DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
bitch, tøs, osv.
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [21 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 bitch, tøs, osv.

Hva er det med kvinnfolk som proklamerer seg selv som bitch eller tøs?? Disse er ikke POSITIVT lada ord..! Jeg fatter ikke hvorfor greie jenter driver å kaller hverandre for bitch og tøs, forstår de ikke meningen av disse ordene? - Og spør jeg dem, så sier de "jamen vi mener det jo positivt!" Shocked Hvorfor i heite huleste ikke bruke POSITIVE ord da??? Istedet for å forandre meningen på andre ord.. ballefaen. Evil or Very Mad

jeg skjønner heller ikke det som jeg har sett på film, at negermenn kaller hverandre for niggere. Sykt er det.

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 08:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Hvis alle sorte menn kaller hverandre nigger, mister det den negative effekten av at hvite ondsinnede sier det.
er derfra det kommer tror jeg, også når det gjelder dagens ord.
Jeg(en gutt), kaller gjerne mine venninner og kjæresten både bitch, tøs, sjøge og lille hore uten at det egentlig er noe negativt i det..
Bitch brukes vel helst når man parodierer fjortisjenter..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 09:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

men hvorfor?!+ Disse ordene du nevnte betyr jo negative ting, så hvorfor sier dere negative tng til hverandre? Greit nok at dere ikke MENER det, men det forandrer ikke betydningen av ordene. Jeg føler ikke at jeg kan gå rundt og kalle folk for fittetryne eller hønsehjerne uansett hva jeg mener med det.. ordenes betydning går vel egentlig over hva jeg mener med de.

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 10:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Jeg er opprinnelig nordlending, og i vår morbide kultur betyr f.eks. ordet "hæstkuk", hvis det sies på en spesiell måte, noe sånt som; "du er en kul fyr" etc. Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 10:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg skal ikke på noen som helst måte hevde at jeg begriper noe som helst av dagens fjortisspråk.
Heldigvis trenger jeg ikke bry meg. Hva de små kaller hverandre, uansett om det er positivt eller negativt ment, er meg rungende likegyldig.

Det eneste jeg trenger å forholde meg til, er at om noen hadde kalt meg "bitch," "tøs," "hore" eller noe i den duren, hadde det vanket en saftig ørefik (evt. et skulende blikk og en rak rygg idet jeg demonstrativt hadde gått min vei uten et ord, hvis jeg hadde vært i et mer fredelig humør).

At vi nordlendinger kaller hverandre for "hæstkuk" kan i grunn ikke sammenlignes med "bitch"-kategorien, ettersom dette er en intern, kulturell greie mellom nordboerne.
Det denne ghettokulturen gjør, er å ta allmenn kjente ord som folk over hele verden kjenner betydningen av, og snu opp ned på dem fordi det visstnok har blitt "kult" å si så stygge ting som mulig til hverandre, forbeholdt at den man sier det til vet å ta det som noe positivt.

Og personlig intensjon bak ordet eller ikke; det fører til språklig forvirring. Hvis alle skulle gått hen og lagt egne meninger bak velkjente ord, hadde det blitt et kaos uten like. Jeg kan f.eks. ikke bare bestemme meg for at nå betyr grønn rød, og blå betyr lilla.

Dessuten er det da så utrolig mye triveligere å høre "jeg er glad i deg" eller "du er en bra person" enn "jævla hore," uansett hvilken intensjon som ligger bak. Vi har brukt mange år og generasjoner på å lære at visse ord oppfattes negativt, og det er det ikke lett å bare riste av seg sånn helt uten videre.

(Ok, så bryr jeg meg visst litt likevel, i motsetning til hva jeg først sa. Jeg er lidenskapelig opptatt av språk.)

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 12:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
damdidam
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Tøs og bitch er ord som man ikke blir sint av, hvertfall ikke om det er en venninne som bare kødder med det... Slire er på kanten, hore er over kanten.. Hore er et stygt, ekkelt, diskriminerende og sårende ord. Dessuten er ordlyden stygg, det bare er sånn...

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 17:45
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Meget mulig at de som ikke er del av akkurat det språksamfunnet som disse jentene/kvinnene tilhører, oppfatter ordene tøs og bitch som negative. Men hvis du ser på hvordan disse jentene/kvinnene bruker ordene seg imellom, så er det ganske åpenbart at de for dem ikke fungerer som skjellsord. Og det er det som er hovedsaken - forskjellige språksamfunn kan ha forskjellig bruk av de samme ordene, de samme ytringene. Og ords betydning skapes ved at de brukes sammen av mennesker.

Derfor: nei, man kan ikke bare bestemme seg helt alene for at grønn plutselig skal bety lilla, ganske enkelt fordi språk ikke er noe man gjør alene. Hvis alle de man snakker med derimot, aksepterer at man bruker ordet grønn som lilla, så er det ikke noe problem. Og språk utvikler seg hele tiden, ords og ytringers bruk endrer seg stadig vekk i mye større grad enn man skulle tro. Og med bruken endrer betydningen seg.

Ett annet punkt er dette med intensjoner - hva man intenderte å si. Strengt tatt kan man snakke til man blir blå i trynet om hva en annen person mente med å si det vedkommende sa. Hvis du ikke spør direkte hva vedkommende mente/intenderte, så blir det bare mer eller mindre kvalifisert gjetning. For det meste foregår språkbruk altfor automatisk, enkelt, lett og greit til at det kan være noe særlig bevisst gjetting med i spillet. Det som vanligvis skjer er at noen kommer med en ytring, og du kommer med et svar tilbake, som indikerer hvordan du tolket den første ytringen. Så tolker førstemann din tolkning, osv. osv. Og det hele fungerer vanligvis utrolig smertefritt og effektivt. Språkbruk er for det meste ikke fundering over andres intensjoner, eller tankelesing - vi forholder oss ganske enkelt til folks konkrete ytringer.

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 18:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Og om alle skal kunne forholde seg til alles konkrete ytringer, er det en fordel å ha et likt grunnlag å tolke ytringene på.
Min umiddelbare ikke-tolkende reaksjon på at noen hadde kalt meg et hvilket som helst av ovennevnte ord, hadde resultert i frustrasjon og fornærmelse.
Det kunne muligens blitt oppklart med et par "men jeg mente jo bare at", men herregud, når man har fullt brukbare positive ord å benytte seg av, hvorfor ikke bare bruke disse i utgangspunktet og dermed slippe evt. frustrasjon og misforståelse i etterkant?

Nå er jo dette en kulturgreie.
Jeg kommer nok aldri til å sosialisere meg med slike folk som har "tolk-ordet-med-dets-motsatte-betydning"-kultur, så hvorfor bry meg?
For all del, la dem drive på.
Men jeg behøver ikke like det. Jeg synes ganske enkelt det er unødvendig, uestetisk og forvirrende.
Og jeg begriper rett og slett ikke hva som skal være så kult og positivt med å slenge masse dritt til hverandre.

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 19:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Dåkker e nån hæstkuka!

...og nå stikker jeg rødvinsbrisen ut på en date Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 19:35
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Veronica skrev:
Og om alle skal kunne forholde seg til alles konkrete ytringer, er det en fordel å ha et likt grunnlag å tolke ytringene på.

Men det har ikke alle, og det forklarer ganske mange misforståelser i språkbruk. Jeg tror heller ikke det er ønskelig at alle skal ha likt grunnlag - det ville blitt fryktelig lite mangfold på den måten. Og ikke tror jeg det er mulig at alle skal ha det heller. Derimot kan man være klar over at forskjellige mennesker har forskjellige måter å bruke språk på, og ikke bare hoppe til konklusjonen at folk fornærmer hverandre, eller nødvendigvis fornærmer en selv, ved å bruke visse ord og vendinger.

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 19:44
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

NÅ stikker jeg, kos dere Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 20:09
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Glahn skrev:

Men det har ikke alle, og det forklarer ganske mange misforståelser i språkbruk.

Og en skulle da tro at de misforståelsene man allerede sliter med er nok, om man ikke skal gå hen og lage enda flere.

Sitat:

Jeg tror heller ikke det er ønskelig at alle skal ha likt grunnlag - det ville blitt fryktelig lite mangfold på den måten.

Deg om det. Jeg ser ikke noe som helst mangel på mangfold på grunnlag av at folk skal kunne kommunisere og forstå hverandre uten å måtte forklare hva man egentlig mener titt og ofte. Den tiden kunne heller vært brukt til å f.eks. snakke om andre og mer interessante ting.

Å skape misforståelser og provokasjon er ikke det samme som å skape mangfold.
Og særlig med tanke på hvor og hva denne trenden kommer fra, synes jeg den er særdeles unødvendig.

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 22:00
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Man kan like det eller ikke like det - men språk er alt annet enn stabilt, og endrer seg stadig. Uten misforståelser ble det ikke mye moro. Og det kommer alltid til å være endringer, og språkbruk hos grupper av personer man synes er helt håpløs. Men hvis det fungerer for dem det er snakk om...

Det er på en måte ikke min jobb å bestemme hvilke endringer som er gode og hvilke som ikke er det, eller hvilke sosiale gruppers språkbruk som er best. Det har jeg ingen rett til.

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 22:47
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Hvis man trenger misforståelser for å ha mye moro, vil jeg si man har dårlig med kreativitet.

Det eneste som er min jobb, er å bestemme hvilke endringer som er gode og hvilke som ikke er det, for min egen del.
Og mener jeg at det er unødvendig og fjollete å kalle hverandre stygge ting mens man mener det positivt, tar jeg ikke "men det er jo deres kultur" som en bra nok årsak. Da er jeg mer interessert i å se på hvorfor dette er deres kultur, og hva den kommer fra.
Og såvidt jeg har forstått, kommer denne kulturen fra det amerikanske ghettomiljøet, hvor disse "rapperne" kaller kvinnfolka for "my bitches" o.l. mens de oppfordrer disse damene til å ha på seg så lite klær som mulig for å tilfredsstille dem (henv. artikkel i VG forleden dag), noe jeg oppfatter som både nedverdigende og diskriminerende.

Så nei, jeg setter ikke pris på en språkkultur som stammer fra et slikt miljø.
I tillegg til at jeg er skeptisk til den generelle tendenser norske ungdommer (og andre) har til å adoptere den minste trend fra USA, både på godt og vondt.

Kort sagt: dette handler faktisk om mer enn bare språk, fordi alt språk har en intensjon. Og selv om man ikke tolker denne intensjonen bevisst i en samtale, er det underliggende signaler som blir oppfattet.

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 08:14
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
bare det at ord kan bli borte og komme tilbake med ny mening. moren min tror bøffe betyr stjæle(som hennes genrasjon brukte det som) men det betyr jo "låne inntil videre" (som jeg og min generasjon bruker det som)

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 15:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Vil du ha kreativitet og utvikling innenfor språk kan du ikke unngå å også få misforståelser.

Og egentlig illustreres jo bare poenget mitt her - Vero har sitt tolkningsunivers, og ut i fra det blir bruken av diverse ord helt bortkastet. Mens de som bruker ordene det gjelder, har et helt annet syn. At de i farten kan ha misforstått og tatt opp endel elementer fra språkbruk i USA er nå så. Men språkhistorien kryr av tilfeller hvor ord og uttrykk har blitt lånt fra andre språk, og tolket på nytt og brukt på måter de ikke ble før i originalspråket. Nok engang - misforståelser henger nært sammen med språkutvikling.

Egentlig er det her bare snakk om nok et eksempel på at språk er i stadig endring, og at ikke alle alltid er enige med den veien utviklinga tar overalt.

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 16:38
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

meine hüter skrev:
bare det at ord kan bli borte og komme tilbake med ny mening. moren min tror bøffe betyr stjæle(som hennes genrasjon brukte det som) men det betyr jo "låne inntil videre" (som jeg og min generasjon bruker det som)

Jeg har alltid trodd at "bøffe" betyr å stjele.
Så tilhører jeg visst en tidligere generasjon, da.

Og ang. Glahns kreativitet og utvikling innenfor språk: hvorfor fikse noe som ikke er ødelagt?
Språket i dag (enn så lenge) fungerer/har fungert utmerket, så hvorfor begynne å bryte ned ord og forandre deres meninger?

Jeg kan til en viss grad forstå tanken bak språkutvikling og at det har betydning for de som benytter seg av det. Til en viss grad.
Det jeg ikke kan forstå, er hva dette skal være godt for, og hvorfor det kun kretser rundt negativt ladede "stygge" ord.

Og situasjonen er nå ennå den at man har definisjoner på ord, og disse definisjonene står gjeldende, som den allment fungerende betydningen. At jeg forholder meg til disse definisjonene, skaper ikke "Veros tolkningsunivers," men dette skal man heller snu på hodet. Det er de som bryter med slike definisjoner som skaper sitt eget tolkningsunivers, og de har de ingenting med å verken kreve eller forvente at alle andre utenfor dette universet skal forstå, like eller respektere dette.

Det er heller ikke snakk om at noen i farten "har tatt opp" elementer fra språkbruk i USA.
I denne partikulære saken, altså om nedverdigende kallenavn på kvinner, er dette en direkte årsak av "gangsta"miljøet derfra (som jeg sa tidligere).

Men nå forventer jeg naturligvis ikke at mannfolk skal forstå nedverdigelsen som ligger i dette. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 15:19
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003
Re: bitch, tøs, osv.

BagBiter skrev:
Hva er det med kvinnfolk som proklamerer seg selv som bitch eller tøs??

1) De har i det minste selvinnsikt.

2) Jeg proklamerer Pernille som en homotøs.

InnleggSkrevet: Lør 21 Feb 2004, 22:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Her illustreres delvis mine egne poenger i fleng, men det er nå så...

Jeg får gjenta meg selv - språk har alltid vært i endring. Det er ikke noe nytt at ord forandrer mening - det har skjedd, og skjer hele tiden.

Forøvrig er det treffende at det er de andre som har skapt sitt eget tolkningsunivers, mens en selv bare forholder seg til den "allment fungerende betydningen". For det første er jeg ikke villig til å automatisk gå med på at det finnes noen allment fungerende betydning som sådan. For det andre er det minst like gyldig å si at også en selv, og ikke bare de andre, har ens/sitt eget tolkningsunivers. Det er lett å anta at slik en selv og ens omgangskrets bruker ord og uttrykk er gjeldende standard for de fleste andre også, men egentlig behøver det slettes ikke være slik.

Og det såkalte gangsta-miljøet er da vitterlig en del av USA, så da er det en viss type kultur derfra man har tatt opp. Her motsier du jo praktisk talt deg selv.

Hvorvidt språkbruken er nedverdigende eller ei var egentlig aldri noe viktig hovedpoeng for meg.

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 06:52
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Glahn skrev:

Og det såkalte gangsta-miljøet er da vitterlig en del av USA, så da er det en viss type kultur derfra man har tatt opp. Her motsier du jo praktisk talt deg selv.

Jeg tror vi kanskje misforstod hverandre her.
Jeg er klar over at "gangsta"-miljøet er en del av USA, det er jeg på det rene med.
Du framstilte det som om du mente at denne språkbruken bare "i farten" hadde fått med seg litt innflytelse fra dette miljøet, og det var det jeg kommenterte på som feil. Disse uttrykksmåtene har ikke bare blitt "plukket opp i farten" fra generelle amerikanske elementer, men er et direkte resultat av nevnte miljø. Det var det jeg skulle fram til.

Glahn skrev:

Hvorvidt språkbruken er nedverdigende eller ei var egentlig aldri noe viktig hovedpoeng for meg.

Og det er nettopp det som er hovedpoenget for meg, og kanskje også for personen som startet tråden?
Så lenge utviklingen av språket ikke er nedverdigende på noen måte, kan jeg akseptere den. Jeg har f.eks. gått med på at "fett" betyr noe som er kult, selv om jeg synes det er en latterlig adjektivisering. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Søn 22 Feb 2004, 11:28
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [21 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet