DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
pessimisme
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [21 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
 pessimisme

syns denne passer her jeg, men hvis en eller annen admin mener det er et bedre sted sÄ kan de bare flytte den.

hva er det med mennesker. hver gang det skjer noe fint venter vi instinktivt at det mÄ komme noe kjipt for Ä veie opp for det. for eksempel er en standarreplikk nÄr man har fint vÊr:dette kan da ikke vare.

hvorfor er vi sÄ pesimistiske, min personlige mening er at det ville skje mindre kjipt i veren hvis vi ikke forventet det, for hvis vi forventer noe aksepterer vi det ogsÄ mye lettere.

folk kan si ting som:det var ingen overaskelse, nÄr en av naboene deres som de altid har syntes var litt merkelig, og de har vert litt redd for blir arrestert for mordet pÄ fem smÄ barn. istedenfor Ä bli sjokkert og redde stÄr de der og sier-det overasket meg ikke, han har altid vert litt rar.

men hvis de istedenfor Ä forvente noe slikt av ham hadde trodd pÄ det beste, og hadde stÄtt der og sagt at: det kan da ikke vÊre mulig, riktignok har han altid vert litt rar. men dette er jo umenesklig.

da hadde de ikke akseptert at det var den nevnte naboen som stod bak, og saken ville vekket mere oppsikt, noe som igjen kanskje kunne forhindre en ny slik sak.

det jeg prÞver Ä surre meg frem til er at menesker forventer dte verste av folk(ikke alle, men de fleste) og at det da er lettere og begÄ ugjerninger fordi folk faktisk forventer det.

hva tror dere om dette.

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 08:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: pesimisme

stÄpÄhodet skrev:

hva er det med mennesker. hver gang det skjer noe fint venter vi instinktivt at det mÄ komme noe kjipt for Ä veie opp for det. for eksempel er en standarreplikk nÄr man har fint vÊr:dette kan da ikke vare.

hvorfor er vi sÄ pesimistiske?

Dette gjÞr jeg ikke av prinsipp. jeg lever sÄ mye jeg kan i 'hakuna matata'-livsstil(means no worries, for the rest of your days, it's a problemfree - philosophy, Hakuna Matata!)
Mener pÄ jeg klarer det ganske greit, og har ikke sett noen negative sider til dags dato.
Derimot kan jeg sammenligne meg med mennesker rundt meg, og se at de depper tildels mye mer enn meg, bekymrer seg mye mer enn meg,(jeg gidder aldri bekymre meg pÄ forhÄnd, og nekter Ä deppe i etterkant. gjort er gjort, elg er elg, og det kommer som vi tar det(<-bevisst tukling med ordtaket)) og rett og slett i snitt fÄr et stÞrre snev av grÄhet i hverdagen sin. hvorfor vil ikke/klarer ikke andre Ä leve slik? er opplagt at man fÄr en hÞyere livskvalitet av det!

edit: men la det vĂŠre sagt at dette ikke betyr at jeg ikke tar tak i aktuelle problemer, eller at jeg er likegyldig.
det betyr bare at jeg takler problemene der og da, og 'glemmer' dem i fĂžrtid/ettertid.

always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 11:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Jeg tror folk ikke vil vĂŠre optimistiske slik at de da kan bli skuffa. De er kanskje litt redde for Ă„ bli oppfattet / i etterkant oppfatte seg som naive?

PS: Du skriver lite dobbel konsonant. Det heter pessimistisk, overraskelse, alltid, umenneskelig, osv.

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 13:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
BUDDHISTER MENER AT UTGANGSPUNKTET ER LIDELSE OG AT ( faen caps lock) lykken alltid gÄr over. jeg forstÄr de, det er deprimerende Ä vÊre menneske.

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 13:24
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Lykken gÄr alltid over, og det gjÞr lidelsen ogsÄ.. Det vÊrste er det store intet som er i mellom. NÄr man gÄr rundt og er helt tom!

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 14:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
SelvfĂžlgelig kan ikke livet alltid vĂŠre godt.
Men det er utrolig mye fint ogsÄ - tror det har mye med Ä gjÞre hva man velger Ä fokusere pÄ. Samt at det nok er litt mye Ä vente at man skal vÊre utrolig lykkelig store deler av tiden.

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
meine hĂŒter skrev:
...det er deprimerende Ă„ vĂŠre menneske.

...hvis du gjentar "sannheten" mange nok ganger sÄ gÄr den nok i oppfyllelse...hva med Ä si til deg selv; det er positivt Ä vÊre mennske! (?)

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Som da bilen min utviklet en heller lite opplÞftende motorfeil pÄ vei til Trondheim...

Sette seg ned og grÄte og klage? Hvorfor det?
Det var en dag med sol, fint vÊr (hey, det regner ikke Smile ), vi kom oss til en togstasjon, sÄ at vi hadde missa et tog for 15 minutter siden som ikke gikk den dagen fordi det var helligdag, fant ut at om noen timer kom riktig buss... Og tok en utepils, Ärets fÞrste, pÄ Ringebu togstasjon.

Greit nok, jeg klager litt om det i ettertid og nÄ for tiden fordi det er litt mas akkurat nÄ. Men selv om det gnager sÄ lar jeg det da ikke spise meg opp.

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:09
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Jo mer positiv energi du gir til verden, jo mer positiv blir verden! Syting og klaging har aldri skapt noenting og kommer heller aldri til Ă„ skape noe...

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 18:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Er pesimisme en -isme som handler om Ă„ bli sliten og pese mye? Mr. Green

(Unnskyld.)

InnleggSkrevet: Ons 12 Mai 2004, 19:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Veronica skrev:
Er pesimisme en -isme som handler om Ă„ bli sliten og pese mye? Mr. Green

(Unnskyld.)

Det vet jeg ikke, men har vi ikke en slik definisjonstrÄd gÄende pÄ tÄkeprat eller noe slikt? Smile

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 10:40
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

ehm...tviler....det hjelper ikke Ä messe opp noe man ikke tror pÄ!

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 10:47
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
meine hĂŒter skrev:
ehm...tviler....det hjelper ikke Ä messe opp noe man ikke tror pÄ!

Klart det gjÞr, det er hjernevasking et bevis pÄ.

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 22:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
"En optimist er en person som tror at verden er det mest vidunderlige stedet Ă„ vĂŠre. Pessimister er overbevist om at det er sant.."

Man velger jo til en viss grad hvordan man vil takle det uforutsette. Optimisten takler skuffelser best mens pessimisten hater dem, han vil heller mĂžte positive overraskelser.

However, jeg tror at pessimister har fÄtt et preg av at de virker mer realistiske enn optimistene mye pga at det i media fokuseres mest pÄ negative ting.

Jeg tror ikke forskjellen mellom disse er sÄ stor som man vil ha det til. For mye pessimisme kan jo vÊre skadelig, men det kan ogsÄ for mye optimisme vÊre: "Neida, ingen fare, det gÄr sikkert bra. *boom!*".

Dessuten tror jeg det er viktig Ä ha begge grupperingene i et samfunn. En gruppe mennesker som skal utfÞre en vanskelig oppgave er bedre tjent med en jevn fordeling av optimister og pessimister enn Ä ha bare en av delene. Feks nÄr man skal hoppe over et stup trenger man dristigheten og viljen men ogsÄ noen tanker om at det kan vÊre farlig sÄ man gjÞr det tryggest mulig og fÄr pumpet rundt litt adrenalin til hjelp..

InnleggSkrevet: Fre 14 Mai 2004, 00:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Mirim
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004
Eyden skrev:
"En optimist er en person som tror at verden er det mest vidunderlige stedet Ă„ vĂŠre. Pessimister er overbevist om at det er sant.."

Eller sagt pÄ en annen mÄte. En pessimist er en livserfaren optimist...

InnleggSkrevet: Fre 14 Mai 2004, 08:19
Eyden
Veronica
Veronica

Jeg mener nÄ at enkelte optimister kan vÊre livserfarne pessimister ogsÄ.. Jeg fÞler vaffal at det har gÄtt den veien for meg

InnleggSkrevet: Fre 14 Mai 2004, 15:05
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

en eller annen sa engang at -ja er et optimistisk ord. det er jo helt gigantisk feil. -ja er et superrelativt ord.

finnes det noen ord some r rent pessimistiske/optimistiske?

InnleggSkrevet: Fre 14 Mai 2004, 16:33
Eyden
Veronica
Veronica

pessimist og optimist?

InnleggSkrevet: Fre 14 Mai 2004, 17:20
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

hva med pessimistiske optimister eller optimistiske pessimister?
alle har sine gode dager...

InnleggSkrevet: Fre 14 Mai 2004, 17:41
Eyden
Veronica
Veronica

en pessimistisk optimist er nok per definisjon en pessimist, om enn bare midlertidig..

InnleggSkrevet: Lűr 15 Mai 2004, 00:32
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [21 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet