DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
En anekdote om elefanter og skapelsen av et alt. solsystem
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [6 Posts]  
Av Innlegg
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
 En anekdote om elefanter og skapelsen av et alt. solsystem

Jeg vil nå fortelle en trist historie om en liten elefant.

Det var en gang en liten elefant som het Jumbo. Elefanten Jumbo bor helt for seg selv et sted i Indias jungel. Som en følge av at han bor helt alene i Indias jungel, er Jumbo en sjenert elefant og han er mye for seg selv. Jumbo tenker mye, han er rett og slett litt filosofisk av seg. Slik lever Jumbo i mange år, og har det vel egentlig veldig bra i den indiske jungelen. En dag finner Jumbo en lysning i skogen, han overnatter der og midt på natten våkner han, og han ser stjernene for første gang...

...Jumbo tenker...

I tre dager tenker Jumbo, og i sitt elefanthode kommer han fram til universets historie og dets oppbygning. Han tror at solen er sentrum for alt og at solen er kjempestor i forhold til alle de andre stjernene. Stjernene er små flygende skapninger som surrer rundt solen som de vil.

Jeg kan ikke si alt om hva som foregår inne i hodet til Jumbo, men jeg tror jeg har sagt det viktigste.

Men en dag skjer det som vil forandre Jumbo sitt liv.

De to guttene Achmed Kadahli og Grusomme Ragnar var ute med rampestrekene sine igjen. De hadde kjøpt en sprayboks med fosforicerende lakk. Og denne natten går de ut i jungelen, de finner Jumbo som ligger og sover og de tømmer sprayboksen, på Jumbo sin kropp...

Neste morgen våkner Jumbo. Han merker ingenting og starter sin ferd mot en liten høyde slik at han kan betrakte stjernene fra et bedre sted når natten kommer.

Men når mørket kommer skjer det noe rart. Jumbo ser at himmelen er mørk, men rundt ham er det lyst. Rundt ham kommer det stadig flere fluer og andre insekter som føler seg tiltrukket av lyset. Etter et par eksperimenter med å gå rundt seg selv skjønner han hva som har skjedd. Det er han selv som er lyskilden...

Jumbo sine tanker: Jumbo har fått status som universets sentrum. Sola har trukket seg tilbake og latt Jumbo overta. Rundt ham kretser fluene og alle de andre insektene, noen lyser akkurat som alle andre vanlige stjerner.

Livet som univers er spennende synes Jumbo. Tenk å være sentrum for alt og alle. Hvis han går vil alt følge etter, hvis han kaster seg inn i en fjellvegg eller et tre vil han kunne ødelegge og drepe mange planeter og stjerner. Men Jumbo er en ansvarsbevisst elefant, 'Jeg kødder ikke med utviklinga', sier han høyt til seg selv mens han prøver å holde halen i ro.

Som universets sentrum labber Jumbo rundt i jungelen hele natta, han går opp i fjellene for utforske sitt eget univers og alt blir mye klarere for ham. Han ser jo ikke selv at noen har signert 'Achmed og Ragnar' med svart spray på baken hans.

...Men snart blir det dag igjen...

Det begynner med at alt blir lysere, og at Jumbo tror at han blir større og lyser mer enn før, men fluene forsvinner. Og når han ser solen igjen gjennomgår Jumbo en identitetskrise. Han skjønner at han ikke gjorde jobben godt nok og at høyere makter er misfornøyde. Hva er meningen med livet...

...10 meter unna er det et stup, 114 meter rett ned. En kjapp beslutning tas og Jumbo hopper. Han flyr noen sekunder, Splat!!!

--------------------------------------------------------------------------------

Men hinsides denne verden, et annet sted, skapes det i dette sekund et nytt univers, en stor lysende sol, som kan minne litt om en elefant. Og planeter som surrer rundt uten mål og mening. Og på en av solens sider står det med utydelige bokstaver 'Achmed og Ragnar'.

Så lær av dette alle sammen, selv små rampestreker kan få store konsekvenser.

InnleggSkrevet: Ons 12 Nov 2003, 20:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
kris_ter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003
Sterkt...

Hva er det du har røyka??

>|...::::::::Krister::::::::...|<

------------(www)------------

InnleggSkrevet: Ons 12 Nov 2003, 23:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg for min del tror ikke man trenger å ha inntatt noe som helst spesielt for å kunne komme på noe slikt. Tvert imot har jeg stor sans for slike ting som dette.

InnleggSkrevet: Tor 13 Nov 2003, 01:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
meget fornuftig historie.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 11 Des 2003, 09:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
yo_mothafakka
Främling
Främling

Ble Medlem: 08 Okt 2003
dette falt i smak! slikt no kunne jeg skrevet selv.. slevom jeg har en tendens til å få frem poengene ved eviglange ressonreinger med meg selv.. begynner å bli lei av det, på tide med no nytt.. likte denne ass!

InnleggSkrevet: Fre 12 Des 2003, 08:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Når jeg skrev dette, ønsket jeg egentlig i starten å sette søkelyset mot hvor lite vi egentlig vet om universets oppbygging, det overnaturlige og sånne ting. Alt er bare hypoteser, og jeg synes historien om Jumbo egentlig er like god som alle de andre, og så så mye enklere å lese...

Det funker for meg

/m_stuff

----------------------------------------
Lykken er å være en glad elefant

InnleggSkrevet: Søn 14 Des 2003, 18:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [6 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet