DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
u cruel little bastard!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 4 [69 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
 u cruel little bastard!

hmmm. hvis ungen knuser ei blomsterpotte og mor/far sier "u cruel little bastard " til ungen er mor/far dden onde.

hvorfor må vi beskytte barn. jeg vet at vi skal det men ikke hvorfor

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 23:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Re: u cruel little bastard!

meine hüter skrev:
Hvorfor må vi beskytte barn? Jeg vet at vi skal det, men ikke hvorfor

Fordi barn ikke kan beskytte seg selv.
Og fordi man vil at barn skal vokse opp og få egne barn, slik at menneskerasen kan gå videre.
Det er et naturlig instinkt hos alle dyr.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Høy, jeg ville ikke sagt «din ondsinnede lille jævel» til en voksen som knuste en blomsterpotte heller, jeg. På den annen side, hvis jeg observerte en forelder som sa det til sitt blomsterpotteknusende barn, så ville jeg kanskje tenke at det var vel litt drøyt, men jeg ikke skal legge meg opp i oppdragelsen. Slår vedkommende ungen, så blir det straks noe annet.

Det er viktig å la barn få vite det hvis de gjør noe galt. Da er det mye lettere for dem å skjelne mellom rett og galt senere i livet også. Dette innebærer i mange tilfeller å skjenne på ungen, men det er en del av oppdragelsen, mener nå jeg.

En god oppdragelse vil være til nytte for barnet ditt senere i livet.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Enkelte sosialantropologer mener jo at det er viktigere å gi unger ros for det de gjør rett, i stedet for ris for det de gjør galt.

En dugelig kombinasjon hadde kanskje vært bra?

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Cafein

Den gyldne middelvei - selvsagt.

Grunnen til at jeg sier det jeg sier, er at vi heller i dag mot en type barneoppdragelse der det regnes som korrekt at hvis det er en konflikt mellom noe barnet vil og noe en voksen vil, så er det barnet som skal få viljen sin. Hvis foreldrene er på besøk hos noen og ungen plutselig vil ha noe, så blir øyeblikkelig all oppmerksomhet rettet dithen. Blir ikke det å gjøre ungen en bjørnetjeneste? Lærer vi opp en hel generasjon til å tro at det er en menneskerett å få viljen sin, bare man skriker høyt nok?

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

men, man kjefter jo mer på unger enn på voksne...slår de oftere også.
det er jo ikke direkte logisk

kanskje det er viktig å få masse kjeft så man vet dette skal jeg ikke gjøre mot ungen min?

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:45
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

det er ikke farlig å bli slått, egentlig.
hvis du får en mix av masse kjærlighet og masse hat finner du veien i midten selv.
snakker av erfaring

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:46
Cafein

Selv mener jeg det er forkastelig å slå unger. Det finnes situasjoner der jeg ville brukt vold mot voksne mennesker, men å slå barn ville jeg aldri gjøre.

Man skjenner gjerne mer på ungene sine enn på andre medmennesker fordi de gjerne vil tøye grensene for hva de får lov til (dette er naturlig - det er en del av det å være barn), og da har man et ansvar for at barnet skjønner at det er galt. Jeg har forsåvidt ingen problemer med akkurat det.

Derimot er jeg litt rett for at det er i ferd med å bli politisk ukorrekt å skjenne på unger i det hele tatt, det er mitt poeng.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:56
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

det er ikke uansett forkastelig å slå unger, jeg er blitt slått, forstår somregel hvorfor,,,,,,men det er ille, ja

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 16:20
Cafein

Og ingen har ringt barnevernet!? Yikes
Jeg holder fast på mitt: Det er under ingen omstendighet riktig å slå barn!

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 16:32
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

du vil jo ikke skjønne...noen ganger er det bedre med juling enn masse sårende dritt. versåsnill å forstå..

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 17:16
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
Jeg tror ikke det cafein sier har noe med å forstå eller ikke. Jeg er helt enig med han i at man aldri under noen omstendigheter skal slå barn. Dette fordi at barn ved å bli slått lærer å utøve vold, noe som absolutt ikke er bra. Selvfølgelig lærer barn dette uansett, men det blir noe helt annet når det kommer fra foreldrene.
Man skal ikke slå mennesker. Heller ikke dyr.

Og hvis du mener at det du får hvis du ikke blir slått er sårende dritt, så vil jeg påstå at noe er feil et sted. Det er ikke sårende dritt og få høre at "Du skal ikke rope og hyle inne, for det blir så bråkete og uhyggelig av det." For eksempel. Jeg har hvertfall aldri opplevd noe av tilsnakket fra mine foreldre som sårende, bortsett fra når jeg har fått skylden for noe broren min gjorde, og i et sånt tilfelle er det absolutt ikke bedre å bli slått.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 18:04
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

eksempel. du er sinna på foreldrene dine fordi du må gjøre husarbeid. din bror erter deg. du blir sur, foreldrene dine kommer å spør om du ikke snart er ferdig med husarbeidet. det koker over for deg. du sier noe veldig sårende til forelderen og får ett par sviende ørefiker tilbake istedetfor en sårende kommentar.

når du har blitt såret en god del ganger finner du ut at det er bedre å bli slått, fordi en ørefik svir litt og blir borte, mens en kommentar sitter.
det å bli urettferdig behandlet har bare gjort meg mere tolerant, egentlig.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 19:53
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
jeg har aldri sagt noe slemt til foreldrene mine. og hvis jeg hadde gjort det ville de bare gått. jeg synes det er ok. jeg ville fått dpårlig samvitttighet, og det er det beste tror jeg.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 00:31
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
ja...så lenge du får en konsekvens og lærer. det er jo det unger skal, for å oppføre seg bra når de blir voksne.
Men hva er den beste konsekvensen. må vel være slik at man husker det, men ikke så hardt at...det får bivirkninger eller hva jeg skal kalle det.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 01:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hadde mine foreldre noensinne slått meg hadde jeg fullstendig mistet respekten for dem. Å bli slått var noe jeg alltids kunne forvente fra bøllene på skolen - hadde mine egne foreldre begynt å gjøre det samme... Da hadde det vært takk og farvel til all respekt.

Vold kan hos meg avle frykt, sinne, diverse negative følelser - men aldri noe positivt.

Ord derimot, er et fantastisk virkemiddel. Og man skal aldri i verden la unger vokse opp og tro at alt er lov og at de alltid kan få det som de vil. Jeg kan høre på, og respektere og forstå andres ord - ikke nødvendigvis, men dog.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 07:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

En gang (kanskje to) fikk jeg ris på rumpa.
Jeg husker ikke hva jeg hadde gjort galt da, men jeg gjorde det ikke igjen. Wink

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 11:20
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

oppveksten min burde ifølge vitenskapen være negativ for min utvikling.
men det vet jeg den ikke har vært. det er jo også ett ordtak som heter MOTGANG GJØR STERK, MEDGANG GJØR SVAK. (jeg vet ikke hvor ofte dette eventuelt stemmer)

apropos respekt til foreldrene. du har bare ett sett av dem som du er avhengig av de første 15-18 årene. jeg kan ihvertfall takke mine for at de ikke sydde puter under armene på meg. selv om alkohol, vold og fattigdom kan ødelegge, har det også kommet noe fint ut av det. jeg har fått kritisk sans, og bestemt meg for å ikke bli som foreldrene mine. dessuten har jeg alltid hatt en haug søsken som støtte hvis det ble ille...

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 13:12
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

meine hüter skrev:

selv om alkohol, vold og fattigdom kan ødelegge, har det også kommet noe fint ut av det. jeg har fått kritisk sans, og bestemt meg for å ikke bli som foreldrene mine. dessuten har jeg alltid hatt en haug søsken som støtte hvis det ble ille...

Dette er noe jeg kan kjenne meg igjen i, minus vold.
Det har også satt sitt preg på meg, forhåpentligvis på en positivt måte.

Men om en slik oppvekst har et positivt eller negativt utfall, tror jeg har mye å gjøre med barnets personlighet. Ikke alle reagerer på samme måte på slike ting. Etter min erfaring vil faktisk de fleste før eller siden havne i samme spor som sine foreldre, evt. bli enda verre selv.
Kanskje, kanskje ikke.
Det er uansett ikke en risiko verdt å ta.

Dessuten er det ikke en god nok unnskyldning for å gi et barn en dårlig oppvekst, at "men det gjør ham/henne så mye sterkere når han/hun blir større."

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 15:43
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg tror mine foreldre har gjort en utmerket jobb i å oppdra meg til å bli et godt menneske. Helt, fullstendig uten bruk av vold.

Med andre ord er det mulig å lage et skikkelig menneske uten å slå.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 20:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 4 [69 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet