|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Personangrep
Nok fÄr vÊre nok.
Etter dager og uker med Ä bite i meg all den frustrasjon og aggresjon som har bygd seg opp, er jeg nÄ ikke i stand til Ä holde kjeft lenger.
Beklager til enhver som kan komme til Ă„ fĂžle seg stĂžtt av dette, men fĂžler noen seg truffet av det jeg har Ă„ si, er det kanskje like greit at vedkommende blir nettopp stĂžtt.
I den siste tiden har det pÄgÄtt heftig "debattering" under "Politikk."
Ordet "debattering" setter jeg i hermetegn fordi jeg aldri fÞr har sett en debatt eller diskusjon vÊre sÄ totalt meningslÞs og stagnert. Kanskje ved et par tilfeller fÞr, men da har det vÊrt pga. 13-14 Är gamle gutter som bare har skrevet "faen, du er dum, ass" for Ä provosere.
Selv om dette kanskje ikke er intensjonen til enkelte som poster under disse politikktrÄdene, fÞler jeg likevel at det er det budskapet som kommer frem.
Enkelte er tydeligvis ikke ute etter Ä diskutere pÄ en saklig mÄte for Ä forstÄ andres meninger, og poengtere sine egne meninger pÄ en forstÄelig mÄte. Det virker heller som om enkelte er mye mer interessert i Ä skrive hva de kan for Ä fornÊrme sine meddebattanter, vÊre nedlatende, og generelt bare provosere, frustrere, sÄre og irritere.
BÄde jeg og andre har flere ganger forsÞkt Ä kommentere unÞdvendigheten av dette, og som svar har vi blitt hÄnet og provosert pÄ nytt, eller ganske enkelt ignorert.
Jeg personlig har sett for mange nedlatende skjellsord som "idioten" og "skrullingen" til at jeg vil akseptere dette noe sĂŠrlig videre.
NÄr diskusjoner pÄ forum nÄr et slikt punkt at man ikke fÞler man fÄr noe ut av dem, og man bare blir frustrert og sint av Ä lese dem, er det kanskje pÄ tide Ä stenge av disse, og kanskje gi de(n) skyldige en advarsel.
Temaer som jeg i utgangspunktet var interessert i Ä diskutere, som skatt og EU, holder jeg meg nÄ langt unna, fordi jeg er lei av personangrep, tÄpelig argumentering og overkjÞring.
Hvis man ikke er i stand til Ä forstÄ, akseptere og respektere andre folks meninger, har man i bunn og grunn lite pÄ et forum Ä gjÞre.
Er det noe som helst man kan gjĂžre med slike tilstander og personer, bortsett fra Ă„ bare holde seg unna, eller rase videre med egne poster som etter hvert legger an til Ă„ bli like aggressive og irrasjonelle?
Jeg er Äpen for forslag.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 12:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg har selv gitt opp Ä poste noe videre pÄ de nevnte trÄdene. Det er ikke lenger en debatt, det er bare gauling, en slags holmgang.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 14:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Jeg skjĂžnner frustrasjonen. Godt. Har selv flere ganger vĂŠrt i en situasjon hvor noe jeg hadde lyst til Ă„ diskutere ble torpedert og sabotert av lite seriĂžse (eller altfor seriĂžse) kverulanter.
Det er vanskelig Ă„ sensurere eller moderere slike innlegg, fordi de i og for seg ikke bryter noen regler, utover at man selvfĂžlgelig kan mistenke dem for Ă„ vĂŠre skrevet utelukkende for Ă„ provosere. (Men kan man bevise at de er det? :-/ )
Det som imidlertid for meg ofte er mest Þdeleggende er alle som biter pÄ og lar seg provosere, som fÞler seg sÄ overkjÞrt og rammet av avsporingene at de mÄ ty til kraftuttrykk og personutskjellelse.
Jeg setter pris pÄ om dere sender meg en mail med kallenavnene til personene dere mener Þdelegger trÄdene, og henvisning til hvilken diskusjon det gjelder, og forÞvrig overser de provoserende utsagnene. IKKE svar nÄr dere blir provosert, start en ny trÄd om emnet eller vent til dere har kjÞlt dere ned. Mailadressen min er dsgfforum@fido.nu
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 15:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

|
...btw, Veronica, I'm totally behind you.. I tilfelle det ikke sÄ sÄnn ut;) Men ikke gi opp, det er de konstruktive diskusjonene som gir forumet mening!
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 17:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Heh, personangrep gjĂžr ikke meg noe siden jeg bare turer videre og er "Tittan-saklig" Hvis noen derimot begynner Ă„ lete meg opp for Ă„ banke meg blir saken en helt annen.
Jeg er enig i at "Du er domm" og "Bleh" og "Jeg hater deg [insert user here]" er med pÄ Ä dra forumet i dritten. Samtidig tenker jeg for meg selv at alle som skriver pÄ forumet jo er gale, sÄ det er vel en grunn til at det har blitt som det er 
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 15:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Tittan skrev: | Samtidig tenker jeg for meg selv at alle som skriver pÄ forumet jo er gale, sÄ det er vel en grunn til at det har blitt som det er  |
Det har vel blitt etablert tidligere at Ä vÊre gal - selveklÊrt eller legeerklÊrt - ikke er gyldig grunn til Ä oppfÞre seg dÄrlig overfor andre forumbrukere.
Vil stolt legge til at jeg sÄ sent som for et par timer siden fulgte Fidos oppfordring og lot vÊre Ä svare pÄ et provoserende innlegg.
Men likevel: *frust* 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 15:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
MÄ jeg fÄ lov til Ä vise til punkt 2 i retningslinjene?
"Gal" er ikke et carte blanche til Ä skrive hva man vil om hvem man vil. Du har rett til dine egne meninger, men hvis du ikke klarer Ä uttrykke det pÄ en mÄte som ikke stÞter eller sjenerer andre, bÞr du ikke publisere det her. Dette forumet er ikke stedet for uthenging og personangrep.
Takk!
|
Skrevet: Tor 15 Apr 2004, 14:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Har nettopp vÊrt innom diverse trÄder pÄ politikk, og lest utrolig mye jeg gjerne skulle svart pÄ. Men jeg lar vÊr... Akkurat som hos Vero - *frust*, men det er ikke sÄ mye annet Ä gjÞre med det.
|
Skrevet: Tor 15 Apr 2004, 16:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

|
Glahn skrev: | Har nettopp vÊrt innom diverse trÄder pÄ politikk, og lest utrolig mye jeg gjerne skulle svart pÄ. Men jeg lar vÊr... Akkurat som hos Vero - *frust*, men det er ikke sÄ mye annet Ä gjÞre med det. |
Er det Ä ikke bite pÄ kroken i innlegg som bare provoserer/skjeller ut folk uforenelig med Ä diskutere saken?
|
Skrevet: Tor 15 Apr 2004, 22:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Problemet er at det sÄ altfor lett sklir ut, sÄ det er best Ä bare la vÊr. Ser sÄ mange pÄstander og argumenter jeg sÄ gjerne skulle argumentert i mot, men slik det har utviklet seg...
NÄr en person sier: narkotikamisbruk skader per se ingen andre enn misbrukeren selv.
Og jeg svarer: intet menneske er en Þy som ikke pÄvirker andre. Man er del av et samfunn og det man gjÞr fÄr konsekvenser for andre enn en selv, blant annet begÄr narkomane en haug med kriminalitet, for ikke Ä snakke om hvordan det er for pÄrÞrende Ä miste et menneske de har kjÊrt til stoffmisbruk.
Og jeg fÄr som svar tilbake: her har jeg nok mitt pÄ det tÞrre, narkotikamisbruk skader per se ingen andre enn misbrukeren selv.
Hva skal man gjÞre da? NÄr man pÄ viktige, grunnleggende ting ikke fÄr motargumenter tilbake, men bare en gjentagelse av den opprinnelige ytringen - hvordan skal man kunne debattere videre da uten Ä kommentere hvordan motparten rett og slett ikke forholder seg til det man sier men bare valser videre pÄ samme visa?
Derfor frust. Derfor ikke mye videre posting pÄ trÄdene det gjelder.
|
Skrevet: Tor 15 Apr 2004, 23:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Jeg nekter ikke for at jeg fÞler meg litt truffet av Veronica, i og med at jeg var dum nok til Ä hive meg pÄ disse trÄdene.
Dog jeg ikke fÞler det var meg du helst siktet til, vil jeg med dette beklage overfor alle som kan ha fÞlt seg stÞtt/sÄret/irritert av mine innlegg. jeg hÄper/tror ikke jeg gikk til personangrep, men mine poster kan allikevel ha blitt oppfattet som syrlige.
Dersom noen har fÞlt seg trÄkket pÄ av meg ser jeg gjerne at de sender meg en post sÄ jeg kan beklage personlig.
Sorry alle sammen, det skal ikke skje igjen.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 16 Apr 2004, 07:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

|
Glahn skrev: |
Og jeg fÄr som svar tilbake: her har jeg nok mitt pÄ det tÞrre, narkotikamisbruk skader per se ingen andre enn misbrukeren selv.
Hva skal man gjÞre da? NÄr man pÄ viktige, grunnleggende ting ikke fÄr motargumenter tilbake, men bare en gjentagelse av den opprinnelige ytringen - hvordan skal man kunne debattere videre da uten Ä kommentere hvordan motparten rett og slett ikke forholder seg til det man sier men bare valser videre pÄ samme visa?
Derfor frust. Derfor ikke mye videre posting pÄ trÄdene det gjelder. |
Det er klart, det er vanskelig Ä fÄ til en diskusjon nÄr man er alene om Ä ville diskutere. Det er dog et stykke fra eksemplet ditt til personangrep og utskjelling. I det aktuelle eksemplet (isolert sett) vil jeg mene at det gÄr an, og er pÄ sin plass, Ä skrive noe som "Hvordan kan du hevde noe sÄnt? Jeg kjenner til flere som har tatt skade av andres narkotikamisbruk."
Jeg forstod det opprinnelig som at problemet var at useriÞse forumdeltakere oppfÞrte seg som unger og dro diskusjonene ned pÄ et nivÄ hvor det ikke er mye saklighet igjen. I de tilfellene mener jeg fremdeles at man bÞr overse dem, sÄ lenge det finnes andre seriÞse motdebattanter i trÄden.
|
Skrevet: Fre 16 Apr 2004, 09:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
For meg blir problemet at nÄr den andre tydeligvis bare tilsynelatende vil argumentere og debattere, sÄ er det utrolig lett Ä havne over pÄ personangrep og utskjelling fordi det er sÄ frustrerende.
|
Skrevet: Fre 16 Apr 2004, 19:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jeg vet ikke om det er noe fornuft i det jeg sier nÄ, men samtalestyring er en ting man kanskje bÞr huske pÄ?
AltsÄ, det er umulig Ä styre en diskusjon, men ved Ä ikke la seg vippe av pinnen (samme hvor sÞkt vanskelig det kan vÊre) gjÞr i mange tilfeller at den andre parten begynner Ä innse noe? Kanksje tilogmed kommr med noe litt mer konsturktivt og noe som kan fÞre diskusjonen videre.
Jeg er under den oppfatningen at det Ä diskutere er Ä klare Ä holde seg til saken, ta konstruktiv kritikk nÄr man faller ut, for sÄ Ä tenke over hva man mener og snakke gjennomtenkt.
Jeg skal ikke si at det ikke er mange trangsynte mennesker der ute, for Divine vet, det er det. faller en diskusjon ut av hÄnd sÄ blir det krangel (jeg sier igjen: slik jeg ser det)
Da kan det kanskje vĂŠre en ide Ă„ lage et krangleforum??
Men dette er et diskusjonsforum.
Uansett: jeg er enig med bÄde Veronica og Glahn, for det er irriterende Ä ikke kunne fÄ diskutere ting pÄ en "riktig" mÄte nÄr man fÞrst er pÄ et diskusjonsforum.
takk for meg..
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Lűr 17 Apr 2004, 20:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

|
Mareth har sÄ veldig rett:)
Denne trÄden er et eksempel pÄ en bra forumtrÄd, men det er kanskje fordi vi er enige? Eller store? Eller noe annet?
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 14:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Mulig det er fordi vi er slitne og ikke orker sÄ mye, verken pÄ den ene fronten eller den andre. 
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 16:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Vi er i stand til Ä tenke rasjonelt tror jeg. Hva enn det vil si. Har bittelitt med respekt og vil jeg pÄstÄ. Ettersom jeg vet at dere som har skrevet pÄ denne trÄden er mennesker med godt vett og forstand plantet i skallen (tilgi meg hvis jeg tar feil )
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 23:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krusemynte
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003 Innlegg: 678 Bosted: MÄnen
|
Jeg syntes det var bra noen endelig tok opp dette jeg, Veronica.
|
_________________ Hulder..
Skrevet: Tor 22 Apr 2004, 15:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
jeg beklager pÄ det dypeste vis noen finner noen eller noe i mine innlegg som personer tar seg nÊr av, noe som jeg selfÞgelig ikke er Þnsket sÄ venligst send meg en mail og venligst nevn de nÊrtagene punktene som straks skal bli redigert.
med vennlig hilsen
Andreas K.
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 23:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|