|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

Ble Medlem: 24 Mar 2004 Innlegg: 233 Bosted: Horten
|
Generalisering av ungdom!
Noe som har provosert meg, er hvordan undommen blir generalisert og utsatt for fordommer. Et konkret eksempel er skilt på matvarebutikker med "Kun to skoleelever om gangen". Folk hadde reagert om det sto "Kun to pensjonister om gangen", men skoleelver er det visst greit å behandle sånn. Jeg sier ikke at jeg ikke skjønner dem, mange elever nasker, men det er fortsatt ganske teit. Jeg tror en del eldre har et spesielt inntrykk av ungdommer, skal ikke si hvor mange sure blikk jeg har fått, selv om jeg smiler og prøver å være grei. Jeg driver vel også med generalisering av aldersgrupper ved å si "en del eldre", men det er ikke lett å komme utenom. Om noen skjønte poenget mitt med denne tråden, er det bare å komme med responser. Om noen IKKE skjønte det, er det bare å spørre, så skal jeg prøve å forklare meg nærmere...
Info om meg (som sikkert vil bli brukt mot meg! :p) Jente, 16 år, 10.klasse
|
_________________ The ships hung in the air much the same way bricks don't...
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 14:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Re: Generalisering av ungdom!
| Marilla_sila skrev: | | "Kun to pensjonister om gangen", men skoleelver er det visst greit å behandle sånn. Jeg sier ikke at jeg ikke skjønner dem, mange elever nasker, men det er fortsatt ganske teit. |
Det er mange eldre som nasker også, men hadde plakaten "Kun to pensjonister om gangen" kommet opp hadde det blitt ramaskrik. Jeg er enig i at det kan være veldig irriterende å bli møtt med en slik plakat (Kun 2 skoleelever om gangen) men nå er det jo slik at alle skole-elevene kommer samtidig ikke sant? Der jeg gikk på ungdomsskole var det 5 klasser i hvert klassetrinn, noe som tilsvarer ca 400 elever. Hvis hundre av disse kom inn på butikken samtidig, noe som jeg av og til følte at skjedde, ville det være et helvete for den som jobber der å holde oversikt...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 14:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Herregud. Hele verden er full av fordommer. Desverre. Veldig mye ungdommer fryktelig bråkete, så på en måte så skjønner jeg det veldig godt egentlig.
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 14:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Dette har jeg påpekt før. Uttrykk som; de eldre, ungdommen, de arbeidsledige etc. grupperer mennesker (noe som ikke er bra) da det er individet som er viktig... Men hva skal butikkeieren gjøre hvis han vet at det er mye nasking utført av ungdom? Sette et skilt utenfor hvor det står; "Kun to mennesker i butikken om gangen"? Tror nok omsetningen hadde dalt ganske kraftig.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 14:38 Sist endret av QIQrrr den Man 03 Mai 2004, 14:39, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

|
Jeg vet det kommer mange samtidig, så sånn sett skjønner jeg det, men om man tenker litt over det er det sinnsykt fordømmende! Det er kanskje ikke noe poeng i å ta opp noe sånt som dette, men jeg gjorde det likevel. Vet at jeg ikke har så sterk sak, men vil gjerne høre noen synspunkter likevel.
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 14:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Joda, jeg skjønner deg godt...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 14:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Da jeg jobbet i butikk, pleide det å strømme inn skoleungdom i 14-tiden om ettermiddagen, og det var et rent helvete. Jenteflokker som kaklet og fniste høylytt, og ghettosmurfer som bøllet og bråkte. Og jeg visste at flere av dem nasket, men hadde ikke mulighet til å holde oversikt og ferske noen. Og jeg ønsket av hele mitt hjerte og sjel at vi kunne ha puttet opp et slikt skilt.
Etter min erfaring er det bare butikker/kiosker som har vært plaget av slike ungdomsgrupper, som velgter å sette ut slike skilt. Og selv om det kanskje for noen skikkelige ungdommer blir urettferdig, er det en forholdsregel som er ytterst forståelig, og som bør respekteres. Jeg tviler sterkt på at de som setter ut slike skilt ønsker å generalisere ungdommer, og tror at alle er bråkete, bøllete naskere. Men de kan jo ikke akkurat spørre dere i døren heller, da.
Og er det nå SÅ vanskelig å bare gå inn to og to?
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 15:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

|
Nei, det er ikke så vanskelig å gå inn to og to, og jeg føler med dere. Jeg kjemper heller ikke for å fjerne slike skilt, men sier rett og slett at det er ganske generaliserende og fordømmende. Jeg skjønner jo at de er ytterst nødvendige, det er ikke det...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 16:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
bestem deg da
Jeg er helt enig med vero. Jobbet i butikk før jeg og. Var ikke lett når det kom en horde med unger inn..
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 17:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

|
Akai, nå ser jeg at det virker som jeg skifter mening mellom hver post. Det jeg står for: Skiltene er fordømmende. Problemet er da at de er ytterst nødvendige, og problemet kan ikke løses på noen annen måte. Som sagt jobber jeg ikke for en syk sekt som vil fjerne slike skilt, jeg har bare fundert litt over det... Er det klart nok? Jeg har visst ikke så vannvittig sterke meninger ang dette, merker jeg! Klarer jo knapt å formulere meg!
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 06:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Strengt tatt synes jeg ikke det er noe som helst fordømmende over skiltene. De fungerer bare som ordensregler. Om noen velger å tolke dem som fordømmende; dem om det.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 10:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Skiltene har noen ubehagelige følger for 400-800 skoleelever, men de er ikke fordømmende. 400-800 skoleelever i en butikk er et problem. Problemet er ikke relevant for andre grupper, da de ikke har storefri rett ved rimi, alle på en gang, så mange. Men det er slitsomt. Jeg bytter butikk omtrent øyeblikkelig, for det er ikke tid til å stå i inngangskø.
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 18:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Har jobbet på butikk, var litt problematisk når det kominn mange unger samtidig, men også problematisk når det kom inn mange "gamlinger" eller generellt sett mange folk samtidig.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Ons 05 Mai 2004, 11:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |