|
| springwillow skrev: | Det viul jeg også Men man får kanskje ikke studiekompetanse da?
Det er nok lurt å studere først, og så utdanne seg til noe etterpå. |
Det er nok lurt og gjøre studiene ferdig først ja.
De flese gjør vell egentlig det =P
|
Skrevet: Tor 12 Aug 2004, 19:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Hvis man ikke er sikker på hvilket yrke man kan tenke seg, ville jeg ikke anbefalt yrkesrettet videregående skole. Ikke medmindre man er forberedt på å ta allmennfaglig påbygging i et evt. fjerde år, i alle fall.
Selv ante jeg ikke hva jeg ville bli da jeg skulle velge vgs., og tok da like greit allmennfag. Litt kjedelig, men enkelt og greit, og jeg har en fin, allmenn studiekompetanse nå som er adgangsbilletten til de fleste studier jeg kunne tenke meg å snuse på.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 12 Aug 2004, 19:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
| krihox skrev: | | Jeg starter i 2 nå så er midt oppi akkurat det der. Hvis du velger Hotell og nærin ( eller andre yrkeslinjer) Får du fagbrev etter 2 år og kan spasere rett ut i jobb som lærling. Eller så kan du ta et påbygningsår med allmenfag og få generel studiekompetanse. Samme som du får etter 3 år allmen. Når det gjelder fagvalg spiller ikke det så stor rolle, velg det som er interessant for deg! Det er bare noen utdanninger som krever spesielle fag og da går det ut på realfagene(matte, fysikk, kjemi og biologi). Håper dette var til hjelp til dere som lurte!! |
Ein får vel spesiell studiekompetanse etter å ha gått på allmennfag? Der må ein jo velje studieretningsfag, og det får ein ikkje i det påbyggingsåret.
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Fre 13 Aug 2004, 09:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hrtghaeg
Varm i trøya

|
| Norunn skrev: | | krihox skrev: | | Jeg starter i 2 nå så er midt oppi akkurat det der. Hvis du velger Hotell og nærin ( eller andre yrkeslinjer) Får du fagbrev etter 2 år og kan spasere rett ut i jobb som lærling. Eller så kan du ta et påbygningsår med allmenfag og få generel studiekompetanse. Samme som du får etter 3 år allmen. Når det gjelder fagvalg spiller ikke det så stor rolle, velg det som er interessant for deg! Det er bare noen utdanninger som krever spesielle fag og da går det ut på realfagene(matte, fysikk, kjemi og biologi). Håper dette var til hjelp til dere som lurte!! |
Ein får vel spesiell studiekompetanse etter å ha gått på allmennfag? Der må ein jo velje studieretningsfag, og det får ein ikkje i det påbyggingsåret. |
Nei, ikke bare ved å gå allmen. Bare hvis du velger realfagene. Da får du jo i tillegg ekstrapoeng for fagene du velger (1/2 per kurs)
|
Skrevet: Fre 13 Aug 2004, 22:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
| krihox skrev: | | Norunn skrev: | | krihox skrev: | | Jeg starter i 2 nå så er midt oppi akkurat det der. Hvis du velger Hotell og nærin ( eller andre yrkeslinjer) Får du fagbrev etter 2 år og kan spasere rett ut i jobb som lærling. Eller så kan du ta et påbygningsår med allmenfag og få generel studiekompetanse. Samme som du får etter 3 år allmen. Når det gjelder fagvalg spiller ikke det så stor rolle, velg det som er interessant for deg! Det er bare noen utdanninger som krever spesielle fag og da går det ut på realfagene(matte, fysikk, kjemi og biologi). Håper dette var til hjelp til dere som lurte!! |
Ein får vel spesiell studiekompetanse etter å ha gått på allmennfag? Der må ein jo velje studieretningsfag, og det får ein ikkje i det påbyggingsåret. |
Nei, ikke bare ved å gå allmen. Bare hvis du velger realfagene. Da får du jo i tillegg ekstrapoeng for fagene du velger (1/2 per kurs) |
Hm, ok. Men kva med dei som har ikkje-realfag-studieretningsfag då? Dei har jo noko meir enn det dei som tek påbyggingsåret har.
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 13:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hrtghaeg
Varm i trøya

|
| Norunn skrev: | | krihox skrev: | | Norunn skrev: | | krihox skrev: | | Jeg starter i 2 nå så er midt oppi akkurat det der. Hvis du velger Hotell og nærin ( eller andre yrkeslinjer) Får du fagbrev etter 2 år og kan spasere rett ut i jobb som lærling. Eller så kan du ta et påbygningsår med allmenfag og få generel studiekompetanse. Samme som du får etter 3 år allmen. Når det gjelder fagvalg spiller ikke det så stor rolle, velg det som er interessant for deg! Det er bare noen utdanninger som krever spesielle fag og da går det ut på realfagene(matte, fysikk, kjemi og biologi). Håper dette var til hjelp til dere som lurte!! |
Nei, ikke bare ved å gå allmen. Bare hvis du velger realfagene. Da får du jo i tillegg ekstrapoeng for fagene du velger (1/2 per kurs) |
Hm, ok. Men kva med dei som har ikkje-realfag-studieretningsfag då? Dei har jo noko meir enn det dei som tek påbyggingsåret har. |
Nei, egentlig ikke. Men det er noe med ekstra poeng og sånn da... Du kan få 4 ekstrapoeng hvis du har 3 valgfag over 2 år(eks. engelsk, samfunnskunnskap og samfunnsøkonomi i 2. og 3.)
|
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 13:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Det heter ikke valgfag hvis du får poeng for det, da er det vel studierettningsfag, eller noe sånt noe.
Valgfag var i hvert fall for meg de fagene man valgte i tillegg til studierettningsfagene (eller hva de het) og som var 1-3 timer i uka og litt 'uten for normalen'.
|
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 13:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Klittoria
Främling

Ble Medlem: 15 Aug 2004 Innlegg: 20 Bosted: Bærum
|
SecretWindancer: jeg gikk på hotell og næring. Hehe, det vakke noe for meg. Men hvis du liker å lage mat og er ganske god så er det nok det rette for deg! Jeg gikk 2 år men ikke ut i lære for jeg gadd rett og slett ikke.
-
Men til neste år, eller nå til høsten blir det vel. Så skal jeg på allmenn påbygging, for jeg mangler det. Jeg mååå bare ha det. Og jeg gruer meg som et uvær. Kom inn på Nadderud vgs, noen som går der?
Isjameien.[/quote]
|
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 15:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
jeg gikk hotel og næring,og hvis du trives på et kjøkken og syns mat er gøy og spendene så er det tingen,dog sitter man i flere timer og leser om hvordan mel kom til hverden og pugger melinhold i hvetemel og sandmalt hvetemel osv
også får MAN VERE PÅ SLAKTERN ihvertfal vi fikk det,og vi fikk inn hele grisehodet med øyneo og allt og det var ganske stilig da,så får du bake og lære deg gjærbakst utenat fordi det kommer på eksamen så alle får helt panic og pugger gjærbakst i gangene,så får du lære deg og kutte ut en indrefilet av en okse og hva som er hva inni en gris
så får du lage hverdagsmat også da,egentlig veldig spendene
teorifagene blir kjedelige hvis du ikke interiserer deg for teorien bak mat,men bare og bite det i seg og pugge som faen,fordi på VK1 blir det bedre 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 17:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg vet knapt hva jeg skal bli nå - for ti år siden hadde jeg ikke pipling. Men man har faktisk lov til å forsøke seg og finne ut at man heller vil gjøre noe annet. Så hvis du synes noe virker interessant og har lyst til å forsøke - go for it!
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 20:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
| springwillow skrev: | Det viul jeg også Men man får kanskje ikke studiekompetanse da?
etter man har gått ferdig hotel og næring tar du et år med almend så får du studiekompetanse,det er veldig flott at etter 13 år med skole så kan man ta et extra år for og få lov til og gå på enda mer skole,jeg syns det systemet er veldig fint(for dere som ikke har opplevd ironi før;gratulerer til dere)
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 20:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
valgte almenn økonomiske administrative fag jeg, slik at jeg får studiekompetanse + mange mange muligheter =)
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Man 23 Aug 2004, 15:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 439 Bosted: Trondheim
|
| darkfrog skrev: | | springwillow skrev: | Det viul jeg også Men man får kanskje ikke studiekompetanse da?
etter man har gått ferdig hotel og næring tar du et år med almend så får du studiekompetanse,det er veldig flott at etter 13 år med skole så kan man ta et extra år for og få lov til og gå på enda mer skole,jeg syns det systemet er veldig fint(for dere som ikke har opplevd ironi før;gratulerer til dere) |
Men det er jo lurt da, så får man studiekompetanse hvis man vil.
Er det ikke sånn det er? 
|
_________________ This is not here.
-Yoko Ono
Skrevet: Man 23 Aug 2004, 19:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
man er dum hvis man tar 13 år med skole _så_ almenn påbygning.. Man bør heller ha 2 år vgs (som feks hotell og næring) så ta siste året almenn påbygning.. da har man studiekompetanse + kun 13 år på skolen =)
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Man 23 Aug 2004, 19:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Man kan jo også ta fag gratis på kveldskurs vis du ikke får med deg alt, for det er heller ikke alle yrkesrettet linjer du får studiekompetanse av etter tre år.
|
Skrevet: Man 23 Aug 2004, 21:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |