|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Moderne filosofi: Teleportering!
Beam me up Scotty!
velkjent fra Star Trek filmene, man ser en skikkelse opplĂžse seg et sted, for Ă„ materialisere seg en helt annen plass. personen har flyttet seg i rom uten Ă„ flytte seg i tid.
Synes det er gĂžy og trekke den filosofiske konsekvensen av dette om hva som egentlig skjer. Sett at vi hadde en maskin som kunne teleportere en person fra et sted til et annet. Vi har da i prinsippet tre alternativer.
1. Personen opplĂžser seg det fĂžrste stedet og materialiserer seg det andre
2. Vi beholder den opprinnelige personen, og nÞyer oss med Ä scanne ham, og lager sÄ en identisk person pÄ den nye stedet
3. Vi opplÞser den fÞrste personen.. Men vent, dÊven! de hadde glemt Ä sette i nye batterier pÄ det andre stedet sÄ personen blir ikke materialisert igjen, og blir tapt i systemet.
De fleste er enige om at personen i det tredje tilfellet dÞr. Men hva er egentlig forskjellen pÄ dette og det 1 tilfellet? I tilfelle 2 ville neppe de to identiske personene hatt noen felles bevissthet, og fÞlgelig opplevd seg som to separate personer selv om de selvfÞlgelig materialistisk er helt like og ville blitt opplevd slik for omverdenen.
SÄ det som fÞlgelig skjer ved teleportering er at du dreper en person et sted for sÄ Ä skape en kopi av denne et annet sted. Men dette vil pÄ ingen mÄte stÄ imot det at den fÞrste personen faktisk dÞr. SÄ for den orginale personen vil eksempel 1 og 3 vÊre akkurat likt. Vedkommende vil oppleve Ä dÞ i begge tilfeller.
Dette kan selvfÞlgelig dras ganske langt filosofisk, om hva som nettopp gjÞr oss til den vi er. Men dette er ihvertfall det jeg tenker hver gang jeg vÄkner opp bakfull til Star Trek pÄ sÞndager og ser de stakkars jÊvlene bli pulverisert av psychoen i teleporterrommet gang pÄ gang pÄ gang.
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 20:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Eller en kunne lage et ormehull.
Intet i teorien tilsier at det er umulig 
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 10:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Terning skrev: | Eller en kunne lage et ormehull.
Intet i teorien tilsier at det er umulig  |
Men jeg tror ormene blir sinte nÄr vi lager huller i dem.. eh... 
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 11:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Jau, men ormehull er pr. def. ikke det samme som teleportering. Ă
bevege seg gjennom et ormehull i teorien likefullt innebĂŠre en fysisk bevegelse, selv om den tar utrolig mye kortere tid.
Forskjellen er bare at ved Ä benytte et ormehull gÄr du igjennom ballongen i steden for langs den, noe med universets krumning som innsiden av en ballong og greier, har ikke lest om det pÄ evigheter.
teleportering er snarere en digitalisering av gjenstanden for sÄ Ä oppstÄ et annet sted
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 15:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg tror ikke dette ville gÄtt... jeg tror tanker og erfaringer er noe annet enn kjemiske og fysiske fenomener.
Selv om man har oppdaget at de manifesteres via de kanalene.
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 17:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Du kan kanskje flytte selve mennesket. Med det mener jeg kjÞtt, blod, bein og slikt. Men hva med det som gjÞr at jeg er meg? "Sjelen", "Jeget", kjÊrt barn har mange navn... Vil du kunne flytte det ogsÄ? Det tror ikke jeg...
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg er fysikalist, sÄ jeg tror ikke det i prinsippet burde vÊre noe problem 
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Og jeg er religiÞs, og tror det ville bli et problem. Uansett, det Ä kunne teleportere "dÞde" gjenstander ville ogsÄ gjort livet mye bedre. Tenk bare Ä kunne bestille noe pÄ nettet, og sÄ gÄ til mottageren din og finne det med en gang 
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Tror ikke "dekonstruksjon/kopiering og rekonstruksjon"-teleportering vil slÄ igjennom. Det er imho mer sannsynlig at vi klarer Ä temme ormehull lenge fÞr vi klarer Ä fullstendig duplisere noe sÄ komplekst som et menneske.
Uansett vil rekonstruerende teleportering kreve at du har materie ved mottakeren som kan brukes i rekonstruksjonen. Du bryter jo ikke opp et ark nÄr du fakser noe, og mottakeren mÄ fortsatt ha ark tilgjengelig. PÄ den annen side, hvis vi kan klare Ä "bygge" ting fra atomnivÄ vil mye forandre seg i verden. Verdi pÄ en gjenstand vil bli mÄlt i henhold til hvilke grunnstoffer og hvor mye det veier. Man kjÞper ikke lenger ferdige varer, men materie. Og "oppskriftene" kan man kjÞpe, eller piratkopiere.
MiljÞproblemer vil bli en sjeldenhet, ettersom eiere av store sÞppeldynger blir sÞkkrike nÄr det blir mulig Ä lage mat, biler osv av avfall.
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 19:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Det var ikke hvorvidt det kommer til Ă„ bli mulig eller ikke som var ment Ă„ vĂŠre temaet.. Snarere den filosofiske problemstillingen om man pr definisjon vil dĂž som en fĂžlge av dette, eller du fremdeles er deg selv om det strengt tatt bare er en kopi...
Jeg er personlig omtrent sÄ materialistisk som det gÄr an Ä bli nÄr det gjelder slike temaer, jeg har ingen tro pÄ et utenomkroppslig fenomen som heter sjel som eksisterer uavhengig av det fysiske legemet. Jeg tror alt et menneske er Ä fÞler kan beskrives utifra de elektrokjemiske prosessene som finner sted i hjernen.
Likefullt ville jeg ikke blitt teleportert fordi jeg pr def tror jeg ville dÞ. Selv om kopien selvfÞlgelig ville ha nÞyaktig samme tanker og fÞlelser som det jeg hadde i det jeg ble teleportert ville det ikke vÊre "meg". PÄ bakgrunn av det eksemplet jeg beskrev i introduksjonen. Hadde vi laget 10 kopier ville jeg ikke delt bevissthet pÄ noen mÄte med disse. Med dette mener jeg at det strengt tatt ikke ville pÄvirket meg om disse ble utsatt for noe, og vice versa. Vi ville vÊrt uavhengige individer.
Derfor mener jeg at en teleportering strengt tatt er Ä drepe originalen for sÄ Ä skape en kopi.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 21:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Teleportering hadde vĂŠrt veldig fint...borte vekk med avstander....
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 10:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg tror ikke det er mulig Ă„ lage noen kopi jeg.
Har med andre ord ikke helt troen pÄ en superdupermegabra harddisk oppi huet pÄ oss.
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 10:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Jeg ville vĂŠrt skeptisk til teleportering. Ikke av noen spirituell grunn, bare rent filosofisk. Det kunne godt vĂŠre at det som dukket opp i den andre enden ville vĂŠre en perfekt kopi av meg, med min personlighet, alle mine tanker og all min hukommelse, og som ville identifisere seg som meg, men jeg har en skummel mistanke om at jeg personlig ville vĂŠre dĂžd.
Utad ville det jo ikke vÊre noe problem - den som dukket opp i den andre enden ville jo for alle praktiske formÄl vÊre meg, og tro at det hadde gÄtt helt fint Ä teleporteres. Derfor ville en slik «identitetsdÞd» vÊre vanskelig Ä pÄvise.
Det har faktisk hendt tidligere at jeg i min kjedsomhet har filosofert over dette. Jeg vet ikke om det er lettende eller urovekkende at andre har gjort det samme. 
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 11:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
The Fly anyone
Jeg tror det blir vanskelig Ä teleportere noen... SÄnn som i The Fly...
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 14:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Oooh, the Fly!
Genial film, har vel sett bÄde en sort-hvitt og en fargeversjon av den.
Har vÊrt en del episoder av Outer Limits og Twilight Zone som har tatt opp teleportering oxo sÄ vidt jeg kan huske...
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 176
|
Selvsagt kan man teleporteres. Jeg vet ikke hvordan man gjÞr det - men vet at det er bevist historisk. En person som har vÊrt to steder pÄ samme tid - fysisk. Uten maskin - sÄ det batteriproblemet skulle vi klare unngÄ Niconogood... Typisk meg Ä ikke erindre hvem/hva/hvor. SÄ vidt meg bekjent er dette kun noe man er i stand til Ä utfÞre nÄr man har oppnÄdd et meget hÞyt bevisshetsnivÄ. Ikke akkurat noe man vil skryte av - man har nok et meget lite ego nÄr man kan utfÞre slike kunststykker...
Litt lettere er det Ä bevege seg ut av kroppen (altsÄ la eterlegemet ligge igjen) - det har jeg gjort noen ganger. Gleder meg til jeg er i stand til Ä utfÞre det helt bevisst!
Skitt det gĂžy Ă„ leve - mange overraskelser.... 
|
_________________ ydmykt hilsen gud
Skrevet: Man 12 Apr 2004, 05:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Hmm, interesant tema jaaaaa.
Tror ikke vi skal blande inn diskusjonen rundt legeme og sjel her, da det i seg selv er en enorm filosofisk debatt.
Tror teleportering kommer, eller, jeg er helt sikker pÄ at det kommer. Om man velger Ä se pÄ verden ut i fra et annet syn enn at vi lever pÄ en rund jordklode med "store" avstander. Er en del absurde rare teorier om hvordan universet og alt egentlig er.
Ă
filosofere rundt dette er jo egentlig Ă„ blande mange forskjellige temaer som gjĂžr at vi ender opp med teleportering.
Som kjent har jo tid en del og gjĂžre med hvor fort et objekt beveger seg. Om man kunne bevege et objekt uten tid i formelen, ville jo det bety teleportering i praksis.
Og alle vet vell at tid er hÞyst relativt. En time nÄr du kjeder deg noe sinnsykt er jo mye lengre tid enn en time nÄr du har det veldig artig.
SÄ nÄr man har det artig og forflytter seg 1 km vil dette gÄ ganske fort, ja kanskje sÄ fort at man mener man ikke har brukt tid pÄ det, men om man kjeder seg kan det ta sinnsykt lang tid selv om du beveger deg i 60 km/t.
NÄr man tenker teleportering tenker de fleste vell Ä flytte et fysisk objekt over en viss avstand uten tid i formelen.
Eller med tid ned mot null.
Et eksempel pÄ teleportering i praksis er hvordan en person i usa plutselig kan dukke opp i mitt hodet, alle vil jo vÊre enig at Ä forflytte seg fra usa til norge vil ta lang tid selv med en romrakket.
Hvis vi er i stand allered til Ä teleportere pÄ denne mÄten uten noen form for redskap, da mÄ det jo vÊre mulig og teleportere andre ting og.
Jeg tror ikke mÄten Ä se pÄ teleportering er Ä se det som Ä kopiere en partikkel sin data fra punkt a, sÄ destruere partikkelen og sÄ lage partikkelen pÄ nytt i punkt b.
Selv om dette ogsÄ vil vÊre teleportering i praksis. Om dette er tilfelle sÄ kan jeg teleportere nÄ, jeg kan ta en papirbit her, skrive noe pÄ den, og sÄ kan noen andre skrive det samme pÄ et papir en annen plass i verden. Og vips, informasjon er teleportert.
Virkelig teleportering for meg er Ä fysisk flytte et objekt uten bruk av tid, eller med tid sÄ lav at det er umerkelig for alle livsformer(i det minste mennesker), fra et punkt til et annet punkt.
Ikke noen kopiering og slikt.
For Ä faktisk foreta en slik forflytting er det 4 faktorer man kan endre pÄ for Ä fÄ Þnsket resultat.
1. Tiden
2. Avstanden
3. Hastigheten
4. Gjenstanden
Om vi fjerner tiden fra dette tilfellet av transport vil det vĂŠre teleportering.
Om vi fjerner avstanden midlertidig og "putter" den pÄ plass bare uten Ä ta med personen/objektet vil vi ha teleportering.
Om vi setter hastigheten til uendelig stor sÄ vil dette vÊre teleportering.
Om gjenstanden befinner seg i destinasjonen(den er kanskje litt vanskelig og begripe hva jeg mener).
Vi har teorier om universet som string teorien, som tilsier at alt er bygd opp av smÄe strenger som vibrerer lynkjapt og framstiller informasjon som vi ser den.
Om vi gÄr ut i fra et noenlunde slikt univer, vil vi, ved Ä direkte forandre den unike kombinasjonen som skaper meg der jeg er, til Ä skape meg pÄ en helt annen plass, ha teleportert meg. Forutsatt at en slik teori er sann, og forutsatt at vi klarer Ä endre de minste grunn elementene i en slik teori (strengene) vil det vÊre en "lett" sak.
Jeg er av det inntrykket at tiden ikke eksisterer som en egen dimensjon.
Jeg ser for sÊrlig en teori som kan forklare vÄrt begrep tid:
* Tid = effekten av energi. Hvordan opplever vi tid uten Ä se noe bevege seg, hvis klokken ikke gikk, hvis alt stod stille, ville vi da oppleve tid? Med alt sÄ mener jeg alt, inkludert mennesket deg som organisme og alt som beveger seg rundt inni der.
Vil du som dÞd oppleve at tiden gÄr? Siden du ikke selv kan ha en biologisk klokke da. Og du ikke kan sanse energien som utgjÞr tiden(i min teori).
I seg selv et interesant felt synes nÄ jeg.
Som nevnt tidligere i posten stemmer min opplevelse av hvordan tid er relativt i forhold til forholdene rundt meg og i meg til denne teorien.
Om tid fungerer pÄ denne mÄten skulle det vÊre mulig og flytte et objekt med veldig liten bruk av tid.
Mener forsÄvidt Ä ha lest om noen som klarte Ä teleportere en partikkel eller noe sÄnt over en sinnsykt liten avstand. Eller noe i den duren.
Gleder meg i hvertfall til jeg kan bestille ting pÄ nettet og ha det i handen 1 minutt etterpÄ. MÄ kanskje gjennom en periode pÄ en del Är som nedfryst fÞr jeg dÞr, men men.
Innser at denne posten ble litt lang (har en tendens til at ting bare spretter ut nÄr jeg kommer i et litt filosofisk humÞr). Men men, er nok en del som kjeder seg nok til Ä lese igjennom mine syke ideer

|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 14:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Sitat: | For Ä faktisk foreta en slik forflytting er det 4 faktorer man kan endre pÄ for Ä fÄ Þnsket resultat.
1. Tiden
2. Avstanden
3. Hastigheten
4. Gjenstanden
Om vi fjerner tiden fra dette tilfellet av transport vil det vĂŠre teleportering.
Om vi fjerner avstanden midlertidig og "putter" den pÄ plass bare uten Ä ta med personen/objektet vil vi ha teleportering.
Om vi setter hastigheten til uendelig stor sÄ vil dette vÊre teleportering.
Om gjenstanden befinner seg i destinasjonen(den er kanskje litt vanskelig og begripe hva jeg mener). |
For alle praktiske formÄl bÞr tid og hastighet settes i samme variabel, da tiden blir uendelig nÄr hastigheten blir uendelig (Med lysfarten som Þvre referanse da dette er den praktisk Þvre grense vi kan forholde oss til i dagens vitenskap). Tiden er avhengig av fart og fÞlgelig reduseres ved hÞyere hastigheter, til Ä stÄ stille ved lysfarten. Den kan vurderes utifra en negativ korrelasjon fra hastighet 0, til 300 000 km/s hvor den fÞlgelig vil stÄ stille. AltsÄ gjenstanden som blir transportert vil oppleve Ä komme fra punkt A til B ved uendelig liten tid, mens det for resten av verden vil oppleves at gjenstanden beveger seg med lyshastigheten.
Dette vil uansett for alle praktiske formÄl vÊre grensen for hvor fort informasjon eller gjenstander kan transporteres fra A til B og vil fÞlgelig innebÊre at en teleportering i "tradisjonell forstand" ved bruk av redskaper ogsÄ vil vÊre begrenset av denne hastigheten, og fÞlgelig strengt tatt ikke kan vÊre Þyeblikkelig.
Sitat: | Et eksempel pÄ teleportering i praksis er hvordan en person i usa plutselig kan dukke opp i mitt hodet, alle vil jo vÊre enig at Ä forflytte seg fra usa til norge vil ta lang tid selv med en romrakket.
Hvis vi er i stand allered til Ä teleportere pÄ denne mÄten uten noen form for redskap, da mÄ det jo vÊre mulig og teleportere andre ting og.
|
Kan ikke si jeg er helt enig med dette resonnementet. Det som dukker opp i ditt hode er ditt subjektive minne om denne personen, altsÄ allerede lagret informasjon, og pÄ langt nÊr hele personen. Og behÞver heller ikke vÊre et korrekt bilde. Dette kan pÄ ingen mÄte sammenlignes med det Ä teleportere personen. Der en konkret gjenstand teleporteres fra punkt A til B uten bruk av tid.
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 15:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Jeg ser aldri pÄ lyshastigheten som en Þvre grense. Bare den nÄvÊrende maksimale hastighet vi har klart Ä definere/oppdage.
Og jeg har stÞrre tro pÄ Ä flytte ting pÄ andre mÄter enn Ä f.eks sende dem i et ultra kjapt fly rundt jorden. I stedet for Ä flytte en gjenstand rundt, kan man for eksempel flytte den gjennom.
F.eks ormehull. Vi kan godt bruke lyshastiheten som maks hastighet. Men denne hastigheten oppleves i forhold til tid, og med tid uavhenging av hastighet vil lyshastigheten kunne oppleves i mange forskjellige hastigheter.
Edit:
En tanke er ikke en teleportering i normal forstand. Mener mer at det slekter. Og at det er mye og lÊre som er relevant for temaet i hvordan vÄrt hode fungerer. Og det kan godt vÊre at noe av hva som gjÞr oss i stand til Ä se helt klart for oss en person eller gjenstand i et land langt unna i hodet er relevant for teleportering gjennomfÞrt i praksis.
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 16:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Det er Äpenbart at mer alternative metoder trengs for Ä reise mellom stjernene enn konvensjonelle metoder. Selv med lyshastigheten vil det ta oss 4,3 Är Ä nÄ bare det nÊrmeste solsystemet.
SpÞrsmÄlet er om slike metoder i det hele tatt finnes, og om sÄ om de faktisk er mulig Ä utnytte. Men nÄr det gjelder teleportering i streng forstand her pÄ jorden kan det neppe vÊre snakk om Ä benytte ormehull.
Men jeg ser ikke helt hvordan du mener at tanken pÄ en person skal ha noe med den praktiske hendelsen teleportering Ä gjÞre. Dette er selvfÞlgelig med mindre du kan forestille deg en direkteoppkobling til en virtuell virkelighet (ala matrix), der du samtidig har tilgang til ubegrensete mengder informasjon, men dette vil likefullt vÊre avhengig av en transport av informasjon som enten allerede er transportert og lagret eller igjen er begrenset av lyshastigheten.
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 20:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |