DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Hva er meningen med livet?

Tja...
85%
 85%  [ 6 ]
Usikker
0%
 0%  [ 0 ]
Vet ikke
14%
 14%  [ 1 ]

Antall stemmer : 7

Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Meningen med livet!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [36 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
 Meningen med livet!

Ja, hva er egentlig meningen med livet? Rolling Eyes

Har det noen mening i det hele tatt? Ser vi på dyrene er hele pointet bare å leve lenge nok til å spre genene sine videre i så stort omfang som overhodet mulig..

Men mennesket har tross alt utviklet seg i forhold til dyrene med tanke på det vi kan kalle selvbevissthet og rasjonell tankegang. Gjør dette at vi skiller oss? Vi har riktignok fremdeles en sterk sexdrift, men er det å pule rundt med så mange damer som overhodet mulig i rammene av den begrensete tiden som er gitt oss virkelig den ulitmate viljen til hvorfor vi er satt på denne jorden?

Kanskje livet vårt her på jorden bare er en enkel sorteringsmekanisme for vår herre så han skal vite hvem han skal ta med seg opp i himmelen og hvem han skal sende andre vei? Så det beste man kan gjøre egentlig er å barbere hodet og banke på døren hos nærmeste kloster, for slik å sikre sin sjel fra fortapelsen.

Eller er meningen med livet kanskje bare å leve livet til det fulle? Nyttemaksimere hvert enkelt øyeblikk så summen av livet blir det beste for deg som enkeltindivid?

Eller finnes meningen med livet i å hjelpe andre mennesker. Å skape en bedre framtid for menneskeheten som helhet? finne opp pennicillin ol. nobelpris, mor theresa og sånn.

Eller kanskje hele poenget er å skape seg et saftig ettermæle så du vil bli husket av menneskeheten i uminnelige framtidige generasjoner.. Kanskje starte en verdenskrig eller noe?

Eller kanskje det ikke er noen mening med livet i det hele tatt? Kanskje vi bare er et pussig utfall av en kosmisk tilfeldighet.. Kanskje meningen med livet bare er å dø.. eller kanskje snarere motsatt, kanskje det er å leve.. Kanskje hele poenget med å leve er å ikke dø?

Vetta faen jeg.. Confused

Noen som har noen glupe ideer?

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 22:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Vi er bare 'skall' som genene våre bruker for å kunne leve videre....

Enkelt og greit...

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Trenger det være så voldsomt mye mening med livet, da?
Eller kanskje vi bare kan lage meningen selv Smile

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
jeg finner det meningsfylt å være diktator...seriøst tror jeg det er meningen å lære, bli opplyst. holder en knapp på buddhismen hvor utgangspunktet er lidelse og veien går mot varig lykkelighetsfølelese...

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 10:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
NATUREN kan ikke tilby oss noen mening med livet, men livet skal likevel HA en mening. Det er dermed opp til deg selv.

Selv liker jeg ideen om at man skal gjøre noe positivt for verden slik at du forlater den som et bedre sted enn da du kom.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 10:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Man skal nyyyyyte livet.
Det er i alle fall min mening.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 11:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
meningen med livet,,, i hvem sin oppfatning mener du?
hva er mening,,, Nei.. livet er som ett mattestykke, og det subjektive i meg er vel min mening med livet.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 13:00
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
42 Cool

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 13:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
spiralis skrev:

Enkelt og greit...

så kjedelig du er da...

jeg er helt overbevist om at det finnes en dypere mening med alt. vet bare ikke hva det er... Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Hvis vi bare skal formere oss (Live, Fuck, Die) hvorfor er vi så utviklet at vi kan sitte å lure på det da? Question

Jeg tror ikke vi bare er "skall", men at det er en eller annen plan bak det hele.

42! 42! 42!

Jepp, problemet er bare å finne spørsmålet Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:22
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Douglas Adams, Hitchhiker's guide to the Galaxy...
Jeg tok den nå.. måtte tenke litt Wink

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 22:42
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004
spiralis skrev:

Enkelt og greit...

Nesten:

Vi er bare et skall som sjelen vår benytter sålenge den befinner seg på jorden. Meningen er å bli mer bevisst, få en høyere bevissthet. Huske hvilke gudommelige skapninger vi faktisk er...

Vi er skapt i Guds bilde med full frihet til å reskape ALT. Sammen er vi GUD (les bevissthet). Oppsplintret i småbiter (som ett og ett menneske) for Gud ønsker å se seg selv. I og med at hun/han/det er/kan ALT kan Gud ikke se seg selv. Uten oss...

Jorden er det paradiset vi vil det skal bli. Helvete er (ikke et sted men) det vi brenner i, når vi går mot våre egne følelser/samvittighet.

Vi behøver ingen bøker/religion. Kun bevissthet. Gjør mot andre som du vil de skal gjøre mot deg. Følg hjertet ditt.

Veldig enkelt..... Faktisk.

Hoppido

InnleggSkrevet: Man 12 Apr 2004, 04:49
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

okay..
men dette forutsetter selvfølgelig en tro på en sjel og en gud i utgangspunktet. noe som straks gjør all problematikken rundt meningen med livet ganske mye enklere. Lev et fromt liv under guds eller lignendes vilje og kom til paradis når du dør.

Men for oss stakkars hedninger som ikke har den guddommelige overbevisningen om en sjel blir det noe litt annet...

InnleggSkrevet: Tir 13 Apr 2004, 14:04
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Niconogood skrev:
okay..
men dette forutsetter selvfølgelig en tro på en sjel og en gud i utgangspunktet. noe som straks gjør all problematikken rundt meningen med livet ganske mye enklere. Lev et fromt liv under guds eller lignendes vilje og kom til paradis når du dør.

Men for oss stakkars hedninger som ikke har den guddommelige overbevisningen om en sjel blir det noe litt annet...

Din tolkning av min tro er nok helt i det blå. Ta en titt på forrige emne jeg svarte på. For to min siden. Teleportering.

Uansett om du tror så "utvidet" som jeg gjør eller ikke. Så kan du kanskje være enig i følgende.

Jeg kjefter på min underordnede. Han kjefter ikke tilbake men på kona som sparker bikkkja som... Alle påvirker hverandre, positivt eller negativt. Det du og jeg ikke retter opp nå må våre barn betale for. Det går altså fint an å gjøre mot andre som du vil de skal gjøre mot deg. Og uansett om man tror på sjelevandring eller ikke vil vi få en bedre verden. Og det vil det jo være en mening i...

*fornøyd smil*

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 09:30
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

et utdrag av posten din på "teleportering"
gud skrev:
Tenk deg at du blir sluppet ut av et fly høyt oppe i luften. La oss si det er vann under. Nå har du så høy hastighet at det blir som å treffe betong.... Same same but different...

Det eneste som kreves for å kontrollerer dette er:

*Et Høyt Nok Bevissthetsnivå*

Fordi: VI (les gud) har skapt dette universet slik det fremstår - vi har gjort dette med Vilje... Dvs Du ER Akkurat Der Du Ønsker Å Være (bevisst eller ubevisst) i sted - rom og tid....

Vi vil ikke "ødelegge" det vi har skapt. Vi er redd for endringer. Og vi synes innerst inne at det er ganske så perfekt, i tillegg Tror vi ikke nok til å forandre det noe raskere enn det vi allerede gjør. Jeg snakker altså kollektivt , vi er nemlig mange små informasjons"poster" som uten noe egentlig faktisk skille påvirker hverandre som var vi alle vanndråper blandet i en bolle.

Findus sier det så bra når han snakker om tid som går fort eller sakte alt ettersom det er gøy el kjedelig. Tenk hvis ALLE kunne ha det mer gøy. Mer glede. Det forutsetter det mindre/ingen krig og fri flyt av alle goder. En mer helhetlig tankegang som drar oss opp åndelig og som gjør at vi "beveger alt" lettere. Fordi vi ikke tenker at andre er separerte enheter helt uavhengig av oss selv. Vi vet nå at alle "vanndråpene" beveger hverandre.

Det krever et høyt bevisshetsnivå og et meget lite ego for å kunne forflytte seg i tid. Ydmykhet er et (i vesten) nesten ubrukt ord. Det finnes helt sikkert mennesker som forflytter seg (også fysisk, ikke bare eterlegemet) i dag. Ikke bare på Jesu tid. Men har man nådd slike nivåer, er man ikke akkurat i skrytemodus for å si det slik. Man vet formye til å misbruke kunnskapen. Med økt bevissthetsnivå kommer også mer ansvar. Hvis ikke mister man også evnen.

Det du mener skiller oss fra å tilegne oss guddommelighet er et høyt nok bevissthetsnivå? Dette minner meg skremmende om Kant en filosof jeg trodde hadde mistet all troverdighet for lenge siden.

Du har åpenbart en tro på at mennesket tankegang og tro er noe mer enn en årsak/virkning mellom nevroner i form av elektrokjemiske signalbaner. Som en realist ser jeg dessverre ikke hvordan noen kan få evnen til å gå på vannet uansett hvor mye de måtte tro på det.

Alle tilfeller der mennesket har blitt påstått å kunne påvirke sine fysiske omgivelserhar kun ved hjelp av "tanken" har vist seg å være utslag av illusjoner, bedrag, tilfeldigheter eller skjedd under forhold som ikke kan gi grunnlag for å hevde vitenskapelig reabilitet.
Jesus er sannsynligvis et utslag av en av de få på sin tid som faktisk kunne svømme.... (fortalt i 28de ledd: "helt sant! fyren gikk på vannet" Tunge

Jeg er personlig tilbøyelig til å tro på alt, men da bør det eksistere bevis for dette, og ikke bare blind tro og synsing..

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 12:20
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Niconogood skrev:
et utdrag av posten din på "teleportering"
gud skrev:
Tenk deg at du blir sluppet ut av et fly høyt oppe i luften. La oss si det er vann under. Nå har du så høy hastighet at det blir som å treffe betong.... Same same but different...

Det eneste som kreves for å kontrollerer dette er:

*Et Høyt Nok Bevissthetsnivå*

Fordi: VI (les gud) har skapt dette universet slik det fremstår - vi har gjort dette med Vilje... Dvs Du ER Akkurat Der Du Ønsker Å Være (bevisst eller ubevisst) i sted - rom og tid....

Vi vil ikke "ødelegge" det vi har skapt. Vi er redd for endringer. Og vi synes innerst inne at det er ganske så perfekt, i tillegg Tror vi ikke nok til å forandre det noe raskere enn det vi allerede gjør. Jeg snakker altså kollektivt , vi er nemlig mange små informasjons"poster" som uten noe egentlig faktisk skille påvirker hverandre som var vi alle vanndråper blandet i en bolle.

Findus sier det så bra når han snakker om tid som går fort eller sakte alt ettersom det er gøy el kjedelig. Tenk hvis ALLE kunne ha det mer gøy. Mer glede. Det forutsetter det mindre/ingen krig og fri flyt av alle goder. En mer helhetlig tankegang som drar oss opp åndelig og som gjør at vi "beveger alt" lettere. Fordi vi ikke tenker at andre er separerte enheter helt uavhengig av oss selv. Vi vet nå at alle "vanndråpene" beveger hverandre.

Det krever et høyt bevisshetsnivå og et meget lite ego for å kunne forflytte seg i tid. Ydmykhet er et (i vesten) nesten ubrukt ord. Det finnes helt sikkert mennesker som forflytter seg (også fysisk, ikke bare eterlegemet) i dag. Ikke bare på Jesu tid. Men har man nådd slike nivåer, er man ikke akkurat i skrytemodus for å si det slik. Man vet formye til å misbruke kunnskapen. Med økt bevissthetsnivå kommer også mer ansvar. Hvis ikke mister man også evnen.

Det du mener skiller oss fra å tilegne oss guddommelighet er et høyt nok bevissthetsnivå? Dette minner meg skremmende om Kant en filosof jeg trodde hadde mistet all troverdighet for lenge siden.

Du har åpenbart en tro på at mennesket tankegang og tro er noe mer enn en årsak/virkning mellom nevroner i form av elektrokjemiske signalbaner. Som en realist ser jeg dessverre ikke hvordan noen kan få evnen til å gå på vannet uansett hvor mye de måtte tro på det.

Alle tilfeller der mennesket har blitt påstått å kunne påvirke sine fysiske omgivelserhar kun ved hjelp av "tanken" har vist seg å være utslag av illusjoner, bedrag, tilfeldigheter eller skjedd under forhold som ikke kan gi grunnlag for å hevde vitenskapelig reabilitet.
Jesus er sannsynligvis et utslag av en av de få på sin tid som faktisk kunne svømme.... (fortalt i 28de ledd: "helt sant! fyren gikk på vannet" Tunge

Jeg er personlig tilbøyelig til å tro på alt, men da bør det eksistere bevis for dette, og ikke bare blind tro og synsing..

Glem Kant. Jeg mener at du er gudommelig uansett. Men at for å KONTROLLERE de kreftene man er i besittelse av (og benytter ubevisst hele tiden) må man på et meget høyt nivå. Det at realister har "funnet ut" at Jesus svømte er vel like lite bevist som at han gikk på vannet.

Menneskeheten vil ikke forstå sin egen makt før de når høyere (tenker/handler med hjertet) slik er det med hver og en av oss. Kun når du er tro mot deg selv vil du forstå alt som er.

Hoppido

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 09:34
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
gud skrev:
Menneskeheten vil ikke forstå sin egen makt før de når høyere (tenker/handler med hjertet) slik er det med hver og en av oss. Kun når du er tro mot deg selv vil du forstå alt som er.

Det er godt det er folk som er optimister her...

Selv har jeg overhodet ingen tro på det der. "Hjertet" er like feilbarlig og upålitelig som alle andre tenkemåter. Og folk har mange mer eller mindre merkelige oppfatninger omkring former for "høyere" bevissthet, det er sikkert.

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 10:23
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

gud skrev:
Det at realister har "funnet ut" at Jesus svømte er vel like lite bevist som at han gikk på vannet.

Selvfølgelig er det ikke bevist. En annen mulighet kan være at det var is på vannet. Selv om dette ikke er særlig sannsynlig heller er det ihvertfall en realistisk forklaring på 2000 år gamle eventyr kristne mer eller mindre ukritisk tar inn over seg.

Jeg sier ikke at miraklene i bibelen ikke har noen rot i virkeligheten. Snarere at det kan dreie seg om et litt annet hendelsesforløp enn det som blir beskrevet.

Jesus mettet 5000 med en brødskalk og en fisk... hvis alle fikk en liten smule og et fiskeskjell hver og Jesus proklamerte at de dermed var mette. Kanskje massesuggesjonseffekten faktisk kunne gi inntrykket av dette, og det var sånn det fremsto når fortellingen ble gjenfortalt.

Alt dette er selvfølgelig ren hypotetisk synsing fra min side. Men dette gjør det ikke noe mindre riktig i forhold til det som faktisk er beskrevet. Det er snarere et forsøk på å foreslå en logisk forklaring på noe som, slik det er oppført, ikke er logisk og neppe kan være en riktig beskrivelse av den faktiske hendelsen...

gud skrev:

Dette blir tilsvarende bare subjektiv synsing fra din side. Forskjellen er at dette ikke er rasjonelt en gang

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 14:45
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
Bibelhistoriene er billedlige skildringer, man kan ikke ta dem bokstavlig.
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 17:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Huff bibelen.
Jeg tror jeg skal begynne å tenke sånn: Hva er meningen med denne dagen?
Livet er dager som kommer og går. (Klisjeete sagt av meg??)

Så meningen med denne dagen: Komme seg til hektene. Få frisk luft, hilse på hestene, rydde og vaske litt. Prøve å føle seg litt vel med det en har utrettet Smile

For min del i alle fall.

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 18:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [36 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet