DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Tilgi meg, homofile -- jeg fĂžlger jo bare ordre
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Tilgi meg, homofile -- jeg fĂžlger jo bare ordre

FÞlgende er et leserinnlegg som stod i Under Dusken, nummer 13, 2003. Det er skrevet av en Øyvind Tangen Ødegaard.

Et stabilt samliv basert pÄ kjÊrlighet og gjensidig trofasthet er trolig den stÞrste gleden jeg vil fÄ oppleve i livet. Jeg forventer imidlertid at du som er homofil avstÄr fra denne gleden. Jeg forsÞker faktisk aktivt Ä hindre deg i det, ved Ä vÊre blant dem som offentlig motarbeider din rett til Ä leve i partnerskap med den du er glad i. Jeg ser jeg gjÞr deg vondt, men jeg gjÞr det av hensyn til bibelen. Du mÄ vÊre klar over en ting: Min samvittighet ovenfor bibelen er viktigere enn ditt selvbilde. Det ser du av mitt offentlige engasjement i saker som nettopp angÄr ditt selvbilde. Jeg forstÄr riktignok ikke bakgrunnen for alt som stÄr i Bibelen, men hva jeg forstÄr er irrelevant. Mitt intellekt og evne til Ä resonnere moralsk og fornuftig er i grunnen irrelevant. Jeg sÄrer deg i fullt vitende, fordi jeg pÄ forhÄnd har bestemt meg for at alt som stÄr i denne boka er sant. Alt. Og det stÄr blant annet at din kjÊrlighet er stygg. Hva som skal vÊre din lykke i livet i fravÊr av mennesket du elsker vet jeg ikke, men skitt au - sÄ er det vel ikke gitt meg Ä forstÄ. Jeg er jo bare et skarve menneske, og dette gjelder et guddommelig anliggende hinsides min fatteevne. Det representerer jo en grei hurtigvask for min samvittighe. Synes du ikke? Er det ikke edelt Ä undertrykke min egen empiriske sans, og heller fokusere min samvittighet pÄ en bok enn pÄ deg?

Representanter for flere kristne organisasjoner sprer, som du sikkert har sett, budskapet om din kritikkverdige kjÊrlighet pÄ TV, i aviser og tidsskrifter. De har ogsÄ trykket opp et seksten siders hefte, "Homofili og kristen tro", som sÞker Ä gi et mer nÞkternt og sannferdig bilde av dine problemer som homofil. Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag er blant initiativtagerne, og heftet deles i disse dager ut pÄ skoler og andre steder ungdom treffes. Det fremste formÄlet med heftet er "Ä gi kristne mennesker frimodighet til Ä holde fram Guds skapervilje for seksuelt samliv" overfor homofile som deg, og de som ukritisk taler din sak. For det er mange av disse vÄre unge som sliter med fÞlelsen av Ä sÄre deg og andre med din legning. Det er ikke sÄ rart, for de unge har et Äpent sinn og liten trening i Ä undertrykke sin frie tanke og sin empatiske sans. FÞlelsen av Ä sÄre er imidlertid lett Ä ignorere i vissheten om kun Ä vÊre et redskap i noe StÞrres tjeneste! Er ikke det flott?

Dette StÞrre er altsÄ uttrykt i en bok som har tjent som rettesnor for mennesker i Ärhundrer. Det er bekymringsfullt at samfunnet i stadig mindre grad kontrolleres av denne bokas forvaltere og talsmenn. Individuell frihet og egenart har fÄtt skremmende stor plass. Homofile som deg, vitenskapsmenn med nye tanker, skilte og kvinner som gjÞr seg bemerket - alle oppnÄr stÞrre aksept enn noensinne. Ikke en gang det Ä bekjenne seg til en annen tro fÄr lenger nevneverdig negative konsekvenser. Det med kvinner innser vi nÄ var en misforstÄelse. Bibelen er formulert slik at det tok oss nÊr 2000 Är Ä tolke den "riktig", med hundretusener av urettmessig undertrykte kvinner som fÞlge. VÄr tillit til Bibelen som ufeilbarlig visdsomskilde svekkes imidlertid ikke av en slik bagatell. Dermed er det du som skal presses til konformitet denne gang.

Jeg vil med dette ildne til kampvilje mot likegyldigheten overfor det som ble skrevet av vÄre profeter allerede for flere tusen Är siden, og som derfor utvilsomt er sant og gyldig ogsÄ i dag. Videre vil jeg bryte ned den overdrevne tilliten til egen sans for hva som er rett og galt eller godt og vondt. Jeg vil gjerne avslutte med en honnÞr til forfatterne av heftet "Homofili og kristen tro". PÄ heftets siste side uttrykker de pÄ en forbilledlig mÄte hvor viktig og verdifullt det er Ä aldri la smerten du pÄfÞrer andre fÄ deg til Ä revurdere trekk ved din religiÞse tro: "Jeg kan ikke la min evne til innlevelse i den homofiles situasjon bestemme hvilket standpunkt jeg tar. Det bestemmes av hva jeg hÞrer nÄr jeg lytter til Guds tale."

InnleggSkrevet: Tor 16 Okt 2003, 19:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
grrrrr......det minnet meg litt for mye om holdninger jeg har mĂžtt selv...

Evil or Very Mad

InnleggSkrevet: Tor 16 Okt 2003, 19:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Men det er en smule med ironi som gjennsomyrer dette leserinnlegget Smile

InnleggSkrevet: Tor 16 Okt 2003, 20:04
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
selvsagt...synes det var kult nok jeg, ble bare litt sint av minnene som fulgte med...

InnleggSkrevet: Tor 16 Okt 2003, 20:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
det var faktisk et veldig bra leserinnlegg. hÄper de som har skrevet det heftet fÄr lese det...

apropos under dusken. Vet noen hvor jeg kan finne fjorÄrsutgaver hen?

InnleggSkrevet: Fre 17 Okt 2003, 08:28
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
*like leserinnlegg*
Ironi suger!
PS: det var ironi... NOT!
Åh, der var den igjen ja =)

InnleggSkrevet: Fre 17 Okt 2003, 10:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Moiraine
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003
Dette var et genialt innlegg i debatten, og fÄr frem en del gode poenger. Innlegget har allerede blitt berÞmt i "mine kretser".

I Bibelen stÄr det ogsÄ at man skal lÞpe ned til Nilen og vaske seg, hver gang man tar pÄ en kvinne som har mensen. Man blir "uren". GjÞr de det, hÊ, hÊ???

InnleggSkrevet: Tir 21 Okt 2003, 14:22
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
litt langt Ă„ lĂžpe da ? nilen og greier.....

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 16:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Unnskyld kjÊre, jeg mÄ bare en liten tur til Nilen - stopper innom pyramidene pÄ veien og tar med en souvenir hjem.

InnleggSkrevet: Fre 20 Feb 2004, 16:41
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Genialt...

InnleggSkrevet: Man 08 Mar 2004, 12:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema