DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Hva ville du gjort om du var en fange?

Tystet!
20%
 20%  [ 1 ]
Ikke tystet!
80%
 80%  [ 4 ]

Antall stemmer : 5

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Fangens dilemma
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [14 Posts]  
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Fangens dilemma

To fanger sitter i hver sin celle, og politiet sier til hver av dem: "Hvis du tyster på kameraten din og han ikke tyster på deg, går du fri og han får 10 års fengsel. Hvis ingen av dere tyster, får dere begge ett års fengsel. Hvis begge tyster, får dere begge fem års fengsel. Hvis han tyster og ikke du, går han fri og du får 10 år. Akkurat det samme sier jeg også til kameraten din."

Det er åpenbart at det mest rasjonelle er å tyste. Du vil jo unngå 10 år i fengsel. Dermed får hver fange 5 års fengsel, selv om de kunne klart seg med ett.

Dette viser hvor galt det går i et liberalistisk samfunn, der alle kun tenker på sin egennytte. Det er jo opplagt best å leve i et samfunn der en ofrer seg for fellesskapets beste!

Finnes det egentlig noe argument mot fangens dilemma?

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 11:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Du vil jo aldri ofre deg for felleskapets beste hvis du ikke tror det bringer deg selv noe godt. "Det du vil andre skal gjøre for deg skal du også gjøre for dem" er jo basert på egoisme, bare at den går litt dypere ved at den tar med i ligningen hvordan du fremstår i ettertid og om det du vil ha kan gis deg om igjen.

For de aller fleste høres det å bidra til et felles gode rasjonelt ut. Man vinner ikke støtte for en sak eller ideologi ved å ikke appellere til rasjonalismen.

Det forsåvidt ikke gitt at det er mest hensiktsmessig for fangen å tyste på kameraten. Vi får ikke vite noe om deres forhold eller offervilje. Kanskje de er blodsbrødre som har avlagt en ed om å ikke svikte hverandre? Kanskje ikke? Jeg har venner i begge kategorier og et generelt svar blir derfor løgn.

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 12:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Enig med Eyden. Dette blir filosofi for filosofien sin skyld, noe jeg ikke har særlig sans for.
Alle avgjørelser er basert på en hel mengde med andre impulser og hensyn, så dette "dilemmaet" blir kun renspikket flisespikking på filosofiens vegne. Er det rart jeg ikke liker filosofi? Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 13:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Om man tenker på hvilken straffeutmåling en vil få, så vil det jo være mest rasjonelt å nekte. Det er det man intuitivt gjør, om man ikke samarbeider.

Poenget er jo at om man ikke samarbeider, så vil samfunnet som helhet få det verre enn om man gjør.

Det er et angrep på teorien om at samfunnet vil tjene på at individene kun tenker på hva som vil tjene dem selv, og ikke fellesskapet.

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 13:27
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Tror jeg må si meg enig med folk her. Jeg vet virkelig ikke hva jeg ville gjort før jeg faktisk var midt oppi situasjonen, i det spesifikke tilfellet.

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 16:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg syns nå det fortoner seg som mest rasjonelt å sladre på den andre, i håp om at han ikke gjør det, og dermed gå fri...

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 17:27
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Re: Fangens dilemma

Terning skrev:
To fanger sitter i hver sin celle, og politiet sier til hver av dem: "Hvis du tyster på kameraten din og han ikke tyster på deg, går du fri og han får 10 års fengsel. Hvis ingen av dere tyster, får dere begge ett års fengsel. Hvis begge tyster, får dere begge fem års fengsel. Hvis han tyster og ikke du, går han fri og du får 10 år. Akkurat det samme sier jeg også til kameraten din."

Det er åpenbart at det mest rasjonelle er å tyste. Du vil jo unngå 10 år i fengsel. Dermed får hver fange 5 års fengsel, selv om de kunne klart seg med ett.

Dette viser hvor galt det går i et liberalistisk samfunn, der alle kun tenker på sin egennytte. Det er jo opplagt best å leve i et samfunn der en ofrer seg for fellesskapets beste!

Finnes det egentlig noe argument mot fangens dilemma?

...matematisk sett ville ingen tystet (utfra en rasjonell vurdering) da den samlede straffen ville blitt to år.

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 19:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Alternativene vi har er å tyste, eller å ikke tyste.

Vi vil tyste, fordi vi håper at den andre ikke vil tyste (det er 50-50 sjanse for dette), og dermed slipper vi straff.

Vi vil ikke tyste, og dermed risikere 10 års fengsel (det er 50-50 sjanse for dette).

Det ER mest rasjonelt å tyste!

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 19:56
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Terning skrev:
Alternativene vi har er å tyste, eller å ikke tyste.

Vi vil tyste, fordi vi håper at den andre ikke vil tyste (det er 50-50 sjanse for dette), og dermed slipper vi straff.

Vi vil ikke tyste, og dermed risikere 10 års fengsel (det er 50-50 sjanse for dette).

Det ER mest rasjonelt å tyste!

Det er det overhodet ikke!

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 20:25
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg skulle ønske jeg husket matten for hvordan man regner ut dette, så vi kunne blitt rasjonelt enige en gang for alle...

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 21:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hehe, ja ikke sant Very Happy

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 22:18
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Bare tenk dere... om du tyster, da er det 50-50 sjense for enten gå fri eller 5 år.

Om du nekter å tyste, da er det 50-50 sjanse for enten 1 år eller 10 år.

Det er mye bedre å velge gå fri eller 5 år enn 1 år eller 10 år!

InnleggSkrevet: Lør 01 Mai 2004, 08:58
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Poenget er at det mest rasjonelle for begge ut fra egoistiske motiver er å tyste. Så forutsatt at begge er rasjonelle uten å ta hensyn til andre kontekster enn dette caset er dette den eneste logiske løsningen. Dette er elementær spillteori. Hvis det blir en repetetiv serie, si at det gjelder 3 uavhengige saker, der begge får vite hva den andre valgte etter hver sak blir det straks mer komplisert.

PÃ¥ dette caset ville personlig hvorvidt jeg tystet eller ikke avhenge av hvor godt jeg kjente den andre fangen.
Hadde det vært en jeg ikke kjente hadde jeg uten tvil tystet.

Hadde det vært en jeg kjente godt og stolte på hadde jeg latt være å tyste. Hadde han da tystet på meg i sistnevnte tilfelle. Hadde jeg tatt straffen min på 10 år og heller skutt ham i hodet når jeg slapp ut.

InnleggSkrevet: Lør 01 Mai 2004, 14:26
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er sant, og er ikke det fantastisk?

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 15:37
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [14 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema