DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Politikk og ideologi
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [55 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
 Politikk og ideologi

Ideologi er utgangspunktet for den politikken det er Þnskelig Ä fÞre. Man har liberalismen, som DLF stÄr for, der man baserer seg pÄ eiendomsretten uansett hva. SÄ har man konservatismen, som HÞyre baserer seg pÄ, som i utgangspunktet ikke er en voldsom ideologi, kun at man skal endre pÄ samfunnet i en rolig fart. SÄ har man sosialliberalismen som Venstre stÄr for, denne ideologien baserer seg pÄ liberalismen, men har funnet ut at samfunnet mÄ ta et sosialt ansvar. Arbeiderpartiet baserer seg pÄ sosialdemokratismen, som er en helt praktisk ideologi, som var utstikker fra Marx' kommunisme, som RV idag stÄr for. SV er sosialistisk eller sÄ godt som, og stÄr derfor som overkategori til RVs/Marx' kommunisme. Sosialismen er altsÄ overgangen til kommunismen.

NÄr det gjelder alle disse instansene, sÄ er det vanskelig for den enkelte Ä fÞlge med pÄ alt! Dagens samfunn tar ikke lenger opp ideologisk spÞrsmÄl, og folk flest svarer med at ideolgi var noe som hÞrte tredve tallet til. Da jeg begynte pÄ GK videregÄende var jeg overbevist over at Ayn Rands objektivisme, altsÄ liberalismen som ideologi og kapitalismen som samfunnsystem var det eneste rette, etter en lang stund som medlem i SV. Jeg meldte meg da inn i DLF og rotet rundt fram til jeg forstod at Ayn Rand tydeligvis var langt pÄ jorde i visse standpunkter (Les bruken av ordene: Rasjonalisme, objektivisme samt naturlige rettigheter).
SĂ„ jeg gav henne opp spesielt etter jeg ble kastet ut av DLFs forum. Wink
SÄ kom spÞrsmÄlet opp: "Hva nÄ?", joda jeg var inne pÄ kristensosialisme (Jobbe etter evne, yte etter behov), kommunisme (Arbeiderne mÄ fÄ beholde det de selv produserer), geoliberalimsen (skattelegelse av kun faste landomrÄder og bruk av ressurser), facismen (menneskets lykke, basert pÄ irrasjonalisme) og noen andre ideologier, men nÄ har jeg kommet fram til det opptimale, og ideologien som ingen andre ideologier kan mÄle seg med, den EKTE, og naturlig anarkismen, altsÄ ei anarkosyndikalismen, eller anarkokapitalismen (som forÞvrig ogsÄ er ideologier jeg har vÊrt inne pÄ). Det eneste naturlige samfunnsystem er Ä leve i samsvar med menneskets natur, og den naturlige natur. Anarkismen gir oss retten til Ä gjÞre hva vi kan for Ä overleve, den gir ikke retten til liv, som nevnt i en tideligere trÄd, ettersov dette ikke er en rett i fÞlge naturen. Hvis noen har noen lurer litt mer om anrkismen, sÄ kan de bare legge seg til msn'en. Wink

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 16:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Problemet er at folk leter etter "den ene store lÞsningen" som skal beskrive og hjelpe oss til Ä forstÄ alt. Men jeg tror ikke universet, verden eller samfunnet er organisert etter bare ett, eller noen veldig fÄ grunnleggende prinsipper. Ideologier kan vÊre hjelpemidler for Ä forstÄ deler av verden og samfunnet, men ikke alt.

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 17:25
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004
Re: Politikk og ideologi

Cestmoi2403 skrev:
Jeg meldte meg da inn i DLF og rotet rundt fram til jeg forstod at Ayn Rand tydeligvis var langt pÄ jorde i visse standpunkter (Les bruken av ordene: Rasjonalisme, objektivisme samt naturlige rettigheter).

Ayn Rand bruker ikke ordet rasjonalisme. Hadde det ikke vÊrt en idé Ä lese noen av Rands sakprosaverk fÞr du dÞmmer hennes filosofi?

Cestmoi2403 skrev:

Det er jo logisk. Et politisk parti uten forbindelse til Ayn Rand eller Objektivismen kaster deg ut av sitt forum, og du slutter fra dette at Objektivismen som filosofi er feil.

Cestmoi2403 skrev:
Det eneste naturlige samfunnsystem er Ă„ leve i samsvar med menneskets natur, og den naturlige natur.

Mennesket kan ikke leve i overensstemmelse med sin natur uten rettigheter.

Cestmoi2403 skrev:
Anarkismen gir oss retten til Ă„ gjĂžre hva vi kan for Ă„ overleve

Nei, hvilket jeg har vist i Unge HĂžyres forum:

Frihetsfisken skrev:
Retten til liv vil si, som du beskriver, retten til Ä gjÞre det som er nÞdvendig for Ä overleve. Men hvem skal bestemme hva som er nÞdvendig? Det mÄ selvsagt den som handler selv gjÞre. Hvilket impliserer: Retten til liv er en rett til Ä handle pÄ grunnlag av egen dÞmmekraft. Initiell tvang er en eklatant krenkelse av denne rett.

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 18:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
hei kapitalist mannen, fortell oss hvilken ideologi du stÄr for, sÄ kan vi plukke den fra hverandre ogsÄ. ble litt provosert, ikke fordi jeg er anarkist, men fordi man egentlig kan plukke fra hverandre e vilken som helst politisk rettning pÄ den mÄten. og fordi alle kan ha sine gene tolkninger av en politisk rettning. derfor blir det ikke helt riktig Ä si at noe er feiil av det han forteller. han forteller bre sitt syn pÄ ideologi.

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 20:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

stÄpÄhodet skrev:
hei kapitalist mannen, fortell oss hvilken ideologi du stÄr for

Du kaller meg kapitalist, men klarer likevel ikke Ă„ slutte fra dette at jeg er tilhenger av kapitalisme?

InnleggSkrevet: Tir 20 Apr 2004, 08:14
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg vil tro han kalte deg det bare for Ä ha noe Ä kalle deg, ganske enkelt. Et i hvertfall grovt beskrivende navn. Kan du ikke bare starte en egen trÄd et sted hvor du forteller mer detaljert og beskrivende hva du stÄr for, sÄ fÄr vi besvart spÞrsmÄlet skikkelig?

InnleggSkrevet: Tir 20 Apr 2004, 18:23
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Kan du ikke bare starte en egen trÄd et sted hvor du forteller mer detaljert og beskrivende hva du stÄr for, sÄ fÄr vi besvart spÞrsmÄlet skikkelig?

De som er interessert henvises til Ayn Rands verker.

Ellers gir denne lenken en kort oppsummering.

InnleggSkrevet: Tir 20 Apr 2004, 19:07
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
SÄ du er for total kapitalisme, sÄ har alle det klart. riktig? ja. sÄnn.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 12:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Frihetsfisken skrev:
Cestmoi2403 skrev:
Jeg meldte meg da inn i DLF og rotet rundt fram til jeg forstod at Ayn Rand tydeligvis var langt pÄ jorde i visse standpunkter (Les bruken av ordene: Rasjonalisme, objektivisme samt naturlige rettigheter).

Ayn Rand bruker ikke ordet rasjonalisme. Hadde det ikke vÊrt en idé Ä lese noen av Rands sakprosaverk fÞr du dÞmmer hennes filosofi?

Og du forstod ikke at ordet rasjonell var utledet av rasjonalisme?

Sitat:
Cestmoi2403 skrev:

Det er jo logisk. Et politisk parti uten forbindelse til Ayn Rand eller Objektivismen kaster deg ut av sitt forum, og du slutter fra dette at Objektivismen som filosofi er feil.

Jeg fant ut at ekstremliberalismen som ideologi var elendig. Det er vel litt lite holdbart Ä si at DLF ikke har noen forbindelse til Ayn Rand, ettersom alle "toppene"(litt merkelig Ä bruke det ordet nÄr det gjelder et sÄ lite parti) i partiet, er objektivister.

Sitat:
Cestmoi2403 skrev:
Det eneste naturlige samfunnsystem er Ă„ leve i samsvar med menneskets natur, og den naturlige natur.

Mennesket kan ikke leve i overensstemmelse med sin natur uten rettigheter.

Selvsagt kan man det, og dette har jeg bevist i en annen trÄd.

Sitat:
Cestmoi2403 skrev:
Anarkismen gir oss retten til Ă„ gjĂžre hva vi kan for Ă„ overleve

Nei, hvilket jeg har vist i Unge HĂžyres forum:

Du har ikkke bevist det motsatte, nei.

Frihetsfisken skrev:
Retten til liv vil si, som du beskriver, retten til Ä gjÞre det som er nÞdvendig for Ä overleve. Men hvem skal bestemme hva som er nÞdvendig? Det mÄ selvsagt den som handler selv gjÞre. Hvilket impliserer: Retten til liv er en rett til Ä handle pÄ grunnlag av egen dÞmmekraft. Initiell tvang er en eklatant krenkelse av denne rett.

Dette er jo bare vÄs. NÄr du skriver at den enkelte SELV mÄ fÄ bestemme hva som er nÞdvendig for Ä overleve, noe jeg er enig i, sÄ er det jo bare Ä fortelle deg, at da er til og med tvang greit nÄr den enkelte selv mÄ fÄ bestemme dette.

Du klarer ikke motbevise dette.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 01:34
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

stÄpÄhodet skrev:
hei kapitalist mannen

Ville bare si at jeg tviler pÄ at han er kapitalist.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 01:35
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
SÄ du er for total kapitalisme, sÄ har alle det klart. riktig? ja. sÄnn.

Ja, frihetsfisken er nok det. Ikke sÄ vanskelig Ä forstÄ. Wink

Jeg er anarkist, og tror pÄ det som ideologi, men i dagens samfunn ser jeg det mest Þnskelig med en form for regulert kapitalisme. Jeg er ogsÄ for kapitalismen som samfunnsystem, og man mÄ ikke vÊre 100% for, for Ä si at kapitalismen er best. Kapitalismen er den enste -ismen som ikke tilhÞrer noen bestemt ideologi, imotsetning til f.eks sosialismen.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 01:41
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
har funnet en snÄl sammenligning: det er mulig Ä trekke fellesnevnere mellom sosialisme-kapitalisme og mellom kommunisme-anarkisme.

det er sÄnn at sosialismen og kapitalismen er brukbar for enkeltskjebner, mens kommunisme og anarkisme er tenkning for samfunnet som instutisjon (eller ikke instutisjin).

dermed er det bare kommunisme og anarkisme som funker. sÄh.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 01:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Cestmoi2403 skrev:
Og du forstod ikke at ordet rasjonell var utledet av rasjonalisme?

Jeg forstod at du trodde det, samtidig som jeg ogsÄ forstod at sÄ ikke er tilfelle. Ayn Rand var ikke rationalist, men derimot rationell. Dersom du ikke vet forskjellen, henviser jeg til Vegard Martinsens lÊrebok i filosofi. http://www.filosofi.no

Cestmoi2403 skrev:
Det er vel litt lite holdbart Ä si at DLF ikke har noen forbindelse til Ayn Rand, ettersom alle "toppene"(litt merkelig Ä bruke det ordet nÄr det gjelder et sÄ lite parti) i partiet, er objektivister.

Det er uansett ingen logikk i din slutning om objektivister er slemme som kaster deg ut av sitt forum, og fÞlgelig er Objektivismen gal. Men pÄ den annen side: Dersom du anser dette som rationelt, er det vel like greit at du ikke er objektivist.

Cestmoi2403 skrev:
NÄr du skriver at den enkelte SELV mÄ fÄ bestemme hva som er nÞdvendig for Ä overleve, noe jeg er enig i, sÄ er det jo bare Ä fortelle deg, at da er til og med tvang greit nÄr den enkelte selv mÄ fÄ bestemme dette.

Du klarer ikke motbevise dette.

Enhver kan se at jeg har motbevist dette i den fĂžlgende passage:

Frihetsfisken skrev:

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 11:20
BagBiter
Veronica
Veronica

jeg har noen spÞrmsÄl ang. anarkismen: Hvordan fungerer straffesystemet i et anarkistisk samfunn? finnes det noe? blir det paradoksalt Ä bruke begrepet anarkistisk samfunn?

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 12:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

vi har ikke ennÄ sett ett anrkistisk samfunn som ikke har vÊrt i krig eller noe. det er egentlig ikke regler. skikkelig westernopplegg

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 13:25
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Et anarki vil vel ganske fort gÄ over i et hierarki, da det alltid er noen som vil bestemme. Et bra litterÊrt eksempel er Animal Farm hvor alle er like, men noen er likere enn de andre...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 14:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Lasse K. L.
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 24 Apr 2004
Tittan skrev:
Et anarki vil vel ganske fort gÄ over i et hierarki, da det alltid er noen som vil bestemme. Et bra litterÊrt eksempel er Animal Farm hvor alle er like, men noen er likere enn de andre...

Det finnes mange grader av anarkisme, den graden Cestmoi Ăžnsker vil sannsyneligvis ikke fungere. Iallfall ikke lenge.

At maktapparater blir overtatt av private aktĂžrer, dvs privat politi, etc. vil uten tvil fĂžre til konflikter. Dette vil igjen fĂžre til borgerkrig, og den politiske utviklingen vil starte fra begynnelsen igjen, med et mindretalls diktatur.

Cestmoi ble sparket ut av DLF sine forum fordi han var utrolig aktiv, det irriterte nok flere at han skrev like mye som de andre til sammen, og Cestmoi er utrolig flink til Ä argumentere, enten han representerer RU (som han i sin tid gjorde) eller DLF (som han ogsÄ har gjort).

Faktisk Cestmoi som ga meg de fleste ekstremliberalistiske argumentene og ideÚne, ogsÄ gÄr han over til anarkismen og unge venstre.... Jaja Wink

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 16:09
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

opprĂžrsk, cestmoi!

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 16:11
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Lasse K. L. skrev:
Cestmoi ble sparket ut av DLF sine forum fordi han var utrolig aktiv

Nei. Han ble derimot kastet ut fordi han ikke hadde noe Ă„ bidra med i seriĂžse debatter.

I stedet for Ä debattere for Ä teste sin forstÄelse, prÞver han Ä forstÄ ting ved Ä debattere om dem.

DLFs debattforum er nettopp det: et forum for debatt - det er ikke et sted der folk kan stille virkelighetsfjerne spÞrsmÄl og forvente at folk skal drive med opplÊring av motdebattanter.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 17:36
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

en diskusjon blir neppe sÄ god nÄr den ene parten nekter Ä ta til etteretning det den andre sier.

InnleggSkrevet: Lűr 24 Apr 2004, 17:46
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [55 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet