|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
ragnarokk?
vi graver en grav med verdens største gravemaskin. vi begynner å helle mulighetene ned i avgrunnen. muligheter som glede, grønne skoger, tid til å føle seg verdsatt og ren lykkefølelse forsvinner først.
vi blir stadig flere som står og graver. noen få vil få oss til å stanse, men vi ser ikke hva vi gjør, og bare fortsetter, vi er i transe.
noen av oss kommer drassende med store muligheter de vil kaste ned i hullet vi har lagd, vi hyller dem, gjør dem til våre ledere. vi hjelper dem med å kaste mulighetene ned. der gikk den rene fisken, badevannet, fossene, alle tingene vi ikke vet at vi setter pris på.
noen forstår det, de stuper ned i hullet, avgrunnen, på grunn av skyldfølelese.de som vil få oss til å stanse gråter, de samler seg og prøver å holde fast på muligheten til å gå i frisk luft uten gassmaske. vi river den fra dem og kaster den i avgrunnen.
verden stormer, alt blir kastet ned i hullet, det blåser og mange ramler ned i hullet. nå er alle mulighetene borte, verden er tom, lufta smaker eksos. det som er igjen er oss, noen få millioner mennesker og en gigantisk sementblander.
vi fyller hullet med sement, når det er fullt heller vi sementblanderen også oppi, før det tørker. en del mennesker skjønner at dette er slutten og kaster seg ned i den stivnende sementen. resten blir i den ulende stormen, hvor ville gasser herjer rundt.
det skjer som når en hypnotisør knipser, plutselig innser vi hva vi har gjort. vi kaster oss mot sementen, vil dø sammen med det vi engang hadde. men nei, klokken har gått fra oss, sementen er stiv.
på den frarøvede, kalde, ugjestmilde planeten er det nå ikke mulighet for noe annet en en veldig stor parkeringsplass.
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
jeg stemte "ikke i det hele tatt" fordi det er min oppfatning, sikkert fordi jeg ikke har iq nok. skal jeg lese noe gidder jeg ikke å lese i gåter jeg vil bare ha faktatekster.
edit: er muligens bare en periode jeg er slik...finner jeg kanskje ut om ei i klassa komemr på besøk for å få litt livslyst i meg igjen.
upps viste ikke at jeg ikke skulle skrive. bare følte for det.
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
takk for at du svarte, uansett....buhu, du har minimale lyriske evner
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 20:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003 Innlegg: 731 Bosted: Tromsø
|
Hm... throug our creation and conquest we became gods, deciding over life and death, making life as well as death. But as stubborn children and mindless fools we now wach the brimstone cluod of our doom approaching and call it prospect...
|
_________________ Bedre å være en missfonøyd Sokrates enn en fornøyd idiot...
-John Stuart Mill-
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 11:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
mhmm...jeg har en anelse av at du faktisk forstår meg...
i så fall takkk..=)
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 14:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Jeg er av den overbevisning at om man kommer med for mange dystre spådommer om hvordan framtiden vil bli, så blir den slik. Når folk får høre om verdens undergang, kommer de underbevisst til å jobbe mot den. Der hvor meningen egentlig var å advare, blir den eneste trøsten for de som spådde at de kan si: Hva sa jeg?
Gi meg et mål å strekke meg mot. Gi meg et syn på verden hvordan den kan bli, om alt går godt. Som Arkimedes sa: Gi meg et sted å stå, og jeg skal rokke verden.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
ja, men øyeblikkets problem er at vi som kan gi verdensbefolkning noe å jobbe mot har det så bra at vi ikke gidder. forskjellene øker, ressursene forsvinner.
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 16:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Sånn tenkte jeg også en gang i tida. Jeg så på samfunnet rundt meg slik det var akkurat da, og tenkte: Herregud, dette går ad undas.
Så lærte jeg meg å tenke i to dimensjoner. Jeg lærte meg at overalt i verden er det mennesker som har forskjellig måte å se ting på, og forskjellige måter å løse problemer på. Jeg lærte meg at visst kan sinnene sløves, men aldri over hele verden.
Så lærte jeg meg å tenke i tre dimensjoner. At samfunet har flere lag, og at den sløvheten som finnes på overflaten ikke når fram til alle. Det finnes mennesker som aktivt jobber med å finne løsninger på folks problemer, men de høres ikke - folk flest har mye mer lyst til å klage enn å gjøre noe med det.
Til slutt lærte jeg meg å tenke i fire dimensjoner. Hvordan nesten alt her på planeten vår går i bølger, også historien. Hvordan samfunn oppstår og går til grunne, og hvordan normer vi regner med har vært her hele tiden kun er for moteblaff å regne.
Nå er jeg ikke sikker på noe lenger.
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 16:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
beklager at jeg ikke har kommet så langt, men jeg har bare hatt femten år med vrangopplæring til å tolke samfunnet.(du er vel enig i at de amerikavennlige historiebøkene er vranglære??)
vi må gjøre noe!uansett 23441dimmensjoner eller ikke
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 17:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Det meste som er USA-vennlig er vranglære etter min mening. 
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

|
Uahengig av hvordan vi ser på verden elller gjennom hvor mange dimensjoner så kan en si ihvertfall en ting med 100% sikkerhet: i den vestlige verden er materialismen den ypperste gud og det er vi som forkynner dens budskap gjennom over konsum, gjerrighet og utnyttelse av de svake. men jeg er enig i at å forkynne dommedag fordi at verden ser ut til brenne ned i enkelte øyeblikk blir feil, en ting er å se problemet en annen er å gjøre noe med det...
Det dimensjons synet som Cafein presenterer er godt å ha med seg for å huske på at allt ikkke fungerer like godt overalt i verden (demokrati...) og for å huske på at alle ikke tenker som en selv, at vi er alle (noe) selvstendige individer med egne motiver. Likevell kan en ikke leve på denne regelen samt troen på at alt går i bølger, dette vil bare føre til en ignoranse og pasivitet oven for en selv og alt som skjer.
"Der er bedre å sitte med umulige drømmer om fred enn å ikke drømme i det hele tatt."
|
-John Stuart Mill-
Skrevet: Man 23 Feb 2004, 09:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
enig....men det å drømme om fred fungerer best hvis man gjør det sammen med noen. en drøm som man utvikler sammen.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 09:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

|
Ja, det er dumt å legge fra seg drømmer kunne fordi en er redd for at en ikke skal oppnå det en drømmer om, men det bety ikke at alle drømmer bør realiseres *hint-hint*...
|
-John Stuart Mill-
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 13:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jeg drømmer om å utslette den onde menneskeheten.
det er en av de litt mer absurde drømmene mine...
men ønsket om en jord uten mennesklig innteligens og derav ondskap er uundertrykkelig
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 14:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
ondskap er en nødvendighet om vi vil beholde godhet. Ingenting kn eksistere uten sin motsetning. Og det er ikke bare mennesker som gjør ting som kan ses på som onde, men det er bare mennesker som høykllydt reagerer på det de mener er ondskap.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 26 Feb 2004, 18:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jeg mener det er en byrde å eksistere, ihvertfall i menneskeform. selv om vi har evnen til å utrette noe godt, har vi veldig misfornøyde grunnmeninger, som resulterer i tvil, menneskets største problem. vi gjør ingenting uten å tvile (tilnærmingsvis ingenting) og dermed blir det aldri godt nok.
|
Skrevet: Fre 27 Feb 2004, 18:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
sharee skrev: | ondskap er en nødvendighet om vi vil beholde godhet. Ingenting kn eksistere uten sin motsetning. Og det er ikke bare mennesker som gjør ting som kan ses på som onde, men det er bare mennesker som høykllydt reagerer på det de mener er ondskap. |
definer ondskap
|
Skrevet: Fre 27 Feb 2004, 21:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
en handling eller tanke utført/tenkt i en annen retning en det gode, konstruktive og skapende?
|
Skrevet: Fre 27 Feb 2004, 21:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

|
meine hüter skrev: | en handling eller tanke utført/tenkt i en annen retning en det gode, konstruktive og skapende? |
vel, det blir en veldig svart/hvitt definisjon, dvs: ingenting er nøytralt. vil heller si at ondskap er handlinger som rettes direkte i motsatt retning som gode handlinger, og som gjøres med viten om at de undergraver eller motvirker det gode.
|
-John Stuart Mill-
Skrevet: Ons 03 Mar 2004, 14:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003 Innlegg: 335 Bosted: Safely away from the world...
|
Jeg vil jo si at Tolkien i Ringenes Herre definerer begrepet på en ganske spenstig og god måte. Han var jo også en del av en generasjon som trengte å få dette begrepet definert (mht. første verdenskrig).
|
Skrevet: Fre 05 Mar 2004, 08:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |