|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Tror du på Gud?
Tror du på Gud? Finnes han, eller er all religion bare et resultat av menneskets naturlige nysgjerrighet, og historiske utilstrekkelighet til å finne svar på livets mest grunnleggende spørsmål e.l.?
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 16:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg tror ikke på Gud (les: papsen til Jesus; kristendom), men jeg tror på nærværet av en guddommelighet i verden.
En form for positiv livskraft, eller hva man kan kalle det.
Jeg er altså paganist.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 16:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror på Gud. Jeg tror også at mennesket ikke skal utsettes for overdreven misjon, så jeg gidder ikke være så aktiv på akkurat det. Folk vet at jeg er kristen, og vil de høre mer så kan de komme til meg isteden 
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 18:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg har ingen grunn til å tro at noen gud eksisterer, derfor lar jeg vær. Ikke kan jeg vite om noen gud eksisterer heller, så derfor er spørsmålet irrelevant så langt viten gjelder.
(Selv om skillet mellom tro og viten er alt annet enn skarpt og enkelt å definere.)
Spørsmålet om noen guds eksistens eller ikke-eksistens har ganske enkelt ikke verdens største relevans for meg.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 18:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror ikke på Gud, Allah, Brahman eller noen andre religionsguder/ånder/verdenssjeler. Men jeg tror på noe.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Religion er bare et utrykk for barnets angst og hjelpeløshet.
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Bah..
Det er ikke noe gøy å diskutere religion så lenge ingen her er kristne
Det vi trenger er flere nyfrelste ferskt indoktrinerte Jehovas vitner her på forumet... 
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| Niconogood skrev: | Bah..
|
Jeg er kristen, men jeg gidder ikke diskutere 
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 20:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
| Terning skrev: | | Religion er bare et utrykk for barnets angst og hjelpeløshet. |
Det er et ganske pompøst utsagn.
Jeg ser heller på religion som et forsøk på å finne en mening med ens liv og tilværelse.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 20:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
| Niconogood skrev: | Bah..
 |
Tjs. Jeg er også kristen, men min tro er min egen og den er riktig for meg. Så derfor diskuterer jeg den ikke, fordi jeg er konfortabel med den.
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 21:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| Randar skrev: | | Niconogood skrev: | Bah..
 |
Tjs. Jeg er også kristen, men min tro er min egen og den er riktig for meg. Så derfor diskuterer jeg den ikke, fordi jeg er konfortabel med den. |
Wow! Akkurat det jeg mener også
Et av problemene som kristen er at man må "forsvare" alle de andre kristne (Alt fra super-nyfrelste til jehovas vitner) og det blir fryktelig slitsomt i lengden.
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 22:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det er det jeg aldri helt har forstått... I mange sammenhenger og diskusjoner vil mitt syn på religion, vitenskap, hva som er gode måter å finne kunnskap på osv, spille en stor rolle for hvordan jeg formulerer meg og hva jeg sier. Men jeg går ikke rundt med noe enormt behov for å overtale alle andre til å bli ateister.
Derimot er det fryktelig mange religiøse mennesker som stadig vekk skal forsøke å overtale annerledes tenkende om deres fryktelige villfarelse. Uten at det virker som om de noensinne forstår at de snakker epler, mens jeg snakker pærer. Akkurat det er litt frustrerende å tenke på.
Mye mer konstruktivt da å heller bare bli enige om at man er uenige, og finne på noe annet å snakke om istedet. Noe jeg tror mange er her er fantastisk godt istand til å gjøre 
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 23:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Hehe, jeg er som regel enig i at det er fullt mulig å være uenig.
Et lite spørsmål Glahn: Om jeg lover å ikke kalle din ateisme for villfarelse, kan du da være så snill å ikke kalle min kristendom for villfarelse? 
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 01:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
| Veronica skrev: | Det er et ganske pompøst utsagn.
Jeg ser heller på religion som et forsøk på å finne en mening med ens liv og tilværelse. |
Det var meningen at det skulle være litt pompøst. Jeg syns ærlig talt religion er et vanskelig begrep, det kommer som kjent i så mange former.
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 10:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
| Sitat: | | Jeg er kristen, men jeg gidder ikke diskutere |
Problemet med religion er at det egentlig ikke finnes noen logiske argumenter som understøtter forklaringene som blir beskrevet. I min erfaring er dette en av grunnene til at religiøse så sjelden vil diskutere.
Jeg registrerer at jeg har over gjennomsnittlig drag på misjonærer fra Jehovas vitner (Skyldes sannsynligvis min sympatiske fremtoning ).. Etter å ha snakket med disse i ca. 5 min. Har konklusjonen deres altfor ofte vært at jeg kommer til å ende i helvete og at de ikke gidder å kaste bort mer tid på meg.
Problemet er at kristendommen bare inneholder en drøss med teite påstander som aldri kan bevises i praksis og bryter med all logikk. Enhver dott med vanlig grunnskole burde skjønne dette og stille spørsmål ved den kristne innprentingen han har blitt matet med fra fødselen.
Den eneste årsaken jeg kan se til at folk fremdeles er genuint kristne, må være:
1. En oppriktig mangel på kunnskap
2. Dårlig selvtillit, en frykt for at du er alene i verden og faktisk må klare deg selv.
3. En søken etter meningen med livet, en altoverskyggende trang til å tro at vedkommendes eksistens faktisk har en klar mening snarere enn å være et helt tilfeldig utfall av 5 milliarder år med generell evolusjon.
Eneste grunnen jeg ser til at vi ikke burde behandle kristne på psykiatrisk avdeling på lik linje med paranoide og nevrotikere er at det er så mange av dem at de ville sprenge alt som heter helsebudsjett langt ut i neste århundre
[/quote]
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 17:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| Tittan skrev: | Hehe, jeg er som regel enig i at det er fullt mulig å være uenig.
Et lite spørsmål Glahn: Om jeg lover å ikke kalle din ateisme for villfarelse, kan du da være så snill å ikke kalle min kristendom for villfarelse?  |
Misforståelse med vilje, ja...
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| Niconogood skrev: | | Sitat: | | Jeg er kristen, men jeg gidder ikke diskutere |
Problemet med religion er at det egentlig ikke finnes noen logiske argumenter som understøtter forklaringene som blir beskrevet. I min erfaring er dette en av grunnene til at religiøse så sjelden vil diskutere. |
Det er ikke grunnen til at jeg ikke vil diskutere. Min grunn er at jeg har opplevd gang på gang å bli harselert med, idiotisert, krenket og vebalt tråkket på når jeg har prøvd å forsvare hvorfor jeg er kristen. (Som jeg er fordi jeg liker filosofien om å gjøre mot andre som du vil de skal gjøre mot deg, og fordi jeg personlig har lyst til å tro at jeg kommer til å møte familien min igjen "på den andre siden".)
| Sitat: | | Problemet er at kristendommen bare inneholder en drøss med teite påstander som aldri kan bevises i praksis og bryter med all logikk. Enhver dott med vanlig grunnskole burde skjønne dette og stille spørsmål ved den kristne innprentingen han har blitt matet med fra fødselen. |
Dette er grunnen til at det kalles en Trostrettning. Folk tror på spøkelser, ånder og hjelpere. Dette er heller ikke vitensaplig bevist, men folk tror allikevel. Jeg velger å tro at det finnes mer mellom himmel og jord enn vitenskapen kan beskrive, og velger også å kalle dette Gud.
| Sitat: | Den eneste årsaken jeg kan se til at folk fremdeles er genuint kristne, må være:
1. En oppriktig mangel på kunnskap
2. Dårlig selvtillit, en frykt for at du er alene i verden og faktisk må klare deg selv.
3. En søken etter meningen med livet, en altoverskyggende trang til å tro at vedkommendes eksistens faktisk har en klar mening snarere enn å være et helt tilfeldig utfall av 5 milliarder år med generell evolusjon.
|
1. En mangel på kunnskap? En prest går i snitt 8 år på universitet etter videregående. Selv har jeg utdannet meg til lærer, med en bred fagkrets (språk, historie, samfunnsfag, musikk, it, idrett og kunst & håndtverk) og jeg har lest hvert nummer av Illustrert Vitenskap som har kommet ut siden -93, leser aviser daglig, sluker bøker av filosofer, lærde, vitenskapsmenn og horrorforfattere (hehe, jeg gjør jo det, må vel skrive det da?) Hvis jeg har så lav kunnskap at dette er grunnen til at jeg er kristen, da lurer jeg på hvor smart du er
2. Dårlig selvtillit, frykt for å være alene? Personlig har jeg erfaring fra bl.a. teater (har stått på scene med talerolle foran 25.000 tilskuere!) jeg har demonstrert selvforsvar (taekwon-do) for nysgjerrige, jeg har startet rollespill-grupper alle de stedene jeg har studert, og jeg er utadvendt og imøtekommende. Min far, som er prest i Den Norske Kirke, har aldri vært en jeg har sett på som beskjeden, min mor, sluttet å jobbe i -94 (i en alder av nesten 50) for å studere. Hun begynte med Ex-Phil, og driver nå som stipendiat ved NTNU. Her har jeg også problemer med å se dårlig selvtillit. Av vennene mine tror jeg ikke jeg kjenner en eneste beskjeden "personlig" kristen, men jeg kjenner mange som ikke er kristne som ikke tør leve livet sitt på sin måte.
3. En søken etter en mening med livet. Ja, det kan hende. 5 milliarder år med evolusjon er greit, men jeg velger å tro at grunnen til at det oppstod liv i første omgang var Guds vilje. Kjemisk reaksjon? Guds vilje. Ursuppe? Guds vilje. Mennesket er pattedyr ikke reptiler? Guds vilje. Hvis man lever livet uten mål og mening kan man bare legge seg rett ned og dø. En av de tingene som skiller oss fra dyrene er fri vilje, og hva gjorde at vi fikk det? Hjernen utviklet seg? Guds vilje. Vi begynte å snakke? Guds vilje. Vi begynte å bruke redskaper? Guds vilje.
| Sitat: | | Eneste grunnen jeg ser til at vi ikke burde behandle kristne på psykiatrisk avdeling på lik linje med paranoide og nevrotikere er at det er så mange av dem at de ville sprenge alt som heter helsebudsjett langt ut i neste århundre |
Kan du fortelle meg hva jeg har gjort deg siden du egentlig ønsker å låse meg inne og kaste nøkkelen? Ja, jeg baserer livet mitt på kristendommen. Ja, jeg tror på en Gud. Ja, jeg tror Jesus ofret seg for meg. Ja, jeg liker å lese i Bibelen. Ja, jeg ber av og til. Er dette grunn god nok til å kalle meg paranoid? Nevrotisk?
(Ps, uten en kristen formålsparagraf hadde du kanskje ikke hatt noe helsebudsjett... tenk på det du)
Og, som dere kanskje ser, nå har jeg gjort noe dumt, for nå har jeg begynt å diskutere kristendom 
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:17 Sist endret av Tittan den Ons 31 Mar 2004, 18:18, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| Glahn skrev: | | Tittan skrev: | Hehe, jeg er som regel enig i at det er fullt mulig å være uenig.
Et lite spørsmål Glahn: Om jeg lover å ikke kalle din ateisme for villfarelse, kan du da være så snill å ikke kalle min kristendom for villfarelse?  |
Misforståelse med vilje, ja... |
Flink te de sjø! 
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
PS, jeg får stadig høre at jeg ikke kan være kristen fordi jeg "ikke danser etter samme pipe" som "resten".
Til det sier jeg: Bleh! Det er akkurat slike utsagn som gjør at jeg, som er like kristen som de som sier det (fordi du kan ikke være mer kristen enn noen annen, enten tror du eller så tror du ikke), må forsvare min kristendom i en tofrontskrig. Først må jeg sloss mot "de kristne" fordi jeg ikke har noe imot homofili, abort og slikt, og så må jeg sloss mot "de andre" fordi jeg er kristen og derfor blir satt i båsen "hjernevasket idiot".
Jeg missliker sterkt Krampaktig Kristne (tm). Nyfrelste som prøver å frelse flest mulig uten å ha satt seg inn i annet enn det positive.
KK - "Har du møtt JESUS? JESUS ga sitt liv for deg slik at du ikke skal brenne! JESUS er god! JESUS, JESUS, JESUS!"
Meg - "Ja, jeg er kristen."
KK - "Er du? Men du ser da så rar ut? Du kan ikke være en ordentlig kristen, kom på møte i kveld så skal du få møte JESUS!!"
Meg - "Sorry, jeg skal på trening. Kanskje en annen gang. Dessuten er jeg kristen..."
KK- "Kan ikke? KAN IKKE? Det er ingenting som heter at man ikke KAN møte JESUS!!"
Meg - "Jeg sier jo at jeg er kristen for "#¤"%! Jeg skal på taekwon-do trening, og jeg er sent ute."
KK - "Takeknwonsdo?"
Meg - "Ja, en koreansk kampkunst med innslag av østlig filosofi."
KK - "Du trenger ikke østlig filosofi. Du trenger JESUS!! Slutt med Takwernesdo, og møt JESUS isteden!"
Meg - "Nei takk. Jeg er kristen, og jeg trives med å holde kroppen i nogenlude god form."
KK - "Det er viktigere å lese i BIBELEN! Der står det mange gilde historier om JESUS!"
Meg - "Å hold nå kjeft! Jeg har lest Bibelen flere ganger enn deg. Pakk deg bort før jeg blir sint!"
KK - "Sinnet kommer av at du ikke har tatt imot JESUS som din frelser! Bli med på møte!
Meg - (tenker) "Vender du det andre kinnet til hvis jeg slapper deg nå eller?" (sier) "Kan du ta et skritt til siden så jeg kommer forbi og rekker bussen, vær så snill?"
KK - "Du trenger ikke rekke bussen. Rekk heller ut og ta imot JESUS!"
Meg - "¤%"%¤¤!"
KK - "AHA! Du sier du er kristen du, men du banner jo! DET ER STYGT OG UKRISTELIG!!! Med JESUS i hjertet slutter du å banne!"
Meg - (tenker) "Spawn of Satan, get thee behind me!" (sier) "Nå er det nok, jeg går."
KK - "Du kommer til å brenne!"
Meg - (tenker) "#%"#¤%"#¤&"%#¤%#mørketanker"¤%"%#¤tortur"%¤&#%¤&#kniv#&"%#¤ARGH!"
Dette har skjedd så mange ganger at jeg begynner å gå lei.
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Heheh.. Gla ikke jeg opplever det der, for jeg hadde nok ikke klart å vende det andre kinnet til.. hører like godt med det andre øret.
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 19:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|