DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Motesykdommer
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [11 Posts]  
Av Innlegg
SayIt
Supersøt

Ble Medlem: 19 Aug 2003
 Motesykdommer

Artikkelen er skrevet av Øystein Andreassen

Hvorfor får folk diagnosen "vinterdepresjon"? Hvorfor var det en periode der mange ble "utbrente"? Hvorfor er det så mange ungdommer idag som er "deprimerte"?

[img]djvikingtrist2.jpg[/img]I fjor og forfjor gikk mange kjendiser og store ledere ut i media og sto frem som "utbrente". Hva ligger det i ordet utbrenthet? Er det rett og slett et litt mer fancy begrep på å være litt stressa og sliten? Det er veldig normalt i en krevende jobb å bli sliten og stressa, det er derfor man ikke jobber 24/7, men man trenger ikke kalle det for noe annet. Utbrenthet høres så altfor dramatisk ut, og vanligvis går det faktisk bra.

Vinterdepresjon
I tillegg til utbrenthet er også vinterdepresjon en populær diagnose. Jeg for min del synes leger bør holde seg for gode til å stille denne vage diagnosen. Jeg tror at noen menneskers situasjon har forverret seg som følge av denne motesykdommen. Det blir på en måte forventet at ens egen situasjon skal bli så mye verre rundt vintertider, så følgende blir at folk legger så mye mer i sine problemer, enn det egentlig er. Hverdagslige problemer kan bli en tøff opplevelse for enkelte.

Diagnosen vinterdepresjon
Begrepet vinterdepresjon kom rundt 1980. Et forskerteam som jaktet på vitenskapelig aksept eller akademisk respekt, skapte en hypotese som gikk ut på at den mentale helsen til mennesker ble dårligere rundt vintertid. Utifra denne hypotesen utarbeidet de et spørreskjema. Spørsmålene var formulert på en måte som gjorde at forskernes hypotese ble forsterket selv om de spurte omtalte vinteren positivt. Følgende har blitt en kunstig diagnose kalt vinterdepresjon. Lampeprodusenter tjener rått på det, og personer får medisiner de ikke trenger.

"Vanlig" depresjon
Utenom vinterdepresjon florerer det med ?vanlig? depresjon. Spesielt blant unge mennesker. Å være trist og lei seg er et vanlig fenomen i puberteten og bør behandles på samme måte som andre kjente pubertets-bivirkninger. Men den hjelpende hånd stor og med ett har vi ungdommer som dropper skolen, får gratis prozac og statelig pengestøtte. Kanskje istedet for å sende medisiner på disse personene, så bør hver og en grave i seg selv, og se hva det egentlig han eller hun strever med. Jeg tror dagens vestlige ungdom har en tendens til å overdimensjonere slike problemer, og innser ikke at de egentlig ikke kunne hatt det bedre. Kanskje har de fått for lite motgang i livet, og når de først kommer, så blir de oppfattet som en enorm trussel, og istedet for å konfrontere problemet, så velger de å bli ?deprimerte?.

Jeg mener det er viktig for mennesker å innse realiteten, at mange problemene er skapt kun av deg selv, media som har opplyst om disse ?sykdommene? og firmaene som tjener på det

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 15:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
damdidam
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Det finnes jo ungdommer med sterke depresjoner og da. Men er enig at de bør få et bedre tilbud enn bare anti-deppresiva... Og hva vinterdepresjon angår så er det faktisk mange som blir helt ødelagt av vinteren. Som kanskje er livlige og glade til vanlig, men som blir sløve, triste og deprimerte om vinteren. Dystre tanker etc. Så jeg syntes ikke man bare kan fnyse av vinterdepresjoner...

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 15:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Jeg blir generelt sett noe mer innesluttet, deprimert og asosial om vinteren...tror jeg må investere i et sånt lys som skal stimulere de biologiske mekanismer...

...imidlertid går det mot vår og i dag har det vært sol og blå himmel her i hovedstaden...herlig Cool

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 16:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Man er nok laget for å motta visse doser dagslys hver dag, ja. Men jeg merker selv at jeg har ingen problemer med vinteren - er bare glad i de virkelig kalde vinterdagene med snø. Regn og gråvær derimot, er bare kjedelig.

"Deprimert" er et ord jeg synes man skal være litt forsiktig med å bruke. Det er stor forskjell på de som faktisk er deprimerte, og de som bare er litt neffor i en mer eller mindre liten periode. Stort sett blir vel vinteren til det du gjør den til, akkurat som med de fleste andre ting.

InnleggSkrevet: Søn 15 Feb 2004, 17:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Jeg mener å huske at det har vært påvist at mennesker trenger en viss dose sollys hver dag. Hvor stor dosen bør være varierer fra person til person, men jeg merker godt at humøret får en knekk om jeg ikke ser sollys på noen dager. Dette var spesielt ille da jeg var student og hadde døgnrytme deretter.

InnleggSkrevet: Man 16 Feb 2004, 00:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
pita
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Apr 2003
lys har mye å si ja. i sommer gikk jeg uker uten lys, det påvirket meg mye.jeg ble litt troist og tutt. (mer enn vanlig)

men det er noe med vineren..det kalde været, de sene bussene, mørke himmelen, triste dagene med slaps og resten av skitten..

men du har de fine dagene, de med en følelse av vår, de med masse sol og fuglesang, de med frsik luft og nytt håp!

det kommer ann på så mye

InnleggSkrevet: Man 16 Feb 2004, 12:38
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Blant annet om man klarer å ta med seg de fine dagene, og heller tenke mer på dem enn grådagene Smile

InnleggSkrevet: Man 16 Feb 2004, 17:26
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
sola hjelper kroppen med å ta opp d-vitamin vi får gjennom maten. uten sol, mindre d-vitamin, og litt mindre overskudd i hverdagen. solarium løser problemet (jeg gidder ikke bruke det). jeg tror vinterdepresjon bygger på mindre overskudd, og en underbevisst sorg over at naturen hviler. trærne er pene med snø på, men bedre med blader. lufta får en smak av asfalt og eksos(pga færre blader som renser lufta), og vi får en følelse av at byen har fått en sykdom.

InnleggSkrevet: Fre 27 Feb 2004, 20:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003
Re: Motesykdommer

SayIt skrev:
"Vanlig" depresjon
Utenom vinterdepresjon florerer det med ?vanlig? depresjon. Spesielt blant unge mennesker. Å være trist og lei seg er et vanlig fenomen i puberteten og bør behandles på samme måte som andre kjente pubertets-bivirkninger.

For det første var denne artikkelen meget dårlig skrevet, men jeg skal la være å gå inn på det.

Så klart det er vanlig å være "trist og lei seg" når man er i puberteten, og også gjennom andre perioder i livet. Vi er klare over det, alle sammen, vi får høre det om og om igjen, repetert til det kjedsommelige. Jeg vil påstå at vi faktisk burde roe litt ned på all denne hverdagsliggjøringen, hvis man kan kalle det det. Jeg tror det er mange unge mennesker som går rundt og har det forferdelig vanskelig og absolutt burde ha fått hjelp, men som selv tror at "dette er helt normalt. Det er sånn det skal være" osv., og derfor aldri betror seg til noen i frykt for å fremstå som oppmerksomhetssøkende e.l.

Jeg ser også at det helt klart kan slå ut motsatt vei, men argumentene i denne artikkelen holder bare ikke mål.

SayIt skrev:
Men den hjelpende hånd stor og med ett har vi ungdommer som dropper skolen, får gratis prozac og statelig pengestøtte.

Tror du virkelig dette skjer med mange? Du skal være ganske langt nede for å droppe ut av skolen, og helsa di skal virkelig henge i en tynn tråd før du får ststlig støtte e.l. De du snakker om her tilhører en minoritet. En heldig sådan.

SayIt skrev:
Kanskje istedet for å sende medisiner på disse personene, så bør hver og en grave i seg selv, og se hva det egentlig han eller hun strever med.

Jeg ønsket ikke å synke til et slikt nivå; men dette utspillet blir rett og slett for dumt.

Dessuten er det viktig å huske på, som noen andre også nevnte, at det fins en stor og viktig forskjell mellom det å gå gjennom en vanskelig periode og det å lide av sykdommen depresjon (eller andre personlighetsforstyrrelser som ofte blir puttet opp i den store sekken vi kaller depresjon pga. manglende kunnskap).

SayIt skrev:
Jeg tror dagens vestlige ungdom har en tendens til å overdimensjonere slike problemer, og innser ikke at de egentlig ikke kunne hatt det bedre. Kanskje har de fått for lite motgang i livet, og når de først kommer, så blir de oppfattet som en enorm trussel, og istedet for å konfrontere problemet, så velger de å bli ?deprimerte?.

Kanskje. For enkelte er dette helt klart tilfellet. For andre, derimot, er det kanskje nettopp slike holdninger som kun gjør vondt verre. Vi har alle de materielle godene vi trenger, alt er lagt til rette for at vi skal ha det godt. Hva da hvis vi allikevel ikke har det bra? Da må det jo være oss det er noe i veien med?

Vi har alle disse mulighetene som noen andre har slåss for og som vi ikke aner hva vi skal gjøre med. Vi har det så mye bedre enn så mange andre, i hvert fall materielt sett. Vi vil så gjerne leve opp til de forventningene samfunnet har til oss, det skylder vi vel oss selv og alle andre. Såpass må vi da klare, vi som sitter her i vårt velstående hjørne av verden med penger i ræva og alle muligheter åpne.

Det er vanskelig, hvis ikke umulig, å finne en god balanse. For noen fins det kanskje for mange muligheter, for mange valg. Samtidig vil man jo selvfølgelig ikke gå tilbake og la de mulighetene man har ofret så mye for, skrumpes inn.

InnleggSkrevet: Lør 28 Feb 2004, 15:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Re: Motesykdommer

Sytemarvin skrev:
Jeg tror det er mange unge mennesker som går rundt og har det forferdelig vanskelig og absolutt burde ha fått hjelp, men som selv tror at "dette er helt normalt. Det er sånn det skal være" osv., og derfor aldri betror seg til noen i frykt for å fremstå som oppmerksomhetssøkende e.l.

Bingo. *klappe for* Det gjelder ikke bare psykiske lidelser, men også barn som har det vanskelig hjemme. Foreldrene forteller hvor bra de har det, så de tør ikke kontakte andre voksne. F.eks.

InnleggSkrevet: Lør 28 Feb 2004, 15:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Det er flere hjelpemiddler og støtteting til unge med depresjoner. Ikke bare antideppings. Psykiatriske døgnklinikker er et også bra tilbud for noen, men man må være villig til å be om hjelp også. Man må være villig til å gjøre noe for å hjelpe seg selv. Da funker slike klinikker sikkert meget bra.

InnleggSkrevet: Tor 11 Mar 2004, 10:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [11 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet