|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Røykeloven
Nå har vi hatt røykeloven i noen uker og vi har fått et inntrykk av dens virkninger. Vår første opplevelse av disse kom da vi for et par uker siden besøkte en kafé som vi iblant stikker innom. Vanligvis er dette lokalet fylt av røyk og av øldrikkende ungdommer. Denne gangen var luften noenlunde ren, men det spesielle var at lokalet var tomt. Det var ikke et eneste menneske i lokalet, det lokalet som som regel var så fullt at det var vanskelig å få plass.
Ved nærmere ettersyn viste det seg at lokalet ikke var helt tomt: ved et bord innerst i lokalet satt det to personer. Men det viste seg at dette var betjeningen.
Et leserbrev i gårsdagens VG forteller noe tilsvarende. En røykende kafégjest satt ved et bord utenfor kafeen, men måtte pga. et nødvendig ærend inn i kafeen. Da viste det seg at det i lokalet ikke var en eneste gjest. Lokalet var tomt. Myndighetenes påskudd for å innføre lover var at servitører har krav på et sunt arbeidsmiljø, men et arbeidsmiljø uten kunder er kanskje litt for sunt?
Brevskriveren i VG lurte på hvor alle de ikke-røykerne er, de som tidligere ikke hadde gått ut fordi det var røykluft på serverdingsstedene, men som før røykeloven ble innført sa at nå skal også de begynne å gå ut. De har i hvert fall ikke begynt å gå ut til de stedene som vi har sett.
En annen ting er at nå er det langt flere kafeer som har satt bord og stoler på fortauet utenfor. Det er ikke forbudt å ta seg en røyk utendørs – i hvert fall ikke foreløpig - så nå sitter røykerne og nyter sin sigarett utendørs. Men for å beskytte sine gjester mot den kalde norske sommeren har enkelte kafeer vi har sett også lagt frem ulltepper slike at gjestene ikke skal fryse mens de er på kafé. Så kafégjester sitter nå ved et bord utenfor kafeen med et ullteppe rundt seg. Koselig.
Vi ser med spenning frem mot vinteren: da vil røykere gå ut i vinterkulden for å ta seg en røyk. Vil dette føre til at det blir flere tilfeler av forkjølelse, influensa eller lungebetennelse? Vi regner med at de statlige statistikkorganer ikke vil legge frem statistikker som viser noe slikt når tallene viser en negativ utvikling.
Vi har også sett at utebord har ført til økede inntekter for kommunene. Hvis en kafé skal få sette bord på fortauet utenfor sine lokaler, må den ha tillatelse av kommunen. Og i og med dette skaffer kommunen seg ekstrainntekter. Så røykeloven har mange uventede bivirkninger: færre gjester, kanskje oppsigelser blant servitører, økede inntekter for kommunene, folk som sitter og fryser utendørs.
DLFs syn er at dette egentlig handler om eiendomsrett: vi mener at det er eieren av en kafé som har retten til å avgjøre om det skal være tillatt å røyke der eller ikke. Så snart vi kan vil vi fjerne alle lover som legger restriksjoner på eierens mulighet til å bestemme over sine eiendommer.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 29 Jun 2004, 11:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg tror neppe det kommer til å bli like tomt etterhvert. Folk kommer til å gå mer ut (de som ikke gikk like mye ut før). Jeg tror hovedgrunnen til at det ikke skjer nå er at det er sommer og sol, folk tilbringer heller tiden ute med billigere drikkevarer fra Rimi/Rema enn å sitte på en dyr kafe/pub inne.
Og det er rart om norge skal bli det første landet hvor røykeforbud skal ha en negativ effekt på inntjeningen til utestedene.
|
Skrevet: Tir 29 Jun 2004, 12:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Jo, men foreløpig ser det skremmende lite positivt ut.. må si jeg støtter DLF på dette punktet.. la hver bestemme for seg, vi ville garantert hatt røykfrie buler også under en slik lovgivning.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 29 Jun 2004, 13:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Kansje vi burde vente og se til utover høsten, når det blir virkelig kaldt, men jeg har jo for vane å sitte mer på cafe når det er vinter enn når det er sommer.
|
Skrevet: Tir 29 Jun 2004, 15:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 439 Bosted: Trondheim
|
Det virker som at folk glemmer at røykeloven sier at det ikke er lov å røyke på utesteder, ikke at det ikke er lov for røykere å oppholde seg der. Verden går ikke under.
|
_________________ This is not here.
-Yoko Ono
Skrevet: Tir 29 Jun 2004, 15:50 Sist endret av lupin den Tir 29 Jun 2004, 16:51, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ja, ikke sant!
Jeg for min del setter utrolig pris på å kunne sitte i ett røykfritt lokale nå, å spise god mat uten å få matlysten ødelagt ved at venner røyker mens jeg spiser.
|
Skrevet: Tir 29 Jun 2004, 16:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
folkeskikk?
det er vel synd at det skal lovgivning til for aa laere folk aa oppfoere seg da. hvis mine venner hadde tatt seg en royk mens jeg spiste uten aa spoerre foerst hadde jeg blitt litt irritert.
men dette med roykelov ja. jeg har et litt ambivalent forhold til.. og jeg maa si jeg forstaar ikke-roykerne. men aerlig talt, det er det andre ting dere burde vaere mer bekymret over hvis kreftfaren er mye hoeyere. all den ferdigproduserte maten dere stapper i dere, eksosen i byene, og hullene i ozon-laget over hodene deres. men noen stakkars roykere paa puben skal man hakke paa. jaja, man skal vel finne seg en fiende paa sin egen stoerrelse.
|
Skrevet: Ons 30 Jun 2004, 03:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
martefine
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003 Innlegg: 2283 Bosted: Mongoland
|
Det eneste som er sikkelig mongo med røykeloven er at når det ikke lukter røyk på Reis lenger, lukter det bare skikkelig vondt...
|
_________________ Skal du bare lese en bok i år,
må du ta deg sammen
Skrevet: Ons 30 Jun 2004, 09:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

|
Re: folkeskikk?
metaxa skrev: | det er vel synd at det skal lovgivning til for aa laere folk aa oppfoere seg da. hvis mine venner hadde tatt seg en royk mens jeg spiste uten aa spoerre foerst hadde jeg blitt litt irritert.
men dette med roykelov ja. jeg har et litt ambivalent forhold til.. og jeg maa si jeg forstaar ikke-roykerne. men aerlig talt, det er det andre ting dere burde vaere mer bekymret over hvis kreftfaren er mye hoeyere. all den ferdigproduserte maten dere stapper i dere, eksosen i byene, og hullene i ozon-laget over hodene deres. men noen stakkars roykere paa puben skal man hakke paa. jaja, man skal vel finne seg en fiende paa sin egen stoerrelse. |
Det er alltid noe som er verre.
|
-Yoko Ono
Skrevet: Ons 30 Jun 2004, 11:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Re: folkeskikk?
metaxa skrev: | men aerlig talt, det er det andre ting dere burde vaere mer bekymret over hvis kreftfaren er mye hoeyere. all den ferdigproduserte maten dere stapper i dere, eksosen i byene, og hullene i ozon-laget over hodene deres. men noen stakkars roykere paa puben skal man hakke paa. jaja, man skal vel finne seg en fiende paa sin egen stoerrelse. |
Jeg for min del bryr meg ikke om kreftfaren, men tar jo det også med når det er bevist at passiv røyking er nesten like farlig som å røyke, dermed så ser jeg en go grunn for at ansatte skal beskyttes.
Det som er ille er det at jeg til nå ikke kunne vært på resturant/kafe ol. Uten at det har lukten forferdelig røyk, av den grunn at eierene ikke gidder å sette påå vegger en gang, jeg mister matlysten av det, får hodepine og jeg blir kvalm.
Men åååå så stakkars røykerene, de må ut når det er kaldt, stakkars, men vi ikke-røykere er jo kjempeegoistiske når vi vil sitte i røykfri lokaler å få nyte en god middag uten at luften rund er tett og stinkende, ansatte på på slike plasser må gå å rydde i i de lokalene hele dag. Jada, slemme vi er som ønsker oss ren luft.
Å så gjør vi den stor feilen å klage på røyken i stede for å klage på andre problemer, hva vet du om mitt forhold til andre problemer? Men nå er det snakk om røyk, men selvfølgelig, man kan jo alltids finne noe som er verre, men det er jo ikke poenget.
|
Skrevet: Ons 30 Jun 2004, 12:09 Sist endret av Ronja den Ons 30 Jun 2004, 13:05, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

|
Jeg er veldig enig.
Man må ikke røyke hele tiden. Man går ikke på kafe for å røyke.
|
-Yoko Ono
Skrevet: Ons 30 Jun 2004, 12:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
QIQrrr skrev: | Vi ser med spenning frem mot vinteren: da vil røykere gå ut i vinterkulden for å ta seg en røyk. Vil dette føre til at det blir flere tilfeler av forkjølelse, influensa eller lungebetennelse? Vi regner med at de statlige statistikkorganer ikke vil legge frem statistikker som viser noe slikt når tallene viser en negativ utvikling. |
Folk går frem og tilbake til kaffeer ol, så om noen blir syke av ut å røyke, så er det ikke ett argument, de må jo kunne kle seg, som de gjør når de skal andre plasser!
|
Skrevet: Ons 30 Jun 2004, 13:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Dette er en debatt jeg har hatt mange andre steder på nett, så jeg har egentlig diskutert meg lei på dette emnet nå. Det resulterer uansett alltid i at en eller annen idiot kommer med utsagnet: "Men hva med eksosen i trafikken da, skal man liksom forby biler også?" Det er så langt fra poenget som man kan komme. At det finnes andre ting som er ille/verre, er ingen grunn til å tillate at noe helseskadelig fremtrer. "Luften er så ille uansett, at man kan like greit forpeste den litt mer med røyk" - hva for et argument er det?
Sånn generelt sier jeg meg svært enig i det Ronja har å si.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 30 Jun 2004, 23:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Det handler om frihet. Restauranteierens frihet til å tillate røyking i lokalene sine hvis han ønsker det. Servitørenes frihet til å jobbe i røykfylte lokaler hvis de vil. Gjestens frihet til å røyke. At røyking er helseskadelig er ikke tema engang og ikke-røykerne har frihet til å velge røyfrie serveringssteder. Staten har ingen rett til å bestemme over meg, mine ønsker og valg, ei heller har staten legitim rett til å nekte en restauranteier å tillate røyking i hans egne lokaler...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 01 Jul 2004, 01:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Her er en liten notis om denne friheten du ræler om: Den eksisterer bare under tvang.
Man har hatt denne "friheten" i mange år, og den har funket utmerket for alle som ikke har problemer med røyk. De aller fleste utesteder vil, hvis de har frihet til det, velge å tillate røyking, fordi de er redd for å miste klientell hvis de ikke gjør det. De få røykfrie utestedene som da blir igjen, blir generelt for lite for det klientellet som ønsker å benytte seg av dem. For ikke å snakke om et übersmalt arbeidsmarked for serveringsfolk som ønsker å jobbe på røykfrie steder.
Man har tidligere forsøkt å moderere denne friheten litt, og tilpasse den, ved å innføre egne røykfrie avdelinger på steder. Det har funket sånn halvveis på kafeer og spisesteder, og ikke i det hele tatt på utesteder.
Vil man ha en slik fullkommen frihet, må man kunne bære den med ansvar. Noe som ikke på langt nær har blitt gjort tidligere. Røykeloven har ikke kommet fordi politikerne har tenkt: "Nå vil vi ta fra røykerne deres frihet til å røyke hvor de vil, hirrhirr." Den har kommet for å støtte arbeidere i bransjen, og røykfølsomme gjester. Den som gjør dette til en debatt om frihet, er på jordet.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 01 Jul 2004, 10:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
hehe, jeg tror folk misforstaar innlegget mitt. jeg sa at jeg hadde et ambivalent forhold til roeykeloven, ikke at jeg ikke stoettet den.
jeg noterte at det er synd at det skal lovgivning til for aa faa folk til aa oppfoere seg, f.eks. ikke roeyke mens andre spiser. Naa har vel restauranter, dvs. kategorien av offentlige samlingssteder hvor folk faktisk skal spise, lenge hatt paabud om atskilte roeykeseksjoner.
Jeg har vokst opp med foreldre som har dampet roeyk oppgjennom hele barndommen min, og jeg syns ikke det var saerlig hyggelig. Jeg har aldri forsvart roeykerne.
Poenget mitt er at det er saa mange andre ting der ute som er MYE VERRE en roeykerne paa pub'en, som folk burde vaere mye mere opptatt av.
Saa det saa.
|
Skrevet: Tor 01 Jul 2004, 18:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
metaxa skrev: |
Poenget mitt er at det er saa mange andre ting der ute som er MYE VERRE en roeykerne paa pub'en, som folk burde vaere mye mere opptatt av.
|
Og dette er gjerne ting som det er veldig vanskelig å gjøre noe med, i alle fall med det første. Skal man rydde vei til en Bedre Verden™ må man begynne med de minste problemene først.
Kampen for påbud av el-biler eller hest og vogn får komme når Verden™ er klar for det. 
|
Skrevet: Tor 01 Jul 2004, 22:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
QIQrrr skrev: | At røyking er helseskadelig er ikke tema engang.. |
Du dro alle rede i ditt første innlegg inn om det ville være helseskadelig å stå ute på vinteren, så da er helsen allerede ett tema.
QIQrrr skrev: | og ikke-røykerne har frihet til å velge røyfrie serveringssteder.. |
De er det FÃ… av.
Helt generelt: Burde man ha frihet til å stjele? Det skader andre. (Setter det på spissen nå, vet det).
Vell, røyking skader andre, hvorfor skal man ha frihet til å røyke?
|
Skrevet: Tor 01 Jul 2004, 23:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
metaxa skrev: | Poenget mitt er at det er saa mange andre ting der ute som er MYE VERRE en roeykerne paa pub'en, som folk burde vaere mye mere opptatt av.
Saa det saa. |
Om du mener det eller ikke, så kunne vi jo gått inn på nesten alle trådene på forummet med: Det er noe annet vi bør være opptatt av. Men du trenger jo heller ikke skrive mer du, å være opptatt av andre ting vis du vil del, det er du fri til. Jeg mener dette er noe som godt kan diskuteres.
|
Skrevet: Tor 01 Jul 2004, 23:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Ronja skrev: | metaxa skrev: | Poenget mitt er at det er saa mange andre ting der ute som er MYE VERRE en roeykerne paa pub'en, som folk burde vaere mye mere opptatt av.
Saa det saa. |
Om du mener det eller ikke, så kunne vi jo gått inn på nesten alle trådene på forummet med: Det er noe annet vi bør være opptatt av. Men du trenger jo heller ikke skrive mer du, å være opptatt av andre ting vis du vil del, det er du fri til. Jeg mener dette er noe som godt kan diskuteres. |
Fair enough, jeg innroemmer at det finnes ting i verden som opptar meg mer enn roykelover
Men poenget var hvertfall at jeg synes det er tejt at det skal en lov til for aa folk til aa la vaere aa roeyke mens andre spiser. 
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Lør 03 Jul 2004, 07:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |