|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
OK, jeg uttrykkte meg litt vagt... i eksemplet mitt mener jeg en person som enten ikke har fÄtt oppholdstillatelse i Norge enda, eller som har fÄtt sÞknaden avslÄtt. Det er disse Coralin sikter til i sine poster, sÄ jeg tenkte ikke pÄ Ä utdype det... Sorry, my bad.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 11:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Tittan skrev: | OK, jeg uttrykkte meg litt vagt... i eksemplet mitt mener jeg en person som enten ikke har fÄtt oppholdstillatelse i Norge enda, eller som har fÄtt sÞknaden avslÄtt. Det er disse Coralin sikter til i sine poster, sÄ jeg tenkte ikke pÄ Ä utdype det... Sorry, my bad. |
noen mÄ jo ha ting inn med teskje, jeg tror de fleste skjÞnner hva jeg mener, men noen har sÄ fÄ argumenter at de mÄ begynne Ä kverulere pÄ ord jeg bruker, og det syntes jeg blir litt merkelig..
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 12:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Hvem har fÄ argumenter her? Har du tidligere nevnt at det er utlendinger uten oppholdstillatelse du mener?
Jeg mener ikke mennesker som gjÞr noe som strider mot menneskerettighetene, bevist, skulle ha noe rett til stÞtte her i Norge i det hele tatt. Men, sÄ kommer man til den problemstillingen: Skal man sende tilbake mennesker som er til en stor trussel i sitt hjemland, fordi landet ikke har kapastitet til Ä ta hÄnd om kriminaliteten? Da gÄr dette kansje utover mennesker som allerede har det grusomt...
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 15:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
skal VI ta hÄnd om kriminelle som ikke har noe her Ä gjÞre? det blir minst like dumt. det er faktisk kÞ for soning i fengsel her til lands, sÄ hvor skal vi gjÞre av dem? pÄ gata? sÄ de kan myrde flere? sorry altsÄ, men jeg syntes ikke vi har noe som helst ansvar for Ä sitte og ruge pÄ kriminelle som ikke har oppholdstillatelse her engang. Hvor de blir av er virkelig ikke mitt problem, det er en grunn til at de ikke fÄr bli..og ja jeg snakker om mennekser som ikke er norske.. man er da vel norsk om man har statsborgerskap, men jeg mener ogsÄ at de som har fÄtt statsborgerskap burde vÊre flinkere til Ä integrere seg om de skal vÊre her, hva er ellers vitsen? skal de ture frem som de har gjort der de kom fra er de jo ikke det spÞtt bedre enn hva de flyktet fra..
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 15:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Innlegget kom to ganger.
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 10:59 Sist endret av Ronja den Tir 01 Mar 2005, 11:02, endret 2 ganger |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Litt av tema:Til kommetaren din over: Det er ikke det at jeg angriper ord du bruker? Jeg angriper de argumentene du legger frem, fordi du overdriver uten Ă„ komme med noe grunnlag. Ă
pÄstÄ at grunnen til at andre angriper deg er fordi de har fÄ argumenter er tÄpelig.
Nei, men Norge har en mye stÞrre mulighet til Ä gjÞre noe med disse menneskene! Vennligst slutt Ä dum deg, jeg mener selfÞlgelig ikke at de skal gÄ ut pÄ gata Ä myrde flere.
Uansett: Burde vi kansje ikke vente Ă„ se resultatene av at innvandringen minsker for vi minsker den enda mer?
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 10:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Vi har da fengsler og en fungerende domstol her i landet.
...Og i stedet for Ä sende flyktningene hjem, hvorfor innfÞrer vi ikke bare dÞdsstraff her, sÄ slipper de bryet med Ä kanskje bli torturert fÞrst...
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 12:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Coralin skrev: | (...) jeg mener ogsÄ at de som har fÄtt statsborgerskap burde vÊre flinkere til Ä integrere seg om de skal vÊre her, hva er ellers vitsen? skal de ture frem som de har gjort der de kom fra er de jo ikke det spÞtt bedre enn hva de flyktet fra.. |
Ehhh... Hva i alle dager er det du prĂžver Ă„ si her? At en iraner som ikke vil integrere seg "ikke er det spĂžtt bedre" enn prestestyret i Theran?
Hva i alle dager er det du tror folk flykter fra?
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Ons 09 Mar 2005, 04:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
woogie
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005 Innlegg: 14 Bosted: Trondheim
|
Jeg mÄ si dette var en artig diskusjon..., tenkte jeg skulle hive meg pÄ - selv om jeg mÄ si at det er vanskelig Ä vite hvor jeg skal begynne... Tror jeg starter med litt menneskerettigheter jeg...
Artikkel 1: Alle mennesker er fĂždt frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter.
Artikkel 3: Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.
Artikkel 12: Ingen mÄ utsettes for vilkÄrlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep pÄ Êre og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.
Jeg vil hevde at Ä vÊre i mot innvandring vil nÊrmest vÊre det samme som Ä si at en ikke er enig i menneskerettighetene. Det er forsÄvidt et ok standpunkt det - men da kun hvis du kan argumentere for hvorfor... Hvis alle har rett til personlig sikkerhet - mÄ ogsÄ alle vÊre Äpne for Ä gi andre personlig sikkerhet. Et argument som "men hvis landet de kommer fra ikke vil gi personen sikkerhet - hvorfor skal vi gi det da?" kommer ingen vei. Hva hvis du kommer opp i situasjonen? Ville du Þnske at landet du kom til ville gi deg sikkerhet?
I stedet for Ä diskutere innvandring burde fokus vÊrt pÄ hvordan en forholder seg til et medmenneske. Jeg kan ikke si at en person er snill/hyggelig/flink/slem osv fÞr jeg har mÞtt personen. Derfor har det ingenting for seg Ä si at "De (sett inn pÄstand)" nÄr du ikke kan si at du har mÞtt personene det er snakk om. En konsekvens av dette er at en mÞter hvert eneste menneske med et Äpent sinn.
At noen kan finne pÄ Ä utnytte et system er dessverre fakta. Men det betyr jo pÄ ingen mÄte at vi skal fjerne systemet! Eller legge skylda pÄ alle som bruker systemet. Er det rett Ä si at selv om det finnes nordmenn som utnytter trygdesystemet sÄ burde vi fjerne hele dritten - fordi nordmenn er noen jÊvla trygdesnyltere? En mer konstruktiv debatt ville vÊrt hvordan vi kan oppmuntre folk til ikke Ä utnytte (negativ forstand) mulighetene de har - ikke med utgangspunkt at vi ikke kan stole pÄ folk - men med utgangspunktet at vi Þnsker at systemet skal funkere best mulig fordi da blir folk mest fornÞyde.
Vi lever i en liten verden - mennesket lever over hele den lille verden. Grensene vi har satt opp er kunstige - og de er der fÞrst og fremst av administrative grunner. I bunn og grunn finnes det ikke "de" og "oss". Veldig fÄ mennesker ender opp livet sitt uten venner - det betyr at alle mennesker har potensiale i seg til Ä bli noens venn. Ingen mennesker er "satan selv". Dette er ting som kan vÊre sunt Ä tenke pÄ en gang i blant.
|
Skrevet: Lűr 21 Mai 2005, 13:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
qwseyvnd
FrÀmling

Ble Medlem: 18 Sep 2004 Innlegg: 19 Bosted: BERGEN
|
Hallo.
Jeg mener de som har fÄtt oppholdstillatelse, men ikke har statsborgerskap er pÄ prÞve, sÄ vi kan se om de klarer seg bra i landet sÄ fÄr de pass, ellers sendt tilbake!
Jeg har en eks. Hun var fordomsfull mot norge, mente nesten alt dÄrlig og selvsagt ble jeg sint. Jeg forklarte hun burde prÞve Ä forstÄ hvordan norge er formet slik. Men det ville hun ikke Etterhvert med mye konflikter pga verdisyn og sÄnt skilte hun meg og ville ikke ha kontakt. En slik utlending godtar jeg ikke fordi jeg prÞver faktisk Ä forklare og vise.
|
Skrevet: Tir 07 Jun 2005, 14:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Man skal vÊrken ta inn for mange eller for fÄ. For mange vil bare fÞre til enda stÞrre problemer med integrering, og for fÄ er bare egoistisk og sneversynt.
Saken er at det er mange i smÄby- og bygdenorge som er livredde for andre kulturer! (Og det meste av norge bestÄr av de to nevnte deler). Det er ingen som kommer for Ä ta oss, men for Ä fÄ et bedre liv.
Og selvfÞlgelig er integrasjon viktig, utrolig viktig, men man mÄ tÄle at folk vil beholde sine egene tradisjoner, og sin egen identitet, som de da har tatt med seg der de kommer fra..
Dette er et veldig vanskelig tema, og som Tittan sa er ingen ting sort pÄ hvitt. Men jeg tror mye av det hele handler om at man mÄ fÄ en gjensidig respekt mellom mennesker, pÄ tross av relgioner og tradisjoner.
Er ellers veldig enig med noe av hva Eyden har skrevet tidligere pÄ denne trÄden *hennvise bakover*.... Og litt med woogie.
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Tir 07 Jun 2005, 15:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |