DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Film og TV
Darkhunters : Skrekkelig dårlig
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [1 Post]  
Av Innlegg
SayIt
Supersøt

Ble Medlem: 19 Aug 2003
 Darkhunters : Skrekkelig dårlig

Artikkelen er skrevet av Bård André Johnsen

Darkhunters

Snill som jeg er vier jeg mye av min godt trente tålmodighet til å se dårlige filmer, slik at dere uten noen som helst form for anger, kan hoppe over disse. Om jeg noensinne bestemmer meg for å lage en topp ti liste over dårlige filmer, er denne en soleklar kandidat. Vil du mot all formodning vite mer om den, well, read on.

Dette er en skrekkfilm. Dette er en skrekkfilm om Carol som jakter på døde, men ikke så døde allikevel, mennesker, som hun frigjør hva deres limbotilværelse. De blir nemlig jaktet på av lykkejegere som skal selge sjelen deres på svartebørsen. Aha.

Jeg har prøvd å sette meg inn i Johannes Roberts' hode, for jeg vil veldig gjerne prøve å forstå hva han forsøker på. Jeg vet ikke helt hva jeg skal begynne med, så jeg bare fyrer løs.

Produsentene bak filmen har kanskje castet verdens dårligste skuespillere. Det er ikke særlig sjokkerende dog, at en b-film-konge som Jeff Fahey har funnet veien inn i denne britiske suppa. Dominique Pinon som den døde - men ikke helt død allikevel - Charlie er rett og slett pinlig. At han har spilt i en million filmer, inkludert Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain gjør ikke saken noe bedre. Jeg gremmes. Dan Van Husen som en ravende gal monster-look-a-like med brennende ansikt og noe som kan ligne på fyllegresk er også ganske uheldig. Susan Paterno som damen - hvis oppgave her i livet er gitt av gud selv - innehar kanskje historiens lengste rekke av banale dialoger. Så var det Jeff Fahey da. En parallell til Fahey kan f.eks. være Steven Seagal. Vi snakker om en skuespiller som har spilt i gadzillion filmer, men av en eller annen grunn aldri klarer å bli en bra skuespiller. Man skulle tro erfaring ville hjelpe, men den gang ei.

Fra et teknisk point of view er det interessant å se hvordan historien er fortalt. Det virker som om noen har oppdaget effektknappen på kameraet og bestemt seg for å velge en effekt random pr. scene. Glødende, malplasserte øyne og mer slowmotion enn Fastlane noen sinne har klart å dytte inn i en episode. Ikke bare er bruken av slowmotion unødvendig, den er brukt i scener hvor den ikke har noen form for hensikt enn å strekke filmen ut til den ca. halvannen timen den varer.

Historien i seg selv finnes ikke skummel. Carol kan se de døde fordi hun - hold deg fast - ble påkjørt en gang hun tilfeldigvis holdt en katt. Etter det har hun blitt kjederøyker og ser når og hvordan folk dør ved å ta på de, så hun har tatt på seg hansker og blitt psykolog. Dvs. før hun ble en ravende gal dame med hagle som ved å skyte hull i magen til folk, skulle sende de der de hører hjemme: hos vår venn der oppe.

Musikkwise er også filmen preget av effektfiltre og tilfeldig ploinking på tangenter. Klisjébefengte strykerstrofer og skrekk-og-gru-lyder som var populært på tidlig åtti-tallet blir her presentert i en stil som minner på Eurovision, bare verre.

Darkhunters er forferdelig. Det er en film som ikke finnes interessant, men på en annen side er grusomt irriterende. Jeg har planer om å se mange dårlige filmer fremover, men jeg håper ingen er så dårlige som denne.

Styr unna.

InnleggSkrevet: Tor 01 Jul 2004, 01:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [1 Post]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Film og TV
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet