 |
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!


Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
PÃ¥bud om Elbiler
Veronica skrev: | Kampen for pÃ¥bud av el-biler eller hest og vogn fÃ¥r komme nÃ¥r Verden™ er klar for det.  |
Eventuelt kunne man i de større byene legge litt bedre til rette for lading i sentrum og forby all privat persontrafikk. Oslo hadde hatt godt av dette, finn gjerne en grense mellom Ring 1 og Ring 2. Buss, Taxi, varelevering og håndverkere måtte få lov til å bruke andre biler, men ingen private personbiler innenfor grensa. Jeg tror det hadde fått mange flere til å kjøpe Elbiler og samtidig fått ned forurensningen i sentrum. Man må selvfølgelig kombinere dette med økt kollektivtilbud, men det burde være mye lettere å få trikk og buss til å gå når de skal uten den store biltrafikken i sentrum.
Hvorfor har vi ingen politikere som tør gjennomføre noe sånt i norge.
|
Skrevet: Fre 02 Jul 2004, 10:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Elbiler vil nok produsere endel svevestøv de og, men eksosen slipper man jo. Så mer restriksjoner på bilkjøring i sentrum av for eksempel Oslo ville gjort seg. Selv hater jeg bykjøring i Oslo, så for meg er det intet tap å holde seg utenfor 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 02 Jul 2004, 11:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten


Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
så er det fryktelig kjedelig med el-biler da.. ingen eksotiske biler å se. Lambo ferrari...
Måtte vert lov å kjøre slike på bane en gang i uka elns
bygge ut flere baner i norge
|
Skrevet: Fre 02 Jul 2004, 11:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det holder med veiene langs Randsfjorden - der trenger du ikke kjøre fort for å få racerbilfølelsen, så mye svinger som det er 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 02 Jul 2004, 12:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul


Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Hvis jeg noen gang kjøper meg en bil, skal det være en elbil.
Innen jeg får råd til det, kan utviklingen godt ha kommet så langt at den vil fungere like bra som alle andre biler. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 04 Jul 2004, 10:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Veronica skrev: | Hvis jeg noen gang kjøper meg en bil, skal det være en elbil.
Innen jeg får råd til det, kan utviklingen godt ha kommet så langt at den vil fungere like bra som alle andre biler.  |
Jeg skal sitere noe som ble sagt om el-bilen i en bok ved navn "Teknikkens Vidundre", skrevet i ca 1934:
Den elektriske motor er et unikum av en enkel konstruksjon, og man kunde tenke på den som en avløser av forbrenningsmotoren i våre biler. Hvis det lot sig gjøre, vilde det være en elegant løsning og en stor forbedring. Men her dukker det evige akkumulatorproblemet op igjen. Kunde man så sant få magasinert en tilstrekkelig mengde elektrisk energi på en rimelig vekt og en beskjeden plass, vilde den elektriske motoro øieblikkelig holde sitt inntog i bilene, ikke bare i en enkelt vogn nu og da, som en også nu for tiden påtreffer på gaten, men over hele linjen. Og noen lekre kjøretøier vilde det bli. Men den brukbare akkumulator lar vente på sig.
70 år senere er dette fremdeles status quo. Riktignok har batteriene blitt bedre, men så har også folks krav og forventinger til en bli steget betraktelig på disse årene.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 04 Jul 2004, 21:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten


Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
Lurer på.. om du hadde effektive dynamoer kunne jo de lade opp bateriene ved hver nedoverbakke. sette motoren i dvale/hvilemodus elns i nedoverbakker.
men det er litt dumt å basere seg på nedoverbakker 
|
Skrevet: Man 05 Jul 2004, 03:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!


Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Du bruker ikke dynamoer til det, du bruker el-motoren, og det skjer i alle el-biler i dag. Elbiler bremser med motoren, og tar opp strømmen som blir produsert.
|
Skrevet: Man 05 Jul 2004, 12:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Legg forøvrig merke til at man i 1934 ikke brydde seg en døyt om miljøet. Det var rett og slett det at den elektriske motoren er en mye mer effektiv og smidig maskin som var tingen. Men det var dette med batteriene, da.
Det tar deg 5-10 minutter maks å fylle bensin og betale i kassa. Å lade batterier, derimot... Og på de 5-10 minuttene får du nok energi til å kjøre kanskje 50-60-70 mil. Mens batteriene på en el-bil...
I tillegg har vi det at strømmen skal produseres på et eller annet vis, og ofte forurenser denne produksjonsmetoden. El-biler kan flytte mye forurensning ut av byene, og det er bra. De løser forurensningsproblemet lokalt, men ikke globalt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 05 Jul 2004, 13:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul


Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Solenergi? Vindenergi? Andre glupe løsninger som jeg ikke kan komme på, men som det ikke er umulig at fagfolk og glupe vitenskapsmenn kan finne før eller siden?
Du er altfor negativ og pessimistisk, Glahn. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 05 Jul 2004, 13:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Veronica skrev: | Solenergi? Vindenergi? Andre glupe løsninger som jeg ikke kan komme på, men som det ikke er umulig at fagfolk og glupe vitenskapsmenn kan finne før eller siden?
Du er altfor negativ og pessimistisk, Glahn.  |
Nei, jeg bare ser at etter flere tiår med arbeid på dette feltet har man kommet ikke besynderlig langt. Det har vært mange oppfinnsomme forsøk på å finne bedre løsninger enn forbrenningsmotoren, men ingen har klart å være like brukbare og praktiske. Istedet har moderne biler blitt ekstremt miljøvennlige, med utslipp på et nivå lavere enn man noensinne kunne drømt om for 30 år siden.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 05 Jul 2004, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | Veronica skrev: | Solenergi? Vindenergi? Andre glupe løsninger som jeg ikke kan komme på, men som det ikke er umulig at fagfolk og glupe vitenskapsmenn kan finne før eller siden?
Du er altfor negativ og pessimistisk, Glahn.  |
Nei, jeg bare ser at etter flere tiår med arbeid på dette feltet har man kommet ikke besynderlig langt. Det har vært mange oppfinnsomme forsøk på å finne bedre løsninger enn forbrenningsmotoren, men ingen har klart å være like brukbare og praktiske. Istedet har moderne biler blitt ekstremt miljøvennlige, med utslipp på et nivå lavere enn man noensinne kunne drømt om for 30 år siden. |
Grunnen til at man ikke har kommet besynderlig langt har ingenting med det potensialet som ligger i teknologien eller hvor langt forskerne faktisk har kommet på disse områdene. Det er for det meste å gjøre med at verden styres av en rekke selskaper hvis eksistensgrunnlag er fossilt brensel. Det finnes utallige eksempler på regjeringer, som etter press fra store selskaper, har forkastet prosjekter med bølge, vind, vann, sol, grunnvann, og andre former for fornybar energiutvinning.
Biler blir heller ikke mer miljøvennlige. Trenden i USA er nå å kjøpe større biler med større motorer som forbruker mer energi. Denne trenden er selvsagt skapt av nevnte oljeindustri som ønsker å skvise enda litt mere gryn ut av massene. Til og med i Norge har oljeindustrien overbevist endel partier om at vi trenger ting som gasskraftverk.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 05:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det tror jeg ærlig talt bare halvveis på. Hvis man ser på bilens historie, så ser man at det alltid har vært folk med mer eller mindre oppfinnsomme løsninger på hva slags motor man skulle bruke. Damp, bensin, diesel, elektrisitet, turbiner, noen drømte til og med om atomdrevne biler. Det har vært fryktelig mange ideer ute og gått, og mange av dem har blitt prøvd i praksis og til og med hatt endel suksess. Som sitatet fra Teknikkens vidundre over viser, så var elbiler slettes ikke noe ukjent fenomen for 70 år siden.
Men ja, forbrenningsmotoren har vist seg å være mye enklere å få til å fungere i praksis, rett og slett fordi den har vært så gruelig praktisk å bruke, ikke fordi den er den egentlig beste løsningen. Og dermed har oljeindustrien blant annet, fått et stort marked som den selvfølgelig har lyst til å beholde. Men det er bare halve historien.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 18:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Hva er det du tror bare halvveis på, spesifikt? (Kan man tro halvveis på noe, forresten?)
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 19:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
metaxa skrev: | Hva er det du tror bare halvveis på, spesifikt? (Kan man tro halvveis på noe, forresten?) |
Jeg tror ikke oljeindustrien er fullt av mørkemenn på den måten som mange mener.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 19:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | metaxa skrev: | Hva er det du tror bare halvveis på, spesifikt? (Kan man tro halvveis på noe, forresten?) |
Jeg tror ikke oljeindustrien er fullt av mørkemenn på den måten som mange mener. |
Det har ingenting med mørkemenn å gjøre. Dette foregår i fullt dagslys, og i stor grad til de flestes aksept.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 19:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Tja...
Her er iallefall hva som ble sagt i tidligere nevnte bok, fra 1934:
Hvorledes bilen vil utvikle sig videre i kommende halvhundre år, hører til den type av spørsmål som ikke godt lar sig besvare og, antagelig nettopp av denne grunn, stadig bevarer sin interesse. Meget tyder som tidligere fremhevet på at bilen har funnet sin likevektsstilling, arbeidet sig frem til en type som vil stå for tidens og forbedringenes stormløp en god del år fremover. Bilindustriens hovedinteresse ligger nu i å gjøre bilen til en allemannsvogn, og slagordene blir da først og fremst: billige vogner, billig drift. Motoren er nu et lite vidunder. Selv små forbedringer koster årelang omtanke og leder lett til en forøkelse av det antall deler hvorav maskinen består, og dermed også gjerne til økede omkostninger i anskaffelse og vedlikehold. Men selvfølgelig finnes det intet reglement som sier at vi absolutt skal bruke den forholdsvis dyre bensinen. Det arbeides derfor meget med annet og billigere brensel, trekullgass f.eks. Her er det dog ennu et stykke igjen før den nødvendige appratur kan sies å virke helt fristende for private bileiere. Komprimert gass og luft har vært forsøkt. En amerikaner, Roy J. Meyers, skal ha laget en vogn som kan ta med sig nok komprimert luft til 1000 kilometers kjøring. De samme fordeler i retning av behagelig driftsmaskineri, byr også i virkeligheten dampen. Det finnes allerede forholdsvis enkle løsninger av hovedproblemet: fyringen, så det kan godt tenkes at dampen ennu kan ha en chance. Den elektriske bil står fremdeles ansikt til ansikt med akkumulatorproblemet og kommer ikke lenger. Heller ikke har man ennu funnet noget helt brukbart på gassturbinens område, skjønt det har vært arbeidet en del med det. Full aktualitet har derimot dieselmotoren eller rettere sagt den hurtiggående oljemaskin, som allerede arbeider i mange biler, særlig i busser. Men alle disse ting, så betydningsfulle de enn kan være for økonomien og den lettere håndtering, vil neppe i synderlig grad forandre bilen som helhet. Den må sies stort sett å ha funnet sin form - foreløbig. For denne utvikling, som nu er kommet inn i finpussingens stadium, kan selvfølglelig når som helst brytes av noe vesentlig nytt. Og slikt er umulig å si noget om på forhånd, det ligger nettop i betegnelsen "vesentlig nytt".
Forøvrig er det vås å si at bilene ikke blir mer miljøvennlige. Elektronisk styring av forbrenningsprosessen og katalysatorer gjør at en moderne bil slipper ut langt mindre forurensende gasser pr liter drivstoff forbrukt, enn før. De utnytter også energien i drivstoffet mye bedre, og drivstoff-forbruket har derfor holdt seg noenlunde stabilt. I USA har man alltid hatt en forsmak for overdrevent store biler med overdrevent store motorer, så det er heller ikke noe nytt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 20:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | Tja...
Her er iallefall hva som ble sagt i tidligere nevnte bok, fra 1934: (...)
|
Nå snakket jeg ikke nødvendigvis om biler men om energiutvninning generelt.
Glahn skrev: |
Forøvrig er det vås å si at bilene ikke blir mer miljøvennlige. Elektronisk styring av forbrenningsprosessen og katalysatorer gjør at en moderne bil slipper ut langt mindre forurensende gasser pr liter drivstoff forbrukt, enn før. De utnytter også energien i drivstoffet mye bedre, og drivstoff-forbruket har derfor holdt seg noenlunde stabilt. I USA har man alltid hatt en forsmak for overdrevent store biler med overdrevent store motorer, så det er heller ikke noe nytt. |
Fakta er at det CO2 utslippet pr innbygger fra amerikanske personbiler øker drastisk (uten at antallet personbiler pr innbygger øker nevneverdig).
Bensinmotoren blir mer miljøvennlig ja, og bruker sannsynligvis mindre drivstoff enn før (dog sannsynligvis ikke så lite som den kunne gjort), men folk velger større og større motorer.
Oljeindustrien har lenge arbeidet mot (les: lobby) alternative måter å drive bilmotoren på, f.eks. hybridmotorer.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 20:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat


Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
fra http://www.aceee.org/energy/cafe.htm
The 1985 average fuel economy standard of 27.5 mpg for cars has not been raised in the intervening 16 years, and the light truck standard increased only about 1 mpg in the same period. Congressional action has frozen CAFE standards since fiscal year 1996, and the fuel economy of the combined light duty fleet has now dropped to 24 mpg from its 1986–87 high of 25.9 mpg. Because SUVs are held to the less stringent light truck standard, their growing popularity has led to the decline in average fuel economy for the entire passenger fleet.
(mpg - miles per gallon
SUV - sports utility vehicle)
USA står forøvrig for en fjerdedel av verdens energiforbruk. En overdreven bilbruk har en god del av ansvaret for dette.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 21:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole


Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Misforståelser er fine ting
Morsomt å tenke på at Bobla mi stort sett ligger på 0,7 liter på mila, eller mindre. Tyskerne kan sine saker...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 21:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |