|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Er universet evig?
Det ble sagt på en tråd angående utenomjordisk liv at universet er evig -og utvider seg. Noen få kommentarer finnes til det, men en egen tråd var på sin plass.
Er universet evig?
Utvider det seg?
Hva er universets opprinnelse?
Hva er universet?
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 15:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
paralelle univers er en kul tanke. fins de?
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 16:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
det håper jeg.. det er en kul tanke..
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 18:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
En tråd som har noe om temaet: http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=443
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 19:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Selv om det ikke kan taes bokstavelig (Det er et par dimensjoner som ikke blir gjort rede for), er den mest rådende teorien i forhold til BigBang at du kan sammenligne universet med innsiden av en ballong. Fra å være en singularitet (et punkt uten noen dimensjoner) vil denne "blåses" stadig mer opp i takt med universets utvidelse, men altså fremdeles være begrenset. Den indirekte implikasjonen blir altså om du reiser i en retning (langs innsideflaten av "ballongen") vil du til slutt ende opp samme sted som du startet. I følge denne modellen kan det universet vi er en del av verken sies å være uendelig eller evig.
Forøvrig er dette bare en av mange teorier. Bl.a. plasmamodellen har parametre som tillater at universet faktisk er uendelig.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 20:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Uendelig.. Det er ganske overveldende..
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 21:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
hvis menneskene hadde hatt muligheten til å forestille seg det ville de sikkert begått kollektivt selvmord. uendelig, og de er for små til å kunne se noe av det bli kontrollert i deres levedager. mennesker er ynkelige.
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 23:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
typisk svar fra deg Jeg og mange (fleste?) kan nå godta det, men det er mange som ikke liker å tenke slik.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 01:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Uansett hva pretensiøse kosmologer som Stephen Hawking sier, så er det faktisk veldig lite vi kan vite om universet... selv om han også kanskje sier dette.
Arne Næss hevder at naturlovene i universet utenfor jorden bare med sikkerhet har cirka 10 % gyldighet.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 01:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
det er deilig å tenke på. jeg liker å tenke på meg selv som meningsløst liten, enkeltskjebner uten poeng. menneskene vil vite alt, styre alt, ødelegge alt.
at naturlovene har ti prosent gyldighet høres mye ut. egentlig. tenk så mange flere lover det er som ikke innebefatter gjørmemenneskene (et ord for mennesker fra en elelr annen bok)
foresten mattestykke, så har du veldig rett i at folk i tolerer mitt syn på menneskene...pappa har krangla med meg to ganger bare i dag pga det.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 02:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Terning skrev: | Uansett hva pretensiøse kosmologer som Stephen Hawking sier, så er det faktisk veldig lite vi kan vite om universet... selv om han også kanskje sier dette.
Arne Næss hevder at naturlovene i universet utenfor jorden bare med sikkerhet har cirka 10 % gyldighet. |
Hva er det for noe mystisk med universet som gjør at naturlovene ikke skulle gjelde der, da? Tror da heller at lovene gjelder der, men at det er meget mulig at det er en haug med andre naturlover i tillegg vi ikke har kommet frem til ennå.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 10:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Men jeg har et inntrykk av at alt som har en ende (slutt) har noe utenfor seg. Går det da an å passere universets ende? Det at man kjører i ring føles som en bortforklaring. En ballong har en yttervegg, og trenger du igjennom den (så sprekker forsåvidt ballongen, sannsynligvis) så kommer du til verden utenfor. Er ikke det utenfor en del av universet?
Ang. Big Bang:
Hvor befant denne ene lille hyperkonsentrerte masseansamlingen seg. I tomrommet, tenker jeg. Er ikke det universet, da? Tomrommet utenfor? Da oppstod jo ikke universet ved big bang. Og hvor oppstod den tingen som smalt? Kom den ene klumpen fra ingenting og eksploderte for å lage planeter?
Mer om BB:
Kan det ha skjedd flere big bangs? Om universet er utsiden av ballongen i tillegg til innsiden, kanskje det finnes andre ballonger? Langt unna...
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Problemet er vel stort sett at hele menneskesinnet er laget for å navigere i en verden med lengde, bredde, høyde og tidsforløp. Det blir derfor vanskelig, om ikke umulig, å tenke seg hva som skulle vært før universets begynnelse, hva som skulle ligge utenfor universet hvis det er endelig, osv osv. Det er rett og slett ikke sikkert at måten vi stiller spørsmålene på egentlig gir særlig mening i forhold til hvordan verden er.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 13:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
det ligger over vår fatteevne. haha. ynkelige mennesker.
paralellle univers og flere bigbang er mulig, men kan ikke forestilles. vi kan jo heller ikke forestille oss tomrommet i en atomkjerne...
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 13:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
theJack skrev: | Men jeg har et inntrykk av at alt som har en ende (slutt) har noe utenfor seg. Går det da an å passere universets ende? Det at man kjører i ring føles som en bortforklaring. En ballong har en yttervegg, og trenger du igjennom den (så sprekker forsåvidt ballongen, sannsynligvis) så kommer du til verden utenfor. Er ikke det utenfor en del av universet?
|
Poenget her er vel at ballongen ikke er en faktisk beskrivelse men en forenkling som gjør at vi kan greie å tenke oss det. Dimmensjonene vi befinner oss i er litt fler enn tre, fire med tid. En ballong har tre dimmensjoner, og kan derfor umulig representere et god bilde. Noen tror universet krummer seg som insiden av en ballong, og at man kommer tilbake til utgangspunktet om man reiser lenge nok i en rettning.
theJack skrev: |
Ang. Big Bang:
Hvor befant denne ene lille hyperkonsentrerte masseansamlingen seg. I tomrommet, tenker jeg. Er ikke det universet, da? Tomrommet utenfor? Da oppstod jo ikke universet ved big bang. Og hvor oppstod den tingen som smalt? Kom den ene klumpen fra ingenting og eksploderte for å lage planeter?
|
Ingen vet, men man anser det vel som at universett, dimmensjonene og naturlovene oppstod i Big Bang, hva som var før er da ikke så viktig.
theJack skrev: |
Mer om BB:
Kan det ha skjedd flere big bangs? Om universet er utsiden av ballongen i tillegg til innsiden, kanskje det finnes andre ballonger? Langt unna... |
En teori mener vel at Big Bang oppstår en gang i blant, når universet kolapser og faller sammen i et punkt igjen, for så å skape et nytt Big Bang. Det er og en eller flere teorier som opererer med at det finnes uendelig mange 'ballonger' rundt om, og at vi bare er i en av mange. Altså mange lignene univers i hver sin boble, med ingenting i mellom. Kombiner dette med teorier om at big bang kan skje mange ganger, eller at universett utvider seg i det uendelig og man får mange rare dillemma.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 14:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Glahn skrev: | Terning skrev: | Uansett hva pretensiøse kosmologer som Stephen Hawking sier, så er det faktisk veldig lite vi kan vite om universet... selv om han også kanskje sier dette.
Arne Næss hevder at naturlovene i universet utenfor jorden bare med sikkerhet har cirka 10 % gyldighet. |
Hva er det for noe mystisk med universet som gjør at naturlovene ikke skulle gjelde der, da? Tror da heller at lovene gjelder der, men at det er meget mulig at det er en haug med andre naturlover i tillegg vi ikke har kommet frem til ennå. |
De har nok naturlover ute i universet og, jeg mener selvsagt at det vi vet om universet har begrenset absolutt gyldighet.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 14:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Hvilken betydning har det egentlig om universet er evig eller ei?
Det generelle menneske har ikke mulighet til å fatte begreper som evig, uendelig. Noe som hverken har et startpunkt eller et sluttpunkt, i rom eller tids -dimensjon, eksisterer vell ikke?
En planke uten start og slutt, det er jo ingen ting.
Jeg tror ikke universet er evig, av den enkle grunn at jeg ikke tror tid eksisterer, og evighet er tenkt i tid.
I det store og hele har jeg store problemer med å fatte universet(Som de fleste). Det eksisterer alt for mange spørsmål
Jeg er mer interesert i om universet faktisk eksisterer, om du og jeg eksisterer. First things first.
Nå tror jeg også at vår manglende evne til å forstå begreper som evig og uendelig ikke er en begrensning ved menneske selv, mere en begrensning skapt gjennom sosialiseringsprossesen.
Derfor sier jeg det generelle menneske(Ok, litt teit formulering).
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 12:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mr. Grieves
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mar 2004 Innlegg: 123 Bosted: mørkt sted i bakhodet på rotta
|
når jeg sier universet, tenker jeg på ALT. hvis man ser på det på den måten, må vel egentlig universet være evig. uansett hvilke barrierer eller grenser man møter, må det jo finnes noe (eller ingenting) bak den.
hver eneste atom besår i stor grad av tomrom.
ingenting er nok noenting alikevel. dermed kan ikke ALT bare stoppe. selv om ingenting er utenfor, så er vel det noe? roter jeg? jeg synes jeg er litt sansynelig nå egentlig.
hvis man derrimot regner universet som et avgrenset område, blir det vel noettop det. avgrenset......
|
_________________ and you run and you run
to catch up with the sun, but it's sinking
racing around to come up behind you again
the sun is the same
in a relative way, but you're older
shorter of breath
and one day closer to death
Skrevet: Ons 26 Mai 2004, 21:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Alt som eksisterer er avgrenset.
Ergo: Universet eksisterer ikke. Universet er alt som ikke eksisterer. Tomheten av ingenting - det som finnes et sted utenfor vår verdens grenser, det er også en del av mitt univers. Evigheten = Ingenting. Absolutt ingenting.
Mitt univers er evig og tomt. Jeg kan selvsagt ikke se det for meg. Annet enn som et avgrenset område med fortsettelsen bak fortsettelsen bak fortsettelsen... Flere terrabyte inn i innlegget ville jeg fortsatt ikke vært noe nærmere sannheten.
Dette har forsåvidt vært mitt syn på saken hele tiden, og vil trolig alltid være det, men det har liten betydning. Tror de fleste relevante synspunkt har kommet fram nå, men det kan fortsatt gjøres tanker om temaet. Og... Dette er filosofi-tråden. Temaene her behøver ikke ha noen relevans for samfunnet -selv om de gjerne må ha det.
|
Skrevet: Tor 27 Mai 2004, 16:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Debolaz
Främling

Ble Medlem: 14 Jun 2004 Innlegg: 6 Bosted: Kristiansand
|
Re: Er universet evig?
theJack skrev: | Er universet evig? |
Dette kommer strengt tatt litt ann på hva du legger i evig. Det er sannsynligvis ikke en evig utstrekning av materie, men den mulige utstrekningen for materie er sannsynligvis uendelig.
theJack skrev: | Utvider det seg? |
Ja, og faktisk med økende hastighet.
theJack skrev: | Hva er universets opprinnelse? |
Den mest populære teorien er jo big bang, men den sier egentlig lite om hvorfor det som skjedde skjedde. Vi har også andre teorier som for eksempel braneteorien, som sier at universet ikke hadde noen opprinnelse, men derimot alltid har eksistert. Det kan selvfølgelig være litt vanskelig å forstå noe sånt, men det er ikke en umulighet av den grunn.
theJack skrev: | Hva er universet? |
Den som svarer på dette får nobelprisen. 
|
Skrevet: Man 14 Jun 2004, 11:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |