DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Seksuell lavalder
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 5 av 6 [102 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Sylvian
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 01 Mar 2005
Jaja... Jeg tror ikke jeg har så mye mer å si selv. Og jeg tviler på at jeg kommer til å dele ditt syn, Veronica.

David derimot er en vis mann da han mer eller mindre deler min overbevisning. Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
(Noen ganger samarbeider ikke teknologien)

InnleggSkrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:23
Sist endret av Veronica den Ons 02 Mar 2005, 23:28, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
[off topic]
Det har vel mer med kjønn å gjøre enn visdom, det at dere er enige, tror jeg. Mannfolk vil jo gjerne ha muligheten til å harve over hvem/hva som helst. Tunge *dukk* [/off topic]

InnleggSkrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:24
Sist endret av Veronica den Ons 02 Mar 2005, 23:30, endret 2 ganger
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
david
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 23 Jun 2003
Det er nok noe sant i det, ja. Tusen takk for at du tok deg tid i alle fall - Ja, det gjelder vel forsåvidt alle? Det her har jammen vært en interessant debatt.

InnleggSkrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Sylvian
Varm i trøya
Varm i trøya

Slike ting kan jo diskuteres i det vide og det brede. Men nok får faen meg være nok.

Veronica, du tar ikke helt feil. Vi er egentlig ekle griser hele jævla hurven...

InnleggSkrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:28
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Nånå, det er et spørsmål om selvtillit.

Det sies at jenter med god selvtillit debuterer senere, mens gutter med god selvtillit debuterer tidligere.

I alle fall ville senket aldersgrense bare sørget for at yngre personer debuterer. Altså, det er flere på trinnet mitt som har debutert allerede, selv om et fåtall av dem er over seksten. Hvis aldersgrensa blir fjorte, for eksempel, vil jo folk på tretten plutselig finne ut at de skal ha seg med hverandre, i og med at seksundervisningen må være aktiv på det trinnet. Presset på å ha ligget kommer i tidligere alder. Dette er jo veldig synd, fordi det er mange som ikke er helt utviklet enda. For eksempel gutter med tissemann på størresle med en ostepop.

InnleggSkrevet: Lør 05 Mar 2005, 12:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg har aldri helt forstått den koblingen med at "hvis man gir barn seksualundervisning, så kommer de til å ha sex med hverandre". Poenget er jo å gi opplysning om ikke bare hva det hele går ut på rent fysisk, men også hva man risikerer av graviditet, kjønnssykdommer, hvordan det påvirker følelseslivet osv. Seksualundervisningen burde begynne tidlig, slik at man var bedre forberedt den dagen det faktisk ble aktuelt. Pluss at det er urovekkende mange jenter under 16 år som tar abort - kanskje kunne endel av disse uønskede graviditetene vært unngått hvis de visste bedre hva de begav seg ut på?

InnleggSkrevet: Lør 05 Mar 2005, 19:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
david
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 23 Jun 2003
Man kan jo også bruke det argumentet der som et argument for seksualundervisning. Er det ikke flott med seksualiseringen av samfunnet? Razz

InnleggSkrevet: Søn 06 Mar 2005, 14:12
Sylvian
Varm i trøya
Varm i trøya

Glahn, godt poeng.

InnleggSkrevet: Tir 08 Mar 2005, 01:09
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
seksualundervisning er bra!! da får de unge vite faren med ubeskyttet sex og de lærer andre ting osv som handler om seksualitet. f.eks det at seksualitet ikke er tabu.

bare se i karibien. der er sex et tabu å prate om. men likavel føder de unger fra de er 13 år ->..
de sier de ikke vet bedre liksom..kondom? nah det er ikke så viktig.. dyrt er det og! (sett fra deres syn)

InnleggSkrevet: Ons 09 Mar 2005, 07:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Sylvian
Varm i trøya
Varm i trøya

aniraC skrev:
seksualundervisning er bra!! da får de unge vite faren med ubeskyttet sex og de lærer andre ting osv som handler om seksualitet. f.eks det at seksualitet ikke er tabu.

bare se i karibien. der er sex et tabu å prate om. men likavel føder de unger fra de er 13 år ->..
de sier de ikke vet bedre liksom..kondom? nah det er ikke så viktig.. dyrt er det og! (sett fra deres syn)

For ikke å nevne Afrika...

InnleggSkrevet: Tor 10 Mar 2005, 21:23
aniraC
Moderator
Moderator

det er nok dessverre slik i alle u-land..Sad

InnleggSkrevet: Fre 11 Mar 2005, 10:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Eruanna
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004
Det er også viktig å få tak i lærere som faktisk som har nok "mot" til å kunne snakke om hva som kan skje når man har sex. Jeg har selv aldri hatt seksualundervisning. Det nærmeste jeg kom, var vel at vi fikk se et ark med bilde av forskjellige prevensjonsmidler. Dette er ikke nok som seksualundervisning etter min mening. Vi fikk ikke vite noe om hva som kunne skje av sykdommer og lignende, og heller ikke angående graviditet.
De aller fleste veit dette selv i den alderen, men det er noen som fortsatt ikke veit det, og som heller ikke klarer å "lese mellom linjene". Derfor er det viktig at det ikke blir tatt for gitt at man veit det.

Det virker som om mange lærere er redde for å snakke om sånt.

InnleggSkrevet: Lør 12 Mar 2005, 22:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Indigo
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mai 2005
Den sexuelle lavalderen bør nok være der den er, kaskje heves til 17... Er mange 16-åringer også som ikke er klare for sex. Tror dette også er litt individuelt, ettersom hvor utviklet man er, osv.

Men grunnen til at den sexuelle lavalder står der den er i dag, tror jeg er fordi man regner med at man er ferdig utvokst når man er 16 - kroppen er egentlig ikke klar for det fysiske innblandet i den sexuelle akten når man er yngre enn 16. Litt sånn som med pumping av jern;)Razz

Så hvis noen UNDER 16 her leser dette, her er mitt tips: Ikke ha sex før dere er det! Sex er virkelig ikke så stort, så ta dere tid til dere er ferdig utviklet og er helt klare for det!

InnleggSkrevet: Fre 13 Mai 2005, 13:14
Sylvian
Varm i trøya
Varm i trøya

Jeg takker egentlig gud for mine opplyste, og fantastiske foreldre som faktisk kunne fortelle meg hvor landet lå.

Tafatte og innavla idiotlærere burde skytes.

InnleggSkrevet: Lør 21 Mai 2005, 22:58
aniraC
Moderator
Moderator

hva vi lærer på skolen har jo egentlig ingenting med den seksuelle lavalder..

InnleggSkrevet: Man 23 Mai 2005, 11:07
Sylvian
Varm i trøya
Varm i trøya

Hvis man lærte tilstrekkelig på skolen (Og hjemme), hadde en ikke TRENGT en seksuell lavalder...

InnleggSkrevet: Ons 25 Mai 2005, 11:19
aniraC
Moderator
Moderator

det er nok ikke derfor vi har en seksuell lavalder..

jeg mener vi har en seksuell lavalder slik at hvis en blir voldtatt, så vil forbryteren få strengere dom for å ha brutt en regel. (en under 16)

jeg mener.. hvem på 17 og 15 år f.eks bryr seg om den seksuelle lavalderen når de har det fint med hverandre?

InnleggSkrevet: Ons 25 Mai 2005, 13:39
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Sylvian skrev:
Hvis man lærte tilstrekkelig på skolen (Og hjemme), hadde en ikke TRENGT en seksuell lavalder...

Tror jeg har sagt dette opptil flere ganger før i denne tråden, men:

Den seksuelle lavalderen er der blant annet for å hindre voksne i å begå seksuelle overgrep mot barn. Seksuelle overgrep er forbudt uansett, men vi har egne lover for å beskytte barn, som ikke kan beskytte seg selv på samme måte som voksne kan.

InnleggSkrevet: Ons 25 Mai 2005, 20:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
alise
Främling
Främling

Ble Medlem: 17 Mai 2005
Re: RE: Seksuell lavalder

Den seksuelle lavaldren er grei. uansett hvor grensa blir satt, er det alltid en slags overgang. dessuten, når det kommer til grensen for sex, grensen for å kjøpe alkohol og myndighetsgrenser ovs, kan du jjo se på den seksuelle lavalderen som første skritt inn i det voksende ansvars-livet. når du er 16 er du slev ansvarlig for din egen kropp, og eneste grunn til at en 16åring sies å "kunne oppdra en unge" er fordi dette er den gjennomsnittlige alderen hvor unge jenter modnes mest.
Når er forøvrig kroppen faktisk konstruert slik at den beste tiden å få et barn på, er i 17-års alderen, det er fakta. det er vitenskapellig bevist at i denne tiden er kroppen mest bærekraftig i denne perioden; hoftebeina ligger rett og skjellettet er sterkest..

om dere ikke har merket det alle sammen, så går alle aldersgrenser forskjellig, og det er nok mest for at en ung person ikke skal få alt mulig ansvar på en gang. om vi flyttet alle grenser til samme punkt, f.eks 18, ville jo landet fått en eksploson..!

derfor synes jeg det er greit at grensene går gradvis..

når det gjelder det her å lære på skolen, etc: dagens lærere har ikke alltid like mye peiling på hva som foregår rundt elevene.
jeg ville tro at netopp pga lavalderen så stresser ikke lærerene med å lære bort sånt til 13-åringer. derimot er det faktisk en del av barneoppdragelsen. Det er akkurat det samme som at når du forteller ungen din om at han/hun aldri må bli med en fremmed person bort til f.eks bilen hans - på samme måte forteller du ungen din når han/hun er gammel nok til å forstå det, at hvis en voksen eller en annen person prøver å tvinge seg på deg, skal du si klart i fra, og forstå at det ikke er dens egen skyld.
sånne lærdommer har mine foreldre alltid forsikret meg om at jeg kunne.

InnleggSkrevet: Tor 26 Mai 2005, 16:53
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 5 av 6 [102 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet