|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ståpåhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
journaliststreik
fra og med omtrent nå går store deler av medlemene i norges jornalist lag ut i streik. dette fordi arbeidsgiverne ikke vil godta et krav som går på inflytelse over egen pensjon.
dette fører til at de tre største avisene(vg, dagbladet og aftenposten) fra og med i dag eller i morgen ikke vil komme ut før streiken er over.
noen synspunkter?
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 10:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Ser ut til at det har blitt 'in' å streike gitt.. jaja, suit themselves, håper bare wap-versjonen av VG blir oppe..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 11:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Hehe, bare la de streike, jeg har null sympati med streikende...og journalister er verste sort...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 11:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
QIQrrr skrev: | Hehe, bare la de streike, jeg har null sympati med streikende...og journalister er verste sort... |
Null sympati med folk som er underbetalt?
Hvorfor er journalister verste sort?
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 11:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Ja det lurer jeg også på..??
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 12:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
sjornalister (er det ikke lov å skrive sånn, da?) er drittunger som ikke gir seg selvom du ikke vil snakke med dem. *brenne sjornalister* dessuten er de som skriver lokalaviser aller værst.
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 13:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
meine hüter skrev: | sjornalister (er det ikke lov å skrive sånn, da?) er drittunger som ikke gir seg selvom du ikke vil snakke med dem. *brenne sjornalister* dessuten er de som skriver lokalaviser aller værst. |
Betyr det at de ikke har rett til å streike, de gjør jo jobben sin, hvor en plagsom den er..
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 14:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Journalister kan blø for min del, se dere rundt; tabloidistiske lavpannede idioter uten annen drivkraft enn å spre usannheter, løgn og kommunistisk propaganda...måtte de dø en pinefull død!
Underbetalt??? Si meg, hvor får dere slike syke tanker fra? Det er da opp til hvert enkelt individ å bestemme sin egen lønn...
...mener nå jeg... 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 17:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
At journalister ønsker å være med å bestemme over sin egen pensjon kan jeg forstå.
Men transportarbeiderne som ønsker tillegg kun til de organiserte har jeg ingen sympati med. Hvorfor skal arbeidsgiver i realiteten betale medlemskontigenten til de organiserte? Slik at de blir flere og tyner bedriftene for enda flere goder?
Men.. jeg må ha min daglige dose nyheter.. fra avis og nett.. Håper streiken blir kortvarig.
|
_________________ --
Ops
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 17:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Grunnen til at jurnalistene ikke får så mye sympati hos meg er at de tjener nok til å betale sin egen pensjon, selv om jeg helt klart mener de burde ha kontroll over pensjonsordningen bedriften betaler og.
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 17:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
QIQrrr skrev: | Det er da opp til hvert enkelt individ å bestemme sin egen lønn... |
En helt håpløs påstand! Man kan ha ønsker om hvilken lønn man vil ha, men i siste instans er det arbeidsgiver som avgjør.
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 21:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
PeeWee skrev: | QIQrrr skrev: | Det er da opp til hvert enkelt individ å bestemme sin egen lønn... |
En helt håpløs påstand! Man kan ha ønsker om hvilken lønn man vil ha, men i siste instans er det arbeidsgiver som avgjør. |
Stakkars deg...hvis du tror det er sånn så er det sånn 
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 23:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
QIQrrr skrev: | Stakkars deg...hvis du tror det er sånn så er det sånn  |
Det er du som ikke forstår det enkle faktum, at i enhver handel er det to parter. For at handelen må gå gjennom, så må BEGGE parter gå med på handelen. Det betyr at det er helt urimelig å anta at man bestemmer sin egen lønn, da man trenger aksepten til en annen person for å få den lønna man ønsker.
Greit nok, man kan forsøke å forbedre sin egen markedsposisjon, men her møter man jo igjen begrensninger, da ikke alle kan klare alle utdannelser, ikke alle er like utadevnte og hvor sterkt ens konkurrenter stiller i forhold til deg. Uansett, så er det en ganske stor andel av ens økonomiske status, som er prisgitt andre sine valg.
Men så skal det jo nevnes at du ikke virker særlig interessert i å ta en skikkelig debatt, slik som du stadig vekk "feiger ut".
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 23:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Du egner deg utvilsomt best som lønnsmotager, kanskje burde du stemme SV ved neste valg... Du er en de mange som kommer og går i mitt firma, jeg synes oppriktig synd på deg siden du aldri kommer til å evne å skape noe av reell verdi; med mindre du plutselig får en aha-opplevelse og finner ut at det er du selv som skaper din egen skjebne... 
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 23:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
QIQrrr skrev: | Du egner deg utvilsomt best som lønnsmotager, kanskje burde du stemme SV ved neste valg... Du er en de mange som kommer og går i mitt firma, jeg synes oppriktig synd på deg siden du aldri kommer til å evne å skape noe av reell verdi; med mindre du plutselig får en aha-opplevelse og finner ut at det er du selv som skaper din egen skjebne...  |
Hoho, her er det virkelig dårlig med argumenter ser jeg.
I alle mine diskusjoner med deg, så har du enda ikke forsøkt å komme med et eneste skikkelig motargument.
Det er greit nok at du godt kan skrive innlegg som får deg til å fremstå som en fyr med stor selvtillit med god økonomi og alt det der, men det er jo ikke noen argument i seg selv.
Hvis du har det bra økonomisk, så beviser du jo egentlig bare at kapitalismen er urettferdig, da de intellektuelle evner du viser på dette forumet er svært mangelfulle.
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 23:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg synes oppriktig synd på deg...jeg mener det...
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 23:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
QIQrrr skrev: | Jeg synes oppriktig synd på deg...jeg mener det... |
Jeg venter fortsatt på argumenter fra deg. De er visst vanskelige å oppdrive fra din kant. Jeg ser nemlig ikke at det påståtte faktum at du driver et eget selskap er noe argument for noe som helst, som er relevant for dette temaet.
Jeg hjelper deg litt på vei, og gjengir noen definisjoner på argument jeg fant på nettet:
a fact or assertion offered as evidence that something is true; "it was a strong argument that his hypothesis was true"
a discussion in which reasons are advanced for and against some proposition or proposal; "the argument over foreign aid goes on and on"
|
Skrevet: Ons 12 Mai 2004, 23:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Synes spesielt transportarbeiderstreiken blir usolidarisk i forhold til resten av norges arbeidsstyrke. Ihvertfall tatt i betraktning de generelle makroøkonomiske forholdene i Norge akkurat nå. Svært få grupper har fått noe spesielt lønnsløft sist år (utenom leger/sykepleiere) nettopp fordi renten har gått ned og kjøpekraften har steget alikevel. Altså at varer har blitt relativt sett billigere, slik at vi har fått større kjøpekraft uten å ha mer penger. En slik streik kan skape synergieffekter som gir inflasjon, svekket konkurranseevne og tap av arbeidsplasser på litt lengre sikt.
Hvis du ærlig talt velger å bli lastebilsjåfør må du, om du har litt omløp i hjernebarken, være klar over at dette ikke er verdens best betalte yrke. Til gjengjeld sparer du forøvrig de store utgiftene som ligger i å ta en utdannelse. Både med tanke på studielån og tapt arbeidsinntekt i 4-6 år.
Du velger dette yrket vel vitende om at du neppe kommer til å ha samme lønnsnivå som en hjertekirurg eller toppsjef i næringslivet.
Om gruppens lønnsnivå har blitt holdt kunstig lave i forhold til andre grupper over lengre tid kan jeg forøvrig være tilbøyelig til å se at det foreligger et incentiv til å streike. Men så lenge den relative lønnsindeksen er tilnærmet lik, blir det å gå rundt og klage i et sett over at lønnen i det yrket du har valgt er så utrolig lav, og av den grunn streike tildels svært egoistisk og usolidarisk.
Lønnsnivået vil imidlertid uansett bli bestemt av tilbud/etterspørsel.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 00:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Niconogood skrev: | Synes spesielt transportarbeiderstreiken blir usolidarisk i forhold til resten av norges arbeidsstyrke. Ihvertfall tatt i betraktning de generelle makroøkonomiske forholdene i Norge akkurat nå. Svært få grupper har fått noe spesielt lønnsløft sist år (utenom leger/sykepleiere) nettopp fordi renten har gått ned og kjøpekraften har steget alikevel. Altså at varer har blitt relativt sett billigere, slik at vi har fått større kjøpekraft uten å ha mer penger. En slik streik kan skape synergieffekter som gir inflasjon, svekket konkurranseevne og tap av arbeidsplasser på litt lengre sikt.
Hvis du ærlig talt velger å bli lastebilsjåfør må du, om du har litt omløp i hjernebarken, være klar over at dette ikke er verdens best betalte yrke. Til gjengjeld sparer du forøvrig de store utgiftene som ligger i å ta en utdannelse. Både med tanke på studielån og tapt arbeidsinntekt i 4-6 år.
Du velger dette yrket vel vitende om at du neppe kommer til å ha samme lønnsnivå som en hjertekirurg eller toppsjef i næringslivet.
Om gruppens lønnsnivå har blitt holdt kunstig lave i forhold til andre grupper over lengre tid kan jeg forøvrig være tilbøyelig til å se at det foreligger et incentiv til å streike. Men så lenge den relative lønnsindeksen er tilnærmet lik, blir det å gå rundt og klage i et sett over at lønnen i det yrket du har valgt er så utrolig lav, og av den grunn streike tildels svært egoistisk og usolidarisk.
Lønnsnivået vil imidlertid uansett bli bestemt av tilbud/etterspørsel. |
Du kan umulig ha forstått hva transportarbeiderstreiken går ut på.. de transportarbeiderne som er fagorganisert ønsker ikke å dra lasset for de som ikke organiserer seg. Det er de fagorganiserte som forhandler frem tariffen, og hvorfor i alle dager skal de uorganiserte også få alle tilleggene som de organiserte får? Slik jeg ser det ønsker ikke arbeidsgiversiden å gi etter for dette fordi de helst ikke vil at flest mulig skal organisere seg, jo flere som er organiserte, jo sterkere stiller de i forhandlinger.
kan være jeg ikke får frem poenget mitt.. jeg har ikke sovet i natt.. *fortsette med eksamen*
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 05:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Transportstreiken handler om for lite og ødelegger for for mange.. Den onde sirkelen som startes ved sånne streiker er enorm, og blir større og større.
mer er ikke nødvendig å si, egentlig.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 08:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |