DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Hva er EGENTLIG en venn?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [49 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
 Hva er EGENTLIG en venn?

Jeg er i sånt filosofisk humør for tida, og jeg lurer på hva en venn egentlig er, hva setter man egentlig som "kriterier" for vennskap.
Og er det forskjellige grader av vennskap osv?
*lure*

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 11:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
En venn er en person man kan stole på, en alliert. Båndet knyttes av gjensidige tjenester og bistand. Emosjonelle faktorer er ikke nødvendigvis en del av et vennskapsforhold. Det er viktig å være kynisk, og velge med omhu hvem man vil omgås med. En venn kan gi deg ressurser når du trenger det, men du må også være forberedt på å kunne støtte din venn om han skulle trenge det.

Men i vennskapsforholdet skal løgn møtes med løgn, og svik møtes med svik. En venn er ikke en venn hvis han holder deg for narr.

Har du mange venner, har du også mye makt.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 11:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
En venn for min del er en jeg kan stole på som er der og hører på når jeg har noe og si.
En jeg kan le og gråte sammen med, og drite meg ut ovenfor uten og risikere og bli mobbet i årevis.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 12:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
En venn er noen som lytter når man har noe å si. Som ikke er redd for å fortelle den harde sannheten. Og noen jeg vil både dø og leve for.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 19 Jul 2004, 23:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003
vennskap kan komme i mange former... noen gode, andre dårlige.. for vennskap er ikke bare bra...

i det perfekte vennskap skal alle være snille med hverandre og støtte hverandre fullt ut.. men samtidig aldri lyve eller bedra...

det funker ikke... en venn for meg er bare en som er der... en som ikke trenger å gjøre seg til, en som det er helt naturlig å være med... noen kan man fortelle alt til, andre ikke...

vennskap trenger ikke gå dypt engang, de kan være utrolig overfladiske...

hm.. kanskje jeg må få meg noen en gang...

InnleggSkrevet: Tir 20 Jul 2004, 00:45
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Du sier noe der Audi..
Alle sier de er glad i vennen/e sine. Men kan man være venner uten å liksom være glad i egentlig? Eller blir man bare glad i vennene sine uten å vite det selv?
*fundere mer*

InnleggSkrevet: Tir 20 Jul 2004, 01:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
grensen for vennskap er mye høyere for meg enn for andre, det er mennesker som regneer meg for venn som jeg ikke regner som venn. individualismens bakside. ifølge meg har jeg ingen venner. ifølge andre har jeg kanskje det...

InnleggSkrevet: Tir 20 Jul 2004, 09:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
elsker - kjæreste
glad i - venn

forstår ikke hvordan noen kan ha venner de ikke er glad i, de blir da heller ikke venner men mer et overfladisk forhold der de utnytter et faktum at noen har masse penger/dippeditter. Men dette skjer jo ikke med nære venner.

InnleggSkrevet: Tir 20 Jul 2004, 09:18
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg tror man kan elske venner også, men ikke på samme måte som man elsker kjæresten.

InnleggSkrevet: Tir 20 Jul 2004, 18:25
BagBiter
Veronica
Veronica

jeg har alltid vært imot det å "elske" en venn. Jeg mener at venner kan man være "glad i", også sette inn et gradsadverb foran. F.eks: "Ekstremt glad i"

Men at "Ã¥ elske" gjelder kun for slike man er fortapt i, og alt det klisset :-p

InnleggSkrevet: Tir 20 Jul 2004, 19:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Jeg tror en kan elske sjelevenner. men veit ikke helt. Jeg har ei sjelesøster som jeg er veldig glad i. . ?

De virkelige vennene mine, er jeg ikke helt sikker på hvem er, men jeg finner det ut sakte men sikkert. (Tror jeg)

InnleggSkrevet: Tir 20 Jul 2004, 23:33
Sist endret av Voon den Tir 28 Feb 2006, 13:44, endret 1 gang
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
en venn er en som du kansje ikke kan stole på gjør det du sier, men gjør det han/ho mener er best for deg.

Nå det kommer til det å elske en venn,, jeg kan ikke elske en venn slik jeg oppfatter ordet elske.
For å bli enige må vi ha en definisjon av det å elske da.
Min oppfatning av elske er det maksimale avhengigheten og lysten å frigi følelser.
Vitenskapen sier forelskelse er når vi treffer ett annet menneske som ser ut til å ha gode overlevelsesegenskaper.

Det jeg da ikke skjønner er at vi kan være kåt uten å være forelska. Jeg har vert både forelska og bare kåt, men er forelskelse bare en forsterkning av kåthet?
Da jeg var forelska var jeg kåtere enn vanlig og. Men bare på ho.

Det føles ikke som det samme men... følelser er ikke til å stole på.
Har noen vitenskapelige svar?

InnleggSkrevet: Ons 21 Jul 2004, 01:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Crispa
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003
BagBiter skrev:
En venn er en person man kan stole på, en alliert. Båndet knyttes av gjensidige tjenester og bistand. Emosjonelle faktorer er ikke nødvendigvis en del av et vennskapsforhold. Det er viktig å være kynisk, og velge med omhu hvem man vil omgås med. En venn kan gi deg ressurser når du trenger det, men du må også være forberedt på å kunne støtte din venn om han skulle trenge det.

Men i vennskapsforholdet skal løgn møtes med løgn, og svik møtes med svik. En venn er ikke en venn hvis han holder deg for narr.

Har du mange venner, har du også mye makt.

oi, jeg er så enig så enig.

Forresten, angående å være -glad i-. Du kan være glad i på flere måter, og du kan bry deg om ting. Å bruke ordet elske vil jeg si er litt klisje, for det er så mange som bruker det feil, at jeg vil faktisk ikke bruke det. Jeg er ekstremt glad i kjæresten min, glad i på så mange måter som er mulig.

blablabla. En venn er en du kan være sammen med uten å måtte snakke om masse overfladisk kliss, og som du kan være deg selv med. En du kan gå og være helt som deg selv med.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jul 2004, 10:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
jeg mener at med ekte venner så kommer alt det stolepå greiene av seg selv. ekte venner er ikke noe man funderer over, de bare er der. og man vet at de er der.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jul 2004, 11:38
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Jeg tror kriteriene for vennskap er ganske forskjellig mellom kjønnene. Jeg opplever at jenter oftere er mer opptatt av å tilbringe nok tid med dem de kaller venner, for det virker som om vennskapet deres kan gå ut på dato. Hvis der går for lang tid, kjølner liksom hele greiene og isen må brytes på nytt neste gang man møtes, noe som fort kan bli ganske pinlig. Jeg har derimot aldri måttet bryte isen igjen med en jeg kaller venn, selv om det har gått måneder eller år siden sist vi traff hverandre.

Tror også vennskap handler mye om å betro seg til hverandre

InnleggSkrevet: Ons 21 Jul 2004, 11:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg er vanligvis forsiktig med hvem jeg kaller venn. Det er noe jeg har begynt med det siste året, etter å ha lagt merke til at mange av mine "venner" ikke egentlig føltes som venner, men som gode bekjente.

De fleste som jeg før omtalte som "venner" har nå blitt til "bekjente" av en eller annen grad. Kriteriene jeg setter for en venn har ganske enkelt økt, og forandret seg. Nå er det viktig at jeg føler at jeg kan stole på vedkommende, at jeg til en viss grad forstår vedkommende, at jeg føler vedkommende bryr seg, at vi kan ha det morsomt sammen, og at vi kan strekke oss litt for hverandre.

Også må vennene mine huske bursdagen min, da.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jul 2004, 12:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
hvis bursdagshudking er et kriterie for venn, så sliter jeg. jeg husker ikke om jeg er født den 9ende eller den 7ende. etter noen minnutters tvil pleier jeg å komme frem til at det er 7ende. men jeg husker andres bursdager litt bedre. litt.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jul 2004, 13:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Har gått lenge nok uten venner til å være villig til å gjøre alt for å behoilde de jeg har. Men jeg husker ikke bursdager, tall *grøss*

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jul 2004, 17:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
for å utfyllet mitt forrige innlegg så vil eg først kome med et sitat:

"I love you, but I'm not IN love with you"

Forlovet/nesten-forlovet - forelsket
Kjærester/nære venner - elsker
Nære venner/Venner - glad i
Bekjente - hilse på

Alle venskap er spesielle må sin måte så det finnes absolutt muligheter for at kategoriene krysser. Måtte fordele nære venner på to av kategoriene for personlig så har eg venner som eg absolutt ikkje kunne klart meg uten, som eg har kjent heile livet. Men eg har og nære venner som sidan me studerer over heile landet/utlandet ikkje treffes så ofte. Men når me treffest kan me snakke om absolutt alt.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jul 2004, 23:00
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Hehe, jeg blir stadig mer forvirret når jeg leser her, samtidig som jeg liksom innser litt ting og. Jeg har det heldigvis aldri sånn at det føles rart å møte gamle venner. Vaffal ikke de som er VENNER.
Og er det egentlig noe sånt som bestevenn? Er liksom bestevennen bedre enn alle de andre?

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 00:13
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [49 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet