|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Simone de Beauvoir
Noen som har noe instant info om denne dama, samt hennes filosofi innen eksistensialismen, og hennes teorier om kjønn?
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 11:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Ex.phil bøkene som brukes ved UiO har en god del om henne, har dessverre ikke tilgang til de lenger.
Jeg skrev om feministisk etiske teorier før jul, men mitt essay rettet seg mer på feministisk etiske teorier i forhold til omsorgsetikken.
Du finner essayet her et sted: http://home.no/haakoo/uio.html
|
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 11:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Dette virker morro, ikke mye jeg har hørt fra kvinnelige filosofer opp igjennom..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 13:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Ayn Rand er også en sabla bra kvinnelig filosof...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 14:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det eneste jeg husker i farten er at hun sier at man fødes ikke som kvinne. Altså: det å være kvinne er ikke bare noe man er biologisk fra fødselen av. Det er noe man lærer seg etterhvert som man vokser opp i det samfunnet man er født inn i.
Så kan du jo bruke det som et slags utgangspunkt for videre spørsmål, ihvertfall 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 17:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Eksistensialismen sier at mennesket er hva det bestemmer seg å være.
Derfor kan kvinnen også bestemme seg for å ikke være mannen underdanig, noe den til dags dato er.
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 19:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Terning skrev: | Eksistensialismen sier at mennesket er hva det bestemmer seg å være.
Derfor kan kvinnen også bestemme seg for å ikke være mannen underdanig, noe den til dags dato er. |
Humbug.
Humbug x 2, faktisk.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Veronica skrev: | Terning skrev: | Eksistensialismen sier at mennesket er hva det bestemmer seg å være.
Derfor kan kvinnen også bestemme seg for å ikke være mannen underdanig, noe den til dags dato er. |
Humbug.
Humbug x 2, faktisk. |
Humbug x2... en fantastisk kommentar! 
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Forresten, har du lest her? http://www.trincoll.edu/depts/phil/philo/phils/beauvoir.html
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Er det feil, eller er du bare uenig?
En bedre forklaring er at eksistensialismen hevder at du må skape din egen natur, fordi denne ikke er gitt på forhånd. Derfor trenger ikke kvinnen være mannen underdanig.
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Terning skrev: | Er det feil, eller er du bare uenig?
|
Jeg syntes vel den første definisjonen var alt for kort - man kan ikke oppsummere en -isme med én linje. Den andre, mer utfyllende definisjonen var atskillig bedre.
Og jeg er uenig i at kvinnen til dags dato er mannen underdanig.
(Dette var dog en tråd jeg startet mens jeg jobbet med en eksamensoppgave om de Beauvoir. Den er ferdig, levert og bestått for en stund siden. Men takk for all hjelp likevel. )
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Syns det manglet litt om eksistensialismen på denne tråden.
Hun er vel mannen underdanig om hun må ta i bruk skitne knep som kjønnskvotering for å komme seg frem 
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Jeg tror nok ikke det er kvinnen sin feil at hun må bruke kjønnskvotering de fleste plasser...
Dessuten kan vi menn bli kvotert inn i "kvinneyrker" slik som sykepleier, førskole- og lærer for å nevne noen yrker...
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Terning skrev: |
Hun er vel mannen underdanig om hun må ta i bruk skitne knep som kjønnskvotering for å komme seg frem  |
Kvinnen blir fortsatt, enkelte steder, behandlet som om hun er mannen underdanig. Derfor tar hun i bruk "skitne knep."
Det er på ingen måte synonymt med at hun er mannen underdanig.
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Tittan skrev: |
Dessuten kan vi menn bli kvotert inn i "kvinneyrker" slik som sykepleier, førskole- og lærer for å nevne noen yrker... |
Poeng.
Jeg har sett mang en stillingsannonse til slike yrker hvor det har stått "mannlige søkere oppfordres!".
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg vet dette... jeg er bare ikke så begeistret for denne kvoteringen, det være kvinnekvotering eller "fargekvotering".
Jeg mener det skaper fordommer.
Men kanskje det er et nødvendig onde.
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|