DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Kan dette være rett? (Matematikk med en tvist)
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 6 [109 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
 Kan dette være rett? (Matematikk med en tvist)

Jeg har i flere år hatt det gøy med matematikk-lærere. Særlig er det sansynlighetsregning jeg får mine store kick fra. Les og lær!

Matte-lærer: "Hvis man kaster en terning (seks sider!), hvor stor er sjansen for å få seks med den?"
Jeg: "Lett, det er 50%!"
Matte-lærer: "Eh... hva? Nei, det er 1/6!"
Jeg:" Nei, det er sannsynligheten for å få en sekser, sjansen er 50%. Enten får du seks eller så får du ikke seks..."
Matte-lærer: "Hmm... Nei, den kjøper jeg ikke..."

Har jeg rett? Tar jeg feil? Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Doggy
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Feb 2004
Der e større sjans for at du ikkje får seks, enn at du får seks, ergo 1/6 sjanse, for å få seks!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Doggy skrev:
Der e større sjans for at du ikkje får seks, enn at du får seks, ergo 1/6 sjanse, for å få seks!

Det er større sannsynlighet for å få seks...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
turin
Främling
Främling

Ble Medlem: 30 Apr 2004
Re: Kan dette være rett? (Matematikk med en tvist)

Tittan skrev:

Jeg:" Nei, det er sannsynligheten for å få en sekser, sjansen er 50%. Enten får du seks eller så får du ikke seks..."

Utgjør disse to hendelsene et uniformt utfallsrom? Grei ut og gjør rede for svaret ditt. Smile

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:45
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Re: Kan dette være rett? (Matematikk med en tvist)

turin skrev:
Tittan skrev:

Utgjør disse to hendelsene et uniformt utfallsrom? Grei ut og gjør rede for svaret ditt. Smile

Hvis jeg greier ut for svaret mitt så blir diskusjonen plutselig en helt annen Wink Vent og se...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:48
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Jeg venter i spenning... Very Happy

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:59
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Det er ulogisk at det skal være 50% sannsynlighet for å få en sekser når du triller en terning...

terningen har seks sider, det er like stor sannsynlighet for at den lander på hvilken som helst side.. ergo er det 1/6 sjanse for at du får en sekser..

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ach! endelig, Tittan!! du kommer som sendt, vi satt senest igår og diskuterte hårdnakket sannsynlighet/terninger.
Alle påstår at dersom du kaster terningen 2 ganger er det 1/6 sjangs for å få seks på første, og 1/36 sjangs for å få 6 på begge.
Dette er jeg imot! sannsynlighet og terninger hører ikke sammen i min verden. man kan bruke sannsynlighetberegninger på mange ting, men ikke på noe så tilfeldig som terninger. dersom man gjør et gigantisk forsøk, påstår jeg at det er 50/50 sjangs for at sannsynlighetsberegningene dine går rett inn, eller at de blir totalt avvikende og ravende gale.
Selv om du ikke uttrykker samme mening som meg, er vi i hvert fall mot røkla begge to! Ned med Sannsynlighet!

(dersom du kaster en mynt i luften, er det utrolig liten kjangs for at den lander på kron eller mynt. den kan like gjerne stanse midt i luften og begynne å synge "ja vi elsker", det har bare ikke skjedd ennå. -David Hume)
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hehe, jeg har ikke noe imot sannsynlighetsregning per se, men jeg har imot lærere som er alt for opphengt i matematikken! Derfor sier jeg som jeg sier:

Kaster du 1d6 (en terning med seks sider) har du 50% sjanse for å få seks, fordi du enten får seks eller ikke får seks... Sannsynligheten er fremdeles 1/6 (en sjettedel). Men... hvorfor? Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:37
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Fordi det finnes en variabel som gir en sannsynlighet på 16,666666666666666666666666666 (osv.) prosent sjanse for 6, altså 1/6 sjanse for at det aktuelle tallet skal dukke opp. Det kan da ikke være så vanskelig og forstå? Very Happy

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:53
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

QIQrrr skrev:
Fordi det finnes en variabel som gir en sannsynlighet på 16,666666666666666666666666666 (osv.) prosent sjanse for 6, altså 1/6 sjanse for at det aktuelle tallet skal dukke opp. Det kan da ikke være så vanskelig og forstå? Very Happy

Ja, det vet jeg... det var ikke det jeg mente med Hvorfor.
Hvorfor kan jeg påstå at det er 50% sjanse, men at sannsynligheten er 1/6? Wink

Hehe, dette er alltid like gøy!

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:57
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Du har ikke 50% sjangs fordi, du kan få 1, 2, 3, 4, 5 og 6. Som du sikkert vet Wink Dermed kan du ikke sette 50% å en av de.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hehehe, artig som vanlig at ingen klarer å tenke slik som jeg... Hvis du tenker litt utenfor boksen vil du skjønne hva jeg mener... (Han som satt frem denne påstanden har over 180 i IQ, og koser seg med å tulle slik han også...)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 13:00
Ronja

Tittan skrev:
Hehehe, artig som vanlig at ingen klarer å tenke slik som jeg... Hvis du tenker litt utenfor boksen vil du skjønne hva jeg mener... (Han som satt frem denne påstanden har over 180 i IQ, og koser seg med å tulle slik han også...)

Joda, joda, jeg sjønner hvordan du tenker, men du tenker ikke riktig. Wink

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 13:01
Sist endret av Ronja den Man 03 Mai 2004, 13:01, endret 1 gang
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ps. Jeg vet jeg kommer til å bli trashet når jeg gir "svaret"... og det er mange hint i det jeg har skrevet i postene i denne tråden...

Sjefolainen!

Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ronja skrev:
Tittan skrev:

Hehe, jeg tenker faktisk helt riktig, bare på en helt annen måte...

Sjefolainen!

Ronja

Nå kan jeg påstå at du ikke tenker riktig. Men det vil det ikke komme noe godt ut av, så jeg spør deg om du vil forklare litt nærmere?

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 13:03
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ronja skrev:
Tittan skrev:

TITTAN: Det samme sier de til meg!! hvem er de til å påstå at de har mer rett enn meg eller deg?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 13:05
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ja, jeg skal forklare nærmere, men ikke før om en stund... Denne tråden er så artig (for meg) at jeg ikke vil ødelegge den på en stund Bwaha

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 13:05
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Vel, hvis teorien skulle holde vann skulle det jo være 50% sannsynlighet for å få 1, 50% sannsynlighet for 2, 50% sannsynlighet for 3...osv. Dette medfører at det samlet sett blir 300% sjanse for respektive verdier hvis man tar med hele terningen, noe som i seg selv ikke kan være tilfelle, men det er mulig det finnes en rasjonell forklaring på "gåten"; jeg venter fortsatt i spenning...

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 13:11
Sist endret av QIQrrr den Man 03 Mai 2004, 13:11, endret 1 gang
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 6 [109 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet