DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Er det rett at man konfirmerer seg utelukkende pÄ grunn av penger?

Ja
28%
 28%  [ 6 ]
Nei
71%
 71%  [ 15 ]

Antall stemmer : 21

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Konfirmasjon/prostitusjon?
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
 Konfirmasjon/prostitusjon?

Er det rett at man konfirmerer seg utelukkende pÄ grunn av penger eller bÞr man betegne seg som personlig kristen for Ä fremsi trosbekjennelsen og derigjennom konfirmere dÄpen?

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003
Det er ikke rett. Men samtidig tror jeg vel det er fÄ som konfirmerer seg av andre grunner. Kanskje pga press fra familie e.l. Jeg konfirmerte meg ikke, da jeg ikke er kristen. Ok, jeg kunne lett funnet noe Ä ha brukt de pengene pÄ, men jeg er veldig stolt av meg selv for at jeg ikke lot andre ta avgjÞrelsen for meg.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
Re: Konfirmasjon/prostitusjon?

QIQrrr skrev:
Er det rett at man konfirmerer seg utelukkende pÄ grunn av penger eller bÞr man betegne seg som personlig kristen for Ä fremsi trosbekjennelsen og derigjennom konfirmere dÄpen?

Da jeg konfirmerte meg for to Är siden den 12. mai faktisk. sÄ gjorde jeg det ikke for penger. Jeg kofirmerte meg nettopp fordi jeg trodde pÄ Jesus og det med penger tenkte jeg faktisk <<nesten>> ikke pÄ.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

SĂ„ du er personlig kristen?

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:44
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Jeg konfirmerte meg, men er pÄ ingen mÄte kristen. Selv om jeg er erklÊrt ateist ser jeg ikke noen "etiske" problemer med hvorfor jeg ikke skulle fÄ feire jul og pÄske, og ha et kirkelig bryllup/konfirmasjon.

Religion og troen pÄ en "gud" er et temmelig naivt fenomen jeg har vanskelig for Ä ta seriÞst, men det er alikevel en gammel samfunnsinstitusjon som har mange dype tradisjonelle rÞtter forbundet meg seg. Jeg synes derfor ikke jeg burde behÞve Ä legge av meg godt etablerte tradisjoner fordi jeg ikke har tro pÄ det "religiÞse" forholdet.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:50
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Den fĂžrste setningen er vel egentlig svar godt nok...

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:53
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg synes ikke man bÞr konfirmere seg kristlig om man ikke stÄr for det man 'gjÞr'. Jeg gjorde ikke det selv, i hvert fall ikke spessielt sterkt, og jeg angrer litt pÄ at jeg ikke valgte borgelig konfirmasjon, selv om jeg da ikke ville fÄtt samme selskapet.

Det er ikke rett, men jeg gjorde 'feilen' selv.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 23:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Jeg synes ihvertfall at 'borgerlig konfirmasjon' er noe flÄs av dimensjoner. Konfirmasjon oversettes direkte til 'bekreftelse'. altsÄ man bekrefter noe ved denne seremonien. hva?
Jo, i kirkelig konfirmasjon, som jeg velger Ä kalle den eneste reelle konfirmasjon, bekrefter man dÞpslÞftet. det vil si man svarer 'ja' pÄ de spÞrsmÄlene som ble stilt gudmoren din nÄr du ble dÞpt. dÞpt. enda en kristelig handling. altsÄ:

DÄp = kristelig
Konfirmasjon(i sin rette betydning) = bekreftelse av dÄpen nÄr man er gammel nok til Ä velge selv, ergo; kristelig.

SÄ spÞr jeg: Hva i all verden har Humanetisk forbund her Ä gjÞre?! greit, folk mÄ selvfÞlgelig fÄ lov Ä la vÊre Ä konfirmere seg, men et ukristelig alternativ er da totalt meningslÞst! og det viser jo mer enn alt annet at det gjÞres kun for penger.
Hva 'bekrefter' man i en borgerlig konfirmasjon?!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 08:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Tja... i Humanetisk forbund har man jo navnefest (dÄpslignende greie), sÄ man bekrefter kanskje at man er fornÞyd med navnet sitt? Twisted Evil

NÄr det gjelder dÄp sÄ er det en allment akseptert myte at det er i dÄpen man fÄr navnet sitt, men det er faktisk ikke sant. Presten spÞr "Hva heter barnet?" (Det ble gjort om for noen Är siden, fÞr var spÞrsmÄlet "Hva skal barnet hete?") Navn kan man bestemme seg for fÞr dÄpen, og med en gang man har sagt fra til de rette instanser er navnet gyldig. Derfor blir "Navnefest" en litt rar greie ogsÄ, siden det er en fest som "erstatter dÄpen". I dÄpen "gir" man barnet til Gud, man gir det ikke et navn...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 08:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
turin
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 30 Apr 2004
De fleste som dÞper ungene sine, gjÞr det for Ä feire at barnet er fÞdt og for Ä kunne invitere resten av familien pÄ besÞk. Det er nok de fÊrreste som setter den teologiske betydning i sentrum, hvis de i det hele tatt har fÄtt den med seg. Derfor er det vel like greit for de fleste Ä kutte ut det religiÞse, og heller feire en "navnefest", "hurra-ungen-er-fÞdt-og-nÄ-skal-vi-spise-kake-fest", eller hva man mÄtte velge Ä kalle det.

(Et er artig poeng er at foreldrene til Jesus feiret navnefest da han ble fĂždt. DĂžpt ble han jo fĂžrst i voksen alder. Smile)

Konfirmasjon har alltid vÊrt et rituale hvor man markerer at man gÄr over i de voksnes rekker. Det religiÞse har for de fleste aldri vÊrt noe annet en Älreit kunstnerisk ramme rundt det hele. Ordet "konfirmasjon" betyr som sagt "bekreftelse". Ordet passer like godt til bekreftelse av et humanistisk livssyn som til bekreftelse av kristen tro. Eller kanskje "bekreftelse av at man har blitt voksen". Men det er vel ganske opplagt at human-etisk forbund valgte navnet fordi det er godt innarbeidet. Jeg ser egentlig ikke noe galt i det, men forstÄr at noen kristne kan reagere.

Feiring av fĂždsel og kjĂžnnsmodning er slett ikke kristne oppfinnelser, men er kjent fra de fleste kulturer. At man lager slike ritualer uten religiĂžst innhold i et sekulĂŠrt samfunn er vel bare naturlig.

Hva som er mest meningslÞst og flÄsete av Ä bruke religiÞse ritualer uten Ä tro pÄ dem eller mene noe med dem, eller Ä lage Êrlige alternativer kan man sÄ diskutere.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 09:07
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
konfirmerte meg ikke, selvom pappa mente at jeg burde det... hele familien forventa det vel...men jeg gadd ikke..hihi Wink

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 09:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Tilgi meg for at jeg faktisk begrunner standpunktene mine... : p

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 10:04
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Niconogood skrev:
QIQrrr skrev:

Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjĂžr Twisted Evil

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:33
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
QIQrrr skrev:
Niconogood skrev:
QIQrrr skrev:

Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjĂžr Twisted Evil

Hey, en kristen! hvertfall en bibelsiterer.. Bwaha
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg hadde toppkarakterer i kristendom pÄ barne- og ungdomsskolen, men er ikke troende av den grunn...hvis noen var i tvil Very Happy

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:46
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
SĂ„ du er personlig kristen?

Tja...

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:53
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Jeg hadde toppkarakterer i kristendom pÄ barne- og ungdomsskolen, men er ikke troende av den grunn...hvis noen var i tvil Very Happy

Godt at objektivister er gode i den slags, selvom Ayn Rand ville kalt det virkelighetsfjernt.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:53
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Religion har, slik jeg ser det, ingenting med virkeligheten Ä gjÞre, men det er en integrert del av verdenshistorien som har pÄvirket utviklingen i stor grad. SÄledes er religion viktig for sosialantropologisk forstÄelse av sine omgivelser, derfor er det maktpÄliggende Ä holde seg oppdatert ogsÄ pÄ dette feltet...slik jeg ser det.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:58
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:

Jeg hadde toppkarakterer i kristendom pÄ barne- og ungdomsskolen, men er ikke troende av den grunn...hvis noen var i tvil
Karakterer pÄ barneskolen? Det du mener er at du fikk et ekstra stort smilefjes? Smile Heldige du.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 12:08
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
jeg stemte ja jeg. Skal foreldre gi penger til ungene pga livssyn?
Konfirmasjon gir ungene glede, om det er pengene eller kristne som fĂžler seg voksne er det samma.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 12:17
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet