|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003 Innlegg: 128 Bosted: Bergen
|
EU's relevanse for meg....
Jeg har nÄ et prosjekt der jeg skal prÞve Ä si noe om EU og hvordan et eventuelt medlemskap vil pÄvirke meg... (eller oss fÞrstegangs velgere...)
Jeg har spesielt om arbeidsplasser og sentralisering og slikt opplegg...
er det noen som kan hjelpe meg? egentlig trenger jeg svar veldig raskt...
|
_________________ AAAAAAAAAAAAAAANGST
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 17:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Det vil bli billigere matvarer og alkohol, arbeidsledigheten vil stige, lÞnns- og velstandsnivÄ vil gÄ ned. Kjenner ikke helt detaljene rundt EUs distriktsutviklingsfond, men jeg tror de har bedre ting Ä bruke pengene pÄ enn et hÄplÞst ineffektivt norsk jordbruk, derfor vil flere mindre jordbrukssamfunn forsvinne bortsett fra omrÄder pÄ vest- og Þstlandet som med litt fornuftig drift kan vÊre konkurransedyktige. Det blir derfor en stÞrre sentralisering. AltsÄ enda mer bÞnder i byene.
PÄ lang sikt vil altsÄ velstandsnivÄet i Norge gÄ noe ned, mens i EU vil det gÄ marginalt opp. Vi vil ogsÄ fÄ en marginal gevinst i form av mer effektiv ressursutnyttelse for Europa sett under ett.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 21:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Se forrige innlegg, ta ogsÄ en titt pÄ www.neitileu.no hvor det er en del fakta om EU og hva som skjer med norge hvis vi blir medlemmer. Selv om jeg er Nei-menneske selv mÄ jeg vel ta med www.jatileu.no som har minimalt av fakta (de taler i mot et medlemskap) men en del om solidaritet ol...
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 21:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Ta ogsÄ en titt pÄ den allerede eksisterende EU-trÄden, for Ä finne noen gode innblikk pÄ saken, og andre skikkelig ubrukelige vissvasskommentarer.
Hvis du gidder.
Det er som sagt en hel del humbug og brĂŠking der. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 09:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Den trÄden begynte faktisk godt, men utviklet seg til en krangel om kapitalisme og sosialisme. NÄr det gjelder enkelte pÄstÄelige forumsdebattanter med hjertesaker (som anarki og kapitalisme) rÄder jeg til Ä vÊre streng med topic, ellers flyter diskusjonen ut i periferien. I tilleg til Ä minne mest om en hÄplÞs krangel.
Det finnes argumenter bÄde for og mot EU.
Skulle vi fĂžrst bli medlemmer, ville vi trenge
en stund til Ă„ omstille oss fĂžrst.
Vi pĂ„legger industrien vĂ„r en del miljĂžkrav, noe som er kostbart og svekker dem i konkurranse. Ă
pner vi helt for EU-markedet vil da vÄr industri ha de samme kostnadene som annen industri + miljÞkostnader. Totale kostnader gÄr dermed opp, og de mÄ kreve mer penger for det samme produktet. Da vil de ikke fÄ solgt -de blir for dyre. Skal vi bli medlemmer, mÄ vi fÞrst legge om Þkonomien vÄr. Eller sÄ mÄ EU legge om sin. Vil det skje?
|
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..KolsÄsbanen leve!
|
MiljĂž
MiljÞkrav er i alle tilfeller ikke en dÄrlig ting. Det som skjer er vel heller at EU har noen av verdens strengeste miljÞkrav ovenfor sine medlemsland. De nye landene mÄ legge om sin industri for Ä tilfredsstille dem.
Og EU er en utrolig sterk internasjonal maktfaktor. Bare se hvordan de nÄ har fÄtt Russland (hvis alt gÄr som det skal) til Ä skulle signere Kyotoavtalen. SÄ nÄr det gjelder miljÞ er ikke EU noen sinke.
Det stĂžrste problemet er lĂžnnskostnadene.
PÄ den annen side fÄr vi fordelene av at tollgrensene forsvinner, og prisene blir mer konkurransedyktige av den grunn. Det er ikke snakk om store belÞp i %, men sÄ er det heller ikke sÄ mye som skal til.
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 00:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
EU bra for miljĂžet?
EU bygger nye motorveier tilsvarende 10 forballbaner hver dag.
EU nekter medlemsland Ă„ stille mijĂžkrav som hindrer fri flyt av varer.
EUs klimautslipp forventes Ä Þke med 40% fra 1990-nivÄ til til 2010.
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 00:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Motorveier er nÞdvendig. Infrastrukturen er ikke som i Norge overalt vet du. Dessuten, enten du vil det eller ikke. Bilene er kommet for Ä bli. I Norge er det vanlig med 1-3 biler pr husstand. SÄnn er det ikke overalt. I mange land er det fÞrst de siste Ärene det blir vanlig Ä ha bil..Og de trenger veier Ä kjÞre pÄ.
SelvfÞlgelig vil klimautslippene Þke. De har nettopp tatt inn 10 nye medlemsland som til nÄ ikke har stilt noen krav med hensyn til miljÞ... SelvfÞlgelig har de ikke mulighet til Ä komme ned pÄ et akseptabelt nivÄ innen 2010. Men de begynner pÄ den lange veien mot det nivÄet. (gÄr utifra at tallet ditt tar hensyn til at det er kommet inn flere medlemsland=)
Som det FELLESSKAPET Eu skal vÊre, bÞr man istedenfor masse sÊrordninger fÄ FELLES miljÞkrav. Norge kan vÊre med pÄ Ä pÄvirke disse kravene, men for Ä gjÞre det, mÄ vi vÊre med i EU.
Vi er sÄ smÄ, vi fÄr ingen innflytelse
Typisk nei-utsagn. Men like galt allikevel. Norge er ikke det eneste landet i verden som bryr seg om miljÞ. Det vil alltid vÊre noen andre som er enige med oss. Som medlem fÄr vi ikke bare stemmerett, men ogsÄ talerett. Vi fÄr muligheten til Ä ta opp temaer som betyr noe for oss, og til Ä overbevise de andre om at det er noe de bÞr stemme for.
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 00:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Forsatt: Hvorfor er det ulovlig for medlemsland Ă„ stille miljĂžkrav som hindrer fri flyt av varer?
Noen smÄ ting til:
Hvis EU er solidarisk, hvorfor er EU verdens nest stÞrste vÄpenekspotÞr?
Hvorfor fĂžrer EU en politikk som Ăžker forskjellene mellm fattig og rik?
Hvorfor stenger EU ute mennesker pÄ flukt?
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 00:29 Sist endret av Ronja den Man 07 Jun 2004, 00:34, endret 2 ganger |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
NÄr det gjelder "demokratiet" som EU stÄr for.
Hvorfor er det ikke de folkevalgte som bestemmer?
Hvorfor oppfyller ikke EU sine minstekrav til demokrati?
Hvorfor vil vi miste vÄr stemme i FN og WTO hvis vi bli medlem?
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 00:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Forskjellene mellom fattig og rik Þker selv i Norge. Selv om det ikke er Þnskelig at noen skal havne under fattigdomsgrensa, er det rett og slett ikke til Ä unngÄ. Norge er sammen med noen fÄ andre land det eneste land i verden hvor statsbudsjettet gÄr i overskudd. Dette har gitt oss rÄd til enormt kostbare velferdsordninger som andre land ikke har rÄd til. Uansett hvordan man vrir og vender pÄ det, vil det alltid vÊre noen som faller utenfor. Selv ikke i Norge klarer man Ä fange opp alle, selv om vi bruker enormt med resursser pÄ det.
VÄpenindustrien er stor og viktig. Uansett hvordan du vrir og vender pÄ det, vil det alltid vÊre noen som eksporterer vÄpen. EU eller ikke.
EU stenger mennesker pÄ flukt ute, Norge gjÞr det, USA gjÞr det, Australia gjÞr det. ALLE gjÞr det. som borgere i et vestlig land har vi en levestandard de bare kan drÞmme om ellers i verden. Alle vil ha en del av den kaka, men det har ikke EU kapasitet til Ä ta imot. De som virkelig trenger det slipper inn, men de aller fleste sÞkerne vil bare ha en del av kaka.
EU skal stÄ for en helheltlig utenrikspolitikk. Felles utvendige grenser, felles stemmegivning i utenrikspolitiske saker. Dette er viktig for at EU skal stÄ seg som en motpol til USA. Som medlem av unionen, kan vi vÊre med pÄ Ä Þve innflytelse pÄ hvilket standpunkt EU tar i sakene som er oppe i FN og WTO. Dette gjelder ikke bare Norge, men alle land. Hvilken maktfaktor er en union som ikke engang stemmer likt.
Og forresten: Norges stemme i FN og WTO er betydelig mindre enn den vi fÄr igjennom EU
Det er bra de folkevalgte ikke kan bestemme alt. Jeg kjenner dessverre ikke detaljene i hvordan demokratiet i BrĂŒssel foregĂ„r, og vil derfor la vĂŠr Ă„ uttale meg inntil videre=)
Til slutt:Fri flyt av varer er en viktig ting i EU. En produsent skal kunne vite at han fÄr solgt produktet sitt i hele unionen. Er produktet eller produksjonsmetoden miljÞskadelig, rammer ikke dette bare det ene landet, men hele unionen. Dette bÞr derfor taes opp i EU sentralt, slik at hele unionen kan beskyttes for miljÞproblemet, ikke bare det enkelte landet. Som sagt fÞr, EU er ikke akkurat noen miljÞsinke, sÄ hvis det er en reel miljÞtrussel, vil EU ta hÄnd om den.
(En ting til ang. miljĂž: EU har lĂžftet miljĂžstandarden i Norge via EU direktivene, ikke omvendt;)
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 09:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
Ronja skrev: |
Hvis EU er solidarisk, hvorfor er EU verdens nest stÞrste vÄpenekspotÞr?
|
Verdens nest stÞrste vÄpeneksportÞr i forhold til hva? I volum? Norge er det land i verden som eksporterer flest vÄpen pr. innbygger.
http://pub.tv2.no/TV2/nyhetene/article231951.ece
http://www.europakommisjonen.no har en god del informasjon om emnet EU.
|
_________________ --
Ops
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 10:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
SÄ siden det nÄ skjer i Norge, sÄ er det greit Ä bare forsette Ä Þke forskellene mener du, det er greit at EU gjÞr det?
Hvordan jeg vrir og vender pÄ det? PÄ vÄpenindustrien? Hva sÞren var det for ett svar? Tror du jeg prÞver Ä vri et til at ingen andre gjÞre det? Det er holder ikke.. Eller hva mente du med "vrir og vender"?
Siden andre land ogtÄ stenger ute mennesker pÄ flukt, sÄ er det HELT greit at EU gjÞr det? Visst har bÄde vi og EU kapasitet til Ä ta imot flere pÄ flukt, helt klart.
Om det er bra at de folkevalgt ikke kan bestemme eller ikke.. ( ) SÄ er det selv motsigende at EU stÄr for demokrati. NÄr de ikke fyller sine egne minstekrav..
Om fri flyt av varer over grenser er viktig eller ikke, sÄ burde det ogsÄ vÊrt viktig Ä stille miljÞkrav.
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 11:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
HÞrt om agurkdirektivet? Det er et direktiv pÄ 7 A4-sider , som sier hvordan en agurk skal se ut. Hvis en agurk ikke har den riktige krummingen eller lengden, er den heller ikke en agurk ( ) og denne kan ikke selges.. PÄ de flese grÞnnsaker kan man fÄ slike direktiver. Dette kan hÞres meningslÞst ut, men det fÄr store konsekvenser for smÄ gÄrdsbrukerer, som vil ha ett stort Þkonomisk tap. Men store bruk, kan tÄle mer svinn..
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 11:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Det jeg sier er at EU eller ikke, vÄpeneksporten ville vÊrt der uansett. Det vil alltid vÊre noen som eksporterer vÄpen. Derfor blir det feil Ä bruke det som et argument mot EU mener jeg.
MiljÞkrav blir ogsÄ stilt. Strengere enn noen andre steder i verden. Poenget er at miljÞkravene bÞr gjelde for alle medlemslandene. Slik gÄr det ikke ut over flyten av varer innad i EU, fordi varene ikke ville vÊrt lovlig i noen av landene
Ja, jeg mener det er helt greit at EU stenger folk pÄ flukt ute. Vi har kapasitet til flere som er pÄ flukt, men vi har ikke kapasitet til Ä ta imot alle som vil inn. Et sted mÄ grensen gÄ.
Kjenner ikke detaljene i hvordan EU blir styrt, sÄ vil ikke uttale meg der.
Og forskjellene: Kommunistene forsÞkte et samfunn uten forskjeller. Det fungerte ikke. Finn et fungererende alternativ som utjevner forskjellene, sÄ vil nok det bli tatt godt imot. Garantert. Men som sagt, det mÄ fungere.
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 12:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Grensen som nÄ er, hvor mye vi tar inn av flyktninger nÄ er skammende lav.
(250 millioner barn er barnearbeidere, uten anledning til Ä gÄ pÄ skole, ufrivillig og under tvang blir 1 million bare under 18 Är vervet til sexindustrien hvert Är, 12 millioner barn i afrika er foreldrelÞs pÄ grunn av HIV og Aids, ukjennt tall barn blir brukt som soldater, 25% av alle kvinner i verden blir utsatt for vold i sitt eget hjem.)
Ett klipp av situvasjonen i verden i dag. MYE av den pÄ grunn av fattigdom, men likevell er det greit Ä Þke forskellene mellom fattig og rik, likevell er det greit Ä stenge ut mennsker pÄ flukt?
Jeg vil ha ett levende folkestyre, jeg vil ikke ha en detaljstyring fra BrĂŒssel.
Jeg vil ikke ha ett samfund som bygger pÄ Þkonomisk vekst gjennom frihandel, men ett samfund som bygger pÄ miljÞets premisser.
Sosiale og Þkonomiske forskjeller bÞr reduserer, EU er i dag en pÄdriver for det motsatte. Om mange land i dag er det, er det ingen unnskyldning for EU for Ä gjÞre det samme.
Ă
som jeg sa sagt tidligere, om handelen er innad, sÄ kan ikke ett enkelt land sette opp en lov mot den frie flyten, om det sÄ bare har innvirkning pÄ det landet.
NÄr det gjelder det andre innlegget min om agurken, sÄ ville jeg gjerne hatt en forklaring pÄ noe sÄ absurd. EU kaster overflÞdig mat, selv om det i dag er ett stort behov for gjevnere fordeling pÄ maten i verden..
|
Skrevet: Man 07 Jun 2004, 23:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mirim
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004 Innlegg: 201 Bosted: Loddefjord/Bergen
|
Ronja skrev: | HÞrt om agurkdirektivet? Det er et direktiv pÄ 7 A4-sider , som sier hvordan en agurk skal se ut. Hvis en agurk ikke har den riktige krummingen eller lengden, er den heller ikke en agurk ( ) og denne kan ikke selges... |
De har noe lignende nÄr det gjelder bananer og...
Det er helt sykt. Her i Europa har vi nok av mat, men det finnes folk i verden som ville gitt hva som helst for en agurk eller banan uansett krumning eller lengde...
|
_________________ KjĂŠrlighet Er Best PĂ„ Pinne!
Skrevet: Tir 08 Jun 2004, 13:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Vet det, men om EU gir overflĂždig mat? Nei, kaster det. Produksjonen av mat er altfor hĂžy i EU land, dette vil bidra til at det norske jordbruke ikke lenger vil kunne overleve, fordi maten er mye billigere ved import.
|
Skrevet: Tir 08 Jun 2004, 13:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Og det rikeste landet av dem alle (Norge) skal stÄ utenfor, fordi vi vil ha oljepengene for oss selv, ikke dele med de andre landene som trenger pengene mer.
Norge har verdens dyreste og mest omfattende velferdssystem. Vi har rÄd til det av en grunn: oljen.
SelvfÞlgelig er det ingen som vil at folk skal leve uverdig. Men hva skal du gjÞre med situasjonen i Afrika? Det finnes ingen medisin mot AIDS, og kondomer bruker de ikke. Selv om de har rÄd. Vi prÞver Ä gi milliarder av kroner i stÞtte, men 90% havner i lomma pÄ de som sitter med makten.
Det er ikke plass til alle i EU. Det vi heller mÄ jobbe for er Ä gjÞre det bedre Ä leve DER DE ER.
Du er ikke den eneste som tenker pÄ alle barnearbeiderne. Det er ikke sÄnn at alle i EU driter i dem. Det er bare det at de ogsÄ har kunnskap. De VET at det ikke er en enkel lÞsning. Det er ikke bare Ä Äpne grensene, sÄ lÞser alle problemene seg.
For Ä knytte det hele til temaet: Eneste mÄten Ä faktisk ha noe Ä si for hvordan politikk EU skal fÞre er Ä faktisk vÊre medlem. Norge vil faktisk betale mer til EU enn det vi fÄr tilbake. Til gjengjeld vil vÄr Þkonomiske stÞtte gÄ til fordel for miljÞtiltak, velferdsordninger etc i land som ikke har det like bra som Norge.
|
Skrevet: Tir 08 Jun 2004, 14:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Hva jeg vil gjĂžr i Afrika?
Kondom bruker de ikke - det finnes ingen medisin mot AIDS.
Halo?
Er du klar over hvor utrolig LITE vi bruker av de pengene vi har pÄ u-hjelp. Vi sitter her oppe og mesker oss pÄ andre mennsker ulykke. Vi tjener oss rike pÄ dem, sÄ at vi gir sÄ utrolig lite igjen er flaut. Vi betaler nesten ingenting rÄvarnene deres, som vi bruker, men forlanger blodpris for ferdigvarer.
Hvordan vet du at alle har rÄd til kondom? Det er ikke problemet, problemet er overtro og en annen kultur som vi har her.
Jeg mener det er viktigere Ă„ hjelpe andre plasser i verden enn Ă„ dele med land som ligger langt over fattiggrensen.
Det er egoistisk Ä tenke at vi i Europa skal ha det greit, sÄ bare ikke bry oss om det som er utenfor. Hvor har du tallet 90% fra, kan du komme med en kilde er du snill?
Jeg vil ha ett demorkati, EU sier de er for, men praktiserer det motsatte.
Jeg vil at maten skal fordeles, jeg vil at alle skal fÄ litt, og pÄ den mÄten som EU behandler overflÞdig mat sÄ gÄr det ikke.
|
Skrevet: Tir 08 Jun 2004, 14:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |