|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
Ronja skrev: | Jeg mener heller ikke at en kvinne skal tvinges til å bære frem ett barn selv om hun ikke vil. Det er mye lettere for en mann å skrive fra seg ansvaret for ett barn enn det er for en kvinne. Dette rett og slett fordi det er tettere bånd mellom en kvinne og hennes barn fra fødselen av. Det er kvinnen som går med barnet i magen, kvinnen som ammer barnet. Skal liksom en kvinne bære ett barn i ni månder, amme det og så gi det fra seg? Fordi hun ikke var klar for en unge. Selv om mannens synspungt bør bli hørt, så ærlig talt, vil man så gjerne ha en unge? Hva med å adoptere en. Det er nå mulig for enslige menn å adoptere barn.
|
Når mamma ble gravid med pappa, var ikke hun helt klar for å få meg. Det skjedde litt for fort, men pappa var klar og de begge har alltid hatt god økonomi så her fikk pappa siste ordet. De beholdt meg, og når jeg var 3 år så skilte mamma og pappa seg og litt senere flyttet jeg til pappa for godt. Og jeg er kjeeempe happy !!
Jeg syntes nesten mannen har like mye å si som damen.. men det er meg..
Og jeg må si en ting til. Mannen kan bli like knyttet til barnet som moren..
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Lør 08 Jan 2005, 18:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Ja, det vet jeg. Men fra begynnelsen av, det vil si, de ni måndene moren skal bære barnet+tiden etterpå med amming, det går at kvinnen MÅ bli knyttet til barnet i de fleste tilfeller, det samme er det ikke i motsatte tilfellet.
Jeg synes også mannen skal ha mye å si, men nå snakket ønskemesteren om noen som IKKE var i ett forhold, det er jo to forskellige tilfeller! I ett forhold er det da lettere å få det til å fungere...
Men det er vanskelig å fastsette noe, ettersom det er forskjelli fra tilfellet til tilfellet.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 02:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
maria: Du sier det er rettferdig at kvinnen kan velge alt, og at det ikke er rettferdig å tvinge en kvinne til å bære fram et barn ufrivillig for mannens skyld. Er det da rettferdig å tvinge en enorm ufrivillig avgift på en mann, fordi kvinnen vil ha barn?!
Og nei, før du sier det, jeg sammenligner IKKE penger og barn, jeg sammenligner muligheten for å ta avgjørelser som fører med seg uønskede konsekvenser for en andre part.
Og hold gudepreiket for deg selv.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 02:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
ønskemestern skrev: | maria: Du sier det er rettferdig at kvinnen kan velge alt, og at det ikke er rettferdig å tvinge en kvinne til å bære fram et barn ufrivillig for mannens skyld. Er det da rettferdig å tvinge en enorm ufrivillig avgift på en mann, fordi kvinnen vil ha barn?!
Og nei, før du sier det, jeg sammenligner IKKE penger og barn, jeg sammenligner muligheten for å ta avgjørelser som fører med seg uønskede konsekvenser for en andre part. |
Vel, kvinnene har en livmor - mennene har det ikke. Derfor er det nå slik at det er kvinnene som tar den endelige avgjørelsen. GET OVER IT og gi beng i uendelig kverulering!
Om en mann ikke vil betale, så kan han evt bli enig med kvinnen om at han ikke skal oppgis som barnefaren. Men det blir da blodig urettferdig for barnet - en uskyldig part i dette her, i.o.m. at alle (slik jeg ser det) har en rett til å vite hvem foreldrene egentlig er.
Om du tror at penger er det viktigste (for barnet, ikke sammenliknet med barnet) så tar du feil. Om man aldri har kjent en eller begge av sine biologiske foreldre, er alt man vil vite hvordan de ser ut, likner de på meg, hvorfor er de ikke hos meg nå, har jeg søsken etc.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 04:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
1. Ja, han er jo fullt klar over at kvinnene har livmor, det er jo ikke det diskusjonen går på. Han vet at det nå er kvinnen som tar den endelige avgjørelsen, han bare svarer deg fordi han er uenig i at det skal foregå på den måten.
2. Det er litt vanskelig å ta deg seriøst når du slenger ut kommentarer som går på relgion, fordi han har skrevet noe en ANNEN TRÅD.
3. Han har jo TYDELIG gitt beskjed om at han vet penger ikke er det viktigste, så da kan man jo se på hvem som kverulerer her.
Ønskermestern:
Hvilken av disse to mulighetene ville du da har valgt?
1. Hvis en part ikke ønsker barn, da skal kvinnen ikke bære frem barnet.
2. Hvis en part ønsker barn, da skal kvinnen bære frem barnet.
Og hvis en mann virkelig ønsker barn, burde da ikke adopsjon vært ett bra alternativ.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 10:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
ønskemestern skrev: | maria: Du sier det er rettferdig at kvinnen kan velge alt, og at det ikke er rettferdig å tvinge en kvinne til å bære fram et barn ufrivillig for mannens skyld. Er det da rettferdig å tvinge en enorm ufrivillig avgift på en mann, fordi kvinnen vil ha barn?!
Og nei, før du sier det, jeg sammenligner IKKE penger og barn, jeg sammenligner muligheten for å ta avgjørelser som fører med seg uønskede konsekvenser for en andre part.
Og hold gudepreiket for deg selv. |
Det er ikke rettferdig at kvinner velger alt, men det er rettferdig at kvinnen bestemmer over sin egen kropp. Og som maria skriver, det er nå en gang slik at det er kvinnen som har livmor og det er ikke mye å gjøre med.
Når det gjelder den "avgiften" du snakker om, så blir det jo akkurat det samme med den "avgiften" om kvinnen bærer frem barnet, men det er mannen som skal ta vare på det. Da må kvinnen betale bidrag. Er det rettferdig da?
Uansett, dersom man ikke vil ha barn bør man ikke ha sex uten prevensjon. Prevensjon kan i blandt svikte, så kanskje man bør bruke dobbelt opp for å være sikker. Man bør heller ikke ha sex med mindre man er i et stabilt forhold hvor det ikke er direkte krise at man blir gravid. egentlig bør man bare ha sex for å lage barn. mhm..
Eventuelt så kan man godta at når man har blitt gravid, så er det to stk. som skal ha noe å si, begge "foreldrene" skal ha ret til å si sin mening, men dersom de er uenige så er det en som må ha det siste ordet, og da er det selvfølgelig kvinnen som må få det. men mannen kan jo prøve å overtale henne til å bære frem barnet. men han kan ikke kreve det!!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 13:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Dette er ikke noe det finnes en fasit på. Hvordan slikt utarter seg er individuelt fra situasjon til situasjon.
Naturligvis bør det mulige barnets far ha noe å si. Kvinnen bør høre på hans meninger og respektere dem, og virkelig ta dem i betraktning. Men hvis hun etter det fremdeles slettes ikke ønsker å gå gravid og få barn, bør hun ikke tvinges til det. Før barnet faktisk kommer til verden og blir begges ansvar, er det hennes kropp og liv som affekteres.
Som nevnt, hvis en mann virkelig vil ha et barn, finnes det adopsjonsmuligheter. Evt. kan han bli sammen med noen som deler hans syn på saken. Det vil kanskje ødelegge et evt. godt forhold han måtte ha til sin nåværende kjæreste, men jeg kan love at det ikke vil vare lenge uansett hvis han tvinger henne til å bære fram et barn mot hennes vilje.
Og hvor godt liv får barnet hvis det kommer til en verden hvor en av foreldrene ikke ønsker det? Javisst kan det forandre seg etter fødselen; og parten som var imot det kan komme til å angre bittert over sine tidligere tanker og være grenseløst takknemlig for at det ikke ble noen abort likevel. Men så har man tilfellene hvor dette ikke skjer. Er det verdt å gamble? "Jeg beklager at faren din ikke vil ha noe med deg å gjøre, Junior. Jeg trodde han ville forandre mening etter at du ble født."
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 14:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Ronja skrev: | 1. Ja, han er jo fullt klar over at kvinnene har livmor, det er jo ikke det diskusjonen går på. Han vet at det nå er kvinnen som tar den endelige avgjørelsen, han bare svarer deg fordi han er uenig i at det skal foregå på den måten.
2. Det er litt vanskelig å ta deg seriøst når du slenger ut kommentarer som går på relgion, fordi han har skrevet noe en ANNEN TRÅD.
3. Han har jo TYDELIG gitt beskjed om at han vet penger ikke er det viktigste, så da kan man jo se på hvem som kverulerer her. |
Hva med å svare for seg selv? Å snakke om en 3. person føles absurd, men ok.
1. Da får han bare godta det da. Det er ikke min feil at det er sånn.
2.
3. Om du følger så godt med, så ville du fått med deg at han ikke skrev at "penger ikke er det viktigste", men at han "ikke sammenlikner penger og barn". To forskjellige ting. Dessuten skrev jeg at jeg hadde fått det med meg, men at det viktigste "FOR barnet", (ikke "sammenliknet med barnet") ikke var penger.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 15:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
det er ganske viktig å ha penger når man får barn da. teit å leve på trygd da liksom. jeg mener. trist om mor ikke har penger til å kjøpe parkdress.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 17:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
aniraC skrev: | det er ganske viktig å ha penger når man får barn da. teit å leve på trygd da liksom. jeg mener. trist om mor ikke har penger til å kjøpe parkdress. |
De fleste har jo det da.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 19:14 Sist endret av Ronja den Søn 09 Jan 2005, 21:16, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
Det er VELDIG mange nå til dags som får barn når de går på trygd. Trygd er kun en nødløsning for en person, ikke fler.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 19:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
maria skrev: | ønskemestern skrev: | maria: Du sier det er rettferdig at kvinnen kan velge alt, og at det ikke er rettferdig å tvinge en kvinne til å bære fram et barn ufrivillig for mannens skyld. Er det da rettferdig å tvinge en enorm ufrivillig avgift på en mann, fordi kvinnen vil ha barn?!
Og nei, før du sier det, jeg sammenligner IKKE penger og barn, jeg sammenligner muligheten for å ta avgjørelser som fører med seg uønskede konsekvenser for en andre part. |
Vel, kvinnene har en livmor - mennene har det ikke. Derfor er det nå slik at det er kvinnene som tar den endelige avgjørelsen. GET OVER IT og gi beng i uendelig kverulering!
Om en mann ikke vil betale, så kan han evt bli enig med kvinnen om at han ikke skal oppgis som barnefaren. Men det blir da blodig urettferdig for barnet - en uskyldig part i dette her, i.o.m. at alle (slik jeg ser det) har en rett til å vite hvem foreldrene egentlig er.
Om du tror at penger er det viktigste (for barnet, ikke sammenliknet med barnet) så tar du feil. Om man aldri har kjent en eller begge av sine biologiske foreldre, er alt man vil vite hvordan de ser ut, likner de på meg, hvorfor er de ikke hos meg nå, har jeg søsken etc. |
Skulle du svare på spørsmålet, eller bare gjenta deg selv fra tidligere?
Du har ikke besvart spørsmålet. Er nåværende en rettferdig ordning?
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 19:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ronja skrev: | 1. Ja, han er jo fullt klar over at kvinnene har livmor, det er jo ikke det diskusjonen går på. Han vet at det nå er kvinnen som tar den endelige avgjørelsen, han bare svarer deg fordi han er uenig i at det skal foregå på den måten.
3. Han har jo TYDELIG gitt beskjed om at han vet penger ikke er det viktigste, så da kan man jo se på hvem som kverulerer her.
Ønskermestern:
Og hvis en mann virkelig ønsker barn, burde da ikke adopsjon vært ett bra alternativ. |
Begge deler er bedre enn idag.
Jeg tar ingen stilling til hvilken, men begge vil jo være rettferdige. Evt. en addition til alt. 1, at den uønskende part kan fraskrive seg alt mulig ansvar etter fødselen.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 19:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
ønskemestern skrev: | Ronja skrev: | 1. Ja, han er jo fullt klar over at kvinnene har livmor, det er jo ikke det diskusjonen går på. Han vet at det nå er kvinnen som tar den endelige avgjørelsen, han bare svarer deg fordi han er uenig i at det skal foregå på den måten.
Ønskermestern:
Og hvis en mann virkelig ønsker barn, burde da ikke adopsjon vært ett bra alternativ. |
Begge deler er bedre enn idag.
Jeg tar ingen stilling til hvilken, men begge vil jo være rettferdige. Evt. en addition til alt. 1, at den uønskende part kan fraskrive seg alt mulig ansvar etter fødselen. |
Hvem skal bestemme hvem som skal "få viljen sin"? hvem skal bestemme hvem om det skal tas abort eller ikke dersom kvinnen og mannen er uenig? en av de må jo "ta avgjørelsen". Kanskje du kan forklare hvordan dette kan gjøres rettferdig, ikke bare for mann og kvinne, men også for det eventuelle barnet...
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det er tåpelig å henge seg opp i marias sidekommentar om å skylde på guden sin for at man ikke er utstyrt med livmor. Jeg er sikker på at det ikke var ment som et religiøst aspekt, men bare for å poengtere at det er nå engang slik (at kvinner har livmor og ikke menn) og at det er ingenting å gjøre med det. Og nettopp derfor er vil det til syvende og sist være kvinnens avgjørelse.
Hvis mannen ønsker å beholde barnet, men ikke hun, skal hun da tvinges til å gå gjennom graviditeten og fødselen? Skal man nekte henne en abort da? Er det bedre at hun dermed finner fram den gode, gamle strikkepinnen og risikerer sitt eget liv?
Og hvis mannen ikke vil ha barnet, men hun vil; hvordan skal man hindre henne i å beholde det? Tvinge henne til abort? En mann kan vende kvinnen ryggen og nekte farskap, og velge å aldri ha noe med henne og barnet å gjøre. En kvinne har ikke dette valget hvis hun tvinges til å bli forelder mot sin vilje. Hun vil måtte gå gjennom påkjenningen det er å være gravid først, og deretter fødselen. Hun vil ha et minne som vil være hos henne resten av livet, og ikke kunne si "jeg smelte noen på tjukka, men ville ikke bli far, så jeg stakk." (Og nei, selvfølgelig gjør ikke alle mannfolk det. Sannsynligvis ganske få. Men de har muligheten; det er det som er poenget.)
Det er et fundamentalt kjønnsskille her som man rett og slett bare ikke kan ignorere fordi "det er ikke rettferdig." Skulle jeg noen gang bli gravid uten at det var planlagt, så vil avgjørelsen, uansett omstendigheter, til sist falle på meg. Naturligvis vil jeg høre på hva mannen har å si, vurdere omstendigheter og hensyn osv. Men når alt kommer til alt, er det jeg som kommer til å velge å legge meg ned i abortstolen eller la være.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
"det hjelper ikke å ha en livmor, hvis man ikke har en penis med sædceller"
sitat fra kjæresten min..er helt enig.. så derfor er man begge om det siste ordet i saken..
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg veldig enig med Veronica. Det er ikke kvinners feil at de har livmor, om det er rettferdig eller ikke.
Å vis menn veldig ønsker seg ett barn, finnes det andre muligheter.
Men Carina: Vis jenta er ikke vil ha barn og gutten vil?? Da er de ikke enige og en vilje må følges..
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:26 Sist endret av Ronja den Søn 09 Jan 2005, 20:53, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
aniraC skrev: | "det hjelper ikke å ha en livmor, hvis man ikke har en penis med sædceller"
sitat fra kjæresten min..er helt enig.. så derfor er man begge om det siste ordet i saken.. |
At mannen har penis og sædceller er da ikke grunn til at han skal ha siste ordet i saken. Gidder ikke gjenta meg selv flere ganger nå (er jo ingen som sier noe i mot det jeg sier uansett). Når man har blitt gravid, og de to involverte ikke er enige om man skal ta abort eller beholde barnet, da må en av de få siste ordet, begge kan ikke ha det dersom de er uenige. Og det må (så gjentar jeg meg selv likevel) være kvinnen som tar den endelige avgjørelsen.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Ingen har blitt rakket ned på i denne tråden pga sitt livssyn. Kanskje hvis noen velger å tolke det slik, men det får være opp til den personen. Det er ingen grunn til å lage ståhei over det her.
Videre kverulering over religion i denne tråden vil føre til stenging.
ModeratorVeronica
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
aniraC skrev: | "det hjelper ikke å ha en livmor, hvis man ikke har en penis med sædceller"
|
Har lite med saken å gjøre, synes jeg. Man må være to om å lage barnet, ja. Men man kan bare være en om å velge å beholde det. Hvis begge er enige; kjempeflott! Hvis de er uenige men den ene kan overtale den andre; fint det og.
Men klarer de aldri å bli enige, må den endelige avgjørelsen falle på kvinnen. Det er begges barn, men det er hennes kropp, og DET er den avgjørende faktoren.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|