|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
Dataspill og pÄvirkning
Hvor mye mener dere dataspill pÄvirker dere. PÄvirka blir vi, men til hvilken grad og hvordan? blir alle dÄrligere menensker av volden, eller er det kun spesielle personer.
Ett argument er jo at du kan fÄ ut voldslysten din i spill.
Men hvordan er forholdet fÄ ut og bli pÄvirka?
Hva er egentlig voldslyst mÄ man kanskje spÞrre seg. Hvorfor man tar glede av det. Jeg og tar glede av vold pÄ spill. Slik som GTA. Kanskje det Ä ha makt er i alles interesse, bare det at i det virkelige liv fÄr det konsekvenser. Ikke bare slik konsekvens at du kan bli bura inne om du lÞper rundt og skyter, men fordi du ikke vil ha samvittighet til det.
|
Skrevet: Man 19 Apr 2004, 19:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Pacman.....
Ungdom lÞper nÄ rundt i mÞrke rom/ganger, hÞrer pÄ ensformig musikk og knasker piller, noen av pillene gir de 'superkrefter'....
Hvem pÄstÄr vi ikke blir pÄvirket?
|
Skrevet: Man 19 Apr 2004, 22:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Voldelige spill pÄvirker bare barn som har dÄrlig forhold til foreldrene. Jeg har ikke gjort noen vitenskaplig undersÞkelse pÄ det, men jeg har observert i en Ärrekke 
|
Skrevet: Ons 21 Apr 2004, 18:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror ikke pÄ den lettvinte lÞsningen Ä gi skylden til vold i noe slags media hvis en person er voldelig. Det blir rett og slett for enkelt for meg.
SelvfĂžlgelig:
Vi har hÞrt om ungdom som kopierer slag og spark de har sett pÄ film.
Vi har hĂžrt om ungdom som trodde den de slo/sparket ville la vĂŠre Ă„ falle, eller i alle fall reise seg rett opp igjen.
Vi kjenner til barn som sitter pÄ timesvis foran skjermen, det vÊre seg TV, PC eller spill-konsoller.
"Alle" har hÞrt om han som hadde sett film og sÄ drepte foreldrene sine fordi han trodde de var monstre som i filmen.
LÞsningen er ikke Ä forby eller skylde pÄ media, men Ä begynne Ä ta barna pÄ alvor igjen. Barn trenger positiv fysisk kontakt (kos og klem), de trenger trygge forhold (regler for hjemkomst, lekser, leggetider osv) og de trenger voksne som tar seg tid til dem. Da slipper de Ä ha en firkantet barnevakt med lys og lyd... Hvorfor kan ikke folk fatte dette, det er sÄ innlysende 
|
Skrevet: Ons 21 Apr 2004, 20:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
For mange herrens Är siden lagde jeg en dokumentar om nettopp dette, i mediafaget. De to andre gruppepersonene og jeg oppsÞkte en forsker pÄ emnet og fikk et intervju. Jeg husker ikke helt hva han egentlig sa, men jeg husker at det var generelt ganske diffust og usikkert.
Jeg tror det generelt gÄr ut pÄ at ja, dataspill og media pÄvirker, men det er andre faktorer som avgjÞre i hvilken grad.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 21 Apr 2004, 22:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
jeg blir pÄvirket. men spÞrsmÄlet er pÄ vilken mÄte, jeg fÄr ikke lyst til Ä drepe noen eller no.
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Tor 22 Apr 2004, 16:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
det kan vel sammenlignes med jentene (og de fÄ guttene) som blir pÄvirket av slanke damer i reklamen og dermed utvikler bulimi. folk vil jo ha det til at pÄvirkningskraften er sÄ stor der, sÄ jeg antar den er like stor, om ikke stÞrre i dataspill.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 22 Apr 2004, 20:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det vil jeg egentlig si er en noe annen sak, ettersom slike reklamer oppfordrer unge jenter til Ä bli slik. Reklamer lages nettopp med det formÄl Ä pÄvirke. Dataspill lages for Ä underholde.
Jeg tviler sterkt pÄ at det er noe i dataspillene som direkte forsÞker Ä oppfordre spillerne til Ä utvikle psykovoldelige tendenser.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 00:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
reklamen oppfordrer til at folk skal kjĂžpe produktene, ikke bli som kvinnene i reklamen.
Spill vil gjerne at folk pÄvirkes av spillene, jo mer de blir pÄvirkes jo mer spiller de, og jo mer sannsynlig er det at de kjÞper en evt. oppfÞlger, sÄ noe har de nok gjemt for Ä fÄ en stÞrst mulig pÄvirkelseskraft.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 05:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
kunne godt tenke meg fler jenter som Lara
Men kaller du meg voldelig fordi jeg har spilt for mange volds-spill og sett for mye film, da banker jeg deg! 
|
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 07:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
BagBiter skrev: | reklamen oppfordrer til at folk skal kjĂžpe produktene, ikke bli som kvinnene i reklamen. |
Salgsteknikken funker slik: Se pÄ denne flotte, syltynne, populÊre damen! Hun bruker dette produktet; hvis du kjÞper det kan du ogsÄ bli sÄ flott!
Det er en grunn til at de ikke reklamerer med personer som ikke passer inn i dagens motebilde. Ja, man oppfordres til Ă„ kjĂžpe produktene, men for Ă„ gjĂžre det er det like viktig Ă„ oppfordre folk til Ă„ ville bli slik som de som (i reklamen) benytter det omtalte produkt.
BagBiter skrev: |
Spill vil gjerne at folk pÄvirkes av spillene, jo mer de blir pÄvirkes jo mer spiller de(...) |
Strengt tatt ikke. De vil at folk skal bli avhengig av og hekta pÄ spillene, slik at de kjÞper mer. Det er noe ganske annet enn Ä bli pÄvirket av.
|
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 11:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Tittan skrev: | kunne godt tenke meg fler jenter som Lara  |
Din kjÞter av en ektemann! Konsentrer deg om kona di du, og la noen andre fÄ Lara.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 12:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Woof Woof!
|
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 13:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
who let the dogs out?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 13:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
broren min pÄ Ätte er sinnsykt pÄvirket...han spiller ringenes herre to tÄrn pÄ playstation i helgene, og nÄr vi er hos mamma (som forbyr playstation) sÄ bruker han en pinne som sverd, og gÄr rundt og Þver seg pÄ de forskjellige slagene.
nÄr jeg spiller fotball med brÞdrene mine, har vi en egen form som heter tekken fotball. vi er en av karakterene fra spillet, sÄ sparker vi som de gjÞr...jeg hater tekken, fordi jeg fÄr krampe i hendene av det (ber om det, sitte fem timer i strekk)
Ä leke diktator pÄ forum har vel egentlig enkelte fellestrekk med Ä leke gud pÄ sims.
|
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 18:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
broren min pÄ Ätte er sinnsykt pÄvirket...han spiller ringenes herre to tÄrn pÄ playstation i helgene, og nÄr vi er hos mamma (som forbyr playstation) sÄ bruker han en pinne som sverd, og gÄr rundt og Þver seg pÄ de forskjellige slagene.
nÄr jeg spiller fotball med brÞdrene mine, har vi en egen form som heter tekken fotball. vi er en av karakterene fra spillet, sÄ sparker vi som de gjÞr...jeg hater tekken, fordi jeg fÄr krampe i hendene av det (ber om det, sitte fem timer i strekk)
Ä leke diktator pÄ forum har vel egentlig enkelte fellestrekk med Ä leke gud pÄ sims.
|
Skrevet: Fre 23 Apr 2004, 18:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Reklame og alle meningslĂžse destruktive spill burde forbys!
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 00:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Terning skrev: | Reklame og alle meningslĂžse destruktive spill burde forbys! |
Hvem skal forby dette da? Valgjerd?
Hvem bestemmer hvor grensen gÄr? Mening/meninslÞst...
Hva ligger egentlig i uttrykket "destruktive spill"?
Og hvorfor forby reklame?
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 08:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Reklame hjernevasker unge jenter til Ă„ spise avfĂžringspiller for Ă„ slanke seg!
Vi mÄ opprette en etisk kommisjon, for Ä bestemme hva som bra nok!
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 12:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Terning skrev: | Reklame hjernevasker unge jenter til Ă„ spise avfĂžringspiller for Ă„ slanke seg!
|
Dette er en reklame-kampanje, ikke all reklame!
Husk, det er forskjell pÄ Ä barbere seg og Ä skjÊre av seg hodet...
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 13:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |