|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004 Innlegg: 263 Bosted: litt sånn overalt
|
maria skrev: | Ronja skrev: | Mot homofili.
Ikke mot homfile. |
For å komme med enda et lite sitat:
"Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø: det hviler blodskyld på dem." 3. Mos. 20:13
Forklar gjerne om jeg misforstår. Men det eneste jeg klarer å tolke det der som, er: Homofile må dø. |
dette er jo også i det gamle testamente, altså før Jesus døde på korset og tilgav alle synder. Gud tåler nemlig ikke synd, alle som gjør gale ting må DØ. MEN, så kom Jesus og tok på seg vår skyld slik at de som tar i mot Jesus kan stå uten skyld. uansett hva det gjelder! Det er viktig å skille mellom gamle og nye testamentet;)
|
_________________ Jeg liker pizza, liker du pizza?
pizza på norsk er pizza, pizza på engelsk er pizza, pizza på svensk er pizza. men pizza på nynorsk er KJØTTLEFSE:)
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 19:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

|
unnskyld, dette var noe som var ganske i begynnelsen av diskusjonen, men ejg bare MÅTTE få det med.....
|
pizza på norsk er pizza, pizza på engelsk er pizza, pizza på svensk er pizza. men pizza på nynorsk er KJØTTLEFSE:)
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 19:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
desmodus skrev: | maria skrev: | Ronja skrev: | Mot homofili.
Ikke mot homfile. |
For å komme med enda et lite sitat:
"Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø: det hviler blodskyld på dem." 3. Mos. 20:13
Forklar gjerne om jeg misforstår. Men det eneste jeg klarer å tolke det der som, er: Homofile må dø. |
dette er jo også i det gamle testamente, altså før Jesus døde på korset og tilgav alle synder. Gud tåler nemlig ikke synd, alle som gjør gale ting må DØ. MEN, så kom Jesus og tok på seg vår skyld slik at de som tar i mot Jesus kan stå uten skyld. uansett hva det gjelder! Det er viktig å skille mellom gamle og nye testamentet;) |
Altså, det vil si at en som "har tatt i mot jesus" Egentlig kan tilate seg og gjøre hva som helst? For den synder ikke uanset? Og den er ikke skyldig?
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du går inn for det. K thx bai~
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 19:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

|
har du tatt i mot jesus tror du jo også på at han døde for deg og jeg ville ikke ahtt samvittighet til å såre en som var villig til å dø for deg.... dessuten må du angre på det gale før han kan tilgi deg.... hvis ikke blir det jo litt domt. en annen side er at det er forskjell på å gjøre en enkelt synd her og der ubevisst, og å leve bevisst i synd...
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 20:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

|
men det er min mening... skal ikke snakke for noen andre!
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 20:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hrtghaeg
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Mai 2003 Innlegg: 81
|
Jeg mener at for å tro på Jesus og hans gjerninger må man mer eller mindre ikke synde. Det står jo at Jesus er vår hyrde som vi skal følge i ett og alt. ALtså prøve å leve som Jesus. Det er jo vanskeligf å tro på han uten å gjøre det han sier.
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 22:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Det finnes to typer synd, svakhetssynd og onsskapssynd.
Svakhetssynd er feiltrinn den sanne kristne gjøre på grunna av uvitenhet, overilelse og lignende.
Ondsskapssynd er den synden mennesket gjør med vitende, vilje og velbehag. OG FORSETTER MED DET!
(Pontoppidans forklaring)
|
Skrevet: Tir 01 Jun 2004, 08:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

|
Ronja skrev: | Det finnes to typer synd, svakhetssynd og onsskapssynd.
Svakhetssynd er feiltrinn den sanne kristne gjøre på grunna av uvitenhet, overilelse og lignende.
Ondsskapssynd er den synden mennesket gjør med vitende, vilje og velbehag. OG FORSETTER MED DET!
(Pontoppidans forklaring) |
Det var en ganske grei måte å forklare det på ja.... 
|
Skrevet: Tir 01 Jun 2004, 18:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 439 Bosted: Trondheim
|
Ronja skrev: | SecretWindancer skrev: | Jeg vil nå si at saken er ganske så to delt.
Du setter lys på det positive andre på det negative.
Bibelen inneholder begge deler. |
Kan du si meg hvor i bibelen det negative står? |
Spørs hva man mener med negativt, det står en del litt dumme ting der.
For eksempel at gud sa til en mann at han skulle drepe sønnen sin for å vise at han var kristen. Det var rett og slett teit. Greit, Gud sa i siste liten at det bare var en prøve, han trengte ikke ofre sin egen sønn likevel, men jeg synes likevel det var unødvendig.
Og så motsier den seg selv en del.
|
_________________ This is not here.
-Yoko Ono
Skrevet: Ons 02 Jun 2004, 15:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

|
maria skrev: | 0nskemestern skrev: | 1. noen(tror det var maria) siterte et bibelspråk og konkluderer med "homofile må dø". feil. dette bibelspråket sier at de som utøver homofili må dø. ikke de som har følelser for likekjønnede, kun de som gjør noe med det. |
Eh, si meg, hvor stor er sjansen for at du ikke "gjør noe med det" når du har følelser for et annet menneske? Det er så latterlig å si at det er greit å være homofil, bare du ikke gjør noe med følelsene dine! Mennesker er avhengig av kjærlighet og nærhet for å ha det bra, og å si at de ikke får leve ut dette er direkte ondskapsfullt.
(Jada, fikk med meg at det ikke var din personlige mening.) |
Der, enda en negativ ting fra bibelen. Det tullete, rett og slett.
|
-Yoko Ono
Skrevet: Ons 02 Jun 2004, 15:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

|
Jeg skrev dette her i en sånn dagbokgreie for en stund siden:
"Jeg er ikke kristen. Hvorfor er jeg ikke kristen? Jeg tror ikke på Gud.
Men, det er ikke bare det at jeg ikke tror på Gud. For alt jeg vet, sitter det sikkert en mann med hvit kappe på en sky, med mange engler. Det er ikke det at jeg synes det er usansynlig, Gud er Gud.
Men det er så mye Gud har sagt, som jeg synes er helt feil. Jeg er ikke kristen fordi jeg ikke tror på det som står i Bibelen og jeg vil ikke tilbe en gud som sier slike ting som Gud sier.
Noen er ikke kristne fordi ingen av vennene deres er kristne, eller fordi det med at Gud sitter oppe i himmelen og er overalt men ikke kan hjelpe folk høres teit ut. Men Gud har gitt mennesket fri vilje, og bra er det.
Og det finnes mange rare gale kristne. Selvom jeg ikke liker kristendommen, betyr det ikke at jeg ikke liker kristne. Men det er mange med rødtt hår som er dumme, selvom jeg liker rødt hår og ikke alle med rødt hår er dumme. Nå sporer jeg litt av her, men det jeg vil fram til, er at det finnes noen kristne som er helt på gjordet. Noen av de veldig kristne som ikke tenker på kristne verdier, men at alle skal bli kristne og kirken må ha mer penger. Og jeg liker ikke kristne som tror at satanisme er å brenne kirker, for det er ikke slik.
I Bibelen står det mange fine ting, men også mye tøys. Og de fine tingene trenger man ikke kristendommen for å tro på. Det at gud først slår ihjel alle førstefødte (uskyldige) barn, og så skriver i de ti bud at man skal ikke slå ihjel, blir helt feil. Man skal ikke slå ihjel, uansett om man er Gud eller ikke. Dessuten står det i de ti bud at "Du skal ikke ha andre guder enn meg" og det synes jeg er tull. Er man kristen er det jo selvfølgelig greit å ikke tro på fler guder enn Gud, for i kristendommen er det bare én gud. Men Gud sier også at alle som ikke tror på ham skal straffes, og deter tull. Tro på den du vil, sier nå jeg.
Derfor er jeg ikke kristen. Ingen usaklige grunner. Det er mye mer også, men det er ikke sikkert noen gidder lese hit en gang, så jeg slutter nå. Jeg har ingen ting imot å lære om kristendommen, det er interessant viten, men det kan bli for mye. Og jeg liker ikke å lese i Bibelen, jeg synes den er skrevet utrolig dårlig. Det skal sikkert være sånn, men jeg er ikke dum, og trenger ikke lese det samme om igjen og om igjen.
Og til alle dere kristne som måtte lese denne teksten, intet personlig, og kristendommen er en fin ting, bare den ikke blir for materialistisk. Og jeg er ikke kristen.
Slutt."
Jeg kjenner kristne som er ålreite folk, og noe ved kristendommen er jo bra, men dette er nå min mening.
|
-Yoko Ono
Skrevet: Ons 02 Jun 2004, 15:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hrtghaeg
Varm i trøya

|
Ingen sure miner når noen presanterer sine synspunkter så saklig vet du:) Men altså. Jeg er helt enig med deg at det står mye sprøtt i bibelen. Mye som ikke henger sammen. Min mening om dette er at det er menneske som har skrevet bibelen. Mennesket er jo som sagt ikke kjent så det kan være mye som ikke er 100% Guds ord. Det som er mest ute på landet er allikevel det gamle testamente, og det er jo for oss kristne ikke så veldig viktig. Det er bare "rettningslinjer". Så lenge vi tror er det meste greit:)
|
Skrevet: Ons 02 Jun 2004, 16:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Når sant skal sies så er jeg nok ikke alltid like saklig når det gjelder kristendom og mine synspunkter osv.
Dog har jeg kommet fram til at jeg rett og slett ikke kan være kristen.
Som mange sikkert vet så er jeg neo-paganer. Jeg trives med det. Dessuten er jeg bifil. Har ikke gjort så fryktelig mye med det, men jeg har vært veldig forelsket i ei flott jente, noe jeg også så på som en god følelse. Jeg finner trygghet i å snakke med ting som trær osv. Jeg blir stolt når jeg ser auraen og føler livskraften i et ungt tre. Det kjennes ut som ilinger av liv og glede i armen min. Jeg tror jeg skal tilbake til energiplanet når jeg dør. Jeg tror det er en sjans for at energien som er meg vil bli hentet til et nytt menneske, et nytt vesen i alle fall. All nøytral energi er blå, som himmelen. Jorda lever og føler fordi den og har all sin eksistens festet til energiplanet. Akkurat sånn som mennesker.
Jeg tror ikke en såkalt "gud" skapte jorden. Jeg finner FOR mange usammenhengende og uforståelige og tildels (som jeg ser det) usaklige ting i bibelen, og i kristendommen. MEN: Jeg har inget behov for å tråkke på andres tro, eller prakke på andre min tro. Jeg VET at det viktigste er å være fortrolig og inneforstått med det en selv tror på.
En annen ting: Jeg ser INGENTING galt med homofili. Dyr kan tilogmed bli homofile. Hingster driver forresten ofte på og humrer på vallaker. De er jo hannhester begge to. Vallaken er bare kastrert, men den er jo likefullt en mann, sant? Kanskje er det fordi de ikke skjønner, eller vet bedre. Det er visst galt å være nymfoman og. Jeg vet om flere hester som er det. Homofili er heller ingen sykdom, ingen kan kureres for det, kan ikke kurere noen for kjærlighet og følelser.
Nuhvel. Jeg måtte bare få trøkt inn mine ord her. Har visst litt behov for det i dag..
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Ons 02 Jun 2004, 22:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
pterodaktyl skrev: | Ronja skrev: | SecretWindancer skrev: | Jeg vil nå si at saken er ganske så to delt.
Du setter lys på det positive andre på det negative.
Bibelen inneholder begge deler. |
Kan du si meg hvor i bibelen det negative står? |
Spørs hva man mener med negativt, det står en del litt dumme ting der.
For eksempel at gud sa til en mann at han skulle drepe sønnen sin for å vise at han var kristen. Det var rett og slett teit. Greit, Gud sa i siste liten at det bare var en prøve, han trengte ikke ofre sin egen sønn likevel, men jeg synes likevel det var unødvendig.
Og så motsier den seg selv en del. |
Alt dere kommer med er forsatt fra det gamle testamentet, og det nye er over det gamle, som Tittan sa...
Historien du mener er den om Abraham og sønnen hans, men dette var en test fra Gud, og når ikke Abraham drepte sønnen sin, men det bare var en prøvelse, så ser jeg ikke hva som var galt i det..
Abraham er jo stamfar til ett helt folk, så hvorfor ikke gå frem med ett godt eksempel..
|
Skrevet: Tor 03 Jun 2004, 12:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Abraham (Ibrahim) er faktisk stamfar til to folkeslag: Jødene og Muslimene. Noe å tenke på for dem i området rundt Israel/Palestina ikke sant?
|
Skrevet: Tor 03 Jun 2004, 12:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

|
krihox skrev: | Ingen sure miner når noen presanterer sine synspunkter så saklig vet du:) Men altså. Jeg er helt enig med deg at det står mye sprøtt i bibelen. Mye som ikke henger sammen. Min mening om dette er at det er menneske som har skrevet bibelen. Mennesket er jo som sagt ikke kjent så det kan være mye som ikke er 100% Guds ord. Det som er mest ute på landet er allikevel det gamle testamente, og det er jo for oss kristne ikke så veldig viktig. Det er bare "rettningslinjer". Så lenge vi tror er det meste greit:) |
Bibelen kan nok ofte virke forvirrende og usammenhengende, ihvertfall hvis du leser kun vers for vers.... men du er nødt til å se bibelen i sammenheng! Dessuten er det veldig mye bildebruk, spådommer og paralleller. Spesiellt i Gamle Testamentet. Bibelen er riktig nok skrevet av menneskene her på jorda, men det som står der er enten gitt fra Gud, eller viktig sett i historisk sammenheng. Og ja, bibelen er en rettesnor, men personlig tror jeg alt er like viktig, hvis man ser det i sammenheng. Det går ikke ann å bare tro på deler av Bibelen, mener nå jeg.... ihvertfall ikke hvis du skal være kristen....
|
Skrevet: Tor 03 Jun 2004, 19:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hrtghaeg
Varm i trøya

|
desmodus skrev: |
Bibelen kan nok ofte virke forvirrende og usammenhengende, ihvertfall hvis du leser kun vers for vers.... men du er nødt til å se bibelen i sammenheng! Dessuten er det veldig mye bildebruk, spådommer og paralleller. Spesiellt i Gamle Testamentet. Bibelen er riktig nok skrevet av menneskene her på jorda, men det som står der er enten gitt fra Gud, eller viktig sett i historisk sammenheng. Og ja, bibelen er en rettesnor, men personlig tror jeg alt er like viktig, hvis man ser det i sammenheng. Det går ikke ann å bare tro på deler av Bibelen, mener nå jeg.... ihvertfall ikke hvis du skal være kristen.... |
Jeg har lest det meste av bibelen og er enig med deg. Det jeg mener er at du kan ikke ta alt som står der helt bokstavelig. Den er også skrevet for mennesker som levde for flere tusen år siden. De hadde jo en helt annen livstil enn oss. Og er enig at det som står der skal følges, men det står jo i det nye testamentet at Du skal ikke slå drepe noen. Alle har rett til å leve. Du skal elske dine fiender. Du som har syndet skal stå frem for Gud på dommedag. Hvis du tror på Jesus er det den eneste straffen...
|
Skrevet: Tor 03 Jun 2004, 23:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jeg skjønner det likevel ikke jeg. Men jeg tror jeg egentlig skal være stille med det, har aldri skjønt det egentlig. Har aldri funnet noen tilhørighet i kristendommen osv så..
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tor 03 Jun 2004, 23:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg kan egentlig ikke skjønne annet enn at mye av kristendommens tekster rent ut motsier hverandre, og at det skal endel meget godvillige tolkninger til før man får kabalen til å gå opp.
Det er vel også derfor jeg aldri har brydd meg noe særlig med det, selv om det finnes mange tanker innenfor diverse skrifter jeg kan synes er gode. Nå har jeg aldri hatt noe utpreget behov for noen tro - har ganske enkelt aldri hatt en - så alt sammen plager meg heller ikke så voldsomt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 04 Jun 2004, 00:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Hvis kristendom er å tro på bibelen, kan man ikke være kristen uten.
Hvis kristendom er å tro på Jesus, kan man være kristen uten bibelen.
Finnes det en definisjon på det å være kristen?
Jeg forventer en del subjektive meninger om det,
men noen som kjenner NT godt kan kanskje fortelle
hva som har blitt sagt om å tro?
|
Skrevet: Fre 04 Jun 2004, 08:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: