DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Matematikk - mitt liv?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
 Matematikk - mitt liv?

Jeg er utrolig, utrolig sinna og forbanna men skal prøve å få det en smule objektivt allikevel..

Det har seg slik at jeg strøk i matte i år på allmenn GK og det suger..
poenget er at jeg har tre 6ere og endel femmere og allikevel må bytte skole neste år og bli flytta fra alle venner og alt og alle jeg har blitt kjent med dette året fordi 8 elever som stryker i et eller flere fag må bli flyttet pga manglende plasser og at elever som drar til utlandet skal være sikret plass når de kommer tilbake.
En god kompis av meg står i alle fag men har et karakter snitt på 2,3 og jeg har et på 4,8. er det ikke noe feil når jeg blir flyttet med over dobbelt så høyt snitt og stryk i et fag? jeg bare lurer..

Fordi,hovedpoenget kommer nå,er norge så firkanta at om man stryker i et fag som matematikk så er man fullstendig låst i mulighetene til å få en utdannelse? er det ikke mulig å få generell studiekompetanse uten å stå i matte? jeg har tenkt å bli bibliotekar og jeg kommer aldri til å trenge matematikk igjen i mitt liv.. det eneste jeg trenger matematikk til er for å stå i nettopp matematikk på skolen som egentlig ikke lærer meg annet enn hvordan jeg skal regne ut volumet av en sylinder jeg ikke trenger og potensen i et algebra stykke høydelt med et gyllent snitt..

slike ting bryr meg rett opp i ræva og til venstre og hva er vitsen med et fag man ikke skal ha videre som bare hemmer deg og er der for å være der?... jeg bare lurer..

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 19:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004
skjønner hva du mener... det norske skolesystemet suger! matte også.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 20:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Nå vil jeg heller påstå at det er norske elever som suger i matte. Matten på gk er sinsvakt banal, omtrent på linje med det man bør kunne etter 8. klasse på ungdomskolen. Jeg fatter ikke at folk stryker i matte på gk like lite som at jeg ikke fatter hvordan folk stryker på teoriprøven når de tar lappen.

Det er også utrolig slitsomt å gå i butikken for å handle og man ser at personen i kassa ikke greier å gi igjen penger uten å taste inn og få summen. Selv da virker det som om de sliter med å gi tilbake riktig....

Nei, vi er rett og slett et land som er for dårlige i matte...

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 23:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
spiralis skrev:
Matten på gk er sinsvakt banal, omtrent på linje med det man bør kunne etter 8. klasse på ungdomskolen.

Jeg vet ikke hva for matteopplegg din gk-klasse hadde, men min var i alle fall ikke på linje med det jeg hadde i 8. klasse på ungdomsskolen. Jeg klarte da å stå, i min B-modul, men det var på hengende håret.

Jeg skjønner godt at folk som ikke har anlegg for tall sliter med matte. Særlig hvis man er så uheldig å få en lite hjelpsom mattelærer. Jeg har en følelse av at dem finnes det en del av.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 00:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
For å klare de fleste jobber som ikke innebærer annen bruk av matte enn i økonomiske hensyn er matta på grunnkurs videregående ganske overflødig. Man trenger bare å kunne gange, dele, plusse og trekke fra + kunnskap om å regne med prosent for å fungere greit. Ungdomsskolens algebra og funksjoner med x^2 og kvadratrøtter er faktisk litt over kanten av hva som trengs.

Jeg blir forresten ikke irritert over kassadamer/menn som bruker maskinene til å regne for seg. Det blir generelt mer nøyaktig og som oftest er det krav til at de taster inn alle postene. Dessuten har så å si alle produkter strekkoder.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 03:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
For det første: Damene på kiwi(o.l) slå inn beløpene for å holde styr på kassa, og for enkelhets skyld får de samtidig opp hvor mye du skal ha tilbake. dette er bare smart, ikke irriterende.

For det andre: Det finnes utrolig mange mennesker som enten ikke forstår seg særlig på tall, eller som ikke klarte å følge matten på ungdomsskolen. ingen kan kverulere på at matte er et fag som blir ufattelig mye vanskeligere dersom man ikke har fått med seg grunnkunnskapene(og nei, dette betyr ikke at du ikke burde få studere) til GK-matte fra 9-10kl.
Etter min erfaring og hva jeg har hørt får disse personer store problemer med å følge matte på GK, og får særs lite hjelp fra pensum-trangsynte lærere.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 07:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det er rett og slett ikke alle som har anlegg for matematikk, like lite som alle har anlegg for å kunne uttrykke seg skriftlig på en vidunderlig god måte.

Har selv jobba bak kassa på butikk, og vet at tidlig om morran, eller for eksempel når man ekspederer kunde nummer 200 for dagen, så hender det at man rett og slett fomler med tallene og ikke klarer legge sammen eller trekke fra riktig uten å tenke lenge og vel. Da er det mye greiere å bare bruke det verktøyet som en regnemaskin eller kassa-apparatet faktisk er, så man vet det blir riktig.

Man kan være strålende begavet i matte, men allikevel fomle litt med enkle tall i en stressa hverdagssituasjon.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 18:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Jeg har ikke annlegg for matte.. Ønsk meg lykke til, for jeg skal ha matte eksamen i morgen! (går opp som privatist..) *Grøsse*

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 18:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
turin
Främling
Främling

Ble Medlem: 30 Apr 2004
Glahn skrev:

Man kan være strålende begavet i matte, men allikevel fomle litt med enkle tall i en stressa hverdagssituasjon.

Å være begavet i matematikk har da lite å gjøre med hvor raskt man kan regne i hodet. Jeg kan ikke legge sammen de enkleste tall, og gangetabellen har jeg aldri pugget. Det har da ikke hindret meg i å studere matematikk, og ikke ført til uoverkommelige problemer i hverdagslivet heller.

Når det gjelder problemer med matematikk på videregående, er min erfaring at det stort sett er lærerne som er årsaken. Man kan vel ikke forvente at elevene skal lære noe som ikke lærerne kan skikkelig. Smile

"2 av 3 lærerstudenter klarte ikke prosentregning"
"18 prosent av elevene i den videregående skolen stryker i matematikk"
Jeg synes egentlig det er godt gjort av elevene å klare seg så bra... Smile

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 18:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Matte er uproblematisk for meg, men jeg ser folk med store vanskeligheter.
Stort sett ser vanskelighetene ut til å skyldes elendig grunnutdanning kombinert med dårlig sans for tall. Det har også noe med tanken bak de første mattebøkene våre: Du får beskjed om hvordan noe skal gjøres, og får deretter terpe på det til det sitter. Du lærer litt, innøver mye, forstår ingenting. Om du ikke da er så heldig å kunne analysere og forstå det som presenteres, og dermed lære alt det som potensielt kunne vises ut i fra oppgavene som gis. Jeg var heldig. Jeg kunne nesten alltid alt på forhånd fordi jeg hadde skjønt det av tidligere oppgaver, helt ut grunnkurset i videregående.

Jeg er uenig i at en strykkarakter skal få ødelegge et karakterkort, og mener også det strider imot politikerenes generelle utsagn om at en vurdering skal være mer enn tall. Den bør blant annet ta hensyn til innsats og vurdere kvaliteten over helheten, sier de. At ett dårlig resultat kan ødelegge et ellers godt år virker da mot deres hensikt, gjør det ikke?

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 19:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Eyden skrev:
Jeg blir forresten ikke irritert over kassadamer/menn som bruker maskinene til å regne for seg. Det blir generelt mer nøyaktig og som oftest er det krav til at de taster inn alle postene. Dessuten har så å si alle produkter strekkoder.

Mer nøyaktig? Enten gir de tilbake det man skal ha, eller så er man oppegående nok til å få med seg sånt selv. Det var uansett ikke snakk om maskin for å regne for seg, det var snakk om at de må slå inn hvor mye penger du gir dem for at de skal finne ut hvor mye de skal gi tilbake. Har selv opplevd at kassafolk må slå inn 200.00 for å finne ut at jeg skal ha igjen 20.00 kroner når jeg skal betale 180. Hvor lang tid tar det å regne sånt i huet? Selv når det er snakk om å få en 1000-lapp og gi tilbake for 123.50 kroner tar det ikke spessielt lang tid å telle seg opp til 1000.

Jeg står på mitt, nordmenn er dumme i matte og vi trenger mer matte på skolen. Wink

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 19:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
spiralis skrev:
Har selv opplevd at kassafolk må slå inn 200.00 for å finne ut at jeg skal ha igjen 20.00 kroner når jeg skal betale 180. Hvor lang tid tar det å regne sånt i huet? Selv når det er snakk om å få en 1000-lapp og gi tilbake for 123.50 kroner tar det ikke spessielt lang tid å telle seg opp til 1000.

Jeg må innrømme at å ikke kunne trekke 180 fra 200 i hodet er rimelig drøyt. Folk som har SÅ store problemer med så enkel matte, burde rett og slett ikke jobbe i butikk. Men jeg tror ikke dette er et eksempel som dukker opp så fryktelig ofte, og selv om jeg kan gå med på at noen folk sikkert har en utpreget dårligere forståelse for tall enn andre, mener jeg likevel hovedskylden for strykprosenten i videregående skole ligger hos mattelærerne.

Er forresten svaret på det siste eksempelet 876,50? Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 20:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Veronica skrev:
spiralis skrev:
Har selv opplevd at kassafolk må slå inn 200.00 for å finne ut at jeg skal ha igjen 20.00 kroner når jeg skal betale 180. Hvor lang tid tar det å regne sånt i huet? Selv når det er snakk om å få en 1000-lapp og gi tilbake for 123.50 kroner tar det ikke spessielt lang tid å telle seg opp til 1000.

Er forresten svaret på det siste eksempelet 876,50? Rolling Eyes

Svaret er:

1 stk 50-øring
1 stk 1-krone
1 stk 5-er
1 stk 20-kroning
1 stk 50-lapp
1 stk 100-lapp
1 stk 200-lapp
1 stk 500-lap

Totalen blir det du sa. Poenget mitt var heller at man ikke trenger å renge ut hvor mye man skal gi tilbake, man bare teller opp. På samme måte finnes det mange 'triks' når det kommer til hoderegning, kanskje en idé og introdusert disse i skolen...

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 20:51
rotta
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 11 Mar 2004
en ting jeg ikke skjønner er hvorfor folk som reiser bort skal sikres en plass når de kommer tilbake, når det betyr at en som blir hjemme blir sendt på hue og ræva ut. det å stryke i et fag burde ikke være grun nok til å miste plassen sin.

og du får en støvel
midt mellom øynene

smil
likevel

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 21:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Man blir ikke særlig bedre i hoderegning av matteundervisningen på videregående. Det er først å fremst å skaffe seg en kalkulator og å mestre den som gjelder da. Jeg vil påstå at det man ikke har skaffet seg som ballast fra barne- og de første årene på ungdomsskolen av hoderegning vil man ikke forbedre særlig gjennom videregående. Jeg tror faktisk at de som har jobbet som ekspeditør i noen år har bedre trening i hoderegning enn feks en ingeniør.

Uansett vil en som driver med ekspedisjon bli mer effektiv jo mer han/hun jobber med det, uansett om personen bruker hodet eller tastene.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 21:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
turin
Främling
Främling

Eyden skrev:
Jeg tror faktisk at de som har jobbet som ekspeditør i noen år har bedre trening i hoderegning enn feks en ingeniør.

Joa, men en gjeng ingeniører som konstruerer en bro i en fei basert på hoderegning høres ikke særlig betryggende ut. Wink Det er kanskje best for oss alle at de fortsetter å bruke papir og kalkulator... I tillegg er det vel en del noe mer avanserte matematiske metoder som er mer sentrale innen ingeniørfaget enn i handelsnæringen...

Hvis det er en allmenn oppfatning at hoderegning er et sentralt område innen matematikk er det sannelig ikke rart at mange sliter med faget. På barneskolen ble vi fortalt at gangetabellen var noe av det nyttigste og viktigste vi måtte lære. Dette protesterte jeg på, og nektet å pugge på trass. Jeg har tydeligvis fortsatt en mental sperre mot dette, og det tror jeg nok at jeg har hatt flere fordeler enn ulemper på grunn av.

(Å trekke fra 180 fra 200 i hodet er forresten akkurat på grensen av det jeg klarer å prestere i hoderegning, men jobbe i butikk bør jeg nok absolutt ikke gjøre. Wink)

Det er grunnleggende matematisk forståelse det skorter på både blant lærere og elever. Fiffige metoder for rask hoderegning er mer som en artig kuriositet å regne.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 22:32
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Eyden skrev:
Jeg tror faktisk at de som har jobbet som ekspeditør i noen år har bedre trening i hoderegning enn feks en ingeniør.

Jeg vil tro det er motsatt, ene og alene fordi en ingeniør har minst 10vkt/30sp(mener jeg det er) fra universitets/høyskole nivå. Det å sitte i kassa på rimi lærer deg kanskje det med å 'telle opp', men generelt tviler jeg på at man blir bedre i hoderegning.

Hvor mange av dere husker 'den store gangetabellen' eller greier å regne ut 53*26 i hodet?

(Jeg kan ikke den store gangetballen, men jeg bruker ikke mer enn 'noen' sekunder på å regne ut svarene i den.)

(53*26 = 6*53 + 20*53 = 6*50 + 6*3 + 20*50 + 20*3 = 300+18+1000+60 , noe de fleste bør greie i hodet - for de som trodde faktorisering var ubrukelig Wink )

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 22:48
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

turin skrev:
Det er grunnleggende matematisk forståelse det skorter på både blant lærere og elever. Fiffige metoder for rask hoderegning er mer som en artig kuriositet å regne.

Jeg vil heller påstå at det er hva de fleste sitter igjen med som 'nyttig' etter skolegangen. Selv om jeg ikke helt vet hva du mener med 'matematisk forståelse'.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 22:49
turin
Främling
Främling

spiralis skrev:
Jeg vil heller påstå at det er hva de fleste sitter igjen med som 'nyttig' etter skolegangen.

Jo, det er mulig det, selv om de fleste vil synes det er greit å kunne regne ut skatteprosenter og areal på veggflater og slikt en gang i blant også.

Da jeg gikk på barne- og ungdomsskole (og til en viss grad videregående), synes jeg også matematikk var fryktelig unødvendig, og kunne ikke forstå hva dette skulle være godt for. Vel, jeg har i hvert fall fått store glede og nytte av matematikk siden.

Sitat:
Selv om jeg ikke helt vet hva du mener med 'matematisk forståelse'.

Det handler ganske enkelt om å forstå matematikk. Smile I motsetning til mange andre fag kan man ikke lære eller pugge matematikk. Matematikk må man forstå. Til et visst nivå er det likevel fullt mulig å få gode karakterer og bli oppfattet som "flink" i matematikk uten at man forstår noe som helst, ved å pugge og kopiere framgangsmåter.

Hoderegning har lite med matematisk forståelse å gjøre, siden det kun dreier seg om pugging og trening. På barne- og ungdomsskolen kommer man langt med pugging og trening, men så begynner man å oppgaver som ikke er 100% like de man pugget svaret på kvelden før, og da sliter man. Man må rett og slett ved selvstendig, abstrakt tankegang løse et problem som man ikke har blitt fortalt hvordan man skal løse. Og da trenger man matematisk forståelse.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 23:13
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

De fleste bør vel forstå pluss, minus multiplikasjon og divisjon etter skolegangen, hvor mye mer trenger man egentlig forstå? (Kanskje fint om man vet hva man skal regne først og, multiplikasjon/divisjon før pluss/minus ol.)

Hoderegning pugging? Har vel null med pugging å gjøre (rent bortsett fra den gangetabellen). Og det du sier med øving, det er jeg enig i. Den ENESTE måten å bli flink i matte er å regne, regne og regne litt til. Man må gjøre masse (varierte) oppgaver. Mitt inntrykk fra skolen var at de som sleit i matte syntes matte var kjipt og gadd ikke jobbe med det. Det blir litt som å skyte seg selv i foten.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 00:18
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet