DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Musikk
Grigory Sokolov - en levende legende
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [6 Posts]  
Av Innlegg
SayIt
Supersøt

Ble Medlem: 19 Aug 2003
 Grigory Sokolov - en levende legende

Artikkelen er skrevet av Christoffer Olsen

Jeg har pent lite erfaring med klassisk klavermusikk, annet enn gjennom skolen. Men dagens konsert overbeviste meg. Det er noen som virkelig er verdt å høre på - blant disse, Grigory Sokolov.

Den eksentriske pianisten er nå 53 år gammel, og startet sin karriere som veldig ung. Allerede før han var 18, hadde han turnert i Europa og USA. Og nå, nesten femti år etter, er han i Norge igjen og besøker 12 byer. (mer informasjon om hvor finnes på www.rikskonsertene.no)

Etter en introduksjon om musikken som skulle spilles, av Arnfinn Refsdal, startet konserten etter tid og stunder. Merk, Grigory er en pianist som såvidt merker sitt publikums nærvær, og konsentrerer seg fullt ut om musikken. Programmet var ikke veldig variert når det kommer til komponister - Bach, Brahms og Beethoven - men musikken er full av kontraster og skaper en spennende konsertopplevelse.

Når den lille russiske pianisten tuslet inn på scenen til full applaus, satte han seg rett ned og begynte å spille på første del. Dette var den delen hvor han hadde tatt klassiske stykker, og skrevet de om til et mer personlig preg. Han begynte med Bachs "Sonate etter Reicken", i a-moll, BWV 965. En sonate med varierte aspekter, og det var aldri kjedelig å høre på, slik klassisk musikk ofte kan være. Etter fem satser - nesten en time pianospill i strekk - begynte han på J. Brahms omskrivning av Bachs Chaconne for fiolin, nå som pianospill for kun venstre hånd. Og for enhver person som har satt seg ned ved et piano, var dette mektig imponerende. Når han var ferdig kom en etterlenget pause, ikke fordi jeg trengte å gjøre noe annet, men jeg var sliten av å konsentrere meg.

Neste del av konserten begynte med et program av Beethoven, uten endringer. Han begynte med sonate nr. 11, opus 22. De fire satsene i denne sonaten er sterkt motsettende og varierte, men var kun en oppvarming til det som ble den store avslutningen. Første sats av sonate nr. 32 fra opus 111, en av de siste sonatene til Beethoven, og et virkelig fantastisk mesterverk. Jeg satt gjennom hele første sats, fjetret av tekniske ferdigheter, dynamikk og fantastiske triller fra mesterens vel innøvde fingre.
Til slutt kom den andre satsen, en kanskje vel lang avslutning på en overveldende konsert. Og ikke nok med det, som jeg hørte før konserten: "Mannen er raus med ekstranummer".

Etter fem ekstranummer av Chaupin o.l., vandret jeg ut av konsertsalen i Gamle Logen, facinert av en ny sjanger.
Hvis du har den minste interesse for klassisk musikk, eller rett og slett har lyst til å vite hva du snakker om når noen snakker om det, elller er entusiast fra før - gå og se Grigory Sokolov. Rett og slett for å få interesse eller styrke den enda mer - programmet til Sokolov er absolutt en stjerne for dette.

Du har enda sjansen til å se han i Norge, og han skal innom f.eks. Skien, Drammen, Molde, Hamar og Harstad før han avslutter i Trondheim den 26. september. Og husk, det finnes nesten ikke opptak av han, så det er en enestående sjanse til å få sett en utrolig bra pianokonsert!

InnleggSkrevet: Tir 09 Sep 2003, 22:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Noen som vet hvor i Trondheim han kommer til å spille?
For dette hørtes meget lovende ut...

Har Beethovens 32. klaversonate (den siste han skrev) på CD selv, med Maurizio Pollini, og den overrasker meg like mye hver gang. En fryd!

InnleggSkrevet: Tir 09 Sep 2003, 23:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
magnon
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Jepp. Frimurerlogen i løpet av kammermusikkfestivalen! Klokka 19.30, men om du er interessert, holdes det en introduksjon tre kvarter før. Datoen nevnte jeg vel ovenfor.

InnleggSkrevet: Ons 10 Sep 2003, 07:00
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Yikes Her skal løpes og kjøpes!

InnleggSkrevet: Ons 10 Sep 2003, 08:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Enda en ting å gjøre imorgen, ja Smile
Hvis jeg rekker, da...
Må jo nesten få med meg dette.

InnleggSkrevet: Ons 10 Sep 2003, 13:43
plysjhai
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Apr 2003
jeg var på konserten hans i sarpsborg som var på mandag. helt utrolig bra! anbefaler alle å møte opp om han kommer til en plass nær deg..
(=

InnleggSkrevet: Ons 10 Sep 2003, 14:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [6 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Musikk
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet