SayIt
SupersĂžt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
Darkhunters : Skrekkelig dÄrlig
Artikkelen er skrevet av BÄrd André Johnsen
Darkhunters
Snill som jeg er vier jeg mye av min godt trente tÄlmodighet til Ä se dÄrlige filmer, slik at dere uten noen som helst form for anger, kan hoppe over disse. Om jeg noensinne bestemmer meg for Ä lage en topp ti liste over dÄrlige filmer, er denne en soleklar kandidat. Vil du mot all formodning vite mer om den, well, read on.
Dette er en skrekkfilm. Dette er en skrekkfilm om Carol som jakter pÄ dÞde, men ikke sÄ dÞde allikevel, mennesker, som hun frigjÞr hva deres limbotilvÊrelse. De blir nemlig jaktet pÄ av lykkejegere som skal selge sjelen deres pÄ svartebÞrsen. Aha.
Jeg har prÞvd Ä sette meg inn i Johannes Roberts' hode, for jeg vil veldig gjerne prÞve Ä forstÄ hva han forsÞker pÄ. Jeg vet ikke helt hva jeg skal begynne med, sÄ jeg bare fyrer lÞs.
Produsentene bak filmen har kanskje castet verdens dÄrligste skuespillere. Det er ikke sÊrlig sjokkerende dog, at en b-film-konge som Jeff Fahey har funnet veien inn i denne britiske suppa. Dominique Pinon som den dÞde - men ikke helt dÞd allikevel - Charlie er rett og slett pinlig. At han har spilt i en million filmer, inkludert Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain gjÞr ikke saken noe bedre. Jeg gremmes. Dan Van Husen som en ravende gal monster-look-a-like med brennende ansikt og noe som kan ligne pÄ fyllegresk er ogsÄ ganske uheldig. Susan Paterno som damen - hvis oppgave her i livet er gitt av gud selv - innehar kanskje historiens lengste rekke av banale dialoger. SÄ var det Jeff Fahey da. En parallell til Fahey kan f.eks. vÊre Steven Seagal. Vi snakker om en skuespiller som har spilt i gadzillion filmer, men av en eller annen grunn aldri klarer Ä bli en bra skuespiller. Man skulle tro erfaring ville hjelpe, men den gang ei.
Fra et teknisk point of view er det interessant Ä se hvordan historien er fortalt. Det virker som om noen har oppdaget effektknappen pÄ kameraet og bestemt seg for Ä velge en effekt random pr. scene. GlÞdende, malplasserte Þyne og mer slowmotion enn Fastlane noen sinne har klart Ä dytte inn i en episode. Ikke bare er bruken av slowmotion unÞdvendig, den er brukt i scener hvor den ikke har noen form for hensikt enn Ä strekke filmen ut til den ca. halvannen timen den varer.
Historien i seg selv finnes ikke skummel. Carol kan se de dÞde fordi hun - hold deg fast - ble pÄkjÞrt en gang hun tilfeldigvis holdt en katt. Etter det har hun blitt kjederÞyker og ser nÄr og hvordan folk dÞr ved Ä ta pÄ de, sÄ hun har tatt pÄ seg hansker og blitt psykolog. Dvs. fÞr hun ble en ravende gal dame med hagle som ved Ä skyte hull i magen til folk, skulle sende de der de hÞrer hjemme: hos vÄr venn der oppe.
Musikkwise er ogsÄ filmen preget av effektfiltre og tilfeldig ploinking pÄ tangenter. Klisjébefengte strykerstrofer og skrekk-og-gru-lyder som var populÊrt pÄ tidlig Ätti-tallet blir her presentert i en stil som minner pÄ Eurovision, bare verre.
Darkhunters er forferdelig. Det er en film som ikke finnes interessant, men pÄ en annen side er grusomt irriterende. Jeg har planer om Ä se mange dÄrlige filmer fremover, men jeg hÄper ingen er sÄ dÄrlige som denne.
Styr unna.
|