|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Kan dette være rett? (Matematikk med en tvist)
Jeg har i flere år hatt det gøy med matematikk-lærere. Særlig er det sansynlighetsregning jeg får mine store kick fra. Les og lær!
Matte-lærer: "Hvis man kaster en terning (seks sider!), hvor stor er sjansen for å få seks med den?"
Jeg: "Lett, det er 50%!"
Matte-lærer: "Eh... hva? Nei, det er 1/6!"
Jeg:" Nei, det er sannsynligheten for å få en sekser, sjansen er 50%. Enten får du seks eller så får du ikke seks..."
Matte-lærer: "Hmm... Nei, den kjøper jeg ikke..."
Har jeg rett? Tar jeg feil? 
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Doggy
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Feb 2004 Innlegg: 165
|
Der e større sjans for at du ikkje får seks, enn at du får seks, ergo 1/6 sjanse, for å få seks!
|
_________________ Doggy
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Doggy skrev: | Der e større sjans for at du ikkje får seks, enn at du får seks, ergo 1/6 sjanse, for å få seks! |
Det er større sannsynlighet for å få seks...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
turin
Främling

Ble Medlem: 30 Apr 2004 Innlegg: 23
|
Re: Kan dette være rett? (Matematikk med en tvist)
Tittan skrev: |
Jeg:" Nei, det er sannsynligheten for å få en sekser, sjansen er 50%. Enten får du seks eller så får du ikke seks..."
|
Utgjør disse to hendelsene et uniformt utfallsrom? Grei ut og gjør rede for svaret ditt. 
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Re: Kan dette være rett? (Matematikk med en tvist)
turin skrev: | Tittan skrev: |
|
Utgjør disse to hendelsene et uniformt utfallsrom? Grei ut og gjør rede for svaret ditt.  |
Hvis jeg greier ut for svaret mitt så blir diskusjonen plutselig en helt annen Vent og se...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Jeg venter i spenning... 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Det er ulogisk at det skal være 50% sannsynlighet for å få en sekser når du triller en terning...
terningen har seks sider, det er like stor sannsynlighet for at den lander på hvilken som helst side.. ergo er det 1/6 sjanse for at du får en sekser..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 12:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Ach! endelig, Tittan!! du kommer som sendt, vi satt senest igår og diskuterte hårdnakket sannsynlighet/terninger.
Alle påstår at dersom du kaster terningen 2 ganger er det 1/6 sjangs for å få seks på første, og 1/36 sjangs for å få 6 på begge.
Dette er jeg imot! sannsynlighet og terninger hører ikke sammen i min verden. man kan bruke sannsynlighetberegninger på mange ting, men ikke på noe så tilfeldig som terninger. dersom man gjør et gigantisk forsøk, påstår jeg at det er 50/50 sjangs for at sannsynlighetsberegningene dine går rett inn, eller at de blir totalt avvikende og ravende gale.
Selv om du ikke uttrykker samme mening som meg, er vi i hvert fall mot røkla begge to! Ned med Sannsynlighet!
(dersom du kaster en mynt i luften, er det utrolig liten kjangs for at den lander på kron eller mynt. den kan like gjerne stanse midt i luften og begynne å synge "ja vi elsker", det har bare ikke skjedd ennå. -David Hume)
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 12:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Hehe, jeg har ikke noe imot sannsynlighetsregning per se, men jeg har imot lærere som er alt for opphengt i matematikken! Derfor sier jeg som jeg sier:
Kaster du 1d6 (en terning med seks sider) har du 50% sjanse for å få seks, fordi du enten får seks eller ikke får seks... Sannsynligheten er fremdeles 1/6 (en sjettedel). Men... hvorfor? 
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 12:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Fordi det finnes en variabel som gir en sannsynlighet på 16,666666666666666666666666666 (osv.) prosent sjanse for 6, altså 1/6 sjanse for at det aktuelle tallet skal dukke opp. Det kan da ikke være så vanskelig og forstå? 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 12:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
QIQrrr skrev: | Fordi det finnes en variabel som gir en sannsynlighet på 16,666666666666666666666666666 (osv.) prosent sjanse for 6, altså 1/6 sjanse for at det aktuelle tallet skal dukke opp. Det kan da ikke være så vanskelig og forstå?  |
Ja, det vet jeg... det var ikke det jeg mente med Hvorfor.
Hvorfor kan jeg påstå at det er 50% sjanse, men at sannsynligheten er 1/6?
Hehe, dette er alltid like gøy!
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 12:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Du har ikke 50% sjangs fordi, du kan få 1, 2, 3, 4, 5 og 6. Som du sikkert vet Dermed kan du ikke sette 50% å en av de.
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 12:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Hehehe, artig som vanlig at ingen klarer å tenke slik som jeg... Hvis du tenker litt utenfor boksen vil du skjønne hva jeg mener... (Han som satt frem denne påstanden har over 180 i IQ, og koser seg med å tulle slik han også...)
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Tittan skrev: | Hehehe, artig som vanlig at ingen klarer å tenke slik som jeg... Hvis du tenker litt utenfor boksen vil du skjønne hva jeg mener... (Han som satt frem denne påstanden har over 180 i IQ, og koser seg med å tulle slik han også...) |
Joda, joda, jeg sjønner hvordan du tenker, men du tenker ikke riktig. 
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:01 Sist endret av Ronja den Man 03 Mai 2004, 13:01, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ps. Jeg vet jeg kommer til å bli trashet når jeg gir "svaret"... og det er mange hint i det jeg har skrevet i postene i denne tråden...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ronja skrev: | Tittan skrev: | Hehehe, artig som vanlig at ingen klarer å tenke slik som jeg... Hvis du tenker litt utenfor boksen vil du skjønne hva jeg mener... (Han som satt frem denne påstanden har over 180 i IQ, og koser seg med å tulle slik han også...) |
Joda, joda, jeg sjønner hvordan du tenker, men du tenker ikke riktig.  |
Hehe, jeg tenker faktisk helt riktig, bare på en helt annen måte...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Nå kan jeg påstå at du ikke tenker riktig. Men det vil det ikke komme noe godt ut av, så jeg spør deg om du vil forklare litt nærmere?
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Ronja skrev: | Tittan skrev: | Hehehe, artig som vanlig at ingen klarer å tenke slik som jeg... Hvis du tenker litt utenfor boksen vil du skjønne hva jeg mener... (Han som satt frem denne påstanden har over 180 i IQ, og koser seg med å tulle slik han også...) |
Joda, joda, jeg sjønner hvordan du tenker, men du tenker ikke riktig.  |
TITTAN: Det samme sier de til meg!! hvem er de til å påstå at de har mer rett enn meg eller deg?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ja, jeg skal forklare nærmere, men ikke før om en stund... Denne tråden er så artig (for meg) at jeg ikke vil ødelegge den på en stund 
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Vel, hvis teorien skulle holde vann skulle det jo være 50% sannsynlighet for å få 1, 50% sannsynlighet for 2, 50% sannsynlighet for 3...osv. Dette medfører at det samlet sett blir 300% sjanse for respektive verdier hvis man tar med hele terningen, noe som i seg selv ikke kan være tilfelle, men det er mulig det finnes en rasjonell forklaring på "gåten"; jeg venter fortsatt i spenning...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:11 Sist endret av QIQrrr den Man 03 Mai 2004, 13:11, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |