DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Eksisterer det personlige ansvar?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [32 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
 Eksisterer det personlige ansvar?

Et fint "trylleord" i den offentlige debatt er jo det som kalles for det "personlige ansvar". Jeg vil dog si at dette ordet er en illusjon. Det er flere barrierer mot det sÄkalte personlig ansvar.

For det fÞrste, sÄ er jo mennesker fÞdt ulike, og mange har ikke de genetiske egenskapene for Ä ta visse valg. Si at man har et samfunn hvor man mÄ vÊre god i mattematikk for Ä bli rik, mange mennesker vil da ikke ha de valgene tilgjengelige, som gjÞr at de blir rike. Dette er jo ikke et argument som er relevant til det du skrev direkte, men det kan bli det hvis vi snur og vender litt pÄ det. Si at vi har en person, som har liten IQ og liten sosial intelligens, og som derfor ikke har de valgene tilgjengelige som gjÞr at han vil lykkes i et moderne samfunn. Si at han pÄ den annen side er veldig fysisk sterk og smidig, noe som gjÞr ham flink til Ä slÄss. Hvis man sier at tvang er feil, sÄ er man delansvarlig for at denne personen ikke klarer seg, fordi man bruker staten til Ä hindre ham til Ä bruke de konkurransefortrinn som naturen har gitt ham. Derfor er alle som Þnsker at man skal ha en stat eller andre institusjoner som bestemmer hva som er rett og feil, delansvarlig for hans skjebne.

For det andre, sÄ er ens materielle status i stor grad avgjort av andres valg og ikke dine egne. Det er andre som bestemmer om de skal kjÞpe dine tjenester eller ikke eller hvorvidt de skal ansette deg eller ikke. En stor del av ens materielle status er derfor avhengig av andres valg og ikke dine egne. Som jeg har nevnt (alt for mange) ganger tidligere, sÄ er man jo avhengig av ressurser i sine omgivelser. NÄr man sier at det eksisterer eiendomsrett, sÄ tvinger man folk til Ä bytte til seg disse ressursene om man ikke eier dem selv. De som er for eiendomsrett gjÞr derfor inngrep i andre sin skjebne, og er derfor delansvarlig for de konsekvensene eiendomsretten fÞrer til. SÄ lenge man er for eiendomsrett, sÄ kan man ikke si at man ikke er skyld i hva som skjer med andre mennesker.

Dette kommer jo i tillegg til markedet i seg selv. SÄ lenge du selger og/eller kjÞper pÄ et marked, sÄ er du faktisk med pÄ Ä styre andre menneskers liv. NÄr du stÄr med handlevognen i butikken: NÄr du velger en vare fra Kina fremfor en fra Norge, sÄ er du delansvarlig for at norske arbeidere mister jobben sin. NÄr du betaler en advokat mer enn du betaler enn renholder, sÄ er du med pÄ Ä bestemme hvordan lÞnnsforskjellene i landet skal vÊre. Du kan derfor ikke si at du ikke styrer andre mennesker nÄr du lever i et moderne samfunn.

For det tredje, sÄ er det praktisk umulig Ä vite konsekvensene av sine valg. Hvorfor skal noen vÊre ansvarlig for konsekvenser av sine valg de umulig kunne ha forutsett? Dette er fordi mennesker ikke har den kognitive kapasiteten til Ä kalkulere de korrekte utfallene av alle sine potensielle valg, ja man vet jo ikke engang om alle valgene man har.

For det fjerde har man dette med fri vilje. SelvfÞlgelig kan man ikke har fri vilje om alt er Ärsak og virkning! Hvis alt er Ärsak og virkning sÄ er jo alle ens valg bare en konsekvens av ytre faktorer. Vilje er egentlig da et kunstig begrep, siden det hjernen gjÞr egentlig er en rekke kalkulasjoner, som mennesket i sin uvitenhet har valgt Ä kalle for vilje. Dessuten. selv om alt ikke er Ärsak og virkning, betyr dette ikke at man har fri vilje. For hvis noen er tilfeldigheter, sÄ har det jo ingen Ärsak. Det betyr at ingen kontrollerer det, og ingen kan derfor heller ha ansvar for det.

NÄr det gjelder dette med fri vilje, sÄ bestÄr jo dette begrepet av to ord, det ene er vilje, det andre er fri. Noen vil si at man har fri vilje fordi ens handlinger blir avgjort av ens egen vilje, eller at valgene blir "kalkulert ut" i ens egen hjerne. Dette er ikke fri vilje! Dette er bare vilje. Selv om man har en vilje, betyr ikke dette at den viljen er fri! Hvis man har en vilje som er determinert av ytre faktorer, er ikke viljen fri fordi den er styrt av faktorer utenfor den selv. Derfor har man i det tilfellet bare vilje, ikke fri vilje.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 13:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg vet ikke hva alle andre her synes, men jeg ville ikke vĂŠre overbegeistret for Ă„ leve i et samfunn hvor alt var lov. Man holder stort sett folk ansvarlige for det de gjĂžr, og det er det gode, praktiske grunner til.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 17:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
Glahn skrev:
Jeg vet ikke hva alle andre her synes, men jeg ville ikke vĂŠre overbegeistret for Ă„ leve i et samfunn hvor alt var lov. Man holder stort sett folk ansvarlige for det de gjĂžr, og det er det gode, praktiske grunner til.

PeeWee mener vel mer ideologisk/filosofisk. Ikke i praksis.

Derimot lurer jeg pÄ hvor du fÄr dine sÄkalte "gode, praktiske grunner" fra?

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 21:02
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ideologisk/filosofisk ja. Men pÄ et eller annet punkt mÄ man skjÊre igjennom og faktisk forholde seg til den faktiske verden.

Gode praktiske grunner:

Et samfunn hvor alt er lov for alle fÞrer til kaos. Enhver kriminell tendens blir lovlig og dermed er det fritt fram for alle Ä fÞlge tendensene som de vil. Og videre - hvis alt skal vÊre lov, sÄ blir det ikke mye vits i Ä ha noe politi eller rettsvesen som kan forsvare og beskytte ens rettigheter. Og hvis alt er lov er den eneste rettigheten man har mÄ man forsvare seg selv, og det er det ikke alle som kan.

Vi er for mange pÄ for liten plass til at alle kan gjÞre nÞyaktig som de vil fordi personlig ansvar av en eller annen filosofisk mulig grunn ikke eksisterer. Det er desverre altfor mange som ikke har noen skrupler nÄr det gjelder Ä trÄkke andre pÄ tÊrne.

Det er klart, hvis man vil ha et kaos hvor den sterkestes rett gjelder og synes det er helt greit... Men om man er litt sosialt anlagt, sÄ blir det fort klart at det er svÊrt praktisk Ä holde folk ansvarlig for det de gjÞr.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 21:34
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Dette betyr ikke at alt skal vĂŠre lov. Man kan fortsatt si at man straffer forbrytere og gir hĂžyere lĂžnn til noen enn andre. Forskjellen er hvorfor man gjĂžr det. Man gjĂžr det ikke fordi noen fortjener noe, men fordi man belĂžnner handlinger som fĂžrer til at det skapes mer lykke/nytte, og straffer handlinger som skaper mindre lykke/nytte.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 22:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Hvis folk ikke er ansvarlige for deres handlinger blir det meningslÞst Ä straffe dem for dem. Kan jo bare skyte en vilt fremmed pÄ gata og sÄ bare si "var ikke min skyld, alt er jo forutbestemt, sÄ jeg hadde ikke noe valg eller fri vilje og bare mÄtte". En rimelig absurd verden.

ForÞvrig: hvem skal bestemme hva som er lykke, hva som er nytte, og hva som fÞrer til lykke og nytte? Og nÄr skaper en handling nok lykke eller nytte til at den skal vÊre lov?

Det er ogsÄ noe selvmotsigende i at man skal straffe eller belÞnne noen for handlinger de ikke har noe ansvar for. Alt blir jo da rene ulykkestilfeller og tilfeldigheter, som en bare passivt er mottaker av. Man belÞnner eller straffer ikke steiner for at de begynner Ä ramle nedover en fjellside pga. geologiske forhold. Og i en verden hvor alt bare er tilfeldigheter og man ingen fri vilje har, og mener at man intet ansvar har for ens valg pÄ grunn av dette, blir virkelig Mor Nille en sten.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 23:28
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Hvis folk ikke er ansvarlige for deres handlinger blir det meningslÞst Ä straffe dem for dem. Kan jo bare skyte en vilt fremmed pÄ gata og sÄ bare si "var ikke min skyld, alt er jo forutbestemt, sÄ jeg hadde ikke noe valg eller fri vilje og bare mÄtte". En rimelig absurd verden.

Den kan kanskje anses Ä vÊre absurd, men ogsÄ rasjonell. Hadde det ikke vÊrt noen negative konsekvenser av Ä drepe noen, sÄ hadde jo jeg plaffet ned hver eneste ojektivist i distriktet pÄ dagen. Saken er vel den at personlig ansvar rett og slett passer dÄrlig med den fysiske virkeligheten.

Sitat:
ForÞvrig: hvem skal bestemme hva som er lykke, hva som er nytte, og hva som fÞrer til lykke og nytte? Og nÄr skaper en handling nok lykke eller nytte til at den skal vÊre lov?

Ja, noen av disse faktorene er individuelle, men andre er det ikke. Man vet jo at kriminalitet ikke skaper sÊrlig med lykke. Man vet ogsÄ at sÄ Ä si alle trenger visse basisgoder som mat, drikke, husly og klÊr. PÄ samme tid, sÄ Þnsker de aller fleste ting som kan kjÞpes for penger.

Sitat:
Det er ogsÄ noe selvmotsigende i at man skal straffe eller belÞnne noen for handlinger de ikke har noe ansvar for.

GjÞr man ikke det, sÄ vil jo hele samfunnet bryte sammen. Noe som kanskje er like greit Twisted Evil

Sitat:
Man belĂžnner eller straffer ikke steiner for at de begynner Ă„ ramle nedover en fjellside pga. geologiske forhold.

Det er en viktig forskjell, steinar har ikke en hjerne som kan prosessere inntrykk og ta valg basert pÄ forventete konsekvenser, det kan mennesket og mange dyr.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 23:37
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Men nÄr vi ikke har oversikt over alle mulige konsekvenser og ikke kan se sÊrlig langt inn i fremtiden med noen grad av sikkerhet kan man argumentere for menneskers evner eller potensiale for rasjonell tankegang til man blir blÄ. Dessuten, finnes ikke den frie vilje sÄ finnes den ikke, hvor mye evne til rasjonell tankegang man enn mÄtte ha.

Og spÞrsmÄlet om hva som i praksis er rasjonelt er heller ikke noe som svarer seg selv og er selvfÞlgelig.

Det beste av alt er at jeg tror egentlig ikke vi er sÊrlig uenige Smile Du argumenterer jo selv for rimelig praktiske lÞsninger pÄ praktiske problemer, som Ä holde passelig med lov og orden i samfunnet. Man kan jo sitte og filosofere over spÞrsmÄl bÄde lenge og vel, men fÞr eller siden blir man nÞdt til Ä stikke fingeren i jorda og vÊre en smule pragmatisk Smile

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 23:44
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Vi har tre modeller for Ä forklare menneskelig handling: at vi er genetisk predestinert og at vi derfor ikke kan noe for feilene vi gjÞr, at vi er produkt av vÄrt miljÞ og at vi derfor ikke kan noe for feilene vi gjÞr, og at vi har en fri vilje og derfor aldri kan fraskrives ansvar.

Alle disse tre har garantert noe for seg! Hvilken modell vi vil bruke i den og den sammenhengen, mÄ vi som Glahn nesten sa bruke skjÞnn for Ä finne ut av.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 01:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Ideologisk/filosofisk ja. Men pÄ et eller annet punkt mÄ man skjÊre igjennom og faktisk forholde seg til den faktiske verden.

Gode praktiske grunner:

Et samfunn hvor alt er lov for alle fĂžrer til kaos. Enhver kriminell tendens blir lovlig og dermed er det fritt fram for alle Ă„ fĂžlge tendensene som de vil.

Dette er selvsagt bare en antakelse fra din side, men la oss nÄ tro pÄ denne antakelsen, jo, hva ville skjedd?

Folk ville herjet fritt, drept hverandre, stjÄlet, knust, Þdelagt, rasert dagens samfunn TOTALT. For sÄ Ä kunne starte det fredelige livet igjen, samfunnet som eksisterte i 20 000 Är fÞr den Þdeleggende staten kom og hjernevasket oss alle.

Sitat:
Og videre - hvis alt skal vÊre lov, sÄ blir det ikke mye vits i Ä ha noe politi eller rettsvesen som kan forsvare og beskytte ens rettigheter. Og hvis alt er lov er den eneste rettigheten man har mÄ man forsvare seg selv, og det er det ikke alle som kan.

Hvis det er naturlige rettigheter du tenker pÄ, sÄ finnes ikke dette, hvis det er menneskeskapte rettigheter, sÄ er dette en illusjon, du ser jo selv at det begÄs mang-en forbrytelser i land med stat. Faktisk helt sykt mye, du ser tydeligvis bort i fra dette.

Sitat:
Vi er for mange pÄ for liten plass til at alle kan gjÞre nÞyaktig som de vil fordi personlig ansvar av en eller annen filosofisk mulig grunn ikke eksisterer. Det er desverre altfor mange som ikke har noen skrupler nÄr det gjelder Ä trÄkke andre pÄ tÊrne.

Som Ärsak av staten.

Sitat:
Det er klart, hvis man vil ha et kaos hvor den sterkestes rett gjelder og synes det er helt greit... Men om man er litt sosialt anlagt, sÄ blir det fort klart at det er svÊrt praktisk Ä holde folk ansvarlig for det de gjÞr.

Jeg ser du spiller pÄ fÞlelser og moral. NÄ har det seg slik at folk i et anarkistisk samfunn blir holdt ansvarlig for en selv, det stÄr pÄ deg, og bare DEG. Moral er forresten ogsÄ en utting som staten brakte med seg.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 10:58
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
PeeWee skrev:
Glahn skrev:

Den kan kanskje anses Ä vÊre absurd, men ogsÄ rasjonell. Hadde det ikke vÊrt noen negative konsekvenser av Ä drepe noen, sÄ hadde jo jeg plaffet ned hver eneste ojektivist i distriktet pÄ dagen. Saken er vel den at personlig ansvar rett og slett passer dÄrlig med den fysiske virkeligheten.

Er ikke absurd nettopp det motsatet av rasjonell? Freakish

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 11:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Cestmoi2403 skrev:

Folk ville herjet fritt, drept hverandre, stjÄlet, knust, Þdelagt, rasert dagens samfunn TOTALT. For sÄ Ä kunne starte det fredelige livet igjen, samfunnet som eksisterte i 20 000 Är fÞr den Þdeleggende staten kom og hjernevasket oss alle.

NÄ tror jeg du rosemaler den situasjonen som "eksisterte i 20 000 Är". For det fÞrste var det vanskelig Ä overleve pÄ den tiden. De fleste av oss pÄ dette forumet ville ha ligget i graven for en tid siden allerede. (Gjennomsnittsalderen var vel rundt 25 Är, sÄvidt jeg husker...) Den sterkestes rett gjaldt i dette "fredelige livet", og det er funnet mange vÄpen (pilespisser og spydspisser) og det er ikke akkurat sÄnn at staten har Þdelagt mer enn den har skapt.
Ja, det er mye i samfunnet som kunne vÊrt bedre. Ja, det er mye urettferdighet i verden. Men Ä si at vi bÞr rasere dagens samfunn, drepe og herje, og sÄ til sist ende opp i en ny steinalder, det blir for drÞyt for meg...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 11:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Strengt tatt vet vi fint lite om samfunnet som fantes for 20.000 Ă„r siden, annet enn at livet var sabla hardt og at folk dĂžde i ung alder. Men har vi noe sĂŠrlig grunn til Ă„ tro at ting var sĂ„ mye mer fredelig den gangen? Neppe. Den godeste Ötzi ble skutt bakfra av en mann med pil og bue. Han var neppe den eneste som led den skjebnen i diverse feider og stammekriger.

Og nÄr det gjelder rettigheter sÄ er virkelig ikke temaet om de er naturgitte eller menneskeskapte noe spÞrsmÄl for meg. Det er du som tenker pÄ disse distinksjonene, ikke jeg. Jeg bare konstanterer at mennesker flest mener de har rett til en trygg tilvÊrelse, tak over hodet, nok mat og drikke, og en smule lykke. SÄ strides man om hva som gjÞr folk lykkelige, men det er nÄ sÄ.

Menneskeskapte rettigheter er da heller ikke noen illusjon fordi de brytes. En stat er ingen absolutt garanti for at alle oppfÞrer seg som de skal, men en god stat funker ganske bra for Ä gi de fleste som vet Ä oppfÞre seg trygghet, samt at den straffer flest mulig av de fÄ som ikke fÞlger spillereglene.

At staten forÄrsaker kriminalitet er en hypotese du vanskelig kan falsifisere eller styrke, sÄ det blir et tanke-eksperiment helt i det blÄ.

FĂžlelser og moral, ja. Samt en smule resonnerende tankegang.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 19:24
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
Cestmoi2403 skrev:

NÄ tror jeg du rosemaler den situasjonen som "eksisterte i 20 000 Är". For det fÞrste var det vanskelig Ä overleve pÄ den tiden. De fleste av oss pÄ dette forumet ville ha ligget i graven for en tid siden allerede. (Gjennomsnittsalderen var vel rundt 25 Är, sÄvidt jeg husker...)

Dette er jo bare lÞgn, det er folk som hevder at levealderen var mye hÞyere pÄ den tiden. Du kan ikke bevise det du der hevder.

Sitat:
Den sterkestes rett gjaldt i dette "fredelige livet", og det er funnet mange vÄpen (pilespisser og spydspisser) og det er ikke akkurat sÄnn at staten har Þdelagt mer enn den har skapt.

Hva er det staten har skapt som som er sÄ fantastisk. Dere sier at alt var sÄ mye vanskeligere, noe som bare er lÞgn, staten har skapt sÄ mye unÞdvendig at vi ikke lenger trenger Ä kjempe for livene vÄre, noe som har fÞrt til at selvmordstallene er mye hÞyere i rike land, enn i fattige.

Sitat:
Ja, det er mye i samfunnet som kunne vÊrt bedre. Ja, det er mye urettferdighet i verden. Men Ä si at vi bÞr rasere dagens samfunn, drepe og herje, og sÄ til sist ende opp i en ny steinalder, det blir for drÞyt for meg...

Det er ingen argumenter i dette innlegg, kun personlige fÞlelser, som er basert pÄ moderne sentimentalisme.

InnleggSkrevet: Ons 28 Apr 2004, 20:43
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Cestmoi2403 skrev:
Tittan skrev:
Cestmoi2403 skrev:

NÄ tror jeg du rosemaler den situasjonen som "eksisterte i 20 000 Är". For det fÞrste var det vanskelig Ä overleve pÄ den tiden. De fleste av oss pÄ dette forumet ville ha ligget i graven for en tid siden allerede. (Gjennomsnittsalderen var vel rundt 25 Är, sÄvidt jeg husker...)

Dette er jo bare lÞgn, det er folk som hevder at levealderen var mye hÞyere pÄ den tiden. Du kan ikke bevise det du der hevder.

Kan du motbevise det sÄ for all del... Jeg holder meg til det jeg har hÞrt. Jeg er allmenlÊrer, og jeg har interessert meg for alt av historie siden jeg var liten. Hvis du, som sikkert ikke er sÄ mye eldre enn meg, kan komme med opplysninger som gjÞr at annerkjente forskeres materiale motbevises, sÄ skal jeg tro pÄ det du skriver. Inntil da, tror jeg pÄ det jeg leser i bÞkene mine.

Sitat:

Sitat:
Den sterkestes rett gjaldt i dette "fredelige livet", og det er funnet mange vÄpen (pilespisser og spydspisser) og det er ikke akkurat sÄnn at staten har Þdelagt mer enn den har skapt.

Hva er det staten har skapt som som er sÄ fantastisk. Dere sier at alt var sÄ mye vanskeligere, noe som bare er lÞgn, staten har skapt sÄ mye unÞdvendig at vi ikke lenger trenger Ä kjempe for livene vÄre, noe som har fÞrt til at selvmordstallene er mye hÞyere i rike land, enn i fattige.

Jeg satte en bisetning i kursiv. Kan du bevise at det er lÞgn? Jeg personlig tror det var mye vanskeligere Ä overleve i et samfunn som ikke hadde mange medisiner (ja, jeg vet at noen medisiner ikke er sÊrlig bra for kroppen) i et samfunn hvor det Ä ha et bÄl og det Ä klare Ä samle nok mat betydde skille mellom liv og dÞd enn det er nÄ. Samfunnet (som du kaller staten) har sÞrget for at vi har hus, elektrisitet til varme, butikker hvor vi finner mat, trygdekontor hvor vi kan sÞke om stÞtte i vanskelige tider og mye mer.
Det er ikke staten som har ansvaret for hÞye selvmordstall, men mennesker som setter seg selv hÞyest, som ikke ser en utstrakt hÄnd, eller hÞrer et rop om hjelp. PrÞv deg som lÊrer i en ungdomsskole, sÄ ser du hva jeg mener... Foreldrene er alt for opptatt med seg og sitt (og da snakker jeg ikke bare jobb, men hobbier og annet) og overlater barna til seg selv fra de gÄr pÄ smÄskolen. Det er klart at det mÄ gÄ galt med noen. Men det er foreldrene som bÞr og skal ha hovedansvaret for barna sine, ikke samfunnet...
Sitat:
Sitat:

Det er ingen argumenter i dette innlegg, kun personlige fÞlelser, som er basert pÄ moderne sentimentalisme.

Se pÄ den siste setningen min: det blir for drÞyt for meg... Jeg er enig i at det er personlige fÞlelser, og jeg er faen sÄ stolt av Ä vÊre sentimental og Ä bry meg om andre mennesker.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 28 Apr 2004, 20:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Strengt tatt vet vi fint lite om samfunnet som fantes for 20.000 Är siden, annet enn at livet var sabla hardt og at folk dÞde i ung alder.

Vi vet at de levde i pakt med naturen, det er det som betyr noe.

Sitat:
Men har vi noe sĂŠrlig grunn til Ă„ tro at ting var sĂ„ mye mer fredelig den gangen? Neppe. Den godeste Ötzi ble skutt bakfra av en mann med pil og bue. Han var neppe den eneste som led den skjebnen i diverse feider og stammekriger.

Problemet er det Glahn, at du setter at uranarki = steinalder, og da tar du sĂ„ FEIL. Steinalderen var fĂžr mennesket ble bosatt, og nĂ„ har du dessverre kastet sten i glass hus, fordi Ötzi var etter mennesket ble bosatt, sĂ„ du klarte dessverre og Ă„ slenge et argument over til min side.

Sitat:
Og nÄr det gjelder rettigheter sÄ er virkelig ikke temaet om de er naturgitte eller menneskeskapte noe spÞrsmÄl for meg. Det er du som tenker pÄ disse distinksjonene, ikke jeg. Jeg bare konstanterer at mennesker flest mener de har rett til en trygg tilvÊrelse, tak over hodet, nok mat og drikke, og en smule lykke. SÄ strides man om hva som gjÞr folk lykkelige, men det er nÄ sÄ.

Og sÄ spÞr jeg, hvorfor det? Pga. den statlige hjernevaskingen! Vi hadde det mye bedre fÞr, og dette har rett og slett med menneskets natur og gjÞre, og derfor er det naturlig Ä fÞlge de naturlige rettighetene.

Sitat:
Menneskeskapte rettigheter er da heller ikke noen illusjon fordi de brytes. En stat er ingen absolutt garanti for at alle oppfÞrer seg som de skal, men en god stat funker ganske bra for Ä gi de fleste som vet Ä oppfÞre seg trygghet, samt at den straffer flest mulig av de fÄ som ikke fÞlger spillereglene.

Selvsagt er de det, de har regler, som man i utgangspunktet kan bryte, og da blir de menneskeskapte rettighetene verdt 0, mens den naturgitte rettighetene ikke kan brytes uansett, derimot Ăžnsker jeg meg tilbake til gleden fĂžr staten.

Sitat:
At staten forÄrsaker kriminalitet er en hypotese du vanskelig kan falsifisere eller styrke, sÄ det blir et tanke-eksperiment helt i det blÄ.

Det var omtrent ingen kriminalitet i dagens forstand pÄ denne tiden,, det sier seg jo selv, ettersom det ikke var noe Ä stjele, som forÞvrig er et resultat av staten. I tillegg sÄ kan man si at hvis man ikke klarer Ä holde pÄ det man har, slik at andre stjeler det, er man ei heller verdig dette produkt.

InnleggSkrevet: Ons 28 Apr 2004, 21:00
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det er tydelig at du har visse premisser fastlagt i din tenkemÄte, og at alt fÞlger logisk og greit fra de premissene. Det virker som om du tar disse premissene for gitte, Äpenbare sannheter. For meg er ikke et eneste av disse premissene noen Äpenbare sannheter, faktisk er de aller fleste av dem vel verdt Ä virkelig stille spÞrsmÄl ved. Jeg tror ikke noen av dem er holdbare.

Å leve i pakt med naturen - en natur-romantisk forestilling. Rett og slett virkelighetsfjernt.

Ötzi var i en brytningstid mellom fast bosetting og et samfunn som baserte seg kun pĂ„ jakt og samling. ForĂžvrig kan man godt argumentere for at menneskene var mer eller mindre bosatte under steinalderen ogsĂ„. De levde som nomader, ja - men innenfor forholdsvis begrensede omrĂ„der, og de hadde nok mange boplasser de vendte tilbake til med jevne mellomrom.

Du gÄr videre ut i fra at det finnes en "menneskets natur" som alle har til felles - dette tror jeg er tvilsomt. Jeg tror folk er forskjellige. SvÊrt forskjellige, og det fra naturens side. Den statlige hjernevaskingen du snakker om er fullstendig umulig Ä bevise at eksisterer - man vil alltid kunne komme pÄ motargumenter, sÄ der overbeviser du overhodet ikke.

Videre tror jeg ikke en dÞyt pÄ at det finnes "naturlige" rettigheter, ettersom jeg tror at menneskets "natur" kan vÊre noe vidt forskjellig fra individ til individ. Jeg tror kun at det finnes de rettighetene som menneskene selv har funnet det for godt Ä sette ord pÄ, klart Ä bli mer eller mindre enige om over tid. At folk fÄr rettigheter ser jeg pÄ som en sosial prosess, ikke noe naturgitt.

Det fantes nok forĂžvrig plenty Ă„ stjele selv pĂ„ den tiden, av eiendeler, liv, helse... SĂ„ det argumentet faller pĂ„ sin egen urimelighet. Og hvis det er den sterkestes rett som skal gjelde i dette vidunderlige, forhistoriske samfunnet, sĂ„ kan du bare beholde det. Man har ilĂžpet av historiens gang kommet fram til at vi kan klare noe som er bedre enn den sterkestes rett. MedfĂžlelse og empati for andre mennesker, samarbeid og fellesskap, Ă„ finne glede i andre mennesker. Å ta vare pĂ„ hverandre.

Å vĂŠre et menneske innebĂŠrer blant annet det Ă„ vĂŠre sterkere, stĂžrre, raskere, Ă„ ha fysisk og mental makt til Ă„ kunne ta hva man vil fra andre. Men allikevel la vĂŠr Ă„ stjele, selv om man har enhver mulighet til det. Fordi man er i stand til Ă„ sette seg inn i andres liv, i andres situasjon.

InnleggSkrevet: Tor 29 Apr 2004, 00:57
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Hjernevasking? Vi hadde et samfunn for en tid siden. Dette samfunnet gikk hardt pÄ trynet. Eneveldige herskere fungerte dÄrlig, og de fant ut at det ikke gikk sÄ mye bedre om hvert eneste menneske i hele verden skulle ha den samme makten. Det ville jo bli makten til ingenting. Hva gjorde de da? De fant en mellomting. Sjefen fikk vÊre sjef, men folket bestemte hvem sjefen skulle vÊre. Da gikk det faktisk bedre! Kan det fattes?
NÄ er det jo sant at staten allerede eksisterte pÄ dette tidspunkt, men folk har fÄtt lov Ä tenke selv. De har faktisk bygget opp en del av styresettene og lovverkene vi benytter oss av i dag. Helt hjernevasket vil jeg ikke mene de er. En annen ting er at det er en ubegrunnet pÄstand fra cestmoi sin side. PÄvis hjernevask fÞr du benytter uttrykket igjen!

SÄ mÄ jeg spÞrre: Kan du pÄvise forlÞpet handling => reaksjon hvor staten gjÞr at folks vilje til Ä trÄkke andre pÄ tÊrne Þker? Eller akter du Ä la pÄstanden stÄ igjen ubegrunnet?

Jeg er forresten blant de hjernevaskede, de som tror staten som institusjon har bragt noe som helst godt til verden. Ordet "lÞgn" brukes om bevisst misvisende pÄstander. Det er slik jeg ser det bÄde uhÞflig Ä galt Ä bruke det ordet i de tilfellene jeg har sett det pÄ denne trÄden. Og en del andre. Disse diskusjonene brer seg ut over en god del trÄder (tema: straff, lov, anarki og livssyn).

"Natur"-argumentene er ikke noe sterkere enn et hvilket som helst annet religiÞst argument. Det er akseptabelt Ä tro pÄ det, men den eneste begrunnelsen som fÞlger med er: "Dette tror jeg". Selv tror jeg ikke naturens orden er fullt sÄ fantastisk for menneskene.

Det tÞr nevnes at denne diskusjonen har blitt en smule filosofisk. Det var (og jeg vet dette er usaklig) ikke uventet, da jeg sÄ at cestmoi deltok. Poenget (og dette er saklig): Ønsker og fÞlelser er grunnlaget for vÄre mÄlsetninger. Politikk, stat og styresett (og mye mer) er bare midler for mÄloppnÄelse. NÄr man diskuterer hvordan verden burde vÊre, er derfor fÞlelsesmessige begrunnelser absolutt relevante. Jeg tenker spesielt pÄ tittans: "for drÞyt for meg". At han ikke vil ha kaos og drap for Ä rydde et mislykket samfunn av veien, er relevant. PÄ samme mÄte som Þnsket om et "naturlig" samfunn er relevant. Men jeg skulle Þnske det var mulig Ä presentere "naturfakta" som det de er: En strengt personlig overbevisning. De er nemlig ikke fakta for folk som ikke tror pÄ det.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 19:19
fido
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Denne trÄden har vÊrt intet annet enn filosofisk hele tiden. Jeg tror det var trÄdstarters intensjon ogsÄ. VÊr sÄ snille Ä poste i riktig gruppe.

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 19:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Glahn skrev:

Du gÄr videre ut i fra at det finnes en "menneskets natur" som alle har til felles - dette tror jeg er tvilsomt. Jeg tror folk er forskjellige. SvÊrt forskjellige, og det fra naturens side. Den statlige hjernevaskingen du snakker om er fullstendig umulig Ä bevise at eksisterer - man vil alltid kunne komme pÄ motargumenter, sÄ der overbeviser du overhodet ikke.
situasjon.

Da har du i sÄ fall det meste av den moderne vitenskapen i mot deg. Alle mennesker deler sÄ vidt jeg vet 99.9999999999, eller sÄder, prosent av genmaterialet. Jeg vil absolutt pÄstÄ at det finnes en menneskets natur, og at mennesker stort sett er ganske like (sett utenfra). De forskjellene som vi til stadighet snakker om er ekstremt subtile, og man antar for det meste at de er et resultat av miljÞ, men ogsÄ til en viss grad genetiske forskjeller, i den ekstremt lille brÞkdelen av genmaterialet som skiller oss fra hverandre.

Statlig hjernevasking har eksistert like lenge som staten selv og det er tonnevise av dokumentasjon pÄ det. I dag er selvsagt staten fortsatt tekstforfatter, men store transnasjonale selskaper overtar mer og mer denne rollen. Mediene og skolene er selvsagt de utÞvende kunstnerne. USA er vel kanskje det mest horrible eksempelet pÄ statlig propaganda, sterkt kontrollert av kapitaleliten, men det finnes ogsÄ resten av verden, ogsÄ i Norge.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jul 2004, 07:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [32 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet