|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
SARS-frykt og drukning av katter
Det hjelper ikke Ä drukne flere titalls tusen katter, nÄr det Ä spise kattene er Ärsaken til at folk blir syke!
Det er da for pokker ikke kattenes skyld. Hva er det de folkene tenker med? Legg om kostholdet! 
|
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 17:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
Re: SARS-frykt og drukning av katter
maria skrev: | Det hjelper ikke Ä drukne flere titalls tusen katter, nÄr det Ä spise kattene er Ärsaken til at folk blir syke!
Det er da for pokker ikke kattenes skyld. Hva er det de folkene tenker med? Legg om kostholdet!  |
Hvist jeg ikke tar feil, sÄ var det en spesiell villkattart (en delikatesse !!!) som skulle begrenses. Men enig med deg. Legg om kostholdet. Vet dere hvordan de blir tilberedt? Grusomt!
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 17:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Det gjelder ikke alle katter, nei. Men de angriper problemet i feil ende
Og om det skulle vÊrt nÞdvendig, sÄ finnes det langt mer humane mÄter Ä avlive dyr pÄ, enn Ä drukne dem.
|
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 18:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Dere vet at man kan bli smittet uten Ă„ spise kjĂžttet? Er kjĂžttet tilberedt riktig er det jo ikke farlig Ă„ spise det....
|
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 21:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Vel, poenget er at de utsetter dyrene for unĂždvendig lidelse.
KjĂžttet blir uansett ikke tilberedt "riktig" hver gang noen spiser en katt av denne typen.
Og det er fremdeles menneskenes feil, ikke dyrenes. 
|
Skrevet: Tir 06 Jan 2004, 22:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Nettopp!
Av og til (og stadig oftere i den siste tiden) lurer jeg pÄ hvorfor jeg frivillig opprettholder noen som helst kontakt med mennesker overhodet. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 07 Jan 2004, 11:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Noen gang sett en katt fange og leke med en mus?
UnĂždvendig lidelse...?
Og hvorfor skal katter vekke sÄ mye stÞrre raseri blant dyrevernere nÄr de vet at griser/kuer osv har det mye verre? Er det pelsen tro?
Mennesker er animalfascister av rang og GJĂR faktisk en flue fortred..
Og hva er egentlig den mest humane mÄten Ä dÞ pÄ? MorfinsprÞyter til flere titalls tusen katter? joa...
Lurer pÄ om dyrevernere i India reagerte like sterkt da man slaktet hundretusener av kuer fordi en hÄndfull mennesker som var perverse nok til Ä spise slike dyr dÞde av Creutzfeldt-Jakob?
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 08 Jan 2004, 04:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Eyden skrev: | Noen gang sett en katt fange og leke med en mus?
UnĂždvendig lidelse...? |
Klart jeg har sett det. Og jeg har stoppet det. Det er uansett stor forskjell pÄ Ä drepe 40.000 dyr fordi menneskene er dumme, og pÄ at en katt dreper en mus fordi den er sulten. (Og jaaada, jeg vet noen katter "bare" leker. Det er instinktet som slÄr til, det er tross alt en del katter som ikke har matskÄl i et varmt hus.)
Eyden skrev: | Og hvorfor skal katter vekke sÄ mye stÞrre raseri blant dyrevernere nÄr de vet at griser/kuer osv har det mye verre? Er det pelsen tro? |
Jeg hisser meg ikke mer opp nÄr det gjelder katter enn nÄr det gjelder andre dyr, jeg fÄr like vondt av Ä se griser og kuer og fugler som behandles pÄ groteske mÄter. Jeg gjÞr det jeg kan for Ä hindre det.
Det er blant annet derfor jeg er vegetarianer.
Eyden skrev: | Og hva er egentlig den mest humane mÄten Ä dÞ pÄ? MorfinsprÞyter til flere titalls tusen katter? joa... |
Den mest humane mÄten er Ä gi dyret ei sprÞyte (du vet, et lite stikk er langt bedre enn Ä holdes under vann mens du kjemper for Ä fÄ puste) som fÄr det til Ä sovne, for sÄ Ä sprÞyte inn giften.
Eyden skrev: | Lurer pÄ om dyrevernere i India reagerte like sterkt da man slaktet hundretusener av kuer fordi en hÄndfull mennesker som var perverse nok til Ä spise slike dyr dÞde av Creutzfeldt-Jakob? |
KjÊre deg, det kan ikke sammenliknes. Creutzfeldt-Jakob pÄfÞrer dyrene lidelse, og det er derfor til dyrets beste at det avlives.
|
Skrevet: Tor 08 Jan 2004, 05:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Interessant det du tar opp med instinkt..
I Guangdong har SARS herjet i snart et Är uten at man har kommet sÊrlig mye nÊrmere en lÞsning eller kur for problemet. 800 har dÞdd av sykdommen og 8000 til har blitt smittet. Man er ikke sikre pÄ hvordan sykdommen smitter, bare at slike katter bÊrer det samme viruset. Personen som media tar frem spiser ikke kjÞtt, sÄ det antas at viruset kan smitte fra kattene selv om de ikke spises. De er altsÄ alle potensielle epidemiutlÞsere som finnes midt iblant folk i byene, og som i tillegg er villkatter. Dvs, at det er fare for at viruset kan oppstÄ i naturen om de smittede kattene blir satt fri, noe som vil fÞre til et ukontrollerbart problem. Hele Guangdongprovinsen er full av livredde folk som nekter Ä bevege seg i gatene der det har vÊrt slike katter. Man har politikere som er under stort press fra velgerne om Ä gjÞre noe, og det raskt. Og de gjÞr det eneste de kan gjÞre som de vet vil kunne bremse utviklingen; kvitte seg med smittebÊrerne.
Ă
drukne dem er den raskeste, minst risikofylte og mest effektive mÄten Ä drepe dem pÄ. Disse kattene er blitt synonymt med frykt for eget liv blant befolkningen, og en slik fiende fÄr naturlig nok liten sympati. Jeg mener, hvis jeg ble truet pÄ livet av en ukjent person med kniv og hadde valget mellom Ä forsvare meg med: 1) Pistol 2) Kniv eller 3) Et fangstnett, bedÞvelsessprÞyte og morfinprÞyte hadde ikke valget falt pÄ nr. 3..
Det er heller ikke nok dyrevernere til Ä stille opp og gjÞre jobben med "humane" midler pÄ en tilfredsstillende hurtig mÄte nÄr mÄlet er Ä hindre spredning av smitten. Det ville uansett koste staten vanvittige midler Ä skape sÄ mye "human" gift at det ville rekke til alle dyrene, penger som kunne bli brukt til preventiv SARS-forskning isteden. Det ville heller ikke vÊre fysisk mulig Ä lage sÄ mye gift pÄ sÄ kort tid, og heller ingen steder man kunne putte alle i karantene i mellomtiden.
SĂ„ kan man jo sitte trygt og godt her i vesten og kritisere disse folkenes oppfĂžrsel som lite gjennomtenkt eller sympatisk. Men hvis vi har et snev av empati i oss, er det lett Ă„ forestille seg at hverdagen og synspunktene er helt andre der nede.
Eneste mÄten jeg kan gÄ med pÄ at det er mest hensiksmessig Ä benytte seg av de mest humane midlene, er om vi sidestiller menneskeverdet med verdien av dyrene, men da mÄtte jo de syke og lidende ved verdens sykehus avlives, for det ville jo som sagt vÊre til deres beste...
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 08 Jan 2004, 07:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
SÄ skyt dem da det er ogsÄ bedre enn Ä drukne dem.
|
Skrevet: Tor 08 Jan 2004, 08:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg forstÄr at folk der nede er redde.
Jeg kan ogsÄ forstÄ at de benytter seg av lite gjennomtenkte, hastige metoder for Ä bli kvitt problemet.
Og jeg synes Ä huske Ä ha hÞrt en gang at drukning er en av de mer behagelige mÄtene Ä dÞ pÄ (men dette kan jeg ikke gÄ god for).
Likevel synes jeg det er forferdelig galt, bÄde det de gjÞr og mÄten de gjÞr det pÄ.
Kattene er kanskje smittebĂŠrerne, men hvorfor ikke heller prĂžve Ă„ finne ut hvor sykdommen egentlig kommer fra? Siden dette er dyr som holdes i tett fangenskap fĂžr de blir matretter, hadde det kanskje heller vĂŠrt verdt Ă„ ta for seg de forskjellige spisestedene og sjekke hva slags forhold det er der?
Jeg kan ikke engang se for meg bakterieflommen de mÄtte ha pÄ slike steder hvor de flÄr dyrene levende.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 08 Jan 2004, 12:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Det Ä flÄ dyr levende har meg bekjent ingen innvirkning pÄ bakterieflommen kontra det Ä flÄ dÞde dyr. At flÄing av levende dyr derimot er forkastelig, er det vel fÄ som kan vÊre uenige i.
Eydens poeng var vel mer at man ikke vet nÞyaktig hvor smitten kommer inn, bare at katter er smittebÊrere. Og det er greit for oss i et vestlig land med store budsjetter og bra infrastruktur Ä kritisere metodene, men nÄr du har mangelfull informasjon, ingen mÄte Ä fÄ bedre oversikt fort nok og folk dÞr fra deg, da tyr du til slike brute force-tiltak.
Og vi er animalfascister. HÞy, jeg er det selv. Jeg innrÞmmer det. For eksempel hadde jeg ikke hatt noe imot at man reduserte mÄkebestanden her i landet en smule.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Tor 08 Jan 2004, 18:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Et problem kinerserne tydeligvis ikke har tenkt pÄ: Det har blitt spekulert i at SARS-viruset kommer fra rotter (katter spisser rotter og blir smittebÊrere). Hva skjer nÄr du dreper alle kattene? Jo, mange flere rotter!!
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Lűr 10 Jan 2004, 16:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
Zatharee skrev: | Et problem kinerserne tydeligvis ikke har tenkt pÄ: Det har blitt spekulert i at SARS-viruset kommer fra rotter (katter spisser rotter og blir smittebÊrere). Hva skjer nÄr du dreper alle kattene? Jo, mange flere rotter!! |
Vel. De driver no Ă„ dreper rotter som aldri fĂžr, men du har et godt poeng (som vanlig).
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Sűn 11 Jan 2004, 17:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, KarmĂžy
|
hmmm... hva med Ä se dette gjemnom et kultur-Uavhengig synspunkt.. fordi i vÄr kultur er katter kjÊledyr og nusse kozzzee katten miin ÄÄ ÄÄÄ sÄ sÞÞÞt katten miiin! ÄÄÄ jaaaa kaaattenn min nusse puse kose pÄ katten!
men kanskje i andre kulturer ses disse kattene pÄ som ren mat som skal nytes og jafses og sÞle litt kattefett nedover haka og slurpe i seg feite kattelÄr av den gode sorten og kanskje et sprÞtt katteÞre som aperitif! NAM!! NAM!!!
uansett, det nytter ofte lite Ä klage nÄr kulturene er sÄ forskjellige. Hadde dette vÊrt i f.eks i et land vi har nÊrt kulturslektskap med, f.eks USA, sÄ hadde det vÊrt mer legitimt Ä klage.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Ons 14 Jan 2004, 20:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg er mot Ä forskjellsbehandle dyr pÄ grunnlag av sÞthetsfaktor og kulturverdi.
Om det sÄ hadde vÊrt sau eller storfe de slaktet pÄ den mÄten der borte; hadde jeg reagert pÄ det.
Ă
flÄ et hvilket som helst dyr levemde er grusomt.
Ă
drukne et hvilket som helst dyr i hpoetall er ogsÄ grusomt, men jeg har forstÄelse for frykten som driver dem til dette.
|
Skrevet: Tor 15 Jan 2004, 11:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
det blir forskjellsbehandling fra ditt synspunkt, ja, fordi for dette er ikke normalt for deg, men for asiatere er det. Og det er vel mennesket som definerer hva som er dyremishandling, og ikke, sÄ i den kulturen har de vel bare en annen oppfatning..
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Fre 16 Jan 2004, 07:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
BagBiter skrev: | det blir forskjellsbehandling fra ditt synspunkt, ja, fordi for dette er ikke normalt for deg, men for asiatere er det. Og det er vel mennesket som definerer hva som er dyremishandling, og ikke, sÄ i den kulturen har de vel bare en annen oppfatning.. |
Det er ikke forskjellsbehandling fra mitt synspunkt, det ER forskjellsbehandling. Ă
bare akseptere slakt av gris, kyr m.m. her i Norge, er forskjellsbehandling. Ă
ikke slakte gris i muslimske kulturer, er forskjellsbehandling.
Men det er egentlig irrelevant, fordi man har forskjellige kulturer osv.
Poenget mitt var at jeg synes det er amoralsk av dyrevernere o.a. Ă„ klage over at man i enkelte land spiser hunder og katter, bare fordi man i dette landet er vant til Ă„ ha disse som kjĂŠledyr.
Og ja, det er vel mennesker som "definerer" hva som er dyremishandling, men det skal ikke sÄ fryktelig mye logisk tanke til fÞr man ser at dyr lider pga. mÄten de blir behandlet pÄ.
At de i enkelte kulturer synes dyremishandling er helt greit, fordi kjÞttet visstnok skal smake bedre av det, synes jeg er hÄrreisende, og det fÄr meg til Ä skjemmes over Ä vÊre menneske, samma pokker kultur.
|
Skrevet: Fre 16 Jan 2004, 11:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
men alt det du skriver nÄ ER kulturavhengig! Du har disse meningene fordi du bor i Norge..! - Hadde du vÊrt asiater, er jeg ganske sikker pÄ at du hadde hatt en annen mening.. SÄ i mine Þyne er de unnskyldt.
|
Skrevet: Fre 16 Jan 2004, 12:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
SĂ„ hvorvidt man oppfatter dyrs lidelser som lidelse eller ikke, er avhengig av kultur?
Den mÄ du lenger ut pÄ landet med.
Jeg vet om flerfoldige asiatere som ogsÄ synes det disse restaurantbransjene driver med er horribelt.
Ă
bli levende flÄdd er ikke noen dans pÄ roser uansett hvilken kultur man tilhÞrer.
Det kan godt hende jeg ikke tolerer dyremishandling pÄ grunn av min kultur, men det betyr ikke at det burde vÊre greit andre steder.
|
Skrevet: Fre 16 Jan 2004, 12:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |