DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Bør Gymnastikk være obligatorisk i skolen?

Ja
66%
 66%  [ 24 ]
Ja, i barneskolen, men ikke i U-skole og VGS
22%
 22%  [ 8 ]
Ja, men ikke i barneskolen
0%
 0%  [ 0 ]
Nei
11%
 11%  [ 4 ]

Antall stemmer : 36

Forumoversikten »   Generelt »   Tunga pÃ¥ tærne
Gymnastikk / Kroppsøving
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [52 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
 Gymnastikk / Kroppsøving

Min mening:
fysisk aktivitet i alle former burde være frivillig. for min del synes jeg karakterisering av personlige evner, helse og preferanser gjennom et offentlig system er totalt unødvendig, og totalt diskriminerende, og gjør mer vondt enn godt.

Hvordan man steller med kroppen sin får man lære hjemme under trygge (forhåpentligvis)mobbefrie og karakteriseringfrie forhold, det er ingen i det offentlige, eller andre, (utenom leger, selvfølgelig) som har noe som helst med hvordan jeg utvikler og bruker min kropp. verken lærere, medelever eller andre påtvungne instanser.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 14:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Bifalles

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 16:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Hadde jeg ikke vært nødt til å ha gym på ungdomsskolen og på videregående, hadde jeg høyst sannsynlig veiet atskillig mer i dag enn det jeg gjør. Jeg hatet det da, men er nå i etterkant utrolig takknemlig for at skolen tvang en alt for lat unge til å være i aktivitet minst en til to ganger i uka.

De elever som strengt tatt ikke trenger å ha gym, fordi de er sunne og friske nok til å holde seg i aktivitet selv, vil da i de fleste tilfeller ikke ha noe i mot gymtimer. De elever som derimot misliker gym, er vanligvis de som er dårlige i det, altså late og/eller overvektige, og de trenger det virkelig!

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 17:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er jo opp til deg selv om du vil trene, ingen andre enn du kan bestemme hva du skal bruke kroppen din til...ergo; kropsøvning, og alle andre fag, bør være høyst frivillig! Om du i dag takker gymlæreren din for at du ikke veier mer enn du gjør blir patetisk synsing...

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 17:51
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Samfunnsøkomonisk tror jeg det hadde vært lønnsomt å bygge flere idrettshaller i tilknytning til skoler og dobblte mengden gym i skolegangen. Wink

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 17:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Rent samfunnsøkonomisk hadde det vært bedre å la menneskene selv bestemme hva de skulle bruke kroppen sin til og la dem agere deretter...

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:01
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Uhm, så det blir billigere at mange flere ikke kan jobbe og trenger hjelp av helsevesenet? Ikke hva jeg tror...

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fido
Administrator
Administrator

QIQrrr skrev:
Rent samfunnsøkonomisk hadde det vært bedre å la menneskene selv bestemme hva de skulle bruke kroppen sin til og la dem agere deretter...

Det høres ikke helt ut som du forstår hva 'samfunnsøkonomisk' betyr.

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

fido skrev:
QIQrrr skrev:

Det høres ikke helt ut som du forstår hva 'samfunnsøkonomisk' betyr.

Det burde da være innlysende, men hvis du vil ha en avhandling så kan jeg alltids avsette en halvtime til å skrive en lengre forklaring... Wink

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:12
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Urettferdig?
Hvorfor det?
Vi tvinger alle gjennom matte, norsk, engelsk eller hva det nå måtte være også. Uavhengig av om elevene har anlegg for å være gode i fagene i utgangspunktet eller ikke.

Nei, slutt og klag og bruk heller energien mer konstruktivt.

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

spiralis skrev:
Uhm, så det blir billigere at mange flere ikke kan jobbe og trenger hjelp av helsevesenet? Ikke hva jeg tror...

Hva du tror og hva du vet, er to vidt forskjellige ting. Du konkluderer så alt for fort spiralis, rent bortsett fra det er du en oppegående og tenkende fyr jeg har stor sans for Wink

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:14
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Jeg stemmer et rungende JA til kroppsøvning i skolen. Hvorfor? Jo fordi:

1. Elevene i den norske skolen sitter så mye i ro at de blir syke av det hvis de ikke får rørt seg ordentlig
2. Barn og unge i Norge har dårligere grovmotorikk og kondisjon i dag enn for kun femten år siden.
3. Det å bevege seg setter fart på blodet. Dermed tilføres hjernen oksygen i et raskere tempo.
4. Kroppen er ikke laget for å sitte i ro. Mange elever er rastløse og ukonsentrerte når de må sitte stille over lengre tid.

Problemer med kroppsøvning? Ja, det er mange utfordringer å ta fatt i når det gjelder dette faget. Variasjon og elev-deltagelse er to av de viktigste (synes jeg).

Variasjon:
Jeg hadde en A-lagstrener for RBK som gymlærer i to og et halvt år på ungdomsskolen, så dere kan vel gjette hva vi gjorde. Fotball, fotball, hjørnefotball, fotball-tennis, fotball, styrke beregnet for fotball og sprint. Dette gjorde at jeg, som ikke liker fotball særlig, kun fikk G siden jeg ikke orket å engasjere meg. Etter jul i niende (før reform-97!) fikk vi en ny, kvinnelig, gymlærer som drev med turn og all-idrett. Takket være henne og turn fikk jeg en Meget i gym.
En kroppsøvningslærer bør kunne mer enn en idrett, men han trenger ikke kunne den godt, og passe på at alle elevene får drive med noe de synes er gøy i gymtimen. (Man kan ikke gjøre alle til lags på en gang, men i løpet av et skoleår kan man gjøre mye mer enn å spille ball...) La oss si at hüter var i klassen: Hun kan sjonglere, og hun kan balansere... Hvorfor skal ikke resten av klassen få prøve også? Hva om en i klassen driver med stup? Tenk så moro å ha med klassen opp på stupetårnet og lære dem et enkelt stup? Osv... Kroppsøvningslærere bør skjerpe seg!

Elev-deltagelse:
Hvorfor sitter halvparten av jentene på sidelinja i timene? Hvorfor synes mange elever som synes det er ekkelt å svette? Hva kan en kroppsøvningslærer gjøre for å få med alle i timen? Det har jeg jobbet mye med på lærerskolen, men jeg har fremdeles ikke kommet frem til et bra svar...

Min drøm:
Å få "tildelt" en førsteklasse (med frivillige barn) som skal trene martial arts og lære om filosofien bak fra første til tiende klasse. De elevene som fullfører kommer i følge min hypotese til å ligge langt over gjennomsnittet i alle fag fordi de lærer ting som disiplin, folkeskikk og ærlighet samtidig som de trener kroppen. I denne drømmen har de fra 4 til 8 timer i uken, avhengig av klassetrinn. (Og, dette er en seriøs drøm jeg har, vil du diskutere den kan du gjøre det under et nytt topic!)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:43
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Fornuftig innspill, er du, eller skal du bli lærer?

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:46
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
QIQrrr skrev:
Fornuftig innspill, er du, eller skal du bli lærer?

Blir lærer når jeg er ferdig med årets eksamner Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:53
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
QIQrrr skrev:
Det er jo opp til deg selv om du vil trene, ingen andre enn du kan bestemme hva du skal bruke kroppen din til...ergo; kropsøvning, og alle andre fag, bør være høyst frivillig! Om du i dag takker gymlæreren din for at du ikke veier mer enn du gjør blir patetisk synsing...

Selvfølgelig er det opp til en selv om en vil trene, og det er nettopp derfor det er så viktig å ha gym i skolen; det er så mange barn og ungdommer som ikke vil det, selv om de trenger det.

Patetisk synsing? Meget mulig. Men også et godt eksempel på nytteverdien av tvungen gym på skolen. Det var ikke ment som noe annet. (Og jeg takker ikke gymlæreren, men de påtvungne gymtimene.)

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 19:09
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Grunnen til å at jenter sitter på sidelinjen er at den kroppsøvingen vi har er lagt opp for gutter.

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 07:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

QIQrrr skrev:
spiralis skrev:

Hva du tror og hva du vet, er to vidt forskjellige ting. Du konkluderer så alt for fort spiralis, rent bortsett fra det er du en oppegående og tenkende fyr jeg har stor sans for Wink

Dette hører hjemme i en egen tråd.

Så lenge folk legger ved dokumentasjon som støtter opp under det de sier kan man som regel ikke legger mer bak det enn at personen mener det. Stortsett er alt på dette forumet sysing fra alle parter.

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 07:36
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ronja skrev:
Grunnen til å at jenter sitter på sidelinjen er at den kroppsøvingen vi har er lagt opp for gutter.

Question
Vi hadde stort sett fotball, innebandy o.l... Det er vel ikke mer for gutter?
Dessuten vil de jo ha likestilling, også fysisk.. (ref.: militæret og hoppbakkene)
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 07:55
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
0nskemestern skrev:
Ronja skrev:

Question
Vi hadde stort sett fotball, innebandy o.l... Det er vel ikke mer for gutter?
Dessuten vil de jo ha likestilling, også fysisk.. (ref.: militæret og hoppbakkene)

Betyr jo IKKE i det hele tatt at alle vil ha det, fordi de ber om å få lov til å hoppe!
DE? Hvem er de? Jenter generelt?

I ungdomsskolen hadde stort sett fotball og andre ballspill. Jentene (som var i flertall) ønsket seg mer turn ol. Me neida, læreren likte fotball, så det ble MYE fotball. Guttene spilte rått og egoistisk, jentene ble bare gående rundt, for ingen fikk ballen. Ikke hjalp det om vi sa i fra heller.

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 07:57
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
gymmen er kjip. vi har aldri sjonglering eller selvforsvar.

men gym er sunt, og god avveksling. ville gjerne hatt mye mer av det. foresten kan jeg gå hele grunnskolen om igjen hvis jeg får være mefd på opplegget til tittan...

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 10:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [52 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Tunga pÃ¥ tærne
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet