|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
Skatt
Tyv er den som tar fra annen uten samtykke. Staten tar fra annen uten samtykke, og kaller det skatt. Staten er en tyv.
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi vi fÄr noe igjen for det vi frastjeles. I sÄ fall: Hvis du vil ha naboens Mercedes, bytt den ut med en Lada. Da er det ikke tyveri.
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi vi plikter Ä betale tilbake de pengene staten har brukt pÄ skolene, sykehusene og veiene vi har brukt. Men at bakeren kaster brÞd etter folk, gir ham ingen rett til betaling.
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi flertallet mener at skatt ikke er tyveri. Men eksistensen eksisterer, og A er A -- uansett hva flertallet mener.
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi alle trenger de tingene man fÄr av staten. I sÄ fall kan jeg stjele alle pengene dine, for sÄ Ä gi deg en matbit. Da er det ikke tyveri.
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi det er en betaling for de tjenestene vi mottar fra staten. Men hvorfor er sÄ ikke prisen avhengig av i hvor stor grad man benytter seg av disse tjenestene?
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi selv de som pÄstÄr at skatt er tyveri, har benyttet seg av tyvegodset. Men nÄr skurken skaffer seg monopol pÄ sÄvel veier som skoler og sykehus, er det ingen vei utenom. At skurken har stjÄlet sÄ meget at der er komplett umulig Ä bevege seg to meter uten Ä komme i kontakt med tyvegodset, forteller kun hvor stor skurk det er tale om.
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi man trenger skatt til Ä inansiere statens oppgaver. Men appell til konsekvensen av et syn er en tankefeil, og dermed ikke et relevant argument. A er A, og skatt er tyveri, uansett hvilke konsekvenser dette syn har.
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi det er frivillig Ä betale. Men dersom det var frivillig Ä betale, skulle det ikke vÊre noe problem Ä innfÞre frivillig finansiering av statens oppgaver.
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi staten representerer fellesskapet. Men ettersom fellesskapets eksistens kun er av abstrakt art, i form av en samling individer, kan dette fellesskapets rettigheter ikke overskride summen av disse individenes rettigheter. Med andre ord: Dersom staten, pÄ fellesskapets vegne, skal ha mulighet til Ä krenke individuelle rettigheter, mÄ ogsÄ individer ha rett til det samme. Med hvilken rett tar staten seg denne "friheten"?
Enkelte pÄstÄr at skatt ikke er tyveri, fordi det stÄr i en lovbok. Men at skurken har puttet inn i sin egen lovbok sin angivelige rett til Ä stjele, forandrer ikke pÄ det faktum at tyveri er tyveri.
Hvor stor grad av dumhet kreves for at kroppen skal skille ut hodet som et unyttig lem?
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt Ä regulere vÄre.
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Du er altsÄ imot skatt? Lykke til med det korstoget.. 
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Eyden skrev: | Du er altsÄ imot skatt? Lykke til med det korstoget..  |
Jo, takk for det. 
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt Ä regulere vÄre.
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Skatt er et nÞdvendig onde. I en verden hvor alle kunne ta vare pÄ seg og sine pÄ fullstendig individuell basis kunne man klart seg uten. Men slik er det ikke, og man er ganske enkelt nÞdt til Ä jenke seg litt etter fellesskapets krav. Til tider frustrerende og irriterende, men jeg tror det funker bedre i lengden enn at alle mÄ klare seg pÄ egenhÄnd.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 18:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Skatt er et nÞdvendig onde. I en verden hvor alle kunne ta vare pÄ seg og sine pÄ fullstendig individuell basis kunne man klart seg uten. Men slik er det ikke, og man er ganske enkelt nÞdt til Ä jenke seg litt etter fellesskapets krav. Til tider frustrerende og irriterende, men jeg tror det funker bedre i lengden enn at alle mÄ klare seg pÄ egenhÄnd. |
Men sÄ kommer det store spÞrsmÄlet: Med hvilken rett?
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 19:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
Frihetsfisken skrev: | Men sÄ kommer det store spÞrsmÄlet: Med hvilken rett? |
Med den rett som er gitt staten gjennom effektivisering av styresett gjennom Ärhundrer.
Du kaller skatt tyveri, og klager til Frihetens HÞye Ideal(tm) om at ingen har rett til Ä pÄlegge deg noe som helst uten ditt samtykke.
Det er bÄde sneversynt og anarkistisk Ä hevde noe slikt. Hele vÄrt system for lov og rett bygger faktisk pÄ denne "frihetskrenkingen": "Mennesker kan dÞmme andre mennesker og frarÞve dem deres frihet av hensyn til alle andres rett til frihet."
Menneskerettighetene er fine og greie de, og sier litt om hva vi mener man har rett til som menneske, men de betyr ikke en dritt uten hÄndhevere med rett og makt til Ä pÄlegge straff og dom til dem som bryter felleskapets fastsatte regelverk.
Som et medlem av samfunnet mÄ man rett og slett godta at flertallet bestemmer hvordan din hverdag ser ut.
Skatt er en slik bestemmelse, og de fleste av oss synes det er greit fordi vi ser en mening med det.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 20:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Eyden skrev: | Det er bÄde sneversynt og anarkistisk Ä hevde noe slikt. |
Jeg er ikke anarkist. Hvorvidt det er sneversynt eller ei, er ikke relevant.
Eyden skrev: | Menneskerettighetene er fine og greie de, og sier litt om hva vi mener man har rett til som menneske, men de betyr ikke en dritt uten hÄndhevere med rett og makt til Ä pÄlegge straff og dom til dem som bryter felleskapets fastsatte regelverk. |
I det er jeg helt enig. Derfor er jeg sÄ ogsÄ tilhenger av en stat hvis oppgaver er begrenset til beskyttelse av individets rettigheter.
Eyden skrev: | Som et medlem av samfunnet mÄ man rett og slett godta at flertallet bestemmer hvordan din hverdag ser ut. |
At samfunnet har tvangsinnmeldt meg gir dem ingen rett til Ă„ bestemme over meg.
Eyden skrev: | Skatt er en slik bestemmelse, og de fleste av oss synes det er greit fordi vi ser en mening med det. |
Appell til majoritet.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 20:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Frihetsfisken skrev: | Glahn skrev: | Skatt er et nÞdvendig onde. I en verden hvor alle kunne ta vare pÄ seg og sine pÄ fullstendig individuell basis kunne man klart seg uten. Men slik er det ikke, og man er ganske enkelt nÞdt til Ä jenke seg litt etter fellesskapets krav. Til tider frustrerende og irriterende, men jeg tror det funker bedre i lengden enn at alle mÄ klare seg pÄ egenhÄnd. |
Men sÄ kommer det store spÞrsmÄlet: Med hvilken rett? |
Rett? Med den rett at staten sĂžrger for et rimelig organisert og trygt samfunn hvor du ikke trenger se deg over skuldra hele tiden. Ă
forvente at man skal kunne leve i verden, i samarbeid med andre mennesker, uten Ä mÄtte gi noe selv for det, er enda mer asosialt enn det jeg presterer Ä vÊre, noe som sier ganske mye.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 22:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Rett? Med den rett at staten sĂžrger for et rimelig organisert og trygt samfunn hvor du ikke trenger se deg over skuldra hele tiden. |
Hvorfra har du det at statens legitime oppgaver ikke kan finansieres pÄ legitimt vis?
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 22:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Hvordan skal det ellers finansieres?
Ved frivillige donasjoner?
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 22:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
ForsÄvidt er skatteinnkrevning legitimt..
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 22:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Hvordan skal det ellers finansieres?
Ved frivillige donasjoner? |
Korrekt.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 23:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Eyden skrev: | ForsÄvidt er skatteinnkrevning legitimt.. |
Hvorledes da?
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 23:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krusemynte
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003 Innlegg: 678 Bosted: MÄnen
|
Makan til tullete tĂžv skal man lete lenge etter..
|
_________________ Hulder..
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 23:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
krusemynte skrev: | Makan til tullete tĂžv skal man lete lenge etter.. |
Dagens beste argument.
Men, men ... man kan vel ikke vente mer fra sosialister. Dersom de hadde vĂŠrt rasjonelle, hadde de jo ikke vĂŠrt sosialister.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 23:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krusemynte
OoaHelaNatten

|
Drar ikke i gang en ny venstre - hÞyre diskusjon. Det er bare sÄ utrolig undÞvendig, og det er kommentarene dine ogsÄ.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 23:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
krusemynte skrev: | Det er bare sÄ utrolig undÞvendig, og det er kommentarene dine ogsÄ. |
Hvem var det som fÞrst ytret usakligheter i denne trÄd? Snakk om Ä kaste stein i glasshus.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 00:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krusemynte
OoaHelaNatten

|
Ăn unĂždvendig kommentar:
Yaaaaaaaaaay! Kaste stein, kaste stein, kaste steeeein! *kaste stein*
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 00:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
"Who's the most foolish, the fool or the fool that follows him?" - Ben Kenobi
Ă
si at alle som betaler skatt uten Ă„ kalle staten for en tyv og en kjeltring er sosialister er ikke akkurat saklig.. og uansett ikke rasjonelt
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 00:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Eyden skrev: | Ă
si at alle som betaler skatt uten Ă„ kalle staten for en tyv og en kjeltring er sosialister er ikke akkurat saklig.. og uansett ikke rasjonelt |
NĂ„ var det heller ikke det jeg gjorde; det var "krusemynte" jeg kalte sosialist.
NÄr det gjelder irrasjonalitet, er det fÄ saker der denne kommer klarere til syne enn i diskusjoner om hvorvidt skatt er tyveri eller ei. Stort sett mÞtes man utelukkende av tankefeil og svada.
- Skatt er tyveri.
- Men hva med de fattige?
Et cetera. Efter Ă„ ha blitt indoktrinert med sosialistpropaganda og religiĂžst svada fra barnsben av i utdanningsinstitusjoner, media og samfunnet generelt, evner ikke nordmenn Ă„ tenke rasjonelt. I diskusjoner som denne kommer dette alltid klart frem. For eksempel ved at folk ikke evner Ă„ skille mellom en diskusjon om hvorvidt skatt er tyveri eller ei, og en diskusjon om konsekvensene av fravĂŠr av skatt.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 00:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |