DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Kristendom kontra homofili
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 5 av 5 [88 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5
Av Innlegg
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Jeg ser ingen grunn til å svare deg på hva jeg mener.

Her på forumet er jo det å si at man er kristen å be om dritt, jeg fatter ikke hvorfor det er så viktig å vite hva en person er, her må man da diskutere bibelen.

InnleggSkrevet: Tir 15 Mar 2005, 17:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Ronja skrev:

Coralin:
En kristen vil ikke velge og vrake, en sann kristen vil følge det hun eller han i følge samvittigheten føler er riktig eller ikke.
At noen ikke gjør dette er da intet argument, jeg sjønner det er vanskelig å forstå Rolling Eyes , men man må diskutere meningen med bibelen, ikke hvordan kristne praktiserer det i dag, fordi det finnes så mang forskjellige kristne.

NETTOPP!! de velger og vraker med andre ord, hvis alle haddevert enige ville det ikke vært så mange versjoner av kristendommen. Alle kan jo ikke være riktig..

InnleggSkrevet: Tir 15 Mar 2005, 20:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja

Coralin skrev:
Ronja skrev:

Coralin:
En kristen vil ikke velge og vrake, en sann kristen vil følge det hun eller han i følge samvittigheten føler er riktig eller ikke.
At noen ikke gjør dette er da intet argument, jeg sjønner det er vanskelig å forstå Rolling Eyes , men man må diskutere meningen med bibelen, ikke hvordan kristne praktiserer det i dag, fordi det finnes så mang forskjellige kristne.

NETTOPP!! de velger og vraker med andre ord, hvis alle haddevert enige ville det ikke vært så mange versjoner av kristendommen. Alle kan jo ikke være riktig..

Nei, "de" velger og vraker ikke. Noen gjør det de mener er riktig og noen vender bibelen slik at de kan dra fordel av den, eller misbruker den. Men man ikke kan snakke om kristne slik eller slik.

Hva som er riktig skal hvert menneske prøve selv.

InnleggSkrevet: Tir 15 Mar 2005, 22:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
jeg syntes hele debatten har blitt litt håpløs jeg egentlig. huff. Man får tro som man tror og ha respekt for andre så tror jeg at ting skulle gå bra,Kristne som sier de kan helbrede homofili er litt på bærtur tror nå jeg.

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 05:59
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ronja skrev:
ønskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:

Hvis Gud tester mennesker, kan det da like godt være at Gud tester hvorvidt dere kristne er i stand til å skille mellom gode og dårlige regler?

Dét var faktisk inget dumt forslag! På generell basis altså, ikke nødvendigvis her.. Men jeg skal tenke litt på denne..

Jo, det er ett dumt forslag, da kunne jo bare kristne velge og vrake i hva de vil følge da, utifra seg selv.

Det gjør de allerede, gjennom "tolkning". Dessuten sier Salomo at Kunnskap og visdom er det mest verdifulle av alt, og det man skal bruke tid på å tilegne seg istedet for "gods og gull". Endel av denne visdommen vil gå ut på religiøse holdninger/ting, og man må på ett eller annet tidspunkt velge seg et standpunkt til en lov/regel.
Som at noen menigheter tolker historien om Onan til at det er synd å onanere.. Vel, det må være lov å se på dette avsnittet i bibelen, som sier null om onanering, og se hva man selv mener det betyr.
På denne måten prøver kanskje Gud kristne, via en menighet "publiserer" han en litt skral og litt feil tolkning av en bibeltekst, og ser om medlemmene blindt aksepterer dette for Guds direkte ord, eller om de prøver det før de tar standpunkt.

Så jo, jeg synes fortsatt det er et godt forslag. Om man tolker det riktig, selvfølgelig.. Wink
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 10:16
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Ronja: Om du gjør det du føler er riktig, velger og vraker du.

InnleggSkrevet: Søn 20 Mar 2005, 18:40
Ronja

fungi skrev:
Ronja: Om du gjør det du føler er riktig, velger og vraker du.

Nei, fordi man skal følge samvittigheten.
Man skal også høre på prester og andre som forkynner læren.
Man har de ti bud og kan måle det meste opp mot dette.

InnleggSkrevet: Søn 20 Mar 2005, 22:08
mærta-bærta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004
De store religionene har alle til felles troen på/forkynnelsen av kjærlighet/nestekjærlighet. Jeg tolker dette som hovedbudskapet i alle religioner, og trenger vel egentlig ikke si hva jeg dermed synes om homofili i den sammenhengen...

InnleggSkrevet: Søn 20 Mar 2005, 22:19
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 5 av 5 [88 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet