|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Globalisering?
Hva skal vi gjøre med land som Afghanistan? Skal vi tvinge dem inn i demokratiet og det moderne? Eller skal vi la fundamentalistene ta makten?
Ulempen med å tvinge dem inn i vestlige måter å organisere samfunnet på, er at det er vanskelig, da folket vil motsette seg bestemmelse utenfra. De tenker: "det er bedre med våre drittsekker enn fremmede".
Ulempene med det andre alternativet er at menneskerettighetene blir brutt. De har jo egentlig noe for seg.
Bare ta tobakkspolitikken i Norge. Den har vært veldig lite virkningsfull, takket være all moraliseringen. Ingen betviler at det er godt for dem å slutte å røyke, men folk vil bestemme selv! Er det mulig å innføre demokratiet i Afghanistan på en slik måte at de selv føler at de har valgt det?
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 13:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Hva mener du selv om problemstillingen?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 13:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg vet ikke. Jeg er kulturrelativist, men mener også at menneskerettighetene (det kunne sikkert vært flere av dem og) må opprettholdes.
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 14:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Dette er en digresjon:
USA i Afganistan og Irak

|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 14:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Hm... vi må slutte å overstyre sånne land, og la de i fred, så kanskje de etterhvert finner ut at de har alt å tape på å melde seg ut av verdenssamfunnet.
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 18:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Terning skrev: | Hm... vi må slutte å overstyre sånne land, og la de i fred, så kanskje de etterhvert finner ut at de har alt å tape på å melde seg ut av verdenssamfunnet. |
Kan du forklare nærmere hva du mener her?
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 19:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ronja skrev: | Terning skrev: | Hm... vi må slutte å overstyre sånne land, og la de i fred, så kanskje de etterhvert finner ut at de har alt å tape på å melde seg ut av verdenssamfunnet. |
Kan du forklare nærmere hva du mener her? |
Vi skulle aldri gått inn i Irak, men forhandlet oss frem til avtaler som gjorde landet mer og mer åpent for vesten. Men jeg vet ikke så mye om internasjonal politikk egentlig!
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg er enig i at vi aldri skulle gått inn i Irak, eneste positive er jo at Bush mister så mye støtte for alt det rotet han har skapt. Men å la dem være i fred så de skal sjønne at det å melde seg ut av verdenssamfunnet tror jeg ikke er noen god løsning. Diktatorer som sitter på toppen bestemmer, og om vi lar dem i fred gjør de som de vil.
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 20:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Om vi spiller kortene riktig, så kanskje lederne skjønner at det lureste faktisk er å rette seg etter vesten. Bare sånn kan de nyte godt av handel.
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 20:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Det er jo ønsketenkning 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 20:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Når lederene er sterkt relgiøse, så hjelper det ikke noe. De kan forsatt handle med vesten, selv om de bryter menneskerettighetene i eget land. Ikke sier jeg at det er riktig at vesten blander seg slik vi gjør, vi ser jo hva som skjer. Men å bare la de i fred er heller ingen god løsning.
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 21:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Vi bør kreve at menneskerettighetene er opprettholdt for å handle med landene. Islamisme, derimot, er i seg selv ikke noe galt.
Ønsketenkning? Ja, jeg ønsker jo å tenke 
|
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 22:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det finnes faktisk en og annen diktator som etterhvert jenker seg litt. Ghadafi (staving?) har blant annet forstått at Libya vil bli hengende fullstendig etter resten av verden hvis han skal fortsette med den politikken han har hatt. Derfor har det skjedd en og annen endring.
Det er i det minste et steg i riktig retning, og det ser ut til å gå temmelig fredelig for seg.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 29 Apr 2004, 00:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Libya har faktisk vært et veldig åpent land under hele Gadafis (du har rett, det er vanskelig å stave så jeg slo det opp) styringstid, men ikke for oss fra vesten. Kommer du derimot fra et afrikansk land, kan du reise til Libya uten pass eller visum.
Gadafi selv er heller ikke teknisk sett president eller statsminister i landet, men beskriver seg selv isteden som en "guide" for å hjelpe Libya inn i sosialismen. Libya har heller ikke noen grunnlov og landets lover kommer fra islamsk lov sammen med Gadafis "grønne bok" om politisk filosofi.
I praksis er Libya et diktatur med Gadafi som styrer, via dekreter assistert av en liten gruppe militære og politiske ledere. Libya har blitt anklaget for utbredte menneskerettighetsbrudd.
Den 19 desember 2003 innrømmet Libya å ha ABC-våpen program og offentliggjorde samtidig sin intensjon om å ødelegge alle eksisterende ABC-våpen og få inspeksjoner for å verifisere ødeleggelsen. Libya besluttet også å begrense seg til langdistanseraketter med 300 km rekkevidde. Offentliggjøringen kom etter hemmelige diplomatiske forhandlinger med Storbritannia og De forente stater siden mars 2003.
|
Skrevet: Tor 29 Apr 2004, 08:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Skal vi så legge press på alle som bryter menneskerettighetene i eget land?
|
Skrevet: Tor 29 Apr 2004, 08:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Jeg synes vi skal legge press på dem, gjennom FN, slik at de skjønner at vi ikke liker det de holder på med. Jeg mener også at vi bør sanksjonere "verstingene", men det må være lov å drive nød-hjelp. (Irak slet jo humanitært under FN-sanksjonene.) Problemet med nød-hjelp i et sanksjonert land er at lederne ofte prøver å mele sin egen kake, så dermed bør nød-hjelpen bli overvåket av FN-soldater. (Styrt av FN, ikke USA!)
(Jepp, personlige meninger...)
|
Skrevet: Tor 29 Apr 2004, 08:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Vi er jo veldig flinke til å si at vi il hjelpe de som lider under de verste diktatorene, det som er rart er at når de kommer til Norge tar vi de ikke så veldig godt imot. Norge har jo fått kritikk av FN for måten vi behandler asylsøkere på...
Når det gjelder nødhjelp, så har ikke Afganistan i det hele tatt fått den hjelpen de var blitt lovt før vi gikk inn i landet.
|
Skrevet: Tor 29 Apr 2004, 09:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Aug 2004 Innlegg: 45 Bosted: Trondheim
|
Hva slags rett har vi til å tvinge vår form for demokrati over hodene på dem? Og hvordan kan man kalle det demokrati hvis det ikke er det de vil ha? La Afghanerne få bestemme sjøl, så kan vi hjelpe dem med oppbygginga av landet deres HVIS DE BER OM DET!
|
Skrevet: Man 23 Aug 2004, 16:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Hva skal vi gjøre med Afghanistan? Du mener utover det vi har gjort allerede?
Da tenker jeg selvsagt på islamistene vi finansierte og trente opp og sendte dit for å "frigjøre" Afghanerne fra russerne, og den fundamentalistiske regjeringen vi installerte i etterkant, som resulterte i at Taliban fikk støtte nok til å kuppe makten, for deretter å terrorisere folket. Så støttet vi Taliban i en årrekke og vi inviterte dem til og med hjem til oss. Etter 11. september måtte amerikanerne selvsagt bombe Afghanistan ettersom bin Laden var der, men det eneste som skjedde var at USA styrtet Taliban, og installerte en tidligere rådgiver til et oljeselskap som president, slik at de kunne ekspedere avtalen om byggingen av en oljeledning fra det Kaspiske hav, via Turkmenistan, Aghanistan og Pakistan til Svartehavet. Byggingen startet bare noen uker etter 11. september. Taliban og bin Laden kom seg stort sett unna. Resultatet: tusenvis av døde mennesker, en regjering innsatt av amerikanerne som ikke bryr seg om hva den almenne befolkningen trenger, samt en bombet infrastruktur som allerede var ganske skjør. Midt oppi alt dette støttet vi kutt i all stillhet nødhjelpsforsyninger mellom Pakistan og Afghanistan, presset millioner av mennesker på flukt, og gjorde situasjonen i fjellandet og nabolandene rundt, enda mer tilspisset enn den var.
Før man stiller seg spørsmålet hva man skal gjøre i Afghanistan, kan man spørre seg hva i helvete man har gjort der de siste 30 årene, og hvilket ansvar man har for å rette opp de skadene man har gjort. Deretter kan man overlate styringen til Afghanere selv, ikke en innsatt islamistisk junta, slik vi har fått for vane når vi "hjelper" folk i nød.
Det ville hvertfall vært en start.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Man 23 Aug 2004, 16:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
nuffen skrev: | Hva slags rett har vi til å tvinge vår form for demokrati over hodene på dem? Og hvordan kan man kalle det demokrati hvis det ikke er det de vil ha? La Afghanerne få bestemme sjøl, så kan vi hjelpe dem med oppbygginga av landet deres HVIS DE BER OM DET! |
Jeg regner egentlig med at vi kan være rimelig enige om at et demokrati stort sett er triveligere å bo i enn et diktatur. Det klassiske problemet for land i den tredje verden er jo ikke at vesten går inn og fremmer demokratiet, men snarere tvert om. Intervensjoner fra vesten og den tidligere østblokken har jo konsevent kvalt demokratiske tendenser i den tredje verden. Vi kan jo prøve å være relativistisake, men jeg ser ikke helt poenget i det.
Det ville nok vært til det beste i den situasjonen som råder i Afganistan (og Irak for den saks skyld) om USA hadde brakt inn FN og fredsbevarende styrker fra andre land, samt overført komandoen til FN. Derpå bør det så raskt som mulig gjennomføres en folkeavstemning for valg av et parlament (det gir vel seg selv at dette valget må respekteres uavhengig av hvem som vinner). En annen ting som bør prioriteres er oppbyggning av lokale politistyrker. Når en eventuel folkevalgt forsamling er på plass bør selvsagt denne få øverste myndighet i sivile saker og rådgivende kontroll over de fredsbevarende styrkene. FN bør ha fredsbevarende styrker i området i de mengder som trengs så lenge det er nødvendig.
Økonomisk støtte til gjennoppbygning bør i tillegg gis uten forbehold om gjengjeldelser eller strukturforandringer. Anbudene bør være åpne og avgjøres av de nasjonale myndighetene.
Jeg tar det som en selvfølge at tilbud om nødhjelp og hjelp til gjennoppbyggning godtas (såframt disse ikke kommer i WTO/IMF 'pakker' med diverse forbehold). Et regjeringsoverhode måtte hatt en gnagende likegyldihet til egen befolkning hvis han/hun heller lot dem sult og dø av sykdom enn å ta imot hjelp.
Forøvrig helt enig med Metaxa, om vestens ansvar for å rette opp i egne ugjerninger.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Man 23 Aug 2004, 21:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |