DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Martin Luther
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [1 Post]  
Av Innlegg
SayIt
Supersøt

Ble Medlem: 19 Aug 2003
 Martin Luther

Artikkelen er skrevet av Øystein Andreassen

Jeg forstår ikke hvordan mennesker var så teite før i tiden at de jaget bort katolikker for å innføre den lutherske trosretningen..!

Martin Luther var en slem mann som var helt for jødeforfølgelse, og hatet jøder. I tillegg til dette led han av depresonjer og trodde hele tiden han var i en krig mot Satan.

Luthers 7 regler for jøder:

"1. Deres skoler og synagoger skal brennes til grunnen.
2. Det samme skal deres hjem.
3. Alle deres religiøse bøker skal bli konfiskert, også Talmud, som inneholder kun løgn og blasfemi
4. Deres rabbinere får ikke lov å undervise.
5. Jøder skal ikke få trygg transport, de skal heller ikke få lov til å bruke veier. De skal forbli i gettoen.  
6. De skal ikke få eie penger, juveler eller gull.
7. Alle unge og sterke jøder skal få ljåer, økser og spader for å tjene til livets opphold.

Det er helt uakseptabelt for oss kristne å høre en jødes skitne munn snakke om Gud i vårt nærvær. Hvis noen skulle høre det, så informer autoriteter eller kast griseavføring på ham."  

Han var ofte sint på djevelen og i et av sine raseriutbrudd skal han ha sagt noe slikt som; "Jeg har bæsja i buksene mine, og du kan henge dem rundt halsen og tørke munnen din med dem!"
Luther følte at Guds ånd var så sterk i ham at han kunne bortdrive djevelen "med en liten fjert".

Luther mente at kvinner hadde større sexlyst enn menn, og hvis en mann var impotent, så burde han skaffe en sexpartner til kona si. Han mente også at kvinner var underdanige menn, og var skapt for å tjene mannen. Som "bevis"  brukte han kvinners hofter;  de er såpass brede at Gud må ha ment at de skal sitte mye hjemme.

Sist men ikke minst var Luther en aktiv forfølger av hekser, og var ansvarlig for minst 4 heksebrenninger i sin tid.

Jeg husker at på barneskolen så lærte vi at Martin var en snill mann som "innførte" kristendommen, slik vi kjenner den idag, til Norge.

Dette er altså mannen som mesteparten i Norge har å takke for at deres tro er slik som den er..

Forstår du?

InnleggSkrevet: Lør 30 Aug 2003, 09:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [1 Post]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet