DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Er penger roten til alt ondt?

Ja
0%
 0%  [ 0 ]
Nei
47%
 47%  [ 9 ]
Delvis
47%
 47%  [ 9 ]
Vet ikke
5%
 5%  [ 1 ]

Antall stemmer : 19

 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Er penger roten til alt ondt?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [25 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk


Ble Medlem: 05 Jan 2004
Innlegg: 1314
Offline
 Er penger roten til alt ondt?

PÄstanden "penger er roten til alt ondt" ser ut til Ä ha fotfeste i befolkningen. Hva mener du?
_________________
Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 13:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003
Innlegg: 342
Bosted: Oslo
Offline
Nei, penger er ikke roten til alt vondt. Mennesker har i aartusener handlet med hverandre, enten byttehandel eller i form av objekter med formaal om aa gi bytteverdi. Dette objektet, som vi kaller penger, er ikke ondt i seg selv. Det er nyttig aa kunne bytte til seg broed og melk for eksempel.

Jeg tror hovedgrunnen til at folk tror penger er roten til alt vondt, hvertfall noen, har med venstrpropaganda aa gjoere. Det er altfor mye propaganda og slagord og altfor lite konstruktivt paa venstresiden. Jeg tror problemet med penger har blant annet aa gjoere med den maaten vi har gjort penger til en livsoppgave, et maal i seg selv, noe man maa faa mest mulig av, i stedet for bare aa ha en viss nytteverdi i forhold til andre ting man vil skaffe seg i livet. Penger har blitt et middel for autoritaer og totalitaer styring, gjennom enorme selskaper og sentraliserte regjeringer.

Et annet problem med penger er hvordan den internasjonale oekonomien fungerer. Det flyttes enorme mengder penger rundt paa det internasjonale valutamarkedet. Valutaspekulanter er med paa aa holde svake valutaer svake ved aa flytte enorme summer vekk fra valutaen slik at kursen faller dramatisk.
_________________
Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 19:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
student-stjĂžrdal
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 27 Jun 2004
Innlegg: 2
Offline
Penger er roten til alt godt.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 20:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!


Ble Medlem: 09 Sep 2003
Innlegg: 2291
Bosted: Trondheim
Offline
Penger er ikke roten til alt ondt, penger er bare en ting, et byttemiddel, uviktige egentlig nÄr man tenker over det.
Roten til alt ondt er grÄdighet, fanatisme og egoisme. GrÄdighet og egoisme blir ofte asossiert med penger. Det betyr ikke at all grÄdighet, all fantisme og all egoisme er ond, bare mye av det.
_________________
Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 23:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!


Ble Medlem: 09 Sep 2003
Innlegg: 2291
Bosted: Trondheim
Offline
Penger er ikke roten til alt ondt, penger er bare en ting, et byttemiddel, uviktige egentlig nÄr man tenker over det.
Roten til alt ondt er grÄdighet, fanatisme og egoisme. GrÄdighet og egoisme blir ofte asossiert med penger. Det betyr ikke at all grÄdighet, all fanatisme og all egoisme er ond, bare mye av det.
_________________
Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 23:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003
Innlegg: 7331
Bosted: Trondheim
Offline
Penger er kanskje roten til mye ondt - neppe alt, men mye. Men penger er jaggu ogsÄ roten til mye godt - neppe alt godt, men mye.
_________________
Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 23:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk


Ble Medlem: 05 Jan 2004
Innlegg: 1314
Offline
Vel, det var da godt Ă„ hĂžre, jeg limer inn et sitat av en kjent filosof:

SÄ du mener at penger er roten til alt ondt? Har du aldri spurt deg selv hva som er roten til penger? Penger er et byttemiddel som ikke kan eksistere uten at varer blir produsert, og at det finnes mennesker som er i stand til Ä produsere dem. Penger er det fysiske uttrykk for prinsippet om at mennesker som Þnsker Ä ha med hverandre Ä gjÞre, mÄ handle med hverandre og bytte verdi mot verdi. Penger er ikke snylternes middel, de som krever varer i bytte mot tÄrer, eller plyndrernes, de som tar varene fra deg med makt. Penger er bare muliggjort av de som produserer. Er det dette du ser pÄ som ondt?
NĂ„r du tar imot penger for slitet ditt, gjĂžr du det bare ut fra overbevisningen om at du kan bytte dem mot produktet av andres slit. Det er ikke snylterne eller plyndrerne som gir pengene verdi. Hverken et hav av tĂ„rer eller vĂ„pnene i verden kan forvandle papirbitene i lommeboken din til brĂždet du trenger for Ă„ overleve i morgen. De papirbitene, som skulle vĂŠrt gull, er hedersbevisninger – ditt krav pĂ„ energien til de som produserer. Lommeboken din er ditt uttrykk for hĂ„p om at det i verden omkring deg finnes folk som ikke vil forsĂžmme det moralske prinsipp som er roten til penger. Er det dette du ser pĂ„ som ondt?
Har du noengang sett etter roten til produksjon? Ta en titt pĂ„ en dynamo og forsĂžk Ă„ si til deg selv at den er laget ved hjelp av muskelkraften til tanketomme villmenn. ForsĂžk Ă„ sĂ„ hvete uten kunnskapen som er overlevert til deg fra de som mĂ„tte finne ut av det fĂžrste gang. ForsĂžk Ă„ skaffe deg mat uten Ă„ bruke annet enn fysiske bevegelser – og du vil oppdage at menneskets forstand er roten til alt som produseres, og til all rikdom som noensinne har eksistert pĂ„ jorden.
Men du sier at penger blir tjent av de sterke pĂ„ bekostning av de svake? Hva slags styrke tenker du pĂ„? Det er ikke styrken til vĂ„pen eller muskler. Rikdom er produktet av menneskets evne til Ă„ tenke. Blir sĂ„ pengene tjent av mannen som finner opp en dynamo pĂ„ bekostning av de som ikke oppfant den? Blir pengene tjent av de intelligente pĂ„ bekostning av tullingene? Av de kyndige pĂ„ bekostning av de fĂ„kunnige? Av de ambisiĂžse pĂ„ bekostning av de late? Penger blir skapt – fĂžr de kan bli plyndret eller snyltet – skapt av innsatsen til ĂŠrbare menn, hver etter evne. En ĂŠrbar mann er han som vet at han ikke kan forbruke mer enn han har produsert.
De som har gode hensikter, handler ved hjelp av penger. Penger hviler pĂ„ det aksiom at hver mann er eier av sin egen forstand og sin egen innsats. Penger har ingen makt til Ă„ bestemme verdien av din innsats, pĂ„ annen mĂ„te enn gjennom det frivillige valget til den som er villig til Ă„ gi sin frivillige innsats i bytte. Penger tillater deg Ă„ ta for dine varer og ditt arbeid hva det er verdt for de som kjĂžper det av deg, men ikke mer. Penger tillater ingen annen handel enn den som begge parter tjener pĂ„, gjennom handelsmennenes utvungne vurderingsevne. Penger forutsetter erkjennelsen av at mennesker mĂ„ arbeide for sin egen nytte, ikke for sin egen skade, for sin egen fordel, ikke for tap – erkjennelsen av at de ikke er byrdenes best, fĂždt til Ă„ bĂŠre vekten av din elendighet – at du mĂ„ tilby dem verdi, ikke skade – at det felles bĂ„nd mellom mennesker ikke er utveksling av lidelse, men utveksling av varer. Penger forutsetter at du selger, ikke dine svakheter til folks enfold, men ditt talent til deres fornuft; de forutsetter at du kjĂžper, ikke det tarveligste de har Ă„ tilby, men det beste du kan fĂ„ for pengene dine. Og nĂ„r mennesker lever i handel – der fornuft, ikke makt, er Ăžverste dommer – er det det beste produktet som vinner, den beste utfĂžrelsen, den med best vurderingsevne og stĂžrst evne – og graden av en persons produktivitet er graden av hans belĂžnning. Dette er formen for eksistens hvis middel og symbol er penger. Er det dette du ser pĂ„ som ondt?
Men penger er bare et middel. De kan fĂ„ deg dit du vil, men de kan ikke erstatte deg som fĂžrer. De vil gi deg det du trenger for Ă„ tilfredsstille dine Ăžnsker, men de kan ikke skaffe deg Ăžnsker. Pengene er en svĂžpe for de som forsĂžker Ă„ snu sammenhengen mellom Ă„rsak og virkning – de som forsĂžker Ă„ erstatte forstanden ved Ă„ ta dens produkter.
Penger kan ikke kjÞpe lykke for den som ikke har noen idé om hva han vil ha: penger kan ikke gi ham et verdisyn dersom han har unngÄtt kunnskapen om hva som har verdi, og de kan ikke gi ham et mÄl dersom han har unngÄtt valget om hvor han vil. Penger kan ikke kjÞpe intelligens til tullingen, eller beundring til kujonen, eller respekt til den inkompetente. Den som prÞver Ä kjÞpe sine overmenns forstand, og lar pengene erstatte vurderingsevnen, ender opp som offer for de som stÄr under ham. De intelligente forlater ham, men luringene og svindlerne flokker seg om ham, tiltrukket av en lov han ikke har oppdaget: at ingen mann mÄ vÊre mindre enn pengene sine. Er det derfor du kaller dem onde?
Bare den som ikke har bruk for det, er skikket til Ă„ arve rikdom – den som ville skapt sin egen formue uansett hvordan han begynte. Dersom en arving er like god som pengene sine, vil de tjene ham; hvis ikke vil de Ăždelegge ham. Men du ser pĂ„ og du roper at pengene fordervet ham. Gjorde de det? Eller var det han som fordervet pengene? Ikke vĂŠr misunnelig pĂ„ en verdilĂžs arving; rikdommen hans er ikke din, og du ville ikke klart deg bedre med den. Ikke tenk at den burde vĂŠrt fordelt mellom dere; det Ă„ fylle verden med femti parasitter i stedet for Ă©n vil ikke bringe tilbake den dĂžde dyden som var formuen. Penger er en levende kraft som dĂžr uten rot. Penger vil ikke tjene forstanden som ikke kan mĂ„le seg med dem. Er det derfor du kaller dem onde?
Penger er ditt middel for Ä overleve. Dommen du avsier over kilden til ditt liv, er dommen du avsier over livet ditt. Dersom kilden er fordervet har du forbannet din egen eksistens. Fikk du pengene gjennom svindel? Ved Ä spille pÄ menneskers laster eller enfoldighet? Ved Ä fri til narrene, i hÄp om Ä fÄ mer tilbake enn dine evner skulle tilsi? Ved Ä senke standardene dine? Ved Ä gjÞre arbeid du avskyr, for kjÞpere du forakter? Hvis dette er tilfellet, vil ikke pengene bringe deg glede i et Þyeblikk eller for en penny. Da vil alt du kjÞper, bli, ikke en hyllest til deg, men en kritikk; ikke en bragd, men en pÄminnelse om skam. Da vil du rope at penger er onde. Onde fordi de ikke vil vikariere for din selvrespekt? Onde fordi de ikke vil la deg nyte din fordervelse? Er dette roten til ditt hat mot penger?
Penger kommer alltid til Ä vÊre en virkning og vil nekte Ä stÄ i ditt sted som Ärsak. Penger er produktet av dyd, men de vil ikke gi deg dyd eller bÞte for dine laster. Penger vil ikke gi deg det som er ufortjent, hverken i kjÞd eller Änd. Er dette roten til ditt hat mot penger?
Eller sa du at det er kjĂŠrligheten til penger som er roten til alt ondt? Å elske noe er Ă„ kjenne og elske dets vesen. Å elske penger er Ă„ kjenne og elske det faktum at penger er skapt ev den beste kraften i deg, og nĂžkkelen til Ă„ bytte din innsats mot innsatsen til de beste blant mennesker. Det er han som er villig til Ă„ selge sin sjel for en skilling, som hĂžyest proklamerer sitt hat mot penger – og han har god grunn til Ă„ hate dem. De som elsker penger, er villige til Ă„ arbeide for dem. De vet at de er i stand til Ă„ fortjene dem.
La meg gi deg et tips til et spor av menneskets karakter: den som forbanner penger har skaffet seg dem pÄ uhederlig vis; den som respekterer dem, har tjent dem.
LĂžp for livet fra alle som sier at penger er onde. Den setningen er alarmen som sier at en plyndrer er pĂ„ vei. SĂ„ lenge menneskene lever sammen pĂ„ jorden og trenger penger for Ă„ handle med hverandre – er deres eneste subsitutt, dersom de gĂ„r fra pengene, munningen pĂ„ en pistol.
Men pengene krever de hĂžyeste dyder av deg, dersom du Ăžnsker Ă„ tjene dem og holde pĂ„ dem. De som ikke har mot, stolthet eller selvtillit, de som ikke har noen moralsk fĂžlelse for deres rett til pengene sine og ikke er villige til Ă„ forsvare dem som de forsvarer sitt liv, de som unnskylder seg for at de er rike – vil ikke vĂŠre rike lenge. De er det naturlige Ă„te for svermen av plyndrere som i Ă„rhundrer gjemmer seg under stener, men som kommer kravlende frem nĂ„r de fĂ„r ferten av en mann som trygler om Ă„ bli tilgitt for synden det er Ă„ besitte rikdom. De vil ile til for Ă„ lette ham for hans synd – og for hans liv, som fortjent.
Da vil du se hvordan de med dobbeltmoral overtar – de som lever av tvang, men er avhengige av de som lever av handel for at de skal skape verdien av pengene de har plyndret til seg – de som er dydens gratispassasjerer. I et moralsk samfunn er det disse som er de kriminelle, og lovene er skrevet for Ă„ beskytte deg mot dem. Men nĂ„r et samfunn skaper rettmessige kriminelle og lovmessige plyndrere – folk som bruker makt for Ă„ rane til seg ubevĂŠpnede ofres rikdommer – da blir pengene sin skapers hevner. Slike plyndrere tror det er trygt Ă„ rane forsvarslĂžse mennesker, sĂ„ lenge de har vedtatt en lov som avvĂŠpner dem. Men byttet deres blir en magnet for andre plyndrere, som fĂ„r det fra dem pĂ„ samme mĂ„te som de fikk det. SĂ„ er kapplĂžpet i gang, ikke mellom de som er flinkest til Ă„ produsere, men mellom de som er mest nĂ„delĂžst brutale. NĂ„r makt er standarden, vinner morderen eller lommetyven. Og sĂ„ forsvinner samfunnet i en bĂžlge av ruiner og nedslakting.
Vil du vite om den dagen nĂŠrmer seg? Hold et Ăžye med pengene. Penger er barometeret for et lands dyd. NĂ„r du ser at handel foregĂ„r, ikke gjennom samtykke, men gjennom tvang – nĂ„r du ser at man for Ă„ produsere mĂ„ sĂžke om tillatelse fra folk som ikke produserer noen ting – nĂ„r du ser at pengene strĂžmmer til de som handler, ikke med varer, men med tjenester – nĂ„r du ser at folk blir rikere av Ă„ bestikke og bremse enn av Ă„ arbeide, og lovene dine ikke beskytter deg mot dem, men beskytter dem mot deg – nĂ„r du ser at korrupsjon belĂžnnes og ĂŠrlighet blir selvoppofrelse – da vet du at samfunnet ditt er dĂžmt. Penger er et sĂ„ edelt medium at de ikke tar opp kampen mot vĂ„pen, og de forhandler ikke med rĂ„skap. De vil ikke tillate en nasjon Ă„ overleve som halvveis eiendom og halvveis rov.
NĂ„r det dukker opp Ăždeleggere blant mennesker, begynner de med Ă„ Ăždelegge penger, for penger er menneskenes beskyttelse og moralske basis. Ødeleggere tar gull og gir eierne en falsk papirhaug. Dette tar livet av alle objektive standarder og overlater menneskene til en vilkĂ„rlig makts vilkĂ„rlige verdier. Gull er en objektiv verdi, det samme som produsert rikdom. Papir er pant pĂ„ en rikdom som ikke eksisterer, stĂžttet av en pistol som peker pĂ„ de som forventer Ă„ produsere den. Papir er en sjekk som blir hevet av lovlige plyndrere pĂ„ en konto som ikke er deres: pĂ„ grunnlag av ofrenes rettskaffenhet. Se opp for den kommer i retur merket: ”Konto overtrukket”.
NĂ„r du har gjort onskapen til en metode for Ă„ overleve, mĂ„ du ikke forvente at menneskene er gode. Ikke forvent at de er moralske og setter livet pĂ„ spill for Ă„ bli mat for de umoralske. Ikke regn med at de produserer nĂ„r produksjon blir straffet og plyndring belĂžnnet. Ikke spĂžr: ”Hvem er det som Ăždelegger verden?” Det er du.
Du stĂ„r midt i iblant de stĂžrste resultatene av den mest produktive sivilisasjon og lurer pĂ„ hvorfor den gĂ„r i stykker rundt deg, mens du forbanner dens livgivende blod – penger. Du ser pĂ„ penger som villmennene fĂžr deg gjorde, ogsĂ„ lurer du pĂ„ hvorfor jungelen kryper tilbake mot utkanten av byene dine. Gjennom menneskehetens historie har pengene alltid blitt tatt av plyndrere av et eller annet slag, under forskjellige navn, men med samme metode: Ă„ gripe rikdom med makt og holde produsentene fastlenket, nedverdiget, vanĂŠret, uten heder. Den frasen om pengenes ondskap, som du uttaler med slik selvrettferdig uansvarlighet, stammer fra en tid da rikdom ble produsert av slavearbeid – slaver som gjentok bevegelsene oppdaget av en eller annens forstand uten Ă„ bli forbedret pĂ„ Ă„rhundrer. SĂ„ lenge produksjonen ble styrt gjennom tvang og rikdom ble anskaffet gjennom erobringer, var det lite Ă„ erobre. Likevel, gjennom alle Ă„rhundrene med stagnasjon og sult opphĂžyet folk plyndrerne som sverdets aristokrater, som aristokrater ved fĂždsel, som regjeringens aristokrater, og foraktet produsentene som slaver, som handelsmenn, som butikkarbeidere – som industriledere.
Til menneskehetens ĂŠre var det, for fĂžrste gang og eneste gang, en pengenes nasjon – og jeg har ingen hĂžyere, mer ĂŠrbĂždig hyllest Ă„ gi Amerika, for dette betyr: et land av fornuft, rettferdighet, frihet, Produksjon, resultater. For fĂžrste gang ble menneskets forstand og penger satt fri, og det var ingen rikdom-etter-erobring, bare rikdom-etter-arbeid, og i stedet for sverddragere og slaver dukket den virkelige skaper av rikdom opp, den stĂžrste arbeider, den stĂžrste form for menneskelig eksistens – the self-made man – den amerikanske industrileder.
Dersom du ber meg nevne det stolteste trekket ved amerikanerne, ville jeg valgt – fordi det rommer alt det andre – det faktum at det var de som skapte uttrykket â€Ă„ skape penger”. Intet annet sprĂ„k eller land hadde noengang brukt disse ordene fĂžr; menneskene hadde alltid tenkt pĂ„ rikdom som en statisk mengde – noe som kan tas, tigges, arves, deles, plyndres eller fĂ„s som tjeneste. Amerikanerne var de fĂžrste som forstod at rikdom mĂ„ skapes. Ordene â€Ă„ skape penger” rommer essensen i den menneskelige moral.
Likevel var det pĂ„ grunn av disse ordene at amerikanerne ble fordĂžmt av de rĂ„tne kulturene i plyndrernes kontinenter. NĂ„ har plyndrernes trosbekjennelse fĂ„tt dere til Ă„ betrakte deres stĂžrste bedrifter som et skammens kjennetegn, deres rikdom som skyld, deres stĂžrste menn, industrilederne, som banditter, og de fantastiske fabrikkene deres som produkter av og eiendommen til fysisk arbeid, arbeidet til slaver drevet med pisk, som pyramidene i Egypt. Slyngelen som vrĂžvler om at han ikke ser forskjell pĂ„ dollarens makt og piskens, burde lĂŠre forskjellen Ă„ kjenne pĂ„ sin egen bakende – noe jeg tror han kommer til Ă„ gjĂžre.
Inntil og hvis du ikke oppdager at penger er roten til alt godt, ber du om din egen Ăždeleggelse. NĂ„r penger ikke lenger er middelet folk bruker for Ă„ handle med hverandre, da blir mennesket menneskenes middel. Blod, pisk og vĂ„pen – eller dollar. GjĂžr et valg – det finnes ingen andre – og tiden er i ferd med Ă„ renne ut.
_________________
Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 23:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten


Ble Medlem: 22 Mai 2004
Innlegg: 529
Bosted: Trondheim
Offline
Q jeg formoder at det over er den uforlignelige fru Rand? Jeg mÄ bare si at det er noe av det meste naive tullpratet jeg har lest pÄ lenge.

Sitat:
Penger tillater ingen annen handel enn den som begge parter tjener pÄ, gjennom handelsmennenes utvungne vurderingsevne.


Som om ingen noensinne har mÄtte slite for et slikt og ingenting bare for Ä overleve. Eller at ingen noensinne har blitt svindlet.

Penger er dog ikke roten til alt vondt den ligger nok hos mennesket.
_________________
Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 18:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003
Innlegg: 342
Bosted: Oslo
Offline
Ikke bare er det fru Rand som har skrevet det, hun er ikke en gang filosof. Hun har riktignok en lavere grad i statsvitenskap og tok noen filosofikurs paa si, men hennes karriere kan oppsummeres i et par middelmaadige romaner.

Objektivisme er kan vel vaere mye rart, men filosofi er det nok ikke.
_________________
Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)

InnleggSkrevet: Fre 23 Jul 2004, 00:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk


Ble Medlem: 05 Jan 2004
Innlegg: 1314
Offline
metaxa skrev:
Objektivisme er kan vel vaere mye rart, men filosofi er det nok ikke.


Jaha det var jo en spenstig pÄstand. Hvis du sÞker pÄ Ayn Rand pÄ nett sÄ omtales hun i alle troverdige filosofiske fora som filosof. Hvordan kan dette henge sammen tror du? At du skulle Þnske at hun ikke var annerkjent fordi du er dypt uenig er noe annet, det kalles subjektiv Þnsketenkning. Imidlertid er hun moderne tids mest leste filosof og har solgt ca. 30 millioner bÞker. MiddelmÄdig? Ytterligere kommentarer blir overflÞdig.

Mr_Pin skrev:
Jeg mÄ bare si at det er noe av det meste naive tullpratet jeg har lest pÄ lenge.


Og hva er det som er naivt med dette? Hva er tullprat?

Ayn Rand skrev:
Penger tillater ingen annen handel enn den som begge parter tjener pÄ, gjennom handelsmennenes utvungne vurderingsevne.


Er det noe i dette utsagnet som ikke stemmer med mekanismene i kapitalismen?

Mr_Pin skrev:
Som om ingen noensinne har mÄtte slite for et slikt og ingenting bare for Ä overleve. Eller at ingen noensinne har blitt svindlet.


SelvfÞlgelig har folk mÄttet slite for Ä overleve. NÄr det gjelder svindel sÄ siterer jeg fra teksten:

Ayn Rand skrev:
Fikk du pengene gjennom svindel? Ved Ä spille pÄ menneskers laster eller enfoldighet? Ved Ä fri til narrene, i hÄp om Ä fÄ mer tilbake enn dine evner skulle tilsi? Ved Ä senke standardene dine? Ved Ä gjÞre arbeid du avskyr, for kjÞpere du forakter? Hvis dette er tilfellet, vil ikke pengene bringe deg glede i et Þyeblikk eller for en penny. Da vil alt du kjÞper, bli, ikke en hyllest til deg, men en kritikk; ikke en bragd, men en pÄminnelse om skam. Da vil du rope at penger er onde. Onde fordi de ikke vil vikariere for din selvrespekt? Onde fordi de ikke vil la deg nyte din fordervelse? Er dette roten til ditt hat mot penger?


Mr_Pin skrev:
Penger er dog ikke roten til alt vondt den ligger nok hos mennesket.


Hva mener du?
_________________
Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.

InnleggSkrevet: Fre 23 Jul 2004, 01:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica


Ble Medlem: 06 Mai 2003
Innlegg: 881
Bosted: Praha
Offline
Hehe du minner meg om onkelen min, QIQrrr. Han starter ogsÄ en diskusjon som Äpner for debatt og fÄr mange mennesker engasjerte, fÞr han plutselig Äpenbarer at han har gjort grundig research pÄ forhÄnd og har argumentasjon nok til Ä knuse ethvert forsÞk pÄ Ä tenke i en annen bane fÞr disse tankerekkene rekker Ä vokse opp sÄpass til Ä kunne forsvare seg.

Jeg har ikke lest mye av Ayn Rand, men det er en del gullkorn i det utklippet du postulerte ovenfor, like godt formuleringene rundt hva rikdom og penger egentlig er, sett fra et objektivistisk standpunkt.

Noe jeg derimot ikke forstÄr er hvorfor hun refererer til "det onde" og "ondskapen". Okei, hun angriper muligens den gamle pÄstanden men jeg skulle gjerne lest en fullstendig objektivistisk tekst av Rand som tar for seg hva ondskap er. Hvilke mennesker er onde? Det mÄ jo da vÊre dem som selv sier at de er det, og gÄr inn for Ä vÊre onde. Og hvor mange er det om vi luker bort dem som er psykisk syke?

Men, jeg kan se at penger har en viss innvirkning pÄ oppfÞrselen til dem som fÄr mye av dem. Det sies at om man gir en person makt(feks penger) vil man se hvordan denne personen virkelig er. Det kan muligens trekke frem noen litt mindre flatterende trekk..
_________________
Don't call me insensitive just because I don't feel you

InnleggSkrevet: Fre 23 Jul 2004, 07:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten


Ble Medlem: 05 Feb 2004
Innlegg: 631
Bosted: seljord
Offline
Ja ondskap hva er det?
Om alt er rasjonell egoisme mener jeg.
Hva som er ondt er vel etter oppfatning. Jeg syns onde folk er de som gjÞr noe jeg ikke vil de skal gjÞre. Men det mÄ da vÊre noe voldelig, noe som tilsynelatende ikke er for noe annet en at jeg skal mistrives.
Egentlgig er vel ondskap en form av den egoismen alle har. En slik form som vi ikke tjener pÄ.
Men jeg tror ikke noen gjÞr slik at andre misstrives uten grunn, sÄ jeg tror ikke pÄ ondskap slik jeg opfatter andre opfatter ondskap. Leve for at andre skal misstrives og ikke noe annet.


on topic: penger er ikke roten til alt ondt. Hadde ikke penger eksistert hadde fortsatt verdiĂžnske vert der.
_________________
Videoer av AmigaOne!!

InnleggSkrevet: Fre 23 Jul 2004, 10:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten


Ble Medlem: 22 Mai 2004
Innlegg: 529
Bosted: Trondheim
Offline
Fru Rand er altsÄ en stor filosof i egenskap av hÞye salgstall og en noget fanatisk tillhengerskare med internettoppkobling? At hun er moderne tids mest leste filosof er nok en sannhet med modifikasjoner. Store Formann Mao fikk utgitt omtrent 800 millioner utgaver av sin lille rÞde, det hevdes og at Josef Stalin har solgt eller distribuert over 600 millioner eksemplarer av sine verker (Guinness RB 1990). Jeg har ikke salgstall for Lenin eller Marx, men 30 millioner burde sÄ absolutt vÊre overkommelig for begge. NÄr det kommer til mest lest bÞr det vel pÄpekes at de fleste stÞrre filosofer ikke bare florerer i egne verker og at salgstall ikke er en god mÄte Ä vurdere hvor lest en filosof er.

'Mekanismene i kapitalismen' siden nÄr ble de naturlover? Det stemmmer jo rett og slett ikke! Opptil flere mennesker, har opp gjennom historien til den dag i dag gjort handler som ikke tjener dem, med eller uten penger. Verken oppskrytte forfattere, kapitalismen eller Atlas kan endre pÄ det.

Sitat:
Fikk du pengene gjennom svindel? Ved Ä spille pÄ menneskers laster eller enfoldighet? Ved Ä fri til narrene, i hÄp om Ä fÄ mer tilbake enn dine evner skulle tilsi? Ved Ä senke standardene dine? Ved Ä gjÞre arbeid du avskyr, for kjÞpere du forakter? Hvis dette er tilfellet, vil ikke pengene bringe deg glede i et Þyeblikk eller for en penny. Da vil alt du kjÞper, bli, ikke en hyllest til deg, men en kritikk; ikke en bragd, men en pÄminnelse om skam. Da vil du rope at penger er onde. Onde fordi de ikke vil vikariere for din selvrespekt? Onde fordi de ikke vil la deg nyte din fordervelse? Er dette roten til ditt hat mot penger?


Dette er eksempelvist naivt tullprat. Jeg ser for meg en narkotikabaron, rik etter grov overprisning av et vanedannende preparat. GrÄtende fordi han tjener sÄ mye penger pÄ en urettferdig handel. Fru Rands moralistiske tullprat er neppe gjeldende for disse eller andre svindlere og utbyttere. Bare fattigmanns trÞst for ofrene at fru Rand tror at han som utnytter dem kanskje hadde dÄrlig samvittighet hele veien til banken.

Penger kan godt vÊre mÄlet for onde gjerninger, men Ärsaken (roten) vil i mine Þyne til en hver tid vÊre den stusslige moralen i den som var villig til Ä trÞ over lik for Ä oppnÄ dem.

Mohandas Gandhi skrev:
Capital as such is not evil; it is its wrong use that is evil. Capital in some form or other will always be needed.



Eyden : Objektivistisk reasearch og argumentasjon er nok skjeldent sÄ veldig omfattende, ellers hadde de vel neppe endt opp med usakligheter og tomme pÄstander nesten hver gang de prÞver Ä diskutere noe... Ellers kan det virke som om fru Rand omtaler de fleste annerledes tenkende som onde og mentalt syke.


Ondskap er Ä behandle mennesker som ting. Middler og ikke mÄl i seg selv.
_________________
Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.

InnleggSkrevet: Fre 23 Jul 2004, 15:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk


Ble Medlem: 05 Jan 2004
Innlegg: 1314
Offline
Det var fristende Ä ta tak i mye av dette, men jeg tror jeg lar det ligge. En liten ting vil jeg imidlertid pÄpeke, og det er at Marx, Lenin, Stalin og Mao pÄtvang sine undersÄtter Ä lese respektive "verker"...Ayn Rand har aldri tvunget noen til Ä lese sine bÞker...
_________________
Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.

InnleggSkrevet: Fre 23 Jul 2004, 16:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003
Innlegg: 7331
Bosted: Trondheim
Offline
QIQrrr skrev:
Ayn Rand har aldri tvunget noen til Ă„ lese sine bĂžker...


Og godt er det!
_________________
Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.

InnleggSkrevet: Sűn 25 Jul 2004, 01:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003
Innlegg: 342
Bosted: Oslo
Offline
QIQrrr skrev:
Det var fristende Ä ta tak i mye av dette, men jeg tror jeg lar det ligge. En liten ting vil jeg imidlertid pÄpeke, og det er at Marx, Lenin, Stalin og Mao pÄtvang sine undersÄtter Ä lese respektive "verker"...Ayn Rand har aldri tvunget noen til Ä lese sine bÞker...


Dette minner litt om direkte historielÞshet. Marx hadde aldri undersÄtter, ei heller tvang han noen til Ä lese det han eller noen andre skrev.

Og hvorfor du skulle sammenligne Ayn Rand med Lenin, Stalin og Mao vet jeg ikke. Lenin, Stalin og Mao brukte Marx sine verker, men Ayn Rand har da aldri vĂŠrt diktator. NĂ„ syns jeg du roter fĂŠlt.
_________________
Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 22:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003
Innlegg: 342
Bosted: Oslo
Offline
QIQrrr skrev:
metaxa skrev:
Objektivisme er kan vel vaere mye rart, men filosofi er det nok ikke.


Jaha det var jo en spenstig pÄstand. Hvis du sÞker pÄ Ayn Rand pÄ nett sÄ omtales hun i alle troverdige filosofiske fora som filosof. Hvordan kan dette henge sammen tror du? At du skulle Þnske at hun ikke var annerkjent fordi du er dypt uenig er noe annet, det kalles subjektiv Þnsketenkning. Imidlertid er hun moderne tids mest leste filosof og har solgt ca. 30 millioner bÞker. MiddelmÄdig? Ytterligere kommentarer blir overflÞdig.


Henvis til et eneste filosofisk forum (akademisk) som refererer til Ayn Rand (enten i det hele tatt eller som filosof.)

Og om det Ä selge 30 millioner kopier av sine bÞker skal kvalifisere til betegnelsen filosof sÄ synes jeg du er litt pÄ jordet. Mange har solgt langt mer enn 30 millioner kopier av en og samme bok og kan ikke sies Ä vÊre mer eller mindre filosofiske enn bÞker som har solgt mye mindre. Jeg tror ikke det defineres ut fra hvor mange kopier den selger. (ForÞvrig er de mest leste bÞkene i verden kiosklitteratur.)

Jeg tror vi holder oss til den mest nyttige definisjonen. Filosofer er folk som har doktorgrad i filosofi, eller som i stor grad har bidratt til Ä utvikle filosofi som vitenskap generelt. Det har ikke Ayn Rand gjort, ettersom hun ikke er sÊrlig anderkjent blant filosofer, bortsett fra enkelte utskudd som Vegard Martinsen (som bare har en cand.mag., noe jeg selv har om et Ärs tid.)
_________________
Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 22:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk


Ble Medlem: 05 Jan 2004
Innlegg: 1314
Offline
Det er nok riktig at Marx ikke tvang noen til Ä lese noenting som helst, mens hans litteratur ble pÄtvunget andre.

ForÞvrig er din utstrakte bruk av Ad Hominem pÄfallende...lite troverdig argumentasjonsteknikk.
_________________
Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 22:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk


Ble Medlem: 05 Jan 2004
Innlegg: 1314
Offline
metaxa skrev:
Det har ikke Ayn Rand gjort, ettersom hun ikke er sÊrlig anderkjent blant filosofer, bortsett fra enkelte utskudd som Vegard Martinsen (som bare har en cand.mag., noe jeg selv har om et Ärs tid.)


Og her oppfÞrer du deg som den reneste sjarlatan, ikke sÊrlig imponerende. Jeg konstaterer at det stÄr sÊrdeles dÄrlig til med det akademiske apparat som fostrer slike utskudd (for Ä bruke dine egne ord) som kommer med slikt dÄrlig tildekket vÄs. Jeg er imidlertid ikke overrasket da du er et produkt av den filosofi som systematisk har motarbeidet filosofien til mennesker som Ayn Rand fordi de verger eget domene og innflytelse.

Ps: et enkelt sÞk pÄ Google vil avdekke flere anerkjente filosofiske fora som omtaler Ayn Rand som filosof. Det er imidlertid ikke opp til meg Ä fore deg med linker, let selv...
_________________
Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 22:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003
Innlegg: 342
Bosted: Oslo
Offline
QIQrrr skrev:

Ps: et enkelt sÞk pÄ Google vil avdekke flere anerkjente filosofiske fora som omtaler Ayn Rand som filosof. Det er imidlertid ikke opp til meg Ä fore deg med linker, let selv...


PĂ„ Google-sĂžk finner jeg Ayn Rand instituttet, som er alt annet enn akademisk, og et par andre ukritiske fan-sider.

Men du skal jo fÄ lov til Ä tro at Ayn Rand-bevegelsen er noe annet enn et febrilsk forsÞk pÄ Ä snekre sammen et ideologisk, i mine Þyne makabert, forsvar av nyliberalismen/kapitalismen. Det har du full rett til. Smile

Vi kan gjerne begynne Ä operere med begreper som filosof, matematiker og fysiker, om personer som synes Ä finne feltet interessant og som leker med ideer innenfor disse feltene. Men Ayn Rands bÞker er ikke engang et forsÞk pÄ det. Det finnes ikke vitenskapelige/akademiske kilder, henvisninger eller analyser i bÞkene hennes. Filosofien som er myntet pÄ hennes verk er skapt av en del fanatiske tilhengere av romanene hennes. Det har hun selv uttalt.

Ayn Rand er interessant lesning, men noen akademisk tyngde har bÞkene hennes aldri hatt, og kommer aldri til Ä fÄ, med mindre kapitalistene infiltrerer akademikerne (noe de er i ferd med Ä gjÞre i USA, selvsagt, gjennom privatisering av universitetene.)

Og ja, Vegard Martinsen er et utskudd. Jeg har hÞrt om folk som prÞver Ä vÊre profet og frelser pÄ en gang, men det funker ikke sÊrlig bra.

Og, som du pleier Ă„ si, god bedring!

Hvis jeg er produkt av en filosofi, sÄ har den ingenting med dette Ä gjÞre. Jeg sysler mest med matematikk og logikk innenfor sprÄkvitenskapen, sÄ hvordan du relaterer dette til kritikk av Ayn Rand vet jeg ikke. Mine professorer har forÞvrig vÊrt ekstremt flinke til Ä fÄ meg til Ä vÊre veldig kritisk til alt som heter etablert intellektuell viten.
_________________
Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 23:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [25 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group