DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
velge Ä tro pÄ gud..
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 9 [176 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, ..., 7, 8, 9 Neste
Av Innlegg
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
 velge Ă„ tro pĂ„ gud..

Hvordan kan folk si at de velger Ä tro pÄ en gud?
tro er vel Ă„ tro hva som er virkelighet?

Blir det pÄ samme mÄte som at selv om jeg kanskje ikke tror pÄ godhet eller ondhet, at alle er egoister, vil noen at jeg skal ha det bra sÄ er det DE som vil det osv, sÄ velger jeg prinsipper?
Prinsipper som ikke er logiske, som...ja kommer ikke pÄ noen nÄ. Vil vÊre snill enkelt og greit.

Selv om det igjen er ut i fra logisk tenking. Jeg MÄ leve etter noen prinsipper for Ä tilfredstille fÞlelser. For hva er mÄlet mitt? ha ett lykkelig liv.

InnleggSkrevet: Ons 11 Feb 2004, 22:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
http://www.antipsykopat.org/PK-ateisten.php

Sakset fra www.antipsykopat.org

...som du ser sÄ er religion et uhyre komplekst emnefelt som krever innsikt i mange fagfelt...men spÞrsmÄlene du stiller er hÞyst relevante.

InnleggSkrevet: Ons 11 Feb 2004, 22:40
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg har valgt Ä ikke tro pÄ noen gud... Noe som jo legger til en ny dimensjon ved spÞrsmÄlsstillingen.

InnleggSkrevet: Tor 12 Feb 2004, 01:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
det er ordet velge jeg syns er rart.
har ikke lest pÄ linken enda, gjÞr det vel i ettermiddag.

InnleggSkrevet: Tor 12 Feb 2004, 07:55
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg tror at religion er et menneskeskapt fenomen og derigjennom er min tiltro til en Gud ikke eksisterende. Jeg vil derfor definere mitt standpunkt som noe som baserer seg pÄ en viten om det som lar seg observere og som kan forklares rasjonelt. Derfor blir det feil for meg Ä si at jeg har valgt Ä ikke tro. Dette er en subjektiv og individuell vurdering hvert enkelt menneske tar, eller rett og slett bare et definisjonsspÞrsmÄl.

Slik jeg ser det er den pietistiske virkelighetsoppfatning sÊrdeles begrensende for livsutfoldelsen selv om den sikkert har verdi for enkelte mennesker og derigjennom skal respekteres. Imidlertid er det all mulig grunn til Ä stille spÞrsmÄlstegn ved hvorvidt religionsutÞvelse samlet sett er positivt eller negativt.

Min oppfattning er at religion er et anakronistisk fenomen som brukes som maktredskap og som derigjennom burde vÊrt forbudt ved lov den tid enkeltmennesker fÄr sitt livssyn pÄtvunget. Bortsett fra dette ankepunktet sÄ fÄr folk mene og tro hva de vil, men jeg baserer meg som sagt ikke pÄ tro...jeg vil vite...

InnleggSkrevet: Tor 12 Feb 2004, 12:05
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

ForsÄvidt det samme her - jeg vil tro, og ikke vite. Problemet er at sÄ langt vitenskapen (bÞr) bry seg, sÄ er ikke det Ä skulle bevise eller motbevise noen guds eksistens noe poeng i seg selv. Antageligvis er det heller ikke noe som kan bevises hverken den ene eller andre veien. Men jeg gjÞr mine kvalifiserte gjetninger...

InnleggSkrevet: Tor 12 Feb 2004, 15:14
damdidam
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Hmm... Jge har valgt Ä tro pÄ en Gud.. Me vi velger jo pÄ en mÄte Ä tro pÄ virkeligheten og.. Jeg Þnsker Ä tro at det finnes en som passer pÄ oss og tar vare pÄ oss, og som er litt snill. SÄnn at jeg slipper Ä bekymre meg om hva som skjer etter dÞden.. Kanskje litt naivt? Men mÄ bare pÄpeke at jeg ikke legger meg etter statskirkens teorier etc.. Jeg har min egen tro pÄ en mÄte. Jeg tolker bibelen selv, og ikke slik mange andre gjÞr det.

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 16:23
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Flere mennesker med hang til religiĂžse tilbĂžyeligheter burde kanskje sĂžke en egen personlig Gud?

For en tid tilbake syslet ogsÄ jeg med religiÞse tanker, men alt jeg fant var meg selv...

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 18:15
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

QIQrrr skrev:
For en tid tilbake syslet ogsÄ jeg med religiÞse tanker, men alt jeg fant var meg selv...

MĂ„ si jeg kjente meg igjen der. Meget godt sagt!

InnleggSkrevet: Fre 13 Feb 2004, 18:54
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
religion er menneskeskapt, av en miks mellom ett naturlig reigionsbehov og ett behov for makt. mennesker uten filosofisk innsikt, eller mennesker som rett og slett er dumme har mindre religionsbehov og stĂžrre behov for Ă„ flyte med strĂžmmen (statsreligionen)

ettersom mennesker ofte har behov for Ä fÄ hjelp, bli hÞrt og lignende er gudene blitt skapt der etter (f.eks. vannguder pÄ tÞrre steder). sÄ kommer de som utnytter denne overtroen og utnevner seg selv til medier mellom gudene og folket. dette er en sterkt maktpreget stilling i de fleste religioner (sjamaner, prester pÄ1800tallet i norge) de overtar ofte flere verv og blir lederene i bygdene og landsbyene.
etter Ä ha fÄtt makten blir religionen utbygd med Ä gi ting til lederen, det blir satt strengere rammer for Ä beholde folkets tillit osv.
foreldrene lÊrer opp barna sine i troen for at de skal fÄ gudenes medgang og vips en ny religion er lagd.

som sĚmange andre motsetninger blir ogsÄ dette en pÄdriver for krig.
religion = religiĂžs krig

InnleggSkrevet: Ons 18 Feb 2004, 19:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
NĂ„r man velger av tro pĂ„ noe, da har man vel ikke helt greie pĂ„ hva man tror da, men kommer likevel til en konklusjon pĂ„ mirakulĂžst vis. Jeg liker ikke at folk velger Ă„ tro noe - det er slettes ikke galt Ă„ si at man ikke vet, rett og slett! Å ikke ta stilling til ting gjĂžr deg ikke til noe mindre voksent menneske!

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 19:53
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Der er konkrete fordeler ved religion, da. nesten uansett hvilken religion man tror pÄ, kommer "undre" hvis man tror nok. Kreft som helbredes, blant annet, er noe sÄnt noe. Men det har ikke med hvilken religion man tror pÄ, bare i hvilken grad man tror. Selv er jeg ikke religiÞs, fordi jeg mener at uansett hvor mange fordeler det er, sÄ er Gud en livslÞgn, som mange andre ting.

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 10:59
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004
NÄ skal dere fÄ mitt syn, uavhengig av hav endre har svart, rett og slett fordi jeg ikke har lest sÄ nÞye igjennom..
Jeg tror IKKE pÄ en gud.. jeg tror at gud er menneskeskapt... Folk i sin tid har trodd pÄ alt mulig rart... Zevz, odin osv... det er ikke bevist at disse ikke finns... man har rett og slett valgt dem bort fordi man fant noe mer fornuftig Ä tro pÄ... virker litt. fucked up spÞr du meg...
Hadde du spurt meg om jeg er kristen ville jeg svart ja.. jeg er kristen.. jeg tror gud er menneskeskapt men jeg tror ogsÄ pÄ en mÄte at han finns.. siden det er menneskene som har skapt ham sÄ finns han jo ett sted.. ikke sant?? om bare i menneskenes fantasi... men.. gud er ingen person med tanker fÞleser osv.. han er rett og slett ren fantasi.. og en enkel forklaring pÄ mange umulig espÞrsmÄl..
jeg tror pÄ fantasien..
en kristen fantastiker uten gudstro.. Razz

InnleggSkrevet: Lűr 27 Nov 2004, 00:20
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003
jeg har prÞvd Ä tro ei stund nÄ... og jeg vil da si at jeg valgte Ä tro, men mulig valget var feil, ikke vet jeg....
men det jeg fikk hÞre da var at troen er en gave, ikke et valg du gjÞr selv egentlig, men du mÄ velge Ä vÊre Äpen for det...

jeg har tenkt ganske intenst pÄ om det kan finnes en Gud, eller om folk bare har funnet Han opp for sin egen tilfredstillelse... og det eneste jeg har komt fram til er at dersom Han finnes sÄ Þnsker han ikke Ä ha meg som en av sine 'barn'....

sÄ som svar pÄ det fÞrste som ble spurt om: du kan faktisk ikke velge Ä tro, etter kristen tro er det en gave fra Gud...med litt hjelp fra 'Den Heilage Ande'...

InnleggSkrevet: Lűr 27 Nov 2004, 16:15
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Audi skrev:
jeg har prÞvd Ä tro ei stund nÄ... og jeg vil da si at jeg valgte Ä tro, men mulig valget var feil, ikke vet jeg....
men det jeg fikk hÞre da var at troen er en gave, ikke et valg du gjÞr selv egentlig, men du mÄ velge Ä vÊre Äpen for det...

jeg har tenkt ganske intenst pÄ om det kan finnes en Gud, eller om folk bare har funnet Han opp for sin egen tilfredstillelse... og det eneste jeg har komt fram til er at dersom Han finnes sÄ Þnsker han ikke Ä ha meg som en av sine 'barn'....

sÄ som svar pÄ det fÞrste som ble spurt om: du kan faktisk ikke velge Ä tro, etter kristen tro er det en gave fra Gud...med litt hjelp fra 'Den Heilage Ande'...

Hvorfor skal man da gÄ ut Ä fortelle andre om sin tro, og misjonere og sÄnn, nÄr man vet at de som ikke tror ikke kan begynne Ä tro fordi de ikke har fÄtt gaven... eller er misjonering rett Ä slett som jul, at man gir bort en gave?

I sÄ tilfelle, var hele den spanske erobringen av sÞr-amerika for 500 Är siden en eneste stor julenisse-tur, med bÄt istedetfor slede-og-reinsdyr?

InnleggSkrevet: Lűr 27 Nov 2004, 17:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Erobringen av SĂžr Amerika var for Ă„ hente gull, ikke for Ă„ misjonere... det var bare en unnskyldning...

Men finnes misjon som er for Ă„ misjonere, selvsagt.

InnleggSkrevet: Sűn 28 Nov 2004, 17:08
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
Et par kommentarer til "anti psycopatene".

Jeg vet jeg synes fÞlelsen av Ä hjelpe andre ER belÞnnende i seg selv. NÄr jeg fÞler dette vet jeg at det fins milliarder av mennesker pÄ kloden som mener det samme. SÄ unik er jeg ikke. Jeg mener dette er viktigere enn at enkelte anti sosiale mennesker bare har behov for Ä bare bry seg om seg og sitt.

FÞlelsen av trygghet og stabilitet for flest mulig er viktig for nettopp trygghet og stabilitet. Jeg har ambisjoner om at nÄr jeg er blitt litt mindre gal, Ä etablere en familie. Jeg Þnsker heller at mine barn skal vokse opp i et land hvor produktiviteten er lav, men at folk ikke har triple lÄser fordi de er redde for naboen. Ikke et land hvor det fÞrste folk spÞr deg om er hva du tjener!

Hva betyr egentlig "hÞy produktivitet"? Det betyr at vi produserer en hel rekke ting som vi ikke har bruk for, som etter kort tid blir til sÞppel. Hva har vi pÄ lang sikt oppnÄdd med hÞy produktivitet? En utarmet jord.

Latskap er bra! Latskap er vÄrt eneste hÄp for Ä redde verden!

La oss heller bry oss mer om hverandre enn Ä pÄ dÞd og liv produsere mer sÞppel.

InnleggSkrevet: Tir 30 Nov 2004, 19:45
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
AngÄende kristendommen, sÄ mener jeg at Jesus var en stor filosof for sin tid.
NÄr det gjelder det gamle testamentet mener jeg de som skrev det var en gjeng senil demente tullinger og at enkelte i dag fortsatt velger Ä fÞlge deler av gamle testamentet, og fordÞmmer andre pÄ grunnlag av det, vitner om at de hÞrer hjemme bak lukkede dÞrer. (Strengt bevoktet)

Selv greier jeg ikke tro pÄ gud. Bibelen er rett og slett for dÄrlig skrevet / usammenhengende til at jeg er i nÊrheten av Ä kunne tro at det er noe annet enn eventyr fortellinger samlet i en bok, og at de burde bli BEHANDLET som nettopp det. Eldgamle eventyr samlet i en bok.

Ærlig talt, hvis gud er allmektig mĂ„ han da vel for inni helvete greie Ă„ skrive bedre enn det der? Bibelen: Tidenes mest oppskrytte eventyrsamling.

InnleggSkrevet: Tir 30 Nov 2004, 20:00
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Vel blÄst!

NÄr det gjelder misjon sÄ har jeg aldri forstÄtt poenget. Det er fullt ut mulig Ä hjelpe folk til et bedre liv uten Ä preke kristendom samtidig.

InnleggSkrevet: Tir 30 Nov 2004, 21:03
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003
Sitat:
Selv greier jeg ikke tro pÄ gud. Bibelen er rett og slett for dÄrlig skrevet / usammenhengende til at jeg er i nÊrheten av Ä kunne tro at det er noe annet enn eventyr fortellinger samlet i en bok, og at de burde bli BEHANDLET som nettopp det. Eldgamle eventyr samlet i en bok.

ehm... dere har sikkert litt peiling, men vil bare fÄ oppklart at det faktisk ikke er éi bok, men rundt 60 og det er derfor litt forstÄelig at de ikke henger sammen... og de er skrevet over flere 1000Är...

og studerer man de skikkelig har de jo en viss sammenheng... alle handler om Gud....

Sitat:
Hvorfor skal man da gÄ ut Ä fortelle andre om sin tro, og misjonere og sÄnn, nÄr man vet at de som ikke tror ikke kan begynne Ä tro fordi de ikke har fÄtt gaven... eller er misjonering rett Ä slett som jul, at man gir bort en gave?

Det er en gave du har fÄtt, men for Ä kunne ta imot den mÄ man ha hÞrt 'Ordet', altsÄ bibelens ord... derfor hjelper det Ä misjonere... og det er visstnok et valg om man vil ta imot gaven eller ikke, og det er da naturlig Ä sÞke litt mer informasjon fÞr man begir seg inn i noe slikt...

InnleggSkrevet: Tir 30 Nov 2004, 21:33
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 9 [176 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, ..., 7, 8, 9 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet