DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

skal det skilles? (man skal ikke skilles, men...)

ja...
92%
 92%  [ 23 ]
nei...
8%
 8%  [ 2 ]

Antall stemmer : 25

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
skille stat og kirke
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
 skille stat og kirke

ja, bĂžr vi ikke det, da?

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 21:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Samtidig kunne det jo vÊrt pÄ sin plass med en lov som forbÞd Ä koble religion og politikk...

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 21:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
QIQrrr skrev:
Samtidig kunne det jo vÊrt pÄ sin plass med en lov som forbÞd Ä koble religion og politikk...

Ihvertfall bÞr lover og regler vÊre basert pÄ skikkelige fakta, og ikke teologisk og religiÞs synsing. "Det stÄr i bibelen" er ingen god begrunnelse for noe som helst. Med tanke pÄ lover i dette landet om bioteknologi, og tidlig fosterdiagnostistikk med ultralyd...

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 21:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

hehehe..le og lure pÄ hvorfor vi har en prest som statsminister...

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 14:47
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
meine hĂŒter skrev:

Fordi det er da pokker meg klin umulig Ă„ bli kvitt ham!
Man kan stemme alle andre partier enn KrF sÄ mye man vil, men han vil likevel sitte der og klamre seg til statsministerstolen mens han sutrer "jeg vil jeg vil jeg vil!" til resten av regjeringen sukker av oppgitthet og sier "ok da, du kan fÄ leke statsminister, bare hold for faen kjeft," fÞr de gÄr hjem og uttrykker sin frustrasjon ved Ä drikke bensin og tenke ut nye, tÄpelige mÄter tyne folket for penger pÄ.

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 15:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Veronica skrev:
meine hĂŒter skrev:

Man kan stemme alle andre partier enn KrF sÄ mye man vil, men han vil likevel sitte der og klamre seg til statsministerstolen mens han sutrer "jeg vil jeg vil jeg vil!" til resten av regjeringen sukker av oppgitthet og sier "ok da, du kan fÄ leke statsminister, bare hold for faen kjeft," fÞr de gÄr hjem og uttrykker sin frustrasjon ved Ä drikke bensin og tenke ut nye, tÄpelige mÄter tyne folket for penger pÄ.

Laughing
Vero...vi tenker likt!

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 15:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Veronica skrev:
meine hĂŒter skrev:

Med unntak av Ä drikke bensin, vil jeg ogsÄ tyne folket for penger!! Stem pÄ meg!!! Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 15:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
ikke faen tittan. men hvis du stemmer fram meg som statsminister skal du fÄ vÊre vise statsminister.

hvordan kan et parti som har 4% av stemmene i landet ha stats og kulturminister. det er ikke bra, det er ikke demokrati.

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 18:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Cthulhu for Presiden! Why choose the lesser evil! Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 18:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
om man tok bibelen helt bokstavelig vil verden vÊre veldig rar. B.l.a. ville jorden og universet vÊre skapt for ca. 7000 Är siden om jeg husker rett...

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:33
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hehe, men tenk hvor artig de mÄ ha det... "Dinosaur? Nei, de har aldri eksistert. Beina.. hva med beina? Vet du hva Gud har planlagt kanskje?" Rolling Eyes

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:37
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Skille stat og kirke? Absolutt!
Er kun medlem i statskirken fordi jeg aldri har giddet Ă„ melde meg ut, tror de hadde merket en ganske radikal nedgang i medlemstall om dette skulle skje.

Hadde vÊrt sÄ kult om kirken gikk konkurs, ihvertfall med tanke pÄ salg av konkursboet.

Kunne laget en trÞndersk franchise av Club 4 i Nidarosdomen.. Det mÄtte jo bare ha blitt en hit Twisted Evil

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
krusemynte
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003
Syntes jeg sÄ absolutt. Dessuten virker det jo som at de frie kirkene hadde stÞrre oppslutning enn det statskirken har. Jeg har full respekt for kristene mennesker, og vi er fakisk en kristen stat og landet er full av kristen tradisjon. La oss ta vare pÄ tradisjonen, men skille stat og kirke.

Vi lever i 2004 ffs.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 08:54
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

aprops tidsregning lever vi nÄ i Är femten etter rosannas fÞdsel...!

meld dere ut...selv om jeg aldri er dÞpt eller innmeldt mÄtte jeg melde meg ut for Ä slippe. byrÄkratiske herk...kirken fÄr penger for Ä vÊre statsreligion og for medlemmstallet, sÄ...

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 11:32
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Glahn skrev:
Ihvertfall bÞr lover og regler vÊre basert pÄ skikkelige fakta, og ikke teologisk og religiÞs synsing. "Det stÄr i bibelen" er ingen god begrunnelse for noe som helst. Med tanke pÄ lover i dette landet om bioteknologi, og tidlig fosterdiagnostistikk med ultralyd...

Hvilke lover og regler er det som ikke er basert pÄ fakta? Det er jo det etiske som blir diskutert, ikke hva som er rett i fÞlge bibelen, og jeg skjÞnner veldig godt tanken bak det.. vil vi egentlig ha en verden der alle har bare de beste genene? vil vi ha en verden der alle er vakre? vil vi ha en verden der foreldre kan velge om de vil ha en jente eller en gutt? vil vi det?

QIQrrr skrev:

Hvorfor det? Slik jeg ser det er det ikke noe problem at man kobler politikk og religion, politikk handler mye om holdningene og meningene til mennesker, og det gjÞr religion ogsÄ.

stÄpÄhodet skrev:
hvordan kan et parti som har 4% av stemmene i landet ha stats og kulturminister. det er ikke bra, det er ikke demokrati.

Krf hadde da mer enn 4% oppsluttning ved forrige stortingsvalg.

sharee skrev:
om man tok bibelen helt bokstavelig vil verden vÊre veldig rar. B.l.a. ville jorden og universet vÊre skapt for ca. 7000 Är siden om jeg husker rett...

de fleste prester jeg har snakket med har sagt at vi ikke skal ta bibelen bokstavelig, da jeg konfirmerte meg sa presten at de 7 dagene jorden ble skapt pÄ ikke er bokstavligtalt 7 dager, men det er en metafor.. ellerno... jah

Niconogood skrev:

Kunne laget en trÞndersk franchise av Club 4 i Nidarosdomen.. Det mÄtte jo bare ha blitt en hit Twisted Evil

NĂ„ er jo club 4 opprinnelig trĂžndersk da Razz Dessuten syns jeg det der hĂžrtes teit ut fordi club 4 er noe dritt, det er en grunn til at han som startet club 4 har sittet i fengsel pga hallikvirksomhet.......

Jeg synes forĂžvrig ikke at det er noen grunn til Ă„ skille kirke og stat.. jeg har sett at flertallet her mener det.. men jeg har enda ikke sett noen gode grunner til hvorfor kirke og stat burde skilles.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 12:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

fordi det store flertallet i norge er jul og pÄske kristne uten mer til overs for kirkja en det tradisjonelle (dÄp, konfirmasjon osv...) noen ildsjeler finns, og det er fint Ä tro pÄ noe, men norge er ikke ety land i tro!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 13:35
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Der er da svÊrt merkelig at regjeringen og stortinget skal bestemme over kirken! Hvem tjener egentlig pÄ det? Politikerne er mennesker som er avhengig av popularitet mens kirken er en religiÞs institusjon som skal formidle et budskap, uansett om det er populÊrt eller ikke. Man ser da ogsÄ resultatene: Ei kirke som gÄr bort fra egen lÊre for Ä tilpasse seg folket og vÊre ei kirke for alle. Synes dere ikke?

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 14:32
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Aurora skrev:
Glahn skrev:

Hvilke lover og regler er det som ikke er basert pÄ fakta? Det er jo det etiske som blir diskutert, ikke hva som er rett i fÞlge bibelen, og jeg skjÞnner veldig godt tanken bak det.. vil vi egentlig ha en verden der alle har bare de beste genene? vil vi ha en verden der alle er vakre? vil vi ha en verden der foreldre kan velge om de vil ha en jente eller en gutt? vil vi det?

Og hvor kommer det etiske fra, om jeg sÄ mÄ spÞrre? Her er det mye synsing ute og gÄr, som i bunn og grunn ikke er basert pÄ hva fagmiljÞet mÄtte ha og si, men heller mer eller mindre velbegrunnede forestillinger om hva som er bra og ikke. Plutselig skal ikke fagpersonell kunne fortelle en mor at et det faktisk er noe galt med fosteret hun bÊrer pÄ. Hva slags opplegg er egentlig det? Her er det ikke snakk om Ä skulle ha et sorterings-samfunn, men at foreldre faktisk skal ha muligheten til Ä ta beslutninger selv, pÄ best mulig grunnlag. Istedet fÄr man i praksis et overformynderi, fordi endel mennesker er fryktelig bekymret over endel etiske spÞrsmÄl, en bekymring som nok mest stammer seg fra tro og ikke viten, nÄr man graver seg ned til bunn av det hele.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Glahn skrev:

Og hvor kommer det etiske fra, om jeg sÄ mÄ spÞrre? Her er det mye synsing ute og gÄr, som i bunn og grunn ikke er basert pÄ hva fagmiljÞet mÄtte ha og si, men heller mer eller mindre velbegrunnede forestillinger om hva som er bra og ikke. Plutselig skal ikke fagpersonell kunne fortelle en mor at et det faktisk er noe galt med fosteret hun bÊrer pÄ. Hva slags opplegg er egentlig det? Her er det ikke snakk om Ä skulle ha et sorterings-samfunn, men at foreldre faktisk skal ha muligheten til Ä ta beslutninger selv, pÄ best mulig grunnlag. Istedet fÄr man i praksis et overformynderi, fordi endel mennesker er fryktelig bekymret over endel etiske spÞrsmÄl, en bekymring som nok mest stammer seg fra tro og ikke viten, nÄr man graver seg ned til bunn av det hele.

Du kan si sÄ mye du vil at det etiske kommer fra bibelen, men det er etiske regler i alle religioner, sÄ den der mÄ du lengre ut pÄ landet med..

Hvorfor skal ikke et barn som har en skavank fÄ ha retten til Ä bli fÞdt? Hvorfor skal ikke et barn som har downs syndrom fÄ bli fÞdt? Horfor skal vi ha retten til Ä velge? NÄr to mennesker velger Ä ha sex velger de Ä ta sjansen pÄ at det kan bli et barn av det, og da tar de ogsÄ sjansen pÄ at dette eentuellet barnet ikke nÞdvendigvis er helt friskt.

Du sier at det ikke er snakk om Ä ha et sorteringssamfunn, men det er jo nettopp det vi fÄr om man skal kunne velge bort et barn fordi det er noe galt med det.. Og om man fÞrst sier ja til en del av dette, sÄ er det veldig mye vanskeligere Ä si nei, enn det det er i dag.

MAn velger selv Ä fÄ barn, da tar man som sagt den sjansen, om man ikke fÞler seg klar for Ä fÄ barn sÄ har man muligheten til Ä ta abort!

Jeg tror ikke de etiske spÞrsmÄlene stammer mest fra religion, men de stammer minst like mye fra menneskekunnskap. om vi Äpner for genteknologi sÄ er det garantert noen som vil utnytte dette.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 20:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Jeg har ikke tenkt Ä blande meg i denne debatten, fordi jeg vet ikke helt hvor jeg stÄr selv, men jeg vil bare si at det ikke finnes noe mer behagelig enn Ä sitte i et stille kirkerom og bare la tankene flyte mens noen spiller pÄ orgelet. (Nidarosdomen f.eks.) SÊrlig om sommeren nÄr byen er full av brÄk, turister og softis er det deilig Ä tre inn i et svalt kirkerom og bare slappe helt av.

SelvfĂžlgelig, er man buddhist kan man heller tre inn i et tempel osv, men det er akkurat samme fĂžlelse. Roen og freden er spesiell i en helligdom.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 20:24
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet