|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Fortsettelse av debatten omkring etikk og bioforskning, etc
Tok oppfordringen og laga en ny trÄd med tema som stammer fra trÄden om... var det "Skille stat og kirke?" eller noe liknende?
Folk har vÊrt inne pÄ et ganske viktig poeng - fosterdiagnostistikk kan pÄvise sÄ mye mer enn bare Downs Syndrom. Det er blant annet snakk om den del misdannelser i indre organer som er mye vanskeligere Ä oppdage senere i svangerskapet. Misdannelser som uansett vil fÞre til et dÞfÞdt barn, eller et barn som dÞr ikke lenge etter fÞdselen.
Videre finnes det en mengde misdannelser, genetisk forÄrsaket eller ikke, som vil vÊre umulige Ä gjÞre noe sÊrlig med. Barnet som blir fÞdt vil kanskje leve i noen uker, mÄneder eller kanskje 8-9 Är for den saks skyld, men med konstant ubehag eller smerter, og noe meningsfylt liv vil det vÊre vanskelig vÊre snakk om.
Derfor fÄr vi et spÞrsmÄl om liv er hellig og verdt Ä leve, uansett? Og da nytter det ikke Ä komme med snakk om kristne verdier eller liknende til meg for Ä begrunne svaret pÄ dette spÞrsmÄlet. Det at etikken og verdiene man har er begrunnet pÄ kristne tanker er i seg selv ikke godt nok.
Videre: det er en enorm belastning Ă„ skulle vĂŠre foreldre til et svĂŠrt sykt barn som aldri vil bli friskt og som alltid vil vĂŠre pleietrengende. Derfor mener jeg at det er foreldrene selv, ut i fra sine egne verdier og etiske syn, som mĂ„ ta avgjĂžrelsen om hvorvidt de vil ha et barn med, (og nĂ„ er jeg forferdelig politisk ukorrekt, men det er jo dette eksempelet som stadig vekk trekkes frem) for eksempel Downs syndrom. Vordende foreldre burde ha rett til Ă„ fĂ„ all mulig informasjon de kan fĂ„ om tilstanden til fosteret, slik at de gjerne sammen med kvalifisert fagpersonnell selv kan ta en avgjĂžrelse. Ă
fÄ en avgjÞrelse med slike enorme konsekvenser for ens eget liv tredd ned over hodet pÄ en av lovgivere, holder ganske enkelt ikke.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 18:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Fosterdiagnostikk er bare neste steg i den medisinske utviklingen og er kommet for Ä bli, uansett hvor mange religiÞse rÞster som roper "krenking av skaperverket!". Kirurgi og medisinske behandlingsmÄter generelt ble jo totalforbudt av de fleste geistlig styrte stater i begynnelsen og i all ettertid har noen klaget pÄ hvert bidige gjennombrudd..
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det er nettopp det. Noe som jeg kan pÄ en mÄte forbinde til noe Aurora sa i den andre trÄden - at nÄr man velger Ä bli foreldre, sÄ velger man ogsÄ Ä ta risikoen for at noe kan gÄ galt med barnet.
Hvorfor skal man mÄtte det? Det er jo bare fordi man ikke har hatt noe valg fÞr at man har mÄttet leve med denne uvissheten. NÄ har vi faktisk medisinsk teknologi som kan gjÞre denne uvissheten mindre, men sÄ skal man ikke ha lov til Ä bruke den skikkelig. Og ordet "skikkelig" er meget bevisst valgt - diverse mennesker innenfor helsevesenet stÞnner og sukker over nye lovforslag som innebÊrer at de ikke fÄr gjort den jobben de synes at de skal.
Historien gjentar seg...
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 21:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg jobber i en barnebolig for psykisk utviklingshemmede her i Trondheim, og vet at 90% av de jeg jobber sammen med (det vil si alle under 40, mange er studenter...) ville ha tatt abort hvis de sÄ at de selv kom til Ä fÄ en unge med ca samme utviklingshemming som de vi jobber med. (De er tyngre utviklingshemmede enn Downs da...)
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 07:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
barn med fysiske handicap ville dÞdd for tohundre Är siden. nÄ kan de leve, men vi kan velge de bort...rart...uansett er det ille med handicap, jeg synes det er riktig med denne forskningen...
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 08:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
...OgsÄ tenk pÄ den enorme belastningen vi kan unngÄ nÄr vi ved en fosterdiagnosistikk kan oppdage i god tid hvorvidt barnet hadde kommet til Ä bli kristen, kommunist eller noe sÄnt...
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 11:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg lurer pÄ hvor 'den sterkestes rett' har blitt av, lurer ogsÄ pÄ hvorfor bevisbyrden ligger pÄ de som forsvarer fosterdiagnostikk. Hvorfor skal ikke bevisbyrden ligge pÄ de som sier at alt liv har lik rett til Ä leve, selv om man ikke kan overleve pÄ egenhÄnd...
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 13:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
Den sterkestes rett lever i beste velgÄende. Den sterkeste, dvs de som er for fosterdiagnostikk overvinner de svake, dvs de som er mot.
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 14:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Begynner man med diskusjoner omkring prinsipper her kan man ende opp med mye rart.
Har alt menneskelig liv rett til Ă„ leve?
Er alt liv verdt Ă„ leve?
Hvem skal/kan bestemme over liv?
Mest av alt synes jeg at man mÄ fÄ lov til Ä bestemme selv. Et foster i svÊrt tidlig stadium av utviklingen har en svÊrt lite utviklet hjerne og bevissthet, sÄ her blir det foreldrene som mÄ fÄ lov til Ä bestemme selv, ogsÄ over sine egne liv. Siden det Ä fÄ barn har en sÄ stor innvirkning pÄ foreldrenes liv... For de menneskene det gjelder er dette ogsÄ utpreget praktiske problemstillinger, og ikke teoretiske eller filosofiske.
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 16:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
husker du noe fra fÞr du var ett Är? nei? overraskende...
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 16:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
Det har uansett aldri vĂŠrt noen aborterte barn som har klaget..
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 16:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Ja, det er greit Ă„ vĂŠre prinsippiell for de som har anledning til Ă„ vĂŠre det...
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 16:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
jeg hadde ikke vÊrt forbannet pÄ noe jeg ikke visste hva var hvis jeg ikke hadde eksistert...logisk nok...
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 16:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
Okei okei, point taken Glahn
Jeg mener nÄ at det Ä fÄ barn uansett er en privatsak. Ingen kan bestemme nÄr du skal fÄ barn, med hvem du skal fÄ det eller hvordan befruktningen skal foregÄ. FÞrst nÄr barnet er fÞdt, har det rettigheter sÄ foreldrenes autoritet strekker seg sÄ langt. Og det synes jeg er en helt grei ordning.
|
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 16:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
MÄ si meg enig her, Foreldrene bÞr ha full myndighet(sÄ lenge de er psykisk friske) Frem til barnet er fÞdt. BÞr imidlertid selvfÞlgelig fÄ profesjonell rÄdgivning dersom det oppstÄr en komplisert situasjon, men det er tross alt disse to menneskene som skal oppfostre og ta seg av dette barnet, og dersom de vet sikkert med seg selv at de ikke er kyndige til det, eller de innbiller seg at barnet vil bringe dem mer glede enn sorg(lite sannsynlig i realitet, vet det..), mÄ de fÄ ha det siste ordet synes jeg.
En "Tilleggsmening" her, som jeg finner overraskende fÄ(les: ingen) som er enige med meg i:
Jeg synes at dersom to oppegÄende vordende foreldre venter barn, og det ikke ser ut til Ä vÊre noe fysisk i veien for et sundt og fint barn, burde det vÊre en selvfÞlge at faren skal ha et ord med i laget nÄr det gjelder abort/fÞdsel. Ja, jeg vet det er moren som skal fÞde barnet, men med nevnte kriterier er tross alt ikke det verdens undergang det heller, og strengt tatt ikke grunnen til at de fleste velger abort. jeg mener faren burde ha rett til Ä si "Vet du hva, om ikke du vil ha dette barnet, sÄ vil jeg! jeg tar foreldreretten. SÄ du trenger bare fÞde det, og du er fri for alt ansvar." Dette kan tross alt moren si, minus det med fritak fra ansvar, da mannen sannsynligvis mÄ betale bidrag..
PÄ dette stadiet fÄr jeg gjerne fÞlgende argument fra jenter: "jammen det er jo mitt barn, min kropp!" men det er jo feil! det er deres/vÄrt, barn, og du valgte faktisk Ä vÊre sÄ dum Ä ikke sÞrge for beskyttelse!(ja, jeg vet dette er begges ansvar, men det er ikke sÄ relevant for poenget her.)
Dessuten synes jeg naturens gang, som faktisk er at barnet fĂždes, bĂžr tillegges en god del mer vekt enn det har idag, fremfor de tekniske muligheter vi har.
Hva sier dere?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Lűr 03 Apr 2004, 13:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
Jeg sier at det ikke er rart sÄ fÄ er enig med deg..
Er enig i at det finnes mange hull i systemet angÄende likestilling mellom far og mor, spesielt ved separasjon og kampen om foreldreretten. Men sÄ lenge vi gutta kan benytte prevensjon og hindre farskap vil det jo til syvende og sist falle en god del ansvar over pÄ oss, noe vi betaler dyrt for de neste 18 Ärene.
Det er ikke sÄ mange tilfeller der moren insisterer pÄ Ä fÄ barnet likevel der en sÄnn avgjÞrelse kommer overraskende pÄ faren. ForhÄpentligvis kjenner man hverandre godt nok og har pratet om det pÄ forhÄnd. Er man usikker, bruk prevensjon. Er man usikker og lite fan av kondomer eller er redd for at bejben stikker hull i dem, steriliser deg. Eller enda bedre, finn noe annet Fins da noen sympatiske jentebarn der ute..
|
Skrevet: Lűr 03 Apr 2004, 14:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Prevensjon er ingen garanti -bare sÄ det er sagt.
Menn mangler rettigheter i denne sammenheng,
det er jeg enig i. I de fleste tilfeller har begge de
potensielle foreldrene kunnet vurdere risikoen.
SĂ„ vil jeg bare legge til at kvinner nok kan ha
sterkere rett til Ă„ ta avgjĂžrelsen enn tilhĂžrende
menn.
Fedre har ogsÄ fÞlelser!
Ellers er vel ikke det trÄdens tema.
FĂždselskontroll - ny teknologi - nye problemstillinger
Konkret tilfelle:
Levende barn har dĂždelig sykdom.
Trenger stamceller fra ryggmargen til et friskt barn.
Barnet mÄ lages av utvalgte celler.
Dette er forbudt ved lov.
BĂžr det vĂŠre det?
Hvorfor er det forbudt?
Forbudet begrunnes etisk:
Et barn skal slippe Ă„ vĂŠre fĂždt bare for Ă„ redde et annet menneskes liv -eller en lignende begrunnelse.
For det er jo sÄ mye vÊrre enn Ä vÊre fÞdt ved et uhell, eller fÞdt med alle mulige feil og vÊre til byrde for alle en omgÄs -eller lide i Ätte Är for sÄ og dÞ. Eller leve godt i Ätte Är, vel vitende om at det er din tilmÄlte tid pÄ jorda.
Jeg har ingen vanskeligheter med Ä se at det er best Ä redde et levende barns liv. Hvis det i tillegg er noe foreldrene Þnsker, hvis de vil ha et barn til, i utgangspunktet for Ä redde det de allerede har, men ogsÄ for Ä vÊre det nye barnets foreldre... hvis de vil dette, hva er da vanskelig?
Et barn overlever
Et barn fĂždes, friskt
Foreldrene fÄr beholde et barn
Foreldrene fÄr et barn til
|
Skrevet: Sűn 02 Mai 2004, 21:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |