DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

er livet en tilfeldighet?

ja
50%
 50%  [ 5 ]
nei
30%
 30%  [ 3 ]
vet ikke
20%
 20%  [ 2 ]

Antall stemmer : 10

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
energi
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [6 Posts]  
Av Innlegg
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
 energi

Dette har vel vert litt diskutert før, denne posten er kanskje ikke veldig nyskapende. Men jeg har ikke sett noen gode diskusjoner enda.

Jeg har diskutert litt med læreren. Jeg mener at det som skjer det skjer. Alt er forutt "bestemt". Jeg mener ikke at noen bestemmer hva som kommer til å skje, men at alt har skjedd ved tilfeldigheter.
For de fleste er enige i at energi er det som får alt ting til å skje. Og at energien slutter eller stopper aldri. Den bare forandrer seg. Som alt egentlig. Når du dør da forsvinner du ikke, men forandrer deg, blir til jord.
Læreren min spurte meg hva som får energi til å skje? Han mente det var en bevisthet handling. Jeg mener at det er en tidligere energi som den andre energien av nyere tid blei påvirka av. Om dere skjønner.

Om den kommer av en tidligere energi har vi ikke vilje. Altså som jeg har sagt før, jeg kan velge om jeg nå vil ta på lommeboka eller ikke for å teste viljen men hvordan oppsto denne situasjonen?
Ingenting kommer fra noe, hva kom først av høna og egget? Ingen, det var en utvikling. høna/egget har alltid eksistert, bare i en anen oppbygning av atomer.

Selvfølgelig, jeg vet ikke helt om jeg tror alt har skjedd ved tilfeldigheter, jeg vet ikke hva jeg skal tro. Men jeg forstår ikke noe annet.

Tenker litt mens jeg skriver: Det jeg ikke skjønner er at en enhet kan ha en egenskap, som ett atom. Der stopper det opp. Kanskje den minste enhet, om det finnes noen "minste" enhet har en egenskap og ikke bare en byggekloss som har fått energi.

Nei... Noen som kan hjelpe meg med å ta ett standpunkt?

la til en poll jeg.

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 17:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
okei: trykket nei, fordi selvom hvor du blir født er en tilfeldighet, så gjør erfaringer arv og kunnskap sitt til at resten ikke blir det. energi går tapt hele tiden, på vei fra et sted til et annet,

InnleggSkrevet: Lør 24 Apr 2004, 01:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

men energi slutter aldri sier vitenskapen. om du krasjer med en bil endrer bevegelsesenergien seg til varmeenergi + +

InnleggSkrevet: Lør 24 Apr 2004, 07:51
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Jeg mener at det å tro at livet ikke er en tilfeldighet blir å begrense sine egne valg.
Om du mener ting er forutbestemt så mener du jo at du ikke kan styre livet selv. Jeg tror alt er en tilfeldighet, livet, jorden, universet osv.

InnleggSkrevet: Lør 24 Apr 2004, 08:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

ja egentlig. Men om livet er som ett mattestykke.. at du kan regne ut hva som kan skje, da har du en god del regning forran deg. tror det er nok å finne ut av. Blir nok ikke ferdig.

InnleggSkrevet: Lør 24 Apr 2004, 10:19
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Teorien er som så, at hvis man var et allvitende vesen, som visste om alle reaksjon-motreaksjon-kjedene som har eksistert siden universets begynnelse, et allvitende vesen som også kunne tenke seg alle mulige videre slike årsaks-sammenhenger som følger fra det øyeblikket man er i akkurat nå - så ville fremtiden være en åpen bok og overhodet ikke usikker.

Dette forutsatt at universet er en serie av kausale kjeder som alle følger fysikkens lover, naturligvis.

Men mennesker er ikke allvitende, vi er ikke i nærheten av å kunne vite med sikkerhet hva som skjer om vi står opp om morran engang. Så for oss blir fremtiden svært usikker, og vi blir nødt til å famle deretter. Blir vanskelig å skulle forutsi våre egne handlinger også når tingenes tilstand er slik.

Fri vilje=det å ikke kunne vite skikkelig hvordan fremtiden blir, og derfor måtte leve med usikkerhet?

InnleggSkrevet: Lør 24 Apr 2004, 10:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [6 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet