|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
misoppfatter folk flest objektivismen?
missopfatter folk flest objektivismen? Det er ialefall det jeg har intrykk av. SÞstera mi og som var her mente at objektivismen mener at lover og regler skal treffe gjennomsnittet og ikke bry seg om, eller gÄ dypere inn pÄ noen personer. Mulig objektivismen mener at man skal treffe flest mulig, men ikke at man ikke skal gÄ inn pÄ personer?
objektivismen betyr vel egentlig Ă„ filosofere ut ifra logikk.
|
Skrevet: Lűr 17 Apr 2004, 19:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
Re: missopfatter folk flest objektivismen?
mattestykke skrev: | missopfatter folk flest objektivismen? |
Ja.
mattestykke skrev: | SÞstera mi og som var her mente at objektivismen mener at lover og regler skal treffe gjennomsnittet og ikke bry seg om, eller gÄ dypere inn pÄ noen personer. |
Kan du (hun) utdype dette?
mattestykke skrev: | objektivismen betyr vel egentlig Ă„ filosofere ut ifra logikk. |
Objektivismen er et komplett filosofisk system, hvorav logikk er en del av epistemologien.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt Ä regulere vÄre.
Skrevet: Lűr 17 Apr 2004, 23:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
jeg vet ikke hvor mye ho vet om det. Har skrivd en liten tekst jeg skal sende ho. Mamma og misoppfatter det. Snakka om at objektivismen ikke tror pÄ fÞlelser elns. Det var etter at ho hadde studert hÞydepunktene ved objektivismen.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 01:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Objektivismen ser ikke pÄ fÞlelser som et alternativ til fornuft. Det er ikke slik at fÞlelsene kan nyttes som verktÞy for kunnskapservervelse. FÞlelser er ikke primÊre; de er produkter av internaliserte verdier. Om du opplever en konflikt mellom fÞlelser og fornuft, betyr ikke det at fÞlelser ikke er et produkt av dine verdier, men derimot at dine underbevisste verdier motsier dine bevisste sÄdanne.
Dersom du imidlertid sĂžrger for at fĂžlelser og fornuft er i overensstemmelse med hverandre, har fĂžlelser stor verdi. Om du har rationelle verdier, vil fĂžlelsene dine fungere som en automatisk mekanisme for vurdering.
Objektivismen er ikke imot emosjoner, men emosjonalisme.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt Ä regulere vÄre.
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 10:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg skulle Þnske jeg kunne tro at mennesker var sÄ enkelt bygget med tanke pÄ hva som er underbevisst og hva som er bevisst, men det er nÄ en annen sak.
Det jeg egentlig etterhvert har lurt litt pÄ, er hva som menes med begrepet "rasjonelt"? Hva vil det si Ä vÊre rasjonell i praksis?
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 10:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Hva vil det si Ă„ vĂŠre rasjonell i praksis? |
Kort sagt: Ă
vĂŠre rationell betyder at man kun aksepterer hva er i overensstemmelse med virkeligheten.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 11:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Frihetsfisken skrev: | Kort sagt: Ă
vĂŠre rationell betyder at man kun aksepterer hva er i overensstemmelse med virkeligheten. |
Vegard Martinsen definerer forĂžvrig rasjonalitet som fĂžlger, i sin bok Filosofi â en innfĂžring:
Vegard Martinsen skrev: | Ă
vĂŠre rasjonell betyr Ă„ vĂŠre virkelighetsorientert og logisk. |
http://www.filosofi.no
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 11:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Hmmm, jeg har Äpenbart utrolig mye greier Ä sette meg inn i nÄr det gjelder filosofi 
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 11:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Frihetsfisken skrev: | Glahn skrev: | Hva vil det si Ă„ vĂŠre rasjonell i praksis? |
Kort sagt: Ă
vĂŠre rationell betyder at man kun aksepterer hva er i overensstemmelse med virkeligheten. |
Men det svarer jo ikke pÄ noe som helst. Hvordan vet man hva som er i overensstemmelse med virkeligheten? Det er jo ingen automatikk i dette. Og hva vil det si Ä vÊre "logisk"? Nok en gang - jeg kan ikke se at spÞrsmÄlet har blitt besvart overhodet.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 15:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Hvordan vet man hva som er i overensstemmelse med virkeligheten? |
I Objektivismens ansees sansenes gyldighet som et aksiom. All kunnskap mÄ ta utgangspunkt i sansedata, hvorfra man sÄ, ved hjelp av logikk, identifiserer og integrerer disse sansedata.
Glahn skrev: | Og hva vil det si Ă„ vĂŠre "logisk"? |
Logikk er ikke-motsigende integrering av sansedata.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 16:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Hvordan vet man sÄ hvilke sanseinntrykk som er mest relevante for hva enn problem man forsÞker Ä lÞse eller den oppgaven man forsÞker Ä gjÞre? Hvordan vet man at man har nok data Ä basere en avgjÞrelse pÄ? Hvordan vet man hvor man skal lete etter de riktige, relevante sanseinntrykkene?
Og er dette alltid sÄ praktisk, da? Det hender svÊrt ofte at man stÄr midt oppe i situasjoner hvor, hvis man skal overveie alt logisk, sÄ rekker man ikke Ä foreta noen avgjÞrelse i det hele tatt fÞr verden raste fra en. Livet er svÊrt ofte som et gigantisk parti lynsjakk, og da nytter det ikke Ä skulle tenke over alle mulige trekk fÞr man foretar seg noe.
Det objektivismen sier virker sÄ enkelt, men i praksis er det det overhodet ikke. Nok en gang - det er ingen automatikk i det Ä sanke sansedata, samt hvilke sanseinntrykk man sanker. Og logisk integrering av data, hva vil det si? Hvor kommer det logiske systemet man opererer med fra? Og vil man i praksis vÊre i stand til Ä foreta noen slik logisk integrering? Noen ganger ja, men svÊrt ofte ikke.
Og da ble det plutselig svÊrt vanskelig Ä handle rasjonelt i praksis. Men det ser fint ut pÄ papiret.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 17:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Hvordan vet man sÄ hvilke sanseinntrykk som er mest relevante for hva enn problem man forsÞker Ä lÞse eller den oppgaven man forsÞker Ä gjÞre? Hvordan vet man at man har nok data Ä basere en avgjÞrelse pÄ? Hvordan vet man hvor man skal lete etter de riktige, relevante sanseinntrykkene? |
Mennesket er ikke allvitende. Men betyr det at kunnskap er uoppnÄelig? IfÞlge Objektivismen kan sikker kunnskap oppnÄes i den aktuelle kunnskapskontekst. Om man senere kommer til en annen konklution i en annen kontekst, betyr ikke det at den fÞrste konklution var gal, men derimot at den nye konklution gjelder i en utvidet kontekst.
Newton at et legemes masse er konstant; senere fant man at massen Þker med farten. Det betyr vel at Newton tok feil? Nei, sier Objektivismen: Newtons konklution er fortsatt korrekt i den aktuelle kontekst - lave hastigheter, mens vi nu har utvidet vÄr kunnskapskontekst. Ny kunnskap motsier altsÄ ikke gammel kunnskap, men utvider konteksten.
Glahn skrev: | Og er dette alltid sÄ praktisk, da? Det hender svÊrt ofte at man stÄr midt oppe i situasjoner hvor, hvis man skal overveie alt logisk, sÄ rekker man ikke Ä foreta noen avgjÞrelse i det hele tatt fÞr verden raste fra en. |
Heri ligger jo ogsÄ emosjoners nyttige funktion. Med fÞlelser, som er internaliserte verdier, slipper man Ä i hver eneste situation vurdere hva som er det logiske valg. Eller var du noget annet du siktet til?
Glahn skrev: | det er ingen automatikk i det Ă„ sanke sansedata, samt hvilke sanseinntrykk man sanker. |
Sansning er automatisk; identifisering og integrering av sansedata er det ikke.
Resten skal jeg svare pÄ ved en annen anledning.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 17:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Dette svarer egentlig ikke pÄ spÞrsmÄlene mine. SelvfÞlgelig kan man med etterpÄklokskapens hjelp se hvordan noen former for kunnskap kan vÊre tilstrekkelige i noen situasjoner, men utilstrekkelige i andre. Men nÄr man er midt oppi det og ikke har etterpÄklokskapen til hjelp blir det nok verre. Da ser jeg ikke hvordan rasjonell tankegang skal kunne vÊre noen god garanti for Ä foreta en god avgjÞrelse. Fordi spÞrsmÄlene om hvordan man skal vite hva som er relevante sanseinntrykk og hva som ikke er det, og hvordan man skal vite nÄr man har samlet nok data, samt hvor man skal lete etter data, forblir ubesvarte.
Jeg stiller derfor spÞrsmÄlstegn ved hva som ser ut til Ä vÊre en overdrevent optimistisk tro pÄ at rasjonell tankegang skal fungere greit i praksis, i det daglige liv. NÄ tror jeg ikke nÞdvendigvis at man trenger vende seg til fÞlelser for Ä kunne ta avgjÞrelser pÄ en annen mÄte, men det er en annen sak. Jeg skal heller ikke synse for mye om hvorvidt fÞlelser er internaliserte verdier eller ikke - bare si at jeg ikke tar den pÄstanden for god fisk. For det er en pÄstand, ikke fakta.
ForÞvrig er ikke uttalelsen om at sansning er automatisk, som om det var fakta, noe svar heller. Sansene vÄre samler data enten vi vil det eller ikke, men vi sanser aldri alt som er Ä sanse i omgivelsene vÄre. Vi utelater noen inntrykk, fokuserer pÄ andre. Det vÊre seg bevisst eller ubevisst. Allerede i innsamlingsprosessen utelater vi en drÞss med inntrykk. Det er rett og slett mye vi gÄr glipp av, og da kan identifiseringen og integreringen av dataene vÊre sÄ feilfri den bare vil - det kan vÊre viktige data vi ikke har fÄtt med oss, uten at vi vet at de mangler en gang.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 18:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
Dette blei mange avanserte ord her, men mener du at objektivismen sier ting for bastant?
For du kan jo ikke utelate noe, men siden jeg oppnÄr alle mine mÄl ved logikk og for Ä forsvare pÄstander bruker jeg logikk, selv kristne forsvarer gud med logikk, mener jeg, derfor tror jeg og alt er logisk. Eller tror og tror... siden det er med logikk jeg oppnÄr mÄl, da tenker jeg og logisk. Det kan jo hende gud finnes. Det kan hende livet ikke bare er ett mattestykke. Men det er ikke med slik tankegang du oppnÄr mÄl, ikke det jeg har erfart.
Selv bruce lee tenkte pÄ samme mÄten. I noe sÄ konkret som kung fu.
Han slutta Ä tro pÄ det ulogiske, men alikevell ikke gikk vekk fra alt subjektivt.
Er jeg helt pÄ jordet her nÄ kanskje?
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 19:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Da ser jeg ikke hvordan rasjonell tankegang skal kunne vĂŠre noen god garanti for Ă„ foreta en god avgjĂžrelse. |
Hva er alternativet?
Glahn skrev: | Fordi spÞrsmÄlene om hvordan man skal vite hva som er relevante sanseinntrykk og hva som ikke er det, og hvordan man skal vite nÄr man har samlet nok data, samt hvor man skal lete etter data, forblir ubesvarte. |
Alle sansedata er relevante, av den enkle grunn at all virkelighet er relevant. Uansett mengde data er det nok data, i den gitte kontekst.
Glahn skrev: | Jeg stiller derfor spÞrsmÄlstegn ved hva som ser ut til Ä vÊre en overdrevent optimistisk tro pÄ at rasjonell tankegang skal fungere greit i praksis, i det daglige liv. |
Ă
tale om "tro" pÄ fornuft, er en begrepsmessig selvmotsigelse.
Glahn skrev: | Jeg skal heller ikke synse for mye om hvorvidt fÞlelser er internaliserte verdier eller ikke - bare si at jeg ikke tar den pÄstanden for god fisk. For det er en pÄstand, ikke fakta. |
Min intention i denne trÄd er ikke Ä argumentere for Objektivismen, men derimot Ä fortelle hva Objektivismen sier.
Glahn skrev: | Det er rett og slett mye vi gÄr glipp av, og da kan identifiseringen og integreringen av dataene vÊre sÄ feilfri den bare vil - det kan vÊre viktige data vi ikke har fÄtt med oss, uten at vi vet at de mangler en gang. |
Og derfor er det viktig at man ikke forsĂžker Ă„ konkludere utenfor den gjeldende kontekst.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 20:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
mattestykke skrev: | Det kan jo hende gud finnes. |
Den kristne gud finnes definitivt ikke. Den kristne gudsoppfattelse motsier identitetsloven.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 20:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det fine med logikk er at man kan bevise det meste.
Det dumme med logikk er at man kan bevise det meste.
Innenfor elementÊr logikk kan man fra en selvmotsigelse som for eksempel "p og ikke p", det vil si at bÄde p og ikke-p skal gjelde samtidig, slutte hva som helst. NÞyaktig hva man vil. Logikk gir oss bare regler for gode slutninger, innholdet mÄ de som slutter seg til ting stÄ for.
Alternativet til rasjonell tankegang? Vel, poenget var fÞrst og fremst Ä pÄpeke at rasjonell tankegang slik objektivismen definerer det ikke er noen god garanti for gode avgjÞrelser i praksis. Alternativer kan man diskutere i det vide og det brede, om de er noe bedre skal vÊre usagt. Man skal bare vÊre klar over at man kan ta feil, det er det hele. At man kan ta grÄdig feil.
All virkelighet er relevant? Hva er det for slags vÄs? NÄr jeg for eksempel sitter pÄ forelesning kan det vÊre relevant for situasjonen at jeg sitter i et rom, og at rommet har bord og stoler. Men fargen pÄ bordene er som regel komplett irrelevant. NÄ er det ganske Äpenbart i dette tilfellet hva som er relevant og ikke, men i andre situasjoner er det ikke sikkert det er like Äpenbart.
Uansett mengde data er det nok data, i den gitte kontekst? VÄs igjen. Det er jo ikke sikkert man vet hvilke data man skal se etter engang, langt mindre at alle data finnes som man trenger for Ä ta en god avgjÞrelse.
Tro pÄ fornuft en begrepsmessig selvmotsigelse? Kanskje for deg. Jeg tar ikke fornuften for gitt.
Og selv om man forsÞker Ä konkludere innenfor den gjeldende kontekst sÄ hjelper jo ikke det pÄ om man har fÄtt med seg alle de riktige data aller ikke, eller om man vet om man har fÄtt dem med eller ikke.
ForĂžvrig: slutninger foretatt i overensstemmelse med logiske regler. Reglene er jo ikke a priori gudegitt. Noen har enten oppdaget dem eller funnet dem opp for Ă„ ha et system Ă„ forholde seg til. En ting er hva folk flest synes er logisk, noe helt annet hva et system for formell logikk faktisk er.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 20:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
EDIT: dette var ment som svar til frihetsfisken.
mulig det. Men si det slik da. En kan ikke si noen ting for sikkert. Om det ikke er logisk hva er det da? selv om ikke du eller jeg ikke vet noe alternativ, betyr ikke det at det ikke er ett. Da er du pÄ lik linje med de som tror 100% at alt ikke bare er logisk. Hva som er virkelig er vel hva enn du oppfatter det som. Det som gjÞr at vi kan se en soffa er lyset. Lyset kommer inn til oss og gjÞr noe med atomene. Det er ulikt fra person til person. Atomene er rett og slett annerledes. Vi fÄr ulike syn pÄ soffaen.
Som en bil kan fÄ stÞrre bulk av i ett krasj og en anen bil fÄ mindre bulk i samme situasjonen.
Hva som er fakta er jo da vanskelig Ă„ si. NĂ„ brukte jeg logikk for Ă„ argumentere, hva som er alternativet vet jeg ikke men, kanskje det er ett.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 20:54 Sist endret av mattestykke den Sűn 18 Apr 2004, 21:16, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Logiske slutninger er alltid riktige, gitt premissene. Eftersom Objektivismen tar utgangspunkt i aksiomet "eksistensen eksisterer", er dette et gyldig premiss, og fÞlgelig skal ogsÄ, sÄ sant ingen logiske feil gjÞres, videre konklutioner vÊre like sÄ korrekte.
Rationalitet er ingen garanti for gode avgjÞrelser; men hva kan garantere deg dette? NÄr du skal feste en spiker i veggen, forkaster du da hammer A fordi det ikke er garantert at du treffer spikeren? Jeg mÄ si at jeg ikke skjÞnner ditt poeng. Ingen har hevdet at rationelle mennesker er ufeilbarlige, minst av alle undertegnede. Derimot har jeg eksplisitt uttalt at mennesket ikke er allvitende. Likevel hevder jeg altsÄ at man kan vÊre sikker pÄ den konklution som fÞlger av premissene i en gitt kontekst. Selvsagt kan det skje at man gjÞr logiske feil i slutningsprosessen, men hva sÄ? Rationalitet er ikke ensbetydende med ufeilbarlighet.
NĂ„r det gjelder relevans: Ă
avgjÞre hva er relevant og ikke, er en del av integreringsprosessen. Sansedata integreres til begreper ved at man nettopp skiller mellom relevant og irrelevant. Fellesnevner (the common denominator) mellom entiteter finnes, mens irrelevante (i den gitte kontekst) fakta oversees (measurement-omission). Du sier at det ikke alltid er like Äpenbart hva er relevant og ikke. Nei, og da er fornuften den metoden med hvilket relevans og irrelevans kan finnes. Fornuften er metoden; begreper er verktÞyet.
Glahn skrev: | Og selv om man forsÞker Ä konkludere innenfor den gjeldende kontekst sÄ hjelper jo ikke det pÄ om man har fÄtt med seg alle de riktige data aller ikke, eller om man vet om man har fÄtt dem med eller ikke. |
Det er jo nettopp hvilke data som er involvert som er konteksten.
Glahn skrev: | En ting er hva folk flest synes er logisk, noe helt annet hva et system for formell logikk faktisk er. |
Logikkens lover er ikke subjektive, slik du antyder. All logikk tar utgangspunkt i identitetsloven - i aksiomet A = A.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 21:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg bare pÄpeker
1: folk er ikke enige om hva som er logisk - det er mange som i mĂžtet med ex.phil ikke skjĂžnner bĂŠret av elementĂŠr, grunnleggende fĂžrste ordens logikk fordi det krĂŠsjer med deres egen common sense oppfatning av hva logikk er.
2: selv med et godt logisk system mÄ en selv stÄ for innholdet i de slutningene man foretar
3: en mÄ selv samle inn de grunnleggende premissene en lager logiske slutninger fra.
4: denne innsamlingsprosessen er ikke ufeilbarlig.
Det er ikke det at det i prinsippet skulle vÊre umulig Ä oppnÄ ekte, sann, objektiv kunnskap. Men det kan vise seg svÊrt vanskelig Ä fÄ til i praksis.
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 21:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |