|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
Hver sin oppfatning
En liten fyr hopper oppå en feit fyr, synes den lille fyren det er morsomt.
Om den feite fyren hopper oppå den lille fyren vil ikke den lille fyren like det.
Den feite fyren forstår den lille fyrens oppfatning, fordi han har de selvfølgelige kunneskaper.
Gjelder ikke dette om alt annet? At du alltid må sette deg inn i andres oppfatninger, og gjør du det vil du godta det? Du må jo godta det?
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 08:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Ja, hvis verden bare var slik... Da ville mye faenskap vært unngått. Jeg tror desverre mange mennesker
Ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon.
Klarer å sette seg inn i andres situasjon, men gir blaffen allikevel.
Ikke vil sette seg inn i andres situasjon.
Ikke skjønner at de bør gjøre det engang.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 10:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
jepp jeg har opplevd dette i russetiden, men det er kun jeg som tenker framfor å føle. Det er slitsomt. Derfor vil jeg ha noen som kanskje har litt høy utdanning, elns å henvise til ved diskusjon.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 13:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Re: Hver sin oppfatning
| mattestykke skrev: | En liten fyr hopper oppå en feit fyr, synes den lille fyren det er morsomt.
Om den feite fyren hopper oppå den lille fyren vil ikke den lille fyren like det.
|
Jeg tror nok kanskje ikke jeg (som den store "fyren") ville likt det heller om den lille fyren hoppet på meg. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 15:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Her skulle den stått noe obskønt pga fyll, men som jeg ved nærmere ettertanke ville fjerne.
|
Skrevet: Søn 16 Mai 2004, 01:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
En annen ting, kan kunnskap sies å være et krav til å bli et "godt" menneske? Det finnes folk som mener veldig vel men ikke tenker spesielt langt og kan til tider forverre en situasjon fremfor å bedre den. En slik person vil etter hvert distansere seg fra å mene godt og slutte å handle på de impulsene.
Kan vi si at det finnes noe som effektiv godhet? Da tenker jeg på gode hensikter som bringer gode handlinger. En kjempesnill klums som ødelegger ting uten å mene det vil tape i en godhetskonkurranse mot en ganske snill person med selvbeherskelse til å unngå å bæsje på leggen når han/hun vil hjelpe til. Likevel sier vi at det er tanken som teller. Kan man på noen måte finne ut hvilke tanker som egentlig er bak en handling? Hvis ikke har vi er rimelig tynt grunnlag for å hevde at en person er snill og god når tanken teller fremfor alt.
I motsatte konsekvens har man en person som er råtten innerst inne men har kunnskap og vett til å "fake" gode handlinger for å opprettholde sosiale relasjoner. Hvis en slik person aldri blir tatt i å være "slem" er han/hun ikke da egentlig god?
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Søn 16 Mai 2004, 02:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
Artig vinkling. Det er vel hva som er i praksis som gjelder ja.
Om en person med en sjukdom oppfører seg slemt, vil vi jo ofte si at han egentlig er god, sjukdomen blir en unnskyldning.
Men hva så egentlig?
|
Skrevet: Søn 16 Mai 2004, 07:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|