|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Homofile - skal de få lov til å adoptere?
Barneombudet ble på tirsdag intervjuet av TV2 hvor følgende uttalelse falt fra ombudets side:
"-De homofile kjemper en ganske legitim kamp for frigjøring og aksept i samfunnet vårt i dag, men det er viktig at ikke barna blir et instrument i denne frigjøringskampen. Så derfor så mener jeg at tiden ikke er moden ennå for at de skal kunne adoptere barn. Kanskje om ti år eller tyve år eller hundre år, men ikke nå."
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Lør 24 Jul 2004, 14:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
Det der er vanskelig.
Først, i hvilken grad verdsetter jeg barnet og i hvilken grad verdsetter jeg foreldrene.
Og hvordan får barnet det gjennomsnitlig? Noen som vet det? Blir de utsatt for mobbing?
Eller er det bedre at de får ett sted å bo istede for barnehjem?
Av det jeg har sett så ville ikke jeg la homofile få unger enda fordi jeg syns mer synd på en unge som blir mobba enn foreldre som har det vondt fordi de ikke kan ha unge.
Om unger blir mobba er jeg ikke sikker på men er vel en stor sjangse for det.
Skulle forklart meg bedre men må ete mat
|
Skrevet: Lør 24 Jul 2004, 19:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det er nettopp på grunn av slike uttalelser, som fra barneombudet her, at problemene skapes.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 25 Jul 2004, 01:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg er egentlig helt enig med barneombudet, og har akkurat den samme holdningen. Tiden er ikke inne ennå, men kanskje om ti år, eller hundre.
|
Skrevet: Søn 25 Jul 2004, 01:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Enig med Glahn.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Søn 25 Jul 2004, 17:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Eg trur no ikkje at dei homofile brukar adoptering av barn som eit middel for å få aksept, det er no vel det at dei har like mykje lyst på barn som andre folk?
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Søn 25 Jul 2004, 17:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg har et lite håp om at vi, om endel (ti)år, kommer til å se tilbake på denne debatten og lure på hvorfor det i det hele tatt var noe å debattere. I dag virker det for oss latterlig å skulle utelukke noen fra universitetsutdannelse for eksempel, på grunn av kjønn. Men en gang mente man i fullt alvor å ha meget gode grunner for at kvinner ikke burde studere, grunner som idag virker fullstendig latterlige. Jeg synes egentlig ikke hvorvidt noen er hetero- eller homofil burde være relevant for å bestemme om noen skal få adoptere eller ikke. Man er like lite automatisk og "naturlig" egnet til å oppdra barn hvis man er heterofil, som man er automatisk og "naturlig" uegnet til det, hvis man er homofil.
Hvis man holdt opp å behandle folk som -filier, og istedet behandlet dem som folk, ville man ha gjort framskritt.
|
Skrevet: Søn 25 Jul 2004, 19:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Einig med Glahn, ja. Så greitt at eg ikkje treng skrive så langt sjølv Hih.
|
Skrevet: Søn 25 Jul 2004, 22:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Ser ikke ut til at noen land vil adoptere barn til homofile par, så denne debatten er ganske teoretisk for tiden...
|
Skrevet: Man 26 Jul 2004, 11:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003 Innlegg: 128 Bosted: Bergen
|
jeg er enig i at barna burde komme først.. men jeg tror ikke at utsetting vil hjelpe norge i å bli ett mer tollerant land.. eneste måten å fjerne mobbingen på er å takle det dersom det kommer tror jeg..
folk mobber som oftes bare dersom de føler seg truet på noen måte.. og for å føle seg tøffere... gjør barn av homofile par vanlig, og folk vil akseptere det.. etter hvert..
|
_________________ AAAAAAAAAAAAAAANGST
Skrevet: Tor 29 Jul 2004, 18:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Hvis homofile får lov til å adoptere vil det jo ganske raskt bli helt normalt.. Hvilken seksuell legning du har skal da ikke avgjøre om du er en god forelder eller ikke! Og hva med alle de homofile som har egene barn?
Hva er så merkelig med at f.eks. to damer bor sammen og steller for et barn? Det skjer hele tiden. Og verden er full av alenefedre. Slutt med fordommene og fremmed frykten!
Barn er onde, og de finner et eller annet å mobbe for uansett.
Det er alt for mange foreldreløse barn i verden.
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Fre 30 Jul 2004, 23:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
jeg har fått en "heterofil oppvekst" og oppdragelse med heterofile "verdier" nettopp fordi mine foreldre er det. Skal ungene de homofile adopterer oppdras homofilt?
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Lør 31 Jul 2004, 00:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
BB, du er ikke heterofil fordi foreldrene dine er det. Du er FØDT heterofil. Uansett hvilke verdier du er oppvokst med, vil ikke disse kunne forandre på legningen din.
Det er da revnende likegyldig om barn vokser opp hos homofile foreldre eller heterofile foreldre! Poenget er at barna skal ha en trygg og god oppvekst.
Det er ikke sant at ingen i "utlandet" vil la homofile få adoptere, det er snakk om en håndfull land. Er det bedre å vokse opp på gata eller å bo på barnehjem enn det er å ha homofile foreldre? Nei.
Når det gjelder "belastning" og mobbing osv: Hvor mange barn mobbes i dag? Aner ikke, men det er snakke om flere tusen. Hvor mange av disse har heterofile foreldre? Flesteparten. Å antyde at det å ha heterofile foreldre gjør at du slipper billigere unna mobbing, er jo latterlig.
Det er mange barn som trenger et trygt hjem, det er ikke nok folk som vil ta dem til seg. Er det ikke da på tide at mennesker som virkelig ønsker seg disse barna, får lov til å åpne dørene og gi barna det de trenger aller mest?
Folk er så hysteriske når det gjelder hvilken legning foreldre kan ha, at de glemmer hva det egentlig dreier seg om. Hva som er til det beste for barna. 
|
Skrevet: Lør 31 Jul 2004, 13:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Nå har vel bare berneombudet etterlyst dokumentasjon på området, og tar stilling etter den dokuimentasjonen han har.
Siden alle er uenige, grav opp dokumentasjon og send det til barneombudet, han blir nok godt fornøyd...
|
Skrevet: Lør 31 Jul 2004, 14:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
spiralis skrev: | Nå har vel bare berneombudet etterlyst dokumentasjon på området, og tar stilling etter den dokuimentasjonen han har.
Siden alle er uenige, grav opp dokumentasjon og send det til barneombudet, han blir nok godt fornøyd... |
Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe man skulle måtte ha dokumentasjon på til å begynne med.
|
Skrevet: Lør 31 Jul 2004, 20:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Fordi det er snakk om barn? Man pleier å ha litt større vilje til å bedrive forsøk på voksne mennesker enn på barn. Jeg forstår ikke at folk kan mene homofile skal få adoptere uten at man har noe som helst kunnskap om hvordan dette virker på barna. Og hvis det finnes, objektiv kunnskap, så bør noen få den kunnskapen til barneombudet.
|
Skrevet: Søn 01 Aug 2004, 09:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Det er jo mange homofile som er i heterofile ekteskap, og som sikkert har adoptert ungar, skal vi nekte dei også å adoptere?
|
Skrevet: Søn 01 Aug 2004, 16:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Jeg syns det virker som om man er mer redd for at barna skal bli homofile når de er oppdratt av homofile enn at de skal få det fælt pga mobbing etc. Lovforslaget som stilles nå er om homofile skal bli vurdert som kanditater til adopsjon eller ikke, og det er ganske forskjellig fra om de skal få adoptere som de selv vil. Homofile har fått adoptere barn i USA i en årrekke, så dokumentasjon hvorvidt homoadopsjon er skadelig eller ikke ville helt klart ha blitt blåst opp i media om det hadde vist seg å være skadelig/belastende. Alternative foreldre skal visst også ha blitt sett på som mer ressurssterke og bedre egnet til å ta seg av barn med problemer eller psykiske lidelser.
Arve Juritzen skrev i VG at han mente barneombudet burde gå, og jeg er helt enig med han. Eller enda bedre, som han foreslår, å få Hjermann omplassert til Romanias hovedstad Bucuresti.
Der kan han jobbe med å forbedre de lynolskadede gatebarnas tragiske liv. Og så kan han se dem dypt i øynene og fortelle dem hvorfor det er mindre belastende å bo i kloakken enn hos en alternativ familie i Norge.
Hvis man ser objektivt på feks utenlandsadopsjon har man to "onder" å velge mellom: belastningen ved å nekte barnet et nytt hjem, og belastningen ved å la det vokse opp i et homofilt norsk hjem. Barneombudet vårt sier at oppvekst i et homofilt hjem er belastende, men han har ikke spurt eller undersøkt de 20000 norske barna som bor hos homofile foreldre.
Juritzen nevner også problemet med norske ungdommer som blir kastet ut/flykter hjemmefra fordi de ikke får aksept av foreldrene for sin homofile legning, hvorfor skal ikke de kunne få adopteres av mennesker som har en dypere innsikt og forståelse for deres situasjon?
Må bare presisere igjen at lovendringen ikke likestiller heterofil og homofil adopsjon, men muliggjør begge deler. Vurderingen om hvilke familier som får adoptere utvikler seg i takt med samfunnets holdninger. Både lovverket slik som det er i dag og barneombudets uttalelser hindrer disse holdningene å utvikle seg i en tolerant retning.
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Søn 01 Aug 2004, 17:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Eyden skrev: | Jeg syns det virker som om man er mer redd for at barna skal bli homofile når de er oppdratt av homofile enn at de skal få det fælt pga mobbing etc. Lovforslaget som stilles nå er om homofile skal bli vurdert som kanditater til adopsjon eller ikke, og det er ganske forskjellig fra om de skal få adoptere som de selv vil. Homofile har fått adoptere barn i USA i en årrekke, så dokumentasjon hvorvidt homoadopsjon er skadelig eller ikke ville helt klart ha blitt blåst opp i media om det hadde vist seg å være skadelig/belastende. Alternative foreldre skal visst også ha blitt sett på som mer ressurssterke og bedre egnet til å ta seg av barn med problemer eller psykiske lidelser.
Arve Juritzen skrev i VG at han mente barneombudet burde gå, og jeg er helt enig med han. Eller enda bedre, som han foreslår, å få Hjermann omplassert til Romanias hovedstad Bucuresti.
Der kan han jobbe med å forbedre de lynolskadede gatebarnas tragiske liv. Og så kan han se dem dypt i øynene og fortelle dem hvorfor det er mindre belastende å bo i kloakken enn hos en alternativ familie i Norge.
Hvis man ser objektivt på feks utenlandsadopsjon har man to "onder" å velge mellom: belastningen ved å nekte barnet et nytt hjem, og belastningen ved å la det vokse opp i et homofilt norsk hjem. Barneombudet vårt sier at oppvekst i et homofilt hjem er belastende, men han har ikke spurt eller undersøkt de 20000 norske barna som bor hos homofile foreldre.
Juritzen nevner også problemet med norske ungdommer som blir kastet ut/flykter hjemmefra fordi de ikke får aksept av foreldrene for sin homofile legning, hvorfor skal ikke de kunne få adopteres av mennesker som har en dypere innsikt og forståelse for deres situasjon?
Må bare presisere igjen at lovendringen ikke likestiller heterofil og homofil adopsjon, men muliggjør begge deler. Vurderingen om hvilke familier som får adoptere utvikler seg i takt med samfunnets holdninger. Både lovverket slik som det er i dag og barneombudets uttalelser hindrer disse holdningene å utvikle seg i en tolerant retning. |
Ooh! En som er enig med meg!
|
Skrevet: Søn 01 Aug 2004, 17:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
spiralis skrev: | Fordi det er snakk om barn? Man pleier å ha litt større vilje til å bedrive forsøk på voksne mennesker enn på barn. Jeg forstår ikke at folk kan mene homofile skal få adoptere uten at man har noe som helst kunnskap om hvordan dette virker på barna. Og hvis det finnes, objektiv kunnskap, så bør noen få den kunnskapen til barneombudet. |
Hvorfor adopterer man til heterofile da? Med tanke på hvor mange barn av heterofile foreldre som blir mobbet, slått, misbrukt, har foreldre som drikker tett, bruker narkotika, tar null ansvar... Skal man ta utgangspunkt i folks seksuelle legning er det jo livsfarlig å ha heterofile foreldre. Det burde vært forbudt inntil man hadde mer forskning på bordet som klargjorde om dette er et resultat av folks heterofile legning eller ikke!
Bytt ut ordet "homofile" i det du sier der oppe med "heterofile", så ser man hvor tåpelig argumentasjonen og tankemåten egentlig er.
|
Skrevet: Søn 01 Aug 2004, 21:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |