DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
EU
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 5 av 8 [144 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Det er meningslĂžst for Norge Ă„ bli medlem av EU i dag.

Ved et EU- medlemskap ville vi fÄ en utjevning mot Europa iht. Ricardos teori om komparative fortrinn. Problemet er bare at Norge i dag har et lÞnnsnivÄ som er blant de absolutt hÞyeste i verden.

I hovedsak ville det meste av arbeidsintensiv industri ville gÄtt tapt, og forsvinne til utlandet der man kan fÄ mer arbeid for samme mengde kapital. Vi ville blitt stÄende igjen med rÄvarer (som olje og skog) og enkelte kunnskapsbaserte industrier.

Resultatet for Norge er at matvarer og stash blir billigere, men dette vil bli oppveid av en hÞyere arbeidsledighet og fÞlelig lavere lÞnnsnivÄ som vil overskygge denne effekten.

I et langsiktig makroÞkonomisk perspektiv vil forÞvrig lÞnnsnivÄet gÄ tilstrekkelig ned sÄ det kommer pÄ nivÄ med resten av Europa, og vi har i tillegg oppnÄdd en marginal Þkning av velstanden for Europa som helhet grunnet mer effektiv ressursutnyttelse.

Poenget er at sÄ lenge Norge har et velstandsnivÄ som ligger sÄpass mye over resten av Europa i utgangspunktet vil Norge som land tape pÄ Ä bli med i EU, selvom Europa som helhet ville vinne noe pÄ det.

Er forĂžvrig nei til EU Cool

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 17:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
jeg gir blanke i penger og arbeid...men det er urettferdig Ă„ stenge den tredje verden utenfor...blakk og lykkelig...blakk men egentlig ikke lykkelig...

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 11:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004
Re: EU

Puseklatt skrev:
Hvorfor skal ikke Norge vĂŠre medlem av EU?

Fordi EU er en sosialistisk og proteksjonistisk organisasjon.

Nei til EU og FN.

Dersom Norge absolutt skal melde seg inn i en organisasjon, foreslÄr jeg at vi blir den 51. staten i De forente stater. Det hadde vÊrt noe.

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 14:38
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
For det hadde jo IKKE vĂŠrt en proteksjonistisk organisasjon...

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 14:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Eyden skrev:
For det hadde jo IKKE vĂŠrt en proteksjonistisk organisasjon...

Nei, De forente stater er dessverre heller ikke perfekte. Men sannsynligheten er i alle fall betydelig stĂžrre for en frihetlig politikk i statene enn i EU.

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 14:53
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003

Frihetsfisken skrev:
Dersom Norge absolutt skal melde seg inn i en organisasjon, foreslÄr jeg at vi blir den 51. staten i De forente stater. Det hadde vÊrt noe.

AT DET VAR??! nei, herregud, nÄ mÄ du begynne Ä tenke. Hvorfor i all verden skulle du Þnske deg til helvete?? Hvem blir frivillig styrt av av slike dumme aper og mc'donalds?!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
*host*bondevik*kremt*

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Hvem blir frivillig styrt av av slike dumme aper og mc'donalds?!

Poenget er vel heller at man blir styrt i mindre grad enn i Norge. Heller bli styrt litt av en kapitalistisk kristenfundamentalist enn mye av sosialistiske kristenfundamentalister og sosialister.

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:11
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
Hvorfor mÄ Norge absolutt vÊre sÄ annerledes enn alle andre?
Jeg har ikke bestemt meg for eller mot EU, men jeg mÄ innrÞmme at jeg synes ja-siden virker mest fornuftig.
Hva med Ä dele litt av alle godene vi sitter pÄ? Er det ikke vi som vil ha bÄde i pose og sekk nÄr vi stiller oss utenfor EU?

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 18:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg anbefaler http://www.liberaltneitileu.org.

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 19:10
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jeg vet ikke helt jeg.

Liberalt Nei til EU er etablert som en bevegelse for Ă„ informere mennesker om at den Europeiske Union er en ekspansjon av statsmakten, en superstat, og derfor i direkte konflikt med den enkeltes individuelle frihet.

EU Ăždelegger vel strengt tatt ingens individuelle frihet.

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 19:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Therese skrev:
EU Ăždelegger vel strengt tatt ingens individuelle frihet.

Jo, ved Ă„ utvide statens makt. Globaliseringen har mange positive fordeler; en av dem er at den gjĂžr det vanskeligere for sosialistene Ă„ styre. Den overfĂžrer makten fra politikerne til folket.

Derfor trenger sosialistene EU; de trenger en overnasjonal organisasjon med hvilken de kan overstyre globaliseringen. NÄr sosialistene Þker skattene og begrenser individets frihet, flytter folk til utlandet. Derfor trenger de en mÄte Ä unngÄ dette pÄ. EU er et middel for Ä oppnÄ dette mÄl.

Jeg er imot EU fordi det er en totalt unĂždvendig organisasjon. Det er kun sosialistene som trenger den. Og det er det flere og flere sosialister som innser etterhvert, jf. 1/3 av SVs velgere er for medlemsskap i EU.

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 20:03
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jeg synes det virker som om sosialistene er mot EU, jeg da. Men jeg liker bÄde sosialisme og EU.

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 14:54
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Therese skrev:
Jeg synes det virker som om sosialistene er mot EU, jeg da.

Ja, det er ikke alle pÄ venstresiden som har innsett at EU er det verktÞyet de trenger for Ä overstyre globaliseringen. Men som sagt, en tredjedel av SVs velgere er for EU, sÄ noen har skjÞnt det.

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 15:17
toth42
Cowboy
Cowboy

Frihetsfisken skrev:
Heller bli styrt litt av en kapitalistisk kristenfundamentalist enn mye av sosialistiske kristenfundamentalister og sosialister.

Prater du her om Norge, sÄ ordlegger du deg jo i det minste komplett idiotisk. Ä kalle Norge kristenfundamentalistisk er jo bare latterlig, nÄr man ser hvordan de har snudd opp-ned pÄ "kristendommen" de siste hundre Ärene. endret dÄpen, kvinnelige prester, homofile prester og all verdens oldemor.. De gjÞr endringer som strider direkte mot bibelen, og de klarer ikke engang Ä 'tolke' slik at det de gjÞr blir korrekt i henhold til Bibelen.
Ä da kalle dette fundamentalistisk blir meget drÞyt. Et land vil forÞvrig heller aldri bli religionsfundamentalistisk sÄ lenge det har en statsreligion og staten styrer religionen. eneste mÄten man oppnÄr nasjonalfundamentalisme pÄ er om religionen styrer staten, som i ymse muslimske og buddhistiske land. f.eks. Tibet fÞr okkupasjonen.

InnleggSkrevet: Lűr 10 Apr 2004, 02:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Ă„ kalle Norge kristenfundamentalistisk er jo bare latterlig [...]

Tja. Kristenfundamentalister har i alle fall sÄ pass stor innflytelse at det lenge har vÊrt diskutert om man skal myrde et lite barn (Mehmet).

ForĂžvrig var ikke mitt poeng at Norge er kristenfundamentalistisk, men derimot at Norge styres av kristenfundamentalister (og sosialister, men det er en annen sak).

InnleggSkrevet: Lűr 10 Apr 2004, 11:36
toth42
Cowboy
Cowboy

kan, du, dog det er under litt feil tema, fortelle meg hva som er sÄ fÊlt med sosialister/sosialisme?

InnleggSkrevet: Sűn 11 Apr 2004, 00:08
krusemynte
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003
Å nei..Sosialisme krenker indivindet. VI STENGES INNE I ET BUR! ÅNEI!

Ich bin utrolig saklig. Klokken er halv to om natten ffs.

InnleggSkrevet: Sűn 11 Apr 2004, 00:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
kan, du, dog det er under litt feil tema, fortelle meg hva som er sÄ fÊlt med sosialister/sosialisme?

Sosialisme er et samfunnssystem som kjennetegnes ved fravĂŠr av individuelle rettigheter. Det er en ideologi som ikke bare innebĂŠrer, men bygger pĂ„, initiering av tvang mot individet, og krenkelse av dets rettigheter. Det er et system som gjĂžr dreper individet qua individ, og gjĂžr det til en slave av samfunnet, av "det felles beste". Det er en ideologi som bygger pĂ„ det prinsipp at mennesket ikke har rett til Ă„ leve for sin egen skyld — en ideologi som sier at individet er et middel for andres mĂ„l, at individet kan ofres pĂ„ fellesskapets alter. Sosialismen er en umoralsk ideologi, et umoralsk samfunnssystem. Og ikke bare det, det er et livsfarlig system. Overalt hvor sosialismen har blitt forsĂžkt, har den medfĂžrt fattigdom og elendighet.

Dette er det som er félt med sosialisme. Det som er félt med sosialister, er selvsagt at de er tilhengere av denne ondskapens doktrine — sosialismen; og fþlgelig er de onde.

InnleggSkrevet: Sűn 11 Apr 2004, 00:32
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
hvis du vil ha frihet kan du bare slette deg fra norges arkiver og dra til mexico, frihetsfisken...de har internett der og...det er ikke sÄ vanskelig...

InnleggSkrevet: Sűn 11 Apr 2004, 10:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 5 av 8 [144 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet