DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
skolebøkene våre.
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Av Innlegg
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 skolebøkene vÃ¥re.

er det bare meg, eller er det en extrem forskjellsbehandling i skolebøkene våre? Jeg tror at helt siden jeg var liten, så har vi lest om gutter som har vært drittsekker mot noen stakkars jenter. Om igjen og om igjen har vi lest om kvinner som har blitt undertrykt av sin mann eller kjæreste, eller om kvinner som har det vondt i hjemmet, eller som blir voldtatt. Ofte har disse historiene slutter som får kvinnen til å virke som helt. Dette er jo bra, men å pushe på hele tiden opp gjennom alle skoleårene med slike historier setter jo gutter i meget dårlig lys, og jeg vil tro det gjør noe med elevene. Må også ta med at i mattebøkene er det alltid Kari som har flest klinkekuler, og i samfunnsfagboka er det alltid Kari som er leder for bedriften.

noen synspunkter?

InnleggSkrevet: Tor 25 Sep 2003, 11:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Man skal jo være så politisk korrekt, må vite...

InnleggSkrevet: Tor 25 Sep 2003, 13:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003
men jeg trenger ikke det... Anti politisk korrekt ungdom er foreningen alle bør melde seg inn i øyeblikkelig Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 25 Sep 2003, 17:22
Toad_T
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Apr 2003
Du snakker ikke om Politisk Ukorrekt Ungdom, eller?

om ikke...:vi er åpne for samairbeid!

Be A Slæsk

InnleggSkrevet: Tor 25 Sep 2003, 18:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg tror det bare er deg.
Jeg har i hvert fall aldri merket meg noe særlig av det innholdet i noen av mine skolebøker opp gjennom årene.

Hva mener du forresten med 'skolebøker'?
Fagbøker eller skjønnlitterære bøker som man må lese på skolen?

InnleggSkrevet: Man 29 Sep 2003, 09:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

fagbøker, men av og til inneholder jo disse noen skjønnlitterære tekster.

InnleggSkrevet: Tir 30 Sep 2003, 08:21
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003
Arg... Mongo fagbøker som jeg sldri får solgt igjen.. Evil or Very Mad Er vist pent nødt til å sitte der med dobbelt av alt

InnleggSkrevet: Lør 04 Okt 2003, 11:15
yo_mothafakka
Främling
Främling

Ble Medlem: 08 Okt 2003
jeg er helt enig. jeg for min del har vært irritert over dette i åresvis. det har nærmest hatt en motsatt effekt på meg, jeg føler at kvinner maser for mye. dette blir veldig forsterket av den måten kvinnelige frontfigurer opptrer i politikken. lederne i likestillingsforbundet f.eks. er jo helt idioter. vi må slutte med dette!! men jeg skriver dette nå, merker jeg at jeg blir mer og mer forbannet, faen jeg husker jo når vi leste "Et dukkehjem" og læreren ville at vi skulle fortelle hvorfor vi likte\ikke likte den. vel jeg hatet den, jeg hatet den ikke pga måten den er skrevet på, jeg skal ikke benekte at det er et bra og viktig litterært verk i sin samtid, men nå i dag er dette utdatert. kvinner maser og maser om likestilling i Norge, vel for faen dere har jo ganske så bra likestilling slutt og mas!! dere graver deres egen grav (ikke bokstavelig talt) dere må være fornuftige ikke overdrive!! tenk på andre land, tenk over hvor undertrykt kvinnene er i tja.. fattige afrikanske land eller slikt. tenk over det kvinnene i sierra leone opplevde fra 80-90 tallet, dere har det bra, SLUTT OG MAS!

dere har det tross alt bra. var litt mer jordnære, pliis.

InnleggSkrevet: Tor 09 Okt 2003, 11:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Strider
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 09 Okt 2003
Hmm, skjønner egentlig ikke hvorfor dere GIDDER å irritere dere. Dere kaster bort verdifull tanketid til vas og forsteinede tankeganger. Vær NOE mer produktive, for Guds skyld! Det burde være nok å gjennomskue forfatterene av lærebøkene når de driver med sin tvungne (noe latterlige) politiske korrekthet. (Nå sier jeg ikke at det de driver med er feil, tvert imot, men det blir faktisk veldig komisk.)

En ting dere kunne blitt irritert over er at den politiske korrektheten gir barn i oppvekst et glansbilde av virkeligheten, på grunn av all korrektheten de mates med danner de seg skyhøye forventninger angående global toleranse og menneskehetens mentale utvikling, noe som igjen gjør at de opplever en noe dramatisk (i noen tilfeller) oppvåkning når de senere finner ut at verden IKKE VAR SLIK DE TRODDE allikevel, noe som igjen faktisk i enkelte tilfeller setter dype spor, og sår frø for for eksempel sinnsforstyrrelser og depresjon.

Selv gidder jeg ikke å irritere meg over dette heller, wasted time dudes!
And her eyes were wild.

InnleggSkrevet: Tor 09 Okt 2003, 12:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
dette er ikke om likestilling, eller jo, likestilling mellom religionene i krl-boka! i 10-ende klasse pensumet må vi analysere hymner, klagesalmer osv... det er nestern ikke noe annet enn kristendom der! surt ass=(

InnleggSkrevet: Tor 19 Feb 2004, 22:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet