DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Fra Penn og Pensel
Fantasy
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [23 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
 Fantasy

Gi meg deres definisjon pÄ Fantasy. Kom gjerne inn pÄ forskjellige under sjangere som Sci-Fi ol.

Min kommer i lĂžpet av kvelden/helga.

InnleggSkrevet: Fre 19 Mar 2004, 18:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
rotta
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 11 Mar 2004
uhm... en fantasyhistorie er vel er historie som dreier seg om, eller inneholder ting som ikke finnes. sikkert masse mer Ă„ nevne.

lest wheel of time?

og du fÄr en stÞvel
midt mellom Ăžynene

smil
likevel

InnleggSkrevet: Lűr 20 Mar 2004, 19:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Det er vel heller Fiction som er sekkebegrepet for mange sjangere. Felles for alle er at de mer eller mindre har forlatt "vÄr verden" og begitt seg inn i fantasien/fiksjonen.

De vanligste underbegrepene innen Fiction er afaik (as far as I know):

Sci-Fi (Science Fiction) - hvor handlingen for sÄ vidt kan vÊre lagt til vÄr verden, men det utspiller seg i fremtiden (Babylon 5/Star Trek), i fortiden da menneskene (eller aliens) hadde mer teknologi enn nÄ (Star Wars), i en parallell virkelighet (Hitch-Hikers Guide to the Galaxy) eller i en helt fremmed verden befolket av underlige skapninger og slikt. Den fÞrste annerkjente Sci-Fi-boken kom ut i 1898 og het The War of the Worlds, skrevet av ingen ringere enn H.G. Wells. Isak Asimov la grunnlaget for roboter innen sjangeren med boken I, Robot som er en samling av hans fÞrste noveller fra begynnelsen av 1940-tallet. Senere skrev han den fantastiske Foundation-serien, som alle Sci-Fi-elskere bÞr lese.

Fantasy - hvor handlingen som regel blir lagt til et middelalder-lignende sted, gjerne befolket av alver, dverger, orker, troll og drager. Magi finnes som regel her, og de aller fleste er basert pÄ J.R.R. Tolkien sine verker. Tolkien var som kjent venn med C.S. Lewis, som skrev DrÞmmen om Narnia. Disse to definerte vel stort sett Fantasy for et par generasjoner med forfattere.

Horror - hvor plassering i tid/rom ikke har sÄ mye Ä si fordi det er skrekken som skal frem. Mary Shelly sin Frankenstein og Bram Stokers Drakula er stjerne-eksempler pÄ horror. Min helt H.P. Lovecraft (1890 - 1937) er et kjempe-eksempel pÄ hvordan man kan skremme folk pÄ en annen mÄte. Hans Cthulhu Mythos er rett og slett forferdelig. Vi mÄ heller ikke glemme Robert Bloch som skrev historien vi alle elsker Ä bli skremt av: Psycho. I den senere tid har det kommet mange bÞker i denne sjangeren, fra bl. a. Stephen King som har sagt i intervju at han skylder (pÄ) H.P. Lovecraft nÄr han gir ut bÞker.

Humor. Vi mÄ ikke glemme humor! Douglas Adams skrev Sci-Fi, men handlingen er sÄ bisarr at jeg heller kaller det Humor enn Sci-Fi. Hitch-Hikers Guide to the Galaxy er et mesterverk uten sidestykke! PÄ samme mÄte som Adams herjet med Sci-Fi-sjangeren har Terry Pratchet herjet med Fantasy-sjangeren. Hans Discworld-serie (det er snart 30 bÞker, og alle er hysteriske!) er fantastisk.

Det er sikkert flere andre under-sjangere ogsĂ„, men disse er de jeg orker Ă„ skrive akkurat nĂ„. Felles for de fleste er at den lille mannen/gutten/kvinnen/jenta/roboten/alienen legger ut pĂ„ en reise som tar ham fra A til Å via B-C-D . . . Æ-Ø. I noen tilfeller tar dette en liten tynn bok (American Gothic av Robert Bloch er et fint eksempel pĂ„ en horror-reise pĂ„ litt over 150 sider) mens andre bruker bind etter bind pĂ„ Ă„ fortelle. (Robert Jordan sin Wheel of Time er et eksempel pĂ„ en forfatter som kanskje har skrevet seg litt bort nĂ„ etter ti tykke bĂžker i en serie...)

Apropo Ä skrive seg bort... Hehe, jeg tror jeg slutter her jeg. Men er det noe dere lurer pÄ, sÄ elsker jeg alle de sjangrene over og kan sikkert svare pÄ litt av hvert.

InnleggSkrevet: Lűr 20 Mar 2004, 20:12
Sist endret av Tittan den Lűr 20 Mar 2004, 20:18, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Bleh, glemte selvfĂžlgelig en av favorittene mine.

Gothic - som er verden vi kjenner, men med vampyrer, varulver og andre skumle ting. Dette trenger ikke vĂŠre horror, bare les Anne Rice sine bĂžker. (Interview with a Vampire).

InnleggSkrevet: Lűr 20 Mar 2004, 20:16
rotta
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 11 Mar 2004
Tittan skrev:
Fantasy - hvor handlingen som regel blir lagt til et middelalder-lignende sted, gjerne befolket av alver, dverger, orker, troll og drager. Magi finnes som regel her, og de aller fleste er basert pÄ J.R.R. Tolkien sine verker. Tolkien var som kjent venn med C.S. Lewis, som skrev DrÞmmen om Narnia. Disse to definerte vel stort sett Fantasy for et par generasjoner med forfattere.

det er det (bl.a.) jeg liker ved wheel of time, alle de overnatunlige trekkene har jordan funnet pÄ helt selv. i stedet for Ä bruke drager og alver har han laget myrdraaler og s'redir-er. the one power er nok veldig likt magi, bortsett fra at den er livsfarlig Ä bruke hvis man ikke er godt trent, og at menn blir gale og syke av Ä bruke den.

og du fÄr en stÞvel
midt mellom Ăžynene

smil
likevel

InnleggSkrevet: Lűr 20 Mar 2004, 20:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Helt enig. Robert Jordan skriver om ting som ikke er blitt skrevet om fÞr og magien er helt anderledes enn i andre fantasy-serier. Problemet jeg har nÄr jeg leser en ny Wheel of Time bok, er at jeg har lest halve boken fÞr fordi han gjentar og oppsummerer hele serien frem til der og da. Det er litt irriterende nÄr serien er pÄ 10+ bÞker. Men, han skriver godt og spennende, og jeg liker bÞkene hans. Hvis du leter etter andre bÞker han har skrevet vil jeg gjerne fÄ anbefalle The Fallon Blood , The Fallon Pride og The Fallon Legacy, som handler om en irsk familie som rÞmmer fra sin engelske overlord til USA pÄ 1760-tallet. Meget bra skrevet og du lÊrer mye om tidlig amerikansk historie.
Ellers har faktisk mannen skrevet en del Conan-bĂžker Bwaha

Jeg kan ikke fatte og begripe at jeg glemte den aller mest spennende under-sjangeren av dem alle:

Alternativ Histore - ogsÄ kjent som "What-If's".
Harry Turtledove er en mester i denne sjangeren, hĂžr bare:

Guns of the South. Robert E. Lee (general for sÞrstatene) fÄr besÞk av en mann som forteller at han har et nytt og bedre vÄpen som helt sikkert gjÞr at CSA (Confederate States of Amerika = sÞrstatene) vil vinne borgerkrigen. VÄpenet heter AK-47. Dette er en av de fÞrste bÞkene hans, og den er helt frittstÄende. (Ikke med i noen serie.)

How Few Remain
Året 1862 vinner CSA den amerikanske borgerkrigen, men denne gangen er det pĂ„ grunn av flaks, dyktighet og beregning (ikke folk fra fremtiden med AK-47...) Mexico er konkurs og CSA kjĂžper landomrĂ„der. USA (nordstatene) industrialiseres men sĂ„rene fra krigen vil ikke helbredes. Scenen er satt for The Great War trilogien.

The Great War trilogien:
FÞrste verdenskrig utspilles bÄde i Europa og i USA. CSA er alliert med England og Frankrike, mens USA er alliert med Tyskland. USA invaderer Canada og overkjÞrer Canada CSA overkjÞrer USA i starten av krigen, som utvikler seg til en stillingskrig pÄ grunn av den nye oppfinnelsen maskingevÊret. SÄ finner noen opp flyet, tanksen og ting forandrer seg enda mer. I Utah, i USA, gjÞr Mormonerne opprÞr, og i CSA er det slavene, som har lest Marx, Engels og Lincoln (Abraham Lincoln ble ikke skutt, fordi han mÄtte gÄ av som president etter borgerkrigen, og er nÄ en kommunistisk/sosialistisk leder for fagforeningen i USA) gjÞr opprÞr mot klasseskillet i CSA.
Vanvittig bra lesning om en virkelighet som kunne ha skjedd om ting hadde gÄtt litt anderledes.

World War serien:
Andre verdenskrig i vÄr virkelighet (Ingenting av det over har skjedd!): Tyskland invaderer Polen, England og Frankrike erklÊrer krig. USA blir bombet i Pearl Harbor og den tyske krigsmaskin er pÄ vei mot Stalingrad. Plutselig kommer den virkelige fienden: Aliens! Med vÄpen menneskeheten bare kan drÞmme om, og en befaling om Ä overta jorden for "Keiserriket" kommer Fleetlord Alvar inn fra himmelen og begynner en krig mot hele menneskeheten. Hva skjer nÄ med WWII? Klarer menneskene Ä samle seg om den nye faren, eller vil de fortsette Ä sloss inbyrdes?

FĂžlg denne linken for Ă„ lese om disse og flere andre spennende alternativ virkelighets-bĂžker: http://www.felixent.force9.co.uk/books5.html

InnleggSkrevet: Lűr 20 Mar 2004, 22:01
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Tittan skrev:

Gothic - som er verden vi kjenner, men med vampyrer, varulver og andre skumle ting. Dette trenger ikke vĂŠre horror, bare les Anne Rice sine bĂžker. (Interview with a Vampire).

Flere boktips? er for vampyrer varulver og mÞrke ting, sÄ lenge det ikke blir sÄnn latterlig barnslige 'skrekk'-(mumien og elefanten)bÞker.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 22 Mar 2004, 10:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Vel, Anne Rice har skrevet mange spennende bÞker, sÄ det er bare Ä foreta et raskt sÞk pÄ www.amazon.com eller noe slikt. (Hvis du bor i nÊrheten av en Avalon-, Outland- eller Dreamlands-butikk har de mengder av fine bÞker til lave priser...)

InnleggSkrevet: Man 22 Mar 2004, 19:22
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg har ikke fÄtt tid til Ä skrive innlegget mitt ennÄ, men tar en kort oppsumering nÄ. Jeg er ikke enig med Tittan, og nÄr du trekker frem 'fiction' som en sjanger bÞr du vÊre klar over at det er den engelske oversettelse av skjÞnnlitteratur, altsÄ all litteratur som ikke omhandler ekte personer og hendelser.

Fantasy mener jeg derimot er samlesjangeren for ikke-virkelighets-tekster. Sci-fi faller da under Fantasy hos meg, som en undersjanger. Tolkien og C.W. Lewis er nok de to som startet hele Fantasy sjangeren med sine (mester)verk.

Jeg mangler egentlig et navn pÄ den sjangeren som Tolkien og Lewis, og etter hvert mange andre, skriver. Vi har en sjanger for historier som foregÄr i hÞyteknologiske samfunn, sci-fi, men jeg mangler et navn pÄ sjangeren hvor handlingen utspiller seg i en mer primitiv verden enn den vi lever i.

Ble ikke sÄ alt for kort alikevel....

InnleggSkrevet: Man 22 Mar 2004, 19:51
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

spiralis skrev:
Jeg mangler egentlig et navn pÄ den sjangeren som Tolkien og Lewis, og etter hvert mange andre, skriver. Vi har en sjanger for historier som foregÄr i hÞyteknologiske samfunn, sci-fi, men jeg mangler et navn pÄ sjangeren hvor handlingen utspiller seg i en mer primitiv verden enn den vi lever i.

Fordi dette navnet (etter min mening, det er lov Ă„ vĂŠre uenig) er Fantasy.

Alle sjangrene i mine poster over er skjÞnnlitterÊre sjangere, med andre ord sjangere som passer i Fiction-settingen. Og ja, her kan man ogsÄ plassere alle andre typer skjÞnnlitteratur. Jeg er uenig i Ä kalle Sci-Fi for Fantasy, fordi det er en egen sjanger.

Det var kanskje dumt av meg Ă„ kalle det "under-sjangre" av Fiction, fordi det er egentlig sjangre innen Fiction jeg burde ha kalt dem.

For Ä vÊre helt sikker pÄ at jeg vet hva jeg driver med nÄ, slÄr jeg opp i min kjÊre ordbok: Master Dictionary & Thesaurus (Geddes&Grosset, 1994) hvor det stÄr fÞlgende:

Fiction: n an invented story; any literary work with imaginary characters and events, as a novel, play, etc
Fantasy: n (pl fantasies) imagination; a product of the imagination, esp an extravagant or bizzare notion or creating; an imaginative poem, play or novel

Med andre ord, de kan bety det samme, men Fiction ser ut (for meg) til Ă„ benyttes mer som en samlesekk enn Fantasy.

spiralis skrev:
Jeg er ikke enig med Tittan, og nÄr du trekker frem 'fiction' som en sjanger bÞr du vÊre klar over at det er den engelske oversettelse av skjÞnnlitteratur, altsÄ all litteratur som ikke omhandler ekte personer og hendelser.

Hvis du leser det fÞrste innlegget mitt en gang til, sÄ sier jeg vel egentlig akkurat dette. (Min uthevelse)

Og igjen, jeg mener at Sci-Fi(ction) er fiction ikke fantasy av denne grunn:
Science Fiction: n highly imaginative fiction typically involving actual or projected scientific pheonmena

Ps, jeg er en super-kverulant, sÄ bare fortsett Ä diskutere Very Happy

InnleggSkrevet: Man 22 Mar 2004, 20:11
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
0nskemestern skrev:

Flere boktips? er for vampyrer varulver og mÞrke ting, sÄ lenge det ikke blir sÄnn latterlig barnslige 'skrekk'-(mumien og elefanten)bÞker.

Laurell K. Hamilton har skrevet en flott vampyr-varulv-serie om "Anita Blake, vampire hunter." Jeg var skeptisk til disse da jeg begynte Ă„ lese dem etter noe press fra venner, men tok dem raskt til meg. De setter seg. Smile

I tillegg vil jeg kommentere at jeg er enig med Tittan i fantasy/sci-fi-debatten. Jeg vil ikke klassifisere sci-fi som en underkategori av fantasy.
Det vil jo innebÊre, som Spiralis allerede har stÞtt pÄ, problemet med Ä finne ut hva man skal kalle sjangeren til Tolkien, Robert Jordan osv., ettersom dette da bare blir en underkategori av et felles fantasybegrep.

PÄ videregÄende skrev jeg sÊroppgave om nettopp dette, og en av konklusjonene jeg nÄdde etter flere mÄneder med entusiastisk arbeid, var at sci-fi og fantasy er to forskjellige sjangre; den ene er ikke en subkategori av den annen.
(Men jeg kan naturligvis rÄdspÞrre meg med en (eller flere) av mine litteraturprofessorer, hvis man vil ha dette avklart en gang for alle. Wink )

InnleggSkrevet: Man 22 Mar 2004, 21:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Det vil man. jeg mÄ ogsÄ si meg enig med Tittan, ihvertfall nÄr vi prater generell oppfatning av sjangere.
Det kan vi begrunne sÄ enkelt som Ä gÄ i videosjappa.

Finn en sci-fi film, det stÄr sci-fi.

Fantasy(som Tittan definerer den), det stÄr Fantasy.

Action er action.

Drama er drama.

osv, osv.. Tror det gjenspeiler den almenne oppfatning av hva de ymse sjangerne omhandler.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 23 Mar 2004, 10:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

btw, jeg er veldig opptatt av sprÄk (sÊrlig norsk og engelsk) og jeg elsker bÞker, sÄ jeg kan vÊre litt bombastisk av og til. Jeg tÄler Ä bli dratt ned pÄ jorda igjen, men helst pÄ en saklig mÄte Wink

(Sier ikke at noen har vÊrt usaklig her, bare sÄ det ogsÄ er sagt...)

InnleggSkrevet: Tir 23 Mar 2004, 12:18
lunacia
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 15 Mar 2004
0nskemestern skrev:
Tittan skrev:

Et par gotiske romaner man bare mÄ fÄ med seg, da de er klassikere:
Dracula - Bram Stoker
Frankenstein - Marry Sheller

Meget gode bĂžker!

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 19:26
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Tittan skrev:
Horror - hvor plassering i tid/rom ikke har sÄ mye Ä si fordi det er skrekken som skal frem. Mary Shelly sin Frankenstein og Bram Stokers Drakula er stjerne-eksempler pÄ horror.

Enig, men siden jeg glemte hele Gothic-sjangeren (som sikkert er en undersjanger til Horror uansett) sÄ havnet de her Hoppido

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 19:29
lunacia
FrÀmling
FrÀmling

Veronica skrev:
I tillegg vil jeg kommentere at jeg er enig med Tittan i fantasy/sci-fi-debatten. Jeg vil ikke klassifisere sci-fi som en underkategori av fantasy.

Dette er jeg faktisk enig i, men jeg vil si at begge er subgenre av det man kaller fantastisk litteratur, som er en meget vid genre.

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 19:29
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Jeg mener som jeg sa: Fantasy og Science Fiction er sjangre innen SkjĂžnnlitteraturen (Fiction). For min del trenger jeg ikke dele dett opp noe mere Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 19:31
lunacia
FrÀmling
FrÀmling

Jeg er miljĂžskadd, jeg studerer bl. a. litteratur. Wink

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 19:49
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

lunacia skrev:
Jeg er miljĂžskadd, jeg studerer bl. a. litteratur. Wink

Det er vel jeg som er skadd, jeg har ikke studert litteratur og sitter her og deler opp i div sjangre Rolling Eyes

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 20:32
Kunstnerpiken
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 27 Aug 2006
Flere enn meg som ikke har lyst til Ä lese annen fantasy enn klassikerne(av Lewis og Tolkien) og Harry Potter fordi(nesten) alle de andre blir sammenlignet med disse, og dermed virker lite fantasifulle og klisjéfylte?

InnleggSkrevet: Sűn 22 Okt 2006, 01:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [23 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Fra Penn og Pensel
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet